Animeret grafik?
Fra : Rander

Dato : 10-09-08 15:09

I PHP er der jo et par grafiske "værktøjer," så man f.eks. kan lægge
tekst på et billede inden visningen - men kan man også animere teksten?
Det jeg specifikt er ude efter at at lægge en enkelt linie tekst som en
marquee (hvad er det lige det hedder på dansk?) hen over en .jpg - jeg
er klar over at outputtet jo så nødvendigvis skal være et andet format,
men kan det overhovedet lade sig gøre?

http://bamsepetting.dk

Dronningen giver penge til dem, der er lidt blinde,
og så hjælper hun dem med at finde butikkerne. (Benjamin, 7 år)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-09-08 16:23

Rander skrev:

> Det jeg specifikt er ude efter at at lægge en enkelt linie tekst som en
> marquee (hvad er det lige det hedder på dansk?)

Det hedder "Flyt med teksten inden læseren kan nå at se den så
han lynhurtigt forlader hjemmesiden i bar irritation".

Det kan ikke laves i PHP som kræver udveksling med serveren for
hver ændring. Det kan formodentlig laves i JavaScript.

PS. "Løbetekst".

--
Bertel

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 11-09-08 08:22

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det kan ikke laves i PHP som kræver udveksling med serveren for
> hver ændring. Det kan formodentlig laves i JavaScript.

Øh - jo en animeret GIF (ikke at jeg vil anbefale det)... der ser ud til
at være resultater ved en simpelt google-søgning der gives en class:

http://www.phpclasses.org/browse/package/3163.html

En helt anden mulighed er at bruge lave en flash via f.eks. ming... der
kan det ligeledes lade sig gøre, og formentlig være bedre (både
filstørrelsesmæssigt, og oplevelsesmæssigt). Der er dog ikke mange
webhoteludbydere (kender i hvert fald ingen) der tilbyder denne ming
extension, da det stadig er i udvikling :)

http://php.net/ming

--
Johan Holst Nielsen
Freelance PHP Developer - http://phpgeek.dk

Fra : Rander

Dato : 11-09-08 13:21

Johan Holst Nielsen skrev noget i denne stil, den 11-09-2008 09:21:
> [...]
> webhoteludbydere (kender i hvert fald ingen) der tilbyder denne ming
> extension, da det stadig er i udvikling :)

Hmmm... Den ser interessant ud! Jeg har faktisk forsøgt mig med at lave
det i Flash, da teksten (navnene på medlemmerne af en CS-klan) skal
hives ud fra en MySQL-database, og det kan jeg ikke lige finde ud af...

Men ovenstående ser da umiddelbart interessant ud, og hvad
webhoteludbyderen tilbyder er i denne sammenhæng ikke relevant, da vi
ligger på dedikeret server...

http://bamsepetting.dk

Ingen har nogensinde begået selvmord, mens de var ved at læse en god
bog, men mange har, mens de var ved at prøve at skrive en. (Robert Byrne)

Fra : Carsten

Dato : 11-09-08 10:03

"Rander" <ldNOSPAM@rander.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>at outputtet jo så nødvendigvis skal være et andet format, men kan det

Hmm, er det overhovedet nødvendigt at indblande PHP grafik i dit ønske ?
Hvad med en standard html table med et baggrundsbillede. I tabellens ene
række har du så din normale html marqee. As in (frit fra leveren og uden
stylesheet):

<marquee width=400 VSPACE=100>Dette er min rulletekst hen over midten af
billedet</marquee>

Fra : Birger Sørensen

Dato : 11-09-08 18:05

Carsten udtrykte præcist:
> [...]
> <marquee width=400 VSPACE=100>Dette er min rulletekst hen over midten af

Ud over at marqee cist kun virker iIE, hvad er så meningen med en tabel
med een række og een søjle?
Det kan gøre lige så enkelt med en div og en smule css...

Birger

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 11-09-08 21:56

"Birger Sørensen" <sdc@bbsorensen.com> skrev

> Ud over at marqee cist kun virker iIE,

Det virker kun i IE.

Fra : Carsten

Dato : 12-09-08 07:38

"Philip Nunnegaard" <nunnenospam@hitsurf.dk> skrev i en meddelelse
> "Birger Sørensen" <sdc@bbsorensen.com> skrev

> Det virker kun i IE.

mon dog mon dog .. jeg har naturligvis afprøvet mit eksempel i både IE (6.x)
og firefox (3.x). Det virker ens i begge browsere. Mon så ikke man er dækket
nogenlunde ind for ca. 98% af verdens brugere...

Carsten

Fra : Birger Sørensen

Dato : 12-09-08 09:11

Carsten skrev:
> [...]
> og firefox (3.x). Det virker ens i begge browsere. Mon så ikke man er dækket
> nogenlunde ind for ca. 98% af verdens brugere...

Virker og virker...
marquee ingår ikke i standarderne, og er svjv. opfundet af M$, og bør
derfor vel forventes at blive vist i ældre versioner af IE.
De andre browsere viser måske noget der flimrer hen over skærmen, men
det er næppe noget man kan holde sig til, hverken nu eller i fremtiden.
Visningen vil formentlig være afhængig af browsermode (om resten af
koden er sat rigtigt op, korrekt doctype etc. osv.). Et dokument med en
marquee vil ikke kunne validere, så der kan kun blive tale om quirks
mode - og man kan altså ikke regne med at noget andet fungerer efter
hensigten, eller bliver vist ens i forskellige browsere.

Alt kan lade sig gøre i en gasovn.
Men der er stadig nogen ting man gør bedst i ikke at forsøge..
90% af ulykker i hjemmet, sker i køkkenet. Og mændene spiser dem. Her
er en mulighed for at ungå een giftig ret, også selvom alle hjem har
mulighed for at tilberede den.

Birger

Fra : Stig Johansen

Dato : 12-09-08 13:01

Birger Sørensen wrote:

> Alt kan lade sig gøre i en gasovn.
> Men der er stadig nogen ting man gør bedst i ikke at forsøge..
> 90% af ulykker i hjemmet, sker i køkkenet. Og mændene spiser dem.

He - En ungkarl er én, der aldrig begår den samme fejl én gang!

(Nope - har selv begået et par fejl).

Stig Johansen

Fra : Stig Johansen

Dato : 12-09-08 13:17

Stig Johansen wrote:

> He - En ungkarl er én, der aldrig begår den samme fejl én gang!
>
> (Nope - har selv begået et par fejl).

Hov, lad mig uddybe (OT):
En ulykke kommer sjældent alene - der følger oftest en svigermor med.

Stig Johansen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 12-09-08 10:53

"Carsten" <carsten@noexists.dk> skrev

> mon dog mon dog .. jeg har naturligvis afprøvet mit eksempel i både IE
> (6.x) og firefox (3.x). Det virker ens i begge browsere. Mon så ikke man
> er dækket nogenlunde ind for ca. 98% af verdens brugere...

Jeg har lige afprøvet det, og <marquee> virker ikke i FF3 hos mig.

Fra : Carsten

Dato : 12-09-08 11:41

> "Carsten" <carsten@noexists.dk> skrev

> Jeg har lige afprøvet det, og <marquee> virker ikke i FF3 hos mig.

Hvad siger din FF3 til denne her side:

http://www.hypergurl.com/marquee.html

...min viser fint både den horisontale og vertikale scrollende tekst

Carsten

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 12-09-08 12:17

"Carsten" <carsten@noexists.dk> skrev

> Hvad siger din FF3 til denne her side:
>
> http://www.hypergurl.com/marquee.html
>
> ..min viser fint både den horisontale og vertikale scrollende tekst

Den lodretscrollende tekst viser den fint, mens den vandrette rulning kun
vises i et begrænset stykke tid. Men det er det samme i IE7.

Jeg prøvede én gang til selv, og jo. Nu virkede det, omend teksten scroller
i så frygtelige hak, at man næsten får ondt i øjnene af at læse teksten.

Noget andet er at jeg nok aldrig ville tage kode fra en hjemmeside der
bruger så meget gammeldags kode.De bruger uppercase i dele af deres
kodeeksempler, og <font> er forældet.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 13-09-08 02:40

Philip Nunnegaard kom med følgende:

> Noget andet er at jeg nok aldrig ville tage kode fra en hjemmeside der bruger
> så meget gammeldags kode.De bruger uppercase i dele af deres kodeeksempler,
> og <font> er forældet.

Det er vel ligegyldigt...
<marquee> validerer ikke, og browseren er alligevel i quirks mode, så
det er helt op til browseren hvad din kode betyder og bruges til...

Birger

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-09-08 12:18

Carsten skrev:

> Hvad siger din FF3 til denne her side:

> http://www.hypergurl.com/marquee.html

Min Opera 9.5, FF 3 og IE 6 viser alle løbeteksten.

Den øverste løber den gale vej.

--
Bertel