Hvad er "Global IP" ?
Fra : Kim

Dato : 14-09-08 17:41

Læser her på CC:
http://www.cybercity.dk/produkter/privat/bredbaand/andre_produkter/global_ip/
" Global Ip 125,- kr pr mdl."

Er "Globar IP" det samme som det jeg kalder
en Fast Offentlig IP-adresse dvs. man får pr brev fra IPS
ciffrene til IP'adressen, Undernetmaske, Standardgateway
samt de 2 DNS servere.?

For hvis det er det, er det godtnok en prisforskel der
siger spar 2, for hos Fullrate.dk koster det kun 10,- kr pr mdl.
http://www.fullrate.dk/produkter/ekstra_service.php

Hvad er grunden til den store prisforskel ?

Mvh Kim

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 14-09-08 19:24

On Sun, 14 Sep 2008 18:40:40 +0200, "Kim" <no@way.se> wrote:

> Er "Globar IP" det samme som det jeg kalder
> en Fast Offentlig IP-adresse dvs. man får pr brev fra IPS
> ciffrene til IP'adressen, Undernetmaske, Standardgateway
> samt de 2 DNS servere.?

Ja.

> For hvis det er det, er det godtnok en prisforskel der
> siger spar 2, for hos Fullrate.dk koster det kun 10,- kr pr mdl.
> http://www.fullrate.dk/produkter/ekstra_service.php

Det er DHCP-tildelt.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Kim

Dato : 14-09-08 20:53

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> skrev

> Ja.

> Det er DHCP-tildelt.

Gider du uddybe det ?

Jeg kan læse på http://www.ikt.hum.aau.dk/64.html
"DHCP betyder at computeren selv skal hente en netværksadresse (ip-adresse).
For at at få WindowsXP til selv at hente en adresse, kan du du følge denne
guide.

Dobbeltklik på den aktive Lan-forbindelse og vælg "Egenskaber", og vælg
herefter
"Egenskaber" for "Internetprotokol (TCP/IP)".

Vælg "Hent automatisk en IP-adresse".

Hvordan kan det så være en Fast Offentlig IP-adresse/Globar IP ?

Og CC må da have en når de skriver på:
http://www.cybercity.dk/kundecenter/bredbaand/driftsstatus/fremtidssikret/
"Hvad er en IP-adresse, og hvordan fungerer den ?
IP er en forkortelse for "Internet Protocol", og er en speciel
netværksadresse,
som kan sidestilles med dit telefonnummer. Din IP adresse er altså det
"nummer",
hvorpå din forbindelse kan kontaktes, og det nummer du ringer fra, når du
besøger andre computere og services på internettet.
IP-adressen kan uddeles af DHCP-serveren, der er indbygget i den medfølgende
router, eller den kan tildeles statisk."

Så hvis CC godt kan levere eller de kun leverer, en DHCP-tildelt
Fast Offentlig IP-adresse til deres privat-kunder, hvorfor koster
det så 125,- kr/md hos dem og 10,- kr/md hos Fullrate.dk ?

Er det ikke at tage røven på deres privatkunder der ønsker

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 14-09-08 21:07

"Kim" <no@way.se> wrote in

> [...]
>
> Vælg "Hent automatisk en IP-adresse".
>
> Hvordan kan det så være en Fast Offentlig IP-adresse/Globar IP ?

Om en IP adresse er offentlig eller ej har ikke noget at gøre med om
computeren får den oplyst automatisk (DHCP) eller via et brev. Det er bare
to forskellige måder at sende IP adressen til kundens computer.

Internetudbyderen styrer DHCP-serveren.

Kundens computer er client som spørger serveren - ved opstart og periodisk
- "Hvilken IP adresse mm. skal jeg bruge?"

DHCP serveren skal så blot svare den samme offentlige IP til kunden hver
gang, så minimeres besværet hos kunden.

Mvh. NKJensen

Fra : Kim

Dato : 14-09-08 21:47

"Niels Kristian Jensen" <nkj@internetDYTgruppen.dk> skrev

> [...]
> - "Hvilken IP adresse mm. skal jeg bruge?"
>
> DHCP serveren skal så blot svare den samme offentlige IP til kunden hver

Fandt lige denne selvom jeg ikke kan logge ind.
http://tiny.cc/6VyiV
Det jeg ønsker, er muligheden for at mine kollegaer
og jeg selv altid kan logge ind på min server.

Og som jeg læser det, kan det ikke lade sig gøre
hos fullrate.

Mvh Kim

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 15-09-08 07:25

On Sun, 14 Sep 2008 22:47:06 +0200, "Kim" <no@way.se> wrote:

> Det jeg ønsker, er muligheden for at mine kollegaer
> og jeg selv altid kan logge ind på min server.

Det har intet at gøre med, om adressen tastes ind i udstyret manuelt
eller om det tildeles via DHCP. DHCP betyder ikke 'adressen skifter
hele tiden'. Faktisk siger RFC'en, at DHCP-serveren skal undgå det.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Frank Damgaard

Dato : 15-09-08 13:40

Kim skrev:
> [...]
> og jeg selv altid kan logge ind på min server.
>
> Og som jeg læser det, kan det ikke lade sig gøre

Det må du ikke sige til min sever hjemme, jeg har endda
mit domæne til at bruge den IP...

Hos fullrate kan man endda angive IP'ens reverse DNS adresse
som CNAME til eget domæne, så skiftes automatisk IP
i tilfælde af at fullrate en sjælden gang skulle
have behov for at skifte IP.

Så jeg tror du blander tingene noget sammen.

Med fullrate's (og CC's) standardprodukt:

Man får normalt den samme IP via DHCP på den leverede box
som er en router med NAT.
Vil man have nogle services kørende på sin PC/server så skal man
åbne de porte på boxen, dvs. route dem direkte til sin PC/server
Det kræver gerne at man tildeler sin PC den samme LAN IP statisk
i sit OS (linux, windows, Mac, FreeBSD,..) f.eks. 192.168.1.20
og router den/de porte videre til den LAN IP fra routeren.
Vil man have HTTP (webserver) så er det port 80 der skal "åbnes" til PC.

Jeg bruger også SSH, så har jeg fuld adgang til min server ,
ssh laver en krypteret forbindelse. Med windows kan der sikkert laves
noget tilsvarende blot på en anden måde

Man kan så få global IP/offentligIP/bridge mode, som betyder at routeren
laves om så den kører i "bridge" mode og du kan tildele IP direkte til PC.
ofte via DHCP (CC muligvis manuelt).
Så er alle porte åben direkte til din PC og så må man håbe du har en god portvogter
(firewall) og opdateret software der kører de services er er på OS'et.

Jeg bruger dog kun bridge mode så jeg kan forbinde til min egen trådløse router
som jeg syntes er bedre end std. routeren fra fullrate.

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 15-09-08 13:52

Frank Damgaard wrote:
> Jeg bruger også SSH, så har jeg fuld adgang til min server ,
> ssh laver en krypteret forbindelse. Med windows kan der sikkert laves
> noget tilsvarende blot på en anden måde

Der findes en version af OpenSSH til Windows, der virker udmærket.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Kim

Dato : 14-09-08 21:54

"Niels Kristian Jensen" <nkj@internetDYTgruppen.dk> skrev
> Internetudbyderen styrer DHCP-serveren.

Her er præcist hvad jeg ønsker
http://tiny.cc/MWIxk

"Mit problem er at jeg arbejder meget med servere og har derfor også min
egen server stående med DNS, DC og DHCP server mm.
Jeg vil bare meget gerne benytte min egen DHCP server til uddeling af IP´er.
Det er bare lidt svært når routeren hele tiden "driller".
En løsning kunne selvfølgelig være at smide routeren direkte på serveren og
dele mit netværk op i 2, men det vil jeg bare gerne undgå.
Jeg har aldrig oplevet dette før, at have en udbyder som VIL bestemme over
opsætningen i routeren... Jeg ville ønske at jeg kunne tage jeres router fra
og opsætte mig egen i det minste.
Alt i alt syntes jeg at i skulle ændre denne autokonfiguretion om til en
Service som man så kan "slå fra" hvis kunden ønsker dette.
Flere af mine venner og bekendte "nørder" fravælger jo FullRate når jeg
fortæller dem om dette.
Jeg har også før prøvet at have TDC, der kunne man slet ikke ændre i
routeren, men man kunne derimod godt sætte sin egen router til deres modem.
Jeg vil bare gerne have muligheden til selv at vælge, og hvis jeg ikke kan
på et tidspunkt må jeg desværre skifte udbyder.
Jeg er ellers meget glad for FullRate, bortset fra det med Routeren ;)
Så håber meget at i kan give mig et håb om en løsning.
Takker

Et svar:
Hmm - det kan jeg godt se... En løsning kunne være at skifte til bridge mode
på routeren, og så selv lave det hele.
Det er den service vi kalder "1 offentlig IP-adresse"

Mvh Kim

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 15-09-08 07:32

On Sun, 14 Sep 2008 22:54:21 +0200, "Kim" <no@way.se> wrote:

> Her er præcist hvad jeg ønsker
> http://tiny.cc/MWIxk

Hvad har VoIP med DHCP og faste adresser at gøre?

> Jeg har aldrig oplevet dette før, at have en udbyder som VIL bestemme over
> opsætningen i routeren... Jeg ville ønske at jeg kunne tage jeres router fra
> og opsætte mig egen i det minste.

En af grundene til, at Fullrate kan lave tingene billigt er, at de gør
alting ens, ens, ens. Fleksibilitet koster.

> Jeg er ellers meget glad for FullRate, bortset fra det med Routeren ;)

Som jeg har skrevet før (og som Fullrate svarer): Hvis man ikke kan
lide deres router, kan man få sat den i bridge-mode og sætte sin egen
på.

Det har imidlertid ikke noget med manuelt indtastede adresser at gøre.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 14-09-08 21:10

"Kim" <no@way.se> writes:

>Så hvis CC godt kan levere eller de kun leverer, en DHCP-tildelt
>Fast Offentlig IP-adresse til deres privat-kunder, hvorfor koster
>det så 125,- kr/md hos dem og 10,- kr/md hos Fullrate.dk ?

Nu fik jeg læs lidt på Cybercitys hjemmeside.

Som udgangspunkt får du en fast IP-adresse, der er tildelt via
DHCP. Det koster ikke ekstra - præcis som hos Fullrate, hvor en
fast IP-adresse også er inkluderet i prisen.

Hvis du bestiller "Global IP", får du et helt subnet (en /30)
tildelt. Sådan en har 4 IP-adresser: en der identificerer dit
netværk, en til routeren i Cybercitys ende, en til din router/pc
og en til broadcast-trafik.

Forskellen på "Global IP" og standardproduktet er, at man med
Global IP slår NAT-funktionaliteten fra. Det er det samme, der
sker, når du køber "1 offentlig IP-adresse" af Fullrate.

Med Global IP kan du kun have én pc på dit lokale netværk - men
til gengæld får denne pc al trafikken fra nettet uden firewall,
NAT eller andre begrænsninger. I praksis kan denne løsning bruges
hvis man har sin egen firewall eller router, man ønsker at sætte
bag CyberCity/Fullrates router. Korrekt opsat kan man bag denne
firewall/router have sit eget/egne netværk med egen DHCP-server
eller hvad man nu vil.

Udgangspunktet er altså, at du uanset hvad får fast IP. Om du
skal have "Global IP" eller "1 offentlig IP-adresse" afhænger
af, om du har planer om at lave din egen IP-infrastruktur på
indersiden. Vil du det, skal du købe produktet.

At Cybercity's produkt koster ekstra skyldes, at de router et
subnet (en /30 med 4 IP-adresser, hvor kun én er brugbar) ud
til din lokation. Det er noget svineri med IP-adresser eftersom
der er mangel på dem, og det er besværligt for Cybercity at
sætte op og vedligeholde. Derfor den høje pris.

Hos Fullrate foregår det hele stadig med DHCP, så det er let
at håndtere og vedligeholde - og derfor billigt.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 15-09-08 07:27

On Sun, 14 Sep 2008 21:52:36 +0200, "Kim" <no@way.se> wrote:

>>> http://www.fullrate.dk/produkter/ekstra_service.php

> Gider du uddybe det ?

Udstyret bag routeren får adressen via DHCP. Man skal ikke selv taste
den ind i udstyret.

> Hvordan kan det så være en Fast Offentlig IP-adresse/Globar IP ?

Adressen kan sagtens være fast (som i 'skifter ikke') uden at være
tastet ind i udstyret.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Frank Damgaard

Dato : 15-09-08 13:07

Asbjorn Hojmark skrev:

> Ja.

> Det er DHCP-tildelt.

Men det virker ligeså godt, man får bundet en fast IP (via DHCP)
til MAC adressen på ens PC eller udstyr.
Som hos CC sættes den leverede router i bridge mode.

Jeg kører selv med 1 off. IP (bridge mode) hos fullrate,
der mangler dog lidt vejlening i opsætning på deres sider,
idet man får et nyt punkt under "mit fullrate".

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 15-09-08 13:13

On 2008-09-15, Frank Damgaard <frank_news@milpent.dk> wrote:

> Men det virker ligeså godt, man får bundet en fast IP (via DHCP)
> til MAC adressen på ens PC eller udstyr.

En lille detalje er at det sandsynligvis er DHCP option 82, der bliver
brugt, ikke mac-adressen. Man kan derfor også skifte udstyr
efterfølgende uden at miste sin adresse.

--
Andreas

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 15-09-08 13:35

Andreas Plesner Jacobsen <apj@daarligstil.dk> writes:

>En lille detalje er at det sandsynligvis er DHCP option 82, der bliver
>brugt, ikke mac-adressen. Man kan derfor også skifte udstyr
>efterfølgende uden at miste sin adresse.

De skriver faktisk i deres FAQ, at man får ny IP, hvis man skifter
router. Så det lugter noget af mapping til MAC-adressen.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Mugge

Dato : 15-09-08 16:47

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> skrev i meddelelsen

> De skriver faktisk i deres FAQ, at man får ny IP, hvis man skifter
> router. Så det lugter noget af mapping til MAC-adressen.

Det gør man så ikke.
Har lige sat en ny på og fået samme IP

Mogens

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 15-09-08 16:56

On 2008-09-15, Klaus Ellegaard <klausellegaard@msn.com> wrote:

> De skriver faktisk i deres FAQ, at man får ny IP, hvis man skifter
> router. Så det lugter noget af mapping til MAC-adressen.

Det kommer lidt an på hvem "de" er. Efter jeg har lært at læse indenad
kan jeg godt se at ovenstående burde handle om Fullrate, men de
adskiller sig nu fra de andre når det handler om faste adresser (jeg
tror måske Stofa gør det på samme måde).
Jeg tror også at Fullrates standard-adresse bindes vha Option 82, det er
først når man begiver sig ud i deres "offentlig IP-adresse" at de bruger
mac-adresserne (for at kunne levere flere adresse pr kredsløb). Men jeg
har desværre ikke lige umiddelbart nogen måde at få det bekræftet.
Jeg er også ret sikker på at CCs standard-produkt med den faste adresse,
bliver tildelt via Option 82, og deres Global IP består så i at man
router et subnet ud til denne IP.
Det er ihvertfald sådan det ser ud udefra.

--
Andreas

Fra : Frank Damgaard

Dato : 15-09-08 17:16

Andreas Plesner Jacobsen skrev:
> [...]
> mac-adresserne (for at kunne levere flere adresse pr kredsløb). Men jeg
> har desværre ikke lige umiddelbart nogen måde at få det bekræftet.

jeg har bridge-mode hos fullrate, og skifter jeg min linksys router med PC
så får jeg en anden IP. I "mit fullrate" kan man release MAC adresse til IP,
så det er vist bundet på en eller anden måde til MAC.

> [...]
> router et subnet ud til denne IP.
> Det er ihvertfald sådan det ser ud udefra.

kender kun en der har CC (erhverv) , og han har en IP til CC's router
og en IP til PC'en/egen router (f.eks.)
ellers er det alt for dyrt fra CC...

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 16-09-08 19:17

On Mon, 15 Sep 2008 15:55:39 +0000 (UTC), Andreas Plesner Jacobsen
<apj@daarligstil.dk> wrote:

>Jeg er også ret sikker på at CCs standard-produkt med den faste adresse,
>bliver tildelt via Option 82

Den bliver faktisk tildelt med PPP på baggrund af et brugernavn og
password - men effekten for kunden er den samme.

/Jarlskov

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 16-09-08 19:21

On 2008-09-16, Lasse Jarlskov <lasse@jarlskov.dk> wrote:

> Den bliver faktisk tildelt med PPP på baggrund af et brugernavn og
> password - men effekten for kunden er den samme.

Selvfølgelig. Jeg tror bare der kom for meget DHCP på bordet :)

--
Andreas

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 15-09-08 15:05

On Mon, 15 Sep 2008 14:07:14 +0200, Frank Damgaard
<frank_news@milpent.dk> wrote:

> Men det virker ligeså godt, man får bundet en fast IP (via DHCP)
> til MAC adressen på ens PC eller udstyr.

Det er *næsten* lige så godt, for hvis man skifter udstyr, vil man få
en ny IP-adresse.

I mange tilfælde betyder det ikke noget (man kan opdatere DNS og køre
videre), men hvis man fx har en central VPN-router på og nu ikke
længere kan nå sine VPN-sites (fordi de ikke forventer trafik fra den
IP-adresse), kan det være et problem.

> Jeg kører selv med 1 off. IP (bridge mode) hos fullrate,

Det gør jeg også på min sekundære forbindelse.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Benny Amorsen

Dato : 15-09-08 16:11

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> writes:

> Det er *næsten* lige så godt, for hvis man skifter udstyr, vil man få
> en ny IP-adresse.

Det kan så løses enten ved at man skifter sit udstyrs MAC-adresse (som
regel let på udstyr til alm. forbrugere) eller ved at man får
udbyderen til at lægge den nye MAC-adresse in i DHCP-serveren.

/Benny

Fra : Benny Amorsen

Dato : 15-09-08 16:09

Frank Damgaard <frank_news@milpent.dk> writes:

> Men det virker ligeså godt, man får bundet en fast IP (via DHCP)
> til MAC adressen på ens PC eller udstyr.
> Som hos CC sættes den leverede router i bridge mode.

CC benytter ikke bridge mode. De slår bare NAT fra, når man vælger
Global IP.

/Benny

Fra : Frank Damgaard

Dato : 15-09-08 17:18

Benny Amorsen skrev:

> CC benytter ikke bridge mode. De slår bare NAT fra, når man vælger
> Global IP.

Er det ikke det man kalder "bridge mode" ?
at boxen blot router direkte igennem ?
eller gemmer der sig andet i den betegnelse.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 15-09-08 17:19

On 2008-09-15, Frank Damgaard <frank_news@milpent.dk> wrote:

> Er det ikke det man kalder "bridge mode" ?
> at boxen blot router direkte igennem ?
> eller gemmer der sig andet i den betegnelse.

Nej, når man router, så bridger man ikke. Og det gør CC mig bekendt.

--
Andreas

Fra : Frank Damgaard

Dato : 15-09-08 18:14

Andreas Plesner Jacobsen skrev:

> Nej, når man router, så bridger man ikke. Og det gør CC mig bekendt.

Fullrate bruger også en 2602R, og det er også en router med NAT
men fullrate kalder det bridge mode når man går direkte igennem.

men det er nok forskellig software i boxen.

Fra : Benny Amorsen

Dato : 15-09-08 18:49

Frank Damgaard <frank_news@milpent.dk> writes:

> Fullrate bruger også en 2602R, og det er også en router med NAT
> men fullrate kalder det bridge mode når man går direkte igennem.

Fullrate bruger, så vidt jeg ved, rent faktisk bridge mode. Dvs. man
er bridget sammen med alle de andre brugere i nærheden.

En diskussion af hvilken løsning, der er bedst, vil nok føre for vidt
for den her gruppe... For kunderne har det stort set ingen betydning.

/Benny

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 15-09-08 19:00

On 2008-09-15, Benny Amorsen <benny+usenet@amorsen.dk> wrote:

> Fullrate bruger, så vidt jeg ved, rent faktisk bridge mode. Dvs. man

Det gør de.

> er bridget sammen med alle de andre brugere i nærheden.

Det er mere tvivlsomt. Som regel opfører DSLAMer sig ikke som
almindelige bridges.

--
Andreas

Fra : Stig Johansen

Dato : 16-09-08 05:25

Benny Amorsen wrote:

> Fullrate bruger, så vidt jeg ved, rent faktisk bridge mode. Dvs. man
> er bridget sammen med alle de andre brugere i nærheden.

Hos Fullrate kører man på et fælles subnet, formentlig pr. central.
Jeg sidder pt. på et /23 net på Herlev central.

Fullrate bruger, i min optik, lidt forvirrende betegnelser.
Jeg faldt selv i 'fælden' da jeg bestilte for et par år siden.
Fast IP kontra Offentlig IP - Fast IP kunne lige så godt være en 10.x.x.x
adresse, så jeg bestilte bare en Offentlig IP adresse.

Dér fandt jeg ud af, at 'Offentlig IP' adresse bare betød, at den blev
routet igennem(bridge mode), analogt med min tidligere pro@ccess fra TDC.
'Bridge mode' er et menupunkt i ZyXEL routeren, formentlig deraf
betegnelsen.

Det ønskede jeg ikke, da jeg ikke gad have ekstra routere på, men det var
ikke værre end jeg ringede, og ca. 1 time efter var den ged barberet.

> En diskussion af hvilken løsning, der er bedst, vil nok føre for vidt
> for den her gruppe... For kunderne har det stort set ingen betydning.

Hvis man overhovedet skal komme ind på fordele og ulemper, så (synes jeg) er
det pisse irriterende med alle de prober på SMB/CIFS + port 1900 der kommer
fra de PC'ere/Servere der kører i 'bridge mode' på 'mit' subnet.

Ikke at det bekymrer mig, men loggen bliver fyldt så hurtigt, at der kun er
nogle minutter i den - Det gør den ubrugelig til testformål.

Stig Johansen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 18-09-08 21:52

Stig Johansen:

> Benny Amorsen wrote:

<snip>

> [...]
> (synes jeg) er det pisse irriterende med alle de prober på
> SMB/CIFS + port 1900 der kommer fra de PC'ere/Servere der kører i

Hmm!

Jeg har en almindelig CC adsl med deres P-2602R-61 router, der tildeler
lokale adresser - 10.0.0.x adresser. Koblet til den på LAN siden har
jeg en 4 port switch og så min egen router - altså dobbelt NAT. Det
(dobbelt NAT) giver i øvrigt ingen problemer. Min hastighed er heller
ikke så stor og jeg spiller ikke online spil.

Men i min egen routers log kommer der meldinger som her:

: - (19:50:07):[Security]:From 212.242.040.3 connect UDP port 61118.
: - (19:50:07):[Security]:From 212.242.040.51 connect UDP port 61118.
: - (19:50:11):[URL]:From 192.168.010.102 access www.business.dk
: - (19:50:12):[URL]:From 192.168.010.102 access www.business.dk
: - (19:50:12):[URL]:From 192.168.010.102 access bm.metropol.dk
: - (19:50:12):[Security]:From 212.242.040.3 connect UDP port 50580.
: - (19:50:13):[URL]:From 192.168.010.102 access blogs.berlingske.dk
: - (19:50:14):[URL]:From 192.168.010.102 access blogs.berlingske.dk
: - (19:50:15):[URL]:From 192.168.010.102 access berlingske.dk
: - (19:50:16):[URL]:From 192.168.010.102 access berlingske.dk
: - (19:50:16):[URL]:From 192.168.010.102 access www.rejseliv.dk
: - (19:50:16):[Security]:From 212.242.040.3 connect UDP port 52488.
: - (19:50:17):[URL]:From 192.168.010.102 access www.rejseliv.dk
: - (19:50:17):[Security]:From 212.242.040.3 connect UDP port 55772.
: - (19:50:19):[Security]:From 212.242.040.3 connect UDP port 55791.

192.168.10.102 er min PC og "-" er sat ind istedet for datoen - ellers
ville linierne brydes her og gøre det mere besværligt at læse.

212.242.040.3 og 212.242.040.51 er CCs DNSere.

Her er een fra juli:

: - (22:08:52):[URL]:From 192.168.010.089 access news.sunsite.dk
: - (22:21:26):[Security]:Received ICMP packet from
212.242.007.157.Type is 3,Code is 0.
: - (22:21:53):[URL]:From 192.168.010.089 access www.google.com

(Det var så ikke muligt at undgå at bryde linien her).

Jeg ved ikke hvem 212.242.007.157 er, men det er en CC ip-adresse.

Det undrer mig, at det slipper igennem CCs P2602R-61 router.

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 18-09-08 21:58

On 2008-09-18, Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:

> [...]
> ville linierne brydes her og gøre det mere besværligt at læse.
>
> 212.242.040.3 og 212.242.040.51 er CCs DNSere.

Så det er sandsynligvis din maskine, der har slået en adresse op, og
nameserverne, der sender svar tilbage.

> Her er een fra juli:
>
>: - (22:21:26):[Security]:Received ICMP packet from
> 212.242.007.157.Type is 3,Code is 0.
>
> Jeg ved ikke hvem 212.242.007.157 er, men det er en CC ip-adresse.

Det er en router i Cybercitys backbone, der fortæller dig at du ikke kan
nå noget du prøver at nå.
Type 3, code 0 er "net unreachable".

> Det undrer mig, at det slipper igennem CCs P2602R-61 router.

Det er fordi det skal, det er med kæmpe sandsynlighed din router, der er
galt på den.
I øvrigt er det også uhensigtsmæssigt at formattere de enkelte oktetter
i en adresse med nuller, da det ofte parses som oktal.

--
Andreas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 19-09-08 20:29

Andreas Plesner Jacobsen <apj@daarligstil.dk> wrote:

> On 2008-09-18, Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:

<snip>

> Så det er sandsynligvis din maskine, der har slået en adresse op, og
> nameserverne, der sender svar tilbage.

Som min router så ikke genkender.

> Det er en router i Cybercitys backbone, der fortæller dig at du ikke kan
> nå noget du prøver at nå.
> Type 3, code 0 er "net unreachable".

Ved du hvor man ellers ka' finde de koder?

Jeg fik dem "Type x, code y" osse da jeg havde TDC med ADSL modem.

> [...]
> I øvrigt er det også uhensigtsmæssigt at formattere de enkelte oktetter
> i en adresse med nuller, da det ofte parses som oktal.

Det skal nok passe. Prisen for "dobbelt NAT".

Nu er det ikke så stort et problem. Det er ikke noget der blokerer. De
kommer engang imellem i loggen.

Men tak for oplysningerne.

--
..rotinom siht edisni deppart m'I !PLEH

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 20-09-08 09:20

On 2008-09-19, Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:

> Ved du hvor man ellers ka' finde de koder?

RFC 792.

--
Andreas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 21-09-08 14:09

Andreas Plesner Jacobsen:

> On 2008-09-19, Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:

<<snip>>

> RFC 792.

Takker.

--
Those are my principles. If you don't like them I have others.

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 22-09-08 21:29

On Sat, 20 Sep 2008 08:20:10 +0000 (UTC), Andreas Plesner Jacobsen
<apj@daarligstil.dk> wrote:

>RFC 792.
samt opdateringer.

http://www.iana.org/assignments/icmp-parameters

/Lasse

Fra : Stig Johansen

Dato : 19-09-08 07:03

Axel Hammerschmidt wrote:

> Stig Johansen:
>
> Hmm!

Det er vist lidt uklart formulet.
Jeg kører med NAT og 192.168.1.x på LAN, og der kommer ikke noget ind.
Det er loggen fra routeren jeg mener, ikke trafik på mit LAN.
Med 'mit' subnet mente jeg det subnet jeg deler med andre på centralen, ikke
mit personligt.

Det 'irritererne' kom ind da jeg skulle åbne for en enkelt IP til min
server.

Inden jeg kunne nå at komme ind og se loggen, var den allerede fyldt med
støj, så log entries var allerede gledet ud.

Det er ikke noget der påvirker min forbindelse, og jeg gider heller ikke
kigge på router log'en.

Bare en smule irriterende.

Stig Johansen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 19-09-08 20:29

Stig Johansen <wopr.dk@gmaill.com> wrote:

> Det er vist lidt uklart formulet.

Nej, jeg forstod det godt. Det var i øvrigt nyt for mig. Jeg havde TDC
ADSL indtil februar i år og det kan muligvis forklarer nogle af de
"Security" meldinger jeg så i (min) samme routers log dengang.

> [...]
> Det er loggen fra routeren jeg mener, ikke trafik på mit LAN.
> Med 'mit' subnet mente jeg det subnet jeg deler med andre på centralen, ikke

Det kaster osse lidt lys over mine erfaringer med min tidligere TDC
ADSL.

Det gik ikke op for mig, at min router befandt sig på samme subnet som
de andre (TDC kunder) på samme sub net.

> [...]
> støj, så log entries var allerede gledet ud.
>
> Det er ikke noget der påvirker min forbindelse, og jeg gider heller ikke

Jeg har ikke prøvet - eller haft behov for - at åbne for porte i
routeren. Så det var som sagt nyt for mig.

Jeg troede faktisk det var fordi jeg ikke kunne slå "svar på ping fra
WAN siden" fra i opsætningen. Det ku' jeg med den gamle - en SMC
7004ABR, og der kom der ikke de tilsvarende meldinger i loggen.

--
..rotinom siht edisni deppart m'I !PLEH

Fra : Rander

Dato : 15-09-08 02:46

Kim skrev noget i denne stil, den 14-09-2008 18:40:
> Er "Globar IP" det samme som det jeg kalder
> en Fast Offentlig IP-adresse dvs. man får pr brev fra IPS
> ciffrene til IP'adressen, Undernetmaske, Standardgateway
> samt de 2 DNS servere.?

Hvad er det lige du kalder "Fast offentlig IP"? Mener du at du vil have
at routeren blot skal køre bridge-mode, så du får den offentlig
IP-adresse direkte ind på PC'ens netkort?

http://bamsepetting.dk

Mange politikere efterlader et tomrum, der fuldstændig erstatter dem.
(Henri Tisot)