System ram
Fra : Stig Christensen

Dato : 22-07-01 11:42

Når jeg prøver at starte Helper programmet på min G4, for jeg en boks med
ordene : "Not enough Memory ..... " . Jeg har 448 mgbyte ram installeret og
systemet bruger 65, hvor kab jeg justere dette tal?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-07-01 12:52

Stig Christensen <sc@sc-musik.dk> wrote:

> Når jeg prøver at starte Helper programmet på min G4, for jeg en boks med
> ordene : "Not enough Memory ..... " . Jeg har 448 mgbyte ram installeret og
> systemet bruger 65, hvor kab jeg justere dette tal?

Jeg sidder på en engelsk system så du må lige selv oversætte navne, hvis
du sidder med et dansk. du kan ændre hukommelses alokeringen til
programmet på følgende måde.

Naviger til mappen /System Folder/Help/Apple Help Viewer/

Marker programmet "Help Viewer" og tryk "æble+i"

Vælg "Memory" i pop-op menuen, her kan du tildele programmet mere eller
mindre RAM.

her er to felter, minimum size (hvad der kræves for at programmet kan
startes) samt "preferred size", hvis hukommelsen er ledig vil programmet
bruge hvad du tildeler i preferred size.

NB. skift til "Finder" (skrivebordet) og vælg "about this computer" fra
æble-menuen (første emne) her kan du se hvor meget hukommelse du bruger,
du kan også se hvor stor den største ledige blok er.

Dette er vigtigt, idet du ikke kan starte et program der kræver minumum
48MB, hvis ikke du har en blok der er på 48MB eller større. Hvis ikke du
har så stor en blok, kan du lukke alle programmer for at at skabe en
blok der er stor nok. Hvis du ikke bruger viturel hukommelse, kan du få
problemer med fragmenteret hukommelse, dvs at du på trods af du lukker
alle programmer ikke har én stor blok på ca 384MB tilbage. i det
tilfælde er du nød til at genstarte mac'en for igen at få en
tilstrækkelig stor blok. Bruger du VM (indstilles i kontrolpanelet
"Memory") kan du ryde op i evt. fragmenteret hukommelse ved at lukke
alle baggrundsprogrammer (eks med "Peak-a-Boo") og derefter
defragmenterer hukommelsen med programmet "Mac OS Purge"

Mac OS Purge og Peak-a-Boo kan findes via
<http://www.versiontracker.com>

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

jeg har fået et sted at bo, men leder stadig efter en lejlighed