Vil købe mit domæne
Fra : Allan Møller

Dato : 09-09-08 13:44

Nok forkert gruppe men modtager gerne henvisninger til den rette.

Er blevet kontaktet af en organisation som vil købe mit domæne.
Har sagt at det vil jeg ikke sælge - det vil jeg beholde selv da jeg
overvejer
at skulle bruge det til at starte en virksomhed op på sigt.
Men som det er nu har jeg ikke nogen speciel tilknytning til mit domæne
udover min planer for det.

Det pejer lige nu hen på min private "familieside"

Domænet er middagen.dk og jeg kan ikke rigtig se at jeg skulle støde nogen
med det domæne.
Kan nogen tage dette domæne fra mig - evt. ved en retsag ?

Mv. Allan

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-09-08 14:15

"Allan Møller" <allan@allanm. land> skrev:

> Domænet er middagen.dk og jeg kan ikke rigtig se at jeg skulle støde nogen
> med det domæne.
> Kan nogen tage dette domæne fra mig - evt. ved en retsag ?

Nej. Almindelige ord kan ikke patenteres eller varemærkebeskyttes
eller lignende.

--
Bertel

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 09-09-08 14:44

Allan Møller <allan@allanm.land> wrote:

> Domænet er middagen.dk og jeg kan ikke rigtig se at jeg skulle støde nogen
> med det domæne.
> Kan nogen tage dette domæne fra mig - evt. ved en retsag ?

Det et ganske alm. ord, og der gælder først til mølle principet, så det
er der ikke nogen der komme og gøre krav på.

Men husk at det er meget vigtigt, at du ikke mod betaling lader dig
lokke til at viderstille til deres hjemmeside, for så vil de lynhurtigt
oparbejde en hævd på domainenavnet.

Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK3650 Ølstykke

Fra : O. Skjold

Dato : 09-09-08 19:06

Niels Riis Ebbesen skrev i

<klip>

> Men husk at det er meget vigtigt, at du ikke mod betaling lader
> dig
> lokke til at viderstille til deres hjemmeside, for så vil de
> lynhurtigt oparbejde en hævd på domainenavnet.

Hvor lang tid er "lynhurtigt"?

Jeg læste et sted, at man i praksis skal have brugt et personnavn
upåtalt i 50 år før man kan påberåbe sig hævd men hvordan er det
mon med et "almindeligt ord" i domænenavne?

--
Mvh.
O. Skjold (Odense)

Fra : Rainman

Dato : 09-09-08 19:33

O. Skjold wrote:
> [...]
>
> Jeg læste et sted, at man i praksis skal have brugt et personnavn
> upåtalt i 50 år før man kan påberåbe sig hævd men hvordan er det mon med

Du kunne jo også prøve at score lidt gode penge ved at sælge domænet til
dem. Du har vel ret beset ikke meget kommercielt gavn af middag.dk, men
er der en der lurer en forretningsidé kunne du jo lukrere lidt på at du
var tidligt ude og nuppede et godt navn.

Fra : O. Skjold

Dato : 09-09-08 19:58

Rainman skrev i news:ga6fh4$9ag$1@newsbin.cybercity.dk

<klip>

> [...]
> jo
> lukrere lidt på at du var tidligt ude og nuppede et godt navn.

Nu er det altså ikke mig der ejer omtalte domæne men ellers har
du sikkert ret, altså inden for en rimelig grænse.

Det kan dog nok anbefales folk der spekulerer i den slags at læse
domæneloven, jeg tænker eks. på §12 omkring "god skik", se her:

Mvh.
O. Skjold (Odense)
Mailadr. er valid

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 09-09-08 20:06

Rainman <rainman@rainman.com> wrote:

> Du kunne jo også prøve at score lidt gode penge ved at sælge domænet til
> dem.

Hmm... det er svært at sætte en pris på et sådant domainenavn, men uden
at ha' undersøgt markedet nøjere, så vil jeg umiddelbart antage, at det
er temmelig mange penge værd...

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-09-08 21:38

O. Skjold skrev:

> Hvor lang tid er "lynhurtigt"?

Uendelig lang tid.

> Jeg læste et sted, at man i praksis skal have brugt et personnavn
> upåtalt i 50 år før man kan påberåbe sig hævd

Det tager 20 år at vinde hævd, men man kan ikke vinde hævd hvis
der ligger en aftale til grund.

--
Bertel