Synkronisering af to ThunderBird
Fra : kristian mikael de f~

Dato : 13-08-08 20:15

Nu skal jeg igen til at synkronisere Thunderbird på to computere.
Jeg har styr på mapperne med selve koresponmdancen, men jeg kan ikke
finde ud af hvor filen/filerne med adressebøgerne er henne.

kmo

Fra : Michael Haase

Dato : 13-08-08 20:29

kristian mikael de freitas olesen skrev dette den 13-08-2008 21:14:

> Nu skal jeg igen til at synkronisere Thunderbird på to computere.
> Jeg har styr på mapperne med selve koresponmdancen, men jeg kan ikke
> finde ud af hvor filen/filerne med adressebøgerne er henne.

Umiddelbart ser det ud til at det er filen
C:\Documents and Settings\%bruger%\Application
Data\Thunderbird\Profiles\xxxxxxxx.default\abook.map

hvor xxxxxxxx er en vilkårlig række af tal og bogstaver

--
Michael Haase

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 14-08-08 22:22

On Wed, 13 Aug 2008 21:28:31 +0200, Michael Haase
<micvans@netscape.invalid> wrote:

>Umiddelbart ser det ud til at det er filen
>C:\Documents and Settings\%bruger%\Application
>Data\Thunderbird\Profiles\xxxxxxxx.default\abook.map

Nu har jeg fundet den.

På den nye pc (Vista) ligger filen i
C:\Brugere\kmo\AppData\Roaming\Thunderbird\Profiles\vz()xzc2v.default\

Her fra kan jeg selvfølgelig synkronisere.
Jeg kunne dog godt tænke mig at Profil-mappen kommer til at ligge i
samme mappe som selve installationen.

På den "gamle" pc (XP) med min oprindelige installation af TB ligger
den her <Drevbogstav>:\Thunderbird\profiles\kmo.

Jeg må på en eller anden måde ved installationen eller efterfølgende
have fortalt Thunderbird at "Profiles"-mappen skal ligge som en
undermappe til den mappe programmet er installeret i.
Det kan jeg ikke finde ud af at gentage på den nye computer (jeg har
glemt hvad jeg gjorde).

Indtil nu har jeg kopieret mappen med kontooplysninger og selve
mailkorrespondancen ...\mail\<undermappe til hver konto> over i
<Drevbogstav>:\Thunderbird\ og det fungerer fint.

Nu er det så jeg mangler at få flyttet adressebogen (og øvrige andre
ting som filtre o.lign.) som ligger i profiles-mappen væk fra den
meget dybe systemplacering Vista har bestemt.

Hvordan gør jeg det?

kmo

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 15-08-08 05:08

kristian mikael de freitas olesen skrev:

> Her fra kan jeg selvfølgelig synkronisere.
> Jeg kunne dog godt tænke mig at Profil-mappen kommer til at ligge i
> samme mappe som selve installationen.

Det vil være en rigtig dum ide. For det første er det slet
ikke sikkert, du får lov i Vista. For det andet vil du
risikere at miste dine data, hvis der sker noget ved
programmappen - som fx en afinstallation. Windows har en
speciel mappe til data, og det er der Thunderbird og andre
programmer, der følger Microsofts anvisninger, gemmer deres
data.

Datamappen gør det desuden meget nemmere at lave backup af
de forskellige programmers data, fordi du bare skal lave
backup af datamappen mappe og alle dens undermapper.

Den nemmeste måde at finde datamappen på er for øvrigt at
skrive %appdata% => [Enter] i søgefeltet i Vistas menu eller
via Kør i XP-menuen.

> På den "gamle" pc (XP) med min oprindelige installation af TB ligger
> den her <Drevbogstav>:\Thunderbird\profiles\kmo.

Der må også ligge noget et andet sted (i mappen %appdata%),
eller også har du brugt Portable Thunderbird.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Tag på opdagelsesrejse i fantastisk flotte fraktaler.

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 16-08-08 09:45

On Fri, 15 Aug 2008 06:08:00 +0200, Kim Ludvigsen
<usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

>Det vil være en rigtig dum ide. For det første er det slet
>ikke sikkert, du får lov i Vista.

Af samme grund har jeg overvejet at formattere HD på min nye bærbare
og installere XP.

>For det andet vil du
>risikere at miste dine data, hvis der sker noget ved
>programmappen - som fx en afinstallation.

Jeg tager da backup.

>Windows har en
>speciel mappe til data, og det er der Thunderbird og andre
>programmer, der følger Microsofts anvisninger, gemmer deres
>data.

Jeg holder nu af selv at bestemme hvor mine data skal ligge og at
samle program og tilhørende data i de drev jeg beslutter mig for at de
skal ligge.

>Datamappen gør det desuden meget nemmere at lave backup af
>de forskellige programmers data, fordi du bare skal lave
>backup af datamappen mappe og alle dens undermapper.

Den lille anelse af merbesvær i forhold til at data ligger hvor jeg
vil have det er til at overse.

>Den nemmeste måde at finde datamappen på er for øvrigt at
>skrive %appdata% => [Enter] i søgefeltet i Vistas menu eller
>via Kør i XP-menuen.

Den "genvej" kendte jeg ikke, men hvis Vista fortsætter med at opføre
sig formynderisk overfor mig ryger den ud.
Jeg kan ikke en gang få lov at kikke i systemmapperne

>Der må også ligge noget et andet sted (i mappen %appdata%),
>eller også har du brugt Portable Thunderbird.

Der ligger en reminisens med to eller tre filer i som ikke bruges til
noget - jeg lavede en "dead-mappe" hvor jeg puttede det i for lige at
se om der skete noget ved at de blev væk.

Jeg kan ikke lige huske hvad jeg gjorde, det var med hjælp herfra -
jeg kan ikke finde tråden (jeg plejer ellers at gemme alle de tråde
jeg selv starter) - men jeg er ret - altså ikke 100% - sikker på, at
det ikke har noget med portable at gøre.

kristian

PS
Måske er jeg for hård ved Vista, jeg har kun haft den i 2 uger på en
ny computer, men jeg må sige at jeg er ret irriteret og den måde den
hele tiden betvivler mine handlinger og den overdrevnt fancy
brugergrænseflade.
Jeg kan muligvis selv rette det til, men det har jeg endnu ikke haft
tid til at sætte mig ind i.

kmo

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-08-08 10:56

> [...]
> noget - jeg lavede en "dead-mappe" hvor jeg puttede det i for lige at
> se om der skete noget ved at de blev væk.

De bruges til noget (i hvert fald den ene af dem). Hvis du
har flyttet profilen til en anden placering, så fortæller en
fil i %appdata%\thunderbird hvor profilen skal findes.
Thunderbird vil altid lede efter profilen i
%appdata%\thunderbird. Medmindre du bruger Portable Thunderbird.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Tips og tricks til websnedkeren.

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 16-08-08 12:49

On Sat, 16 Aug 2008 11:55:49 +0200, Kim Ludvigsen
> [...]

>Thunderbird vil altid lede efter profilen i
>%appdata%\thunderbird. Medmindre du bruger Portable Thunderbird.

Som skrevet så er jeg ret sikker på at jeg ikke bruger portable, men
til gengæld har jeg netop i %appdata%\thunderbird fundet en
profiles.ini der lige præcis refererer til hvor profilmappen befinder
sig.
Det er muligvis sådan - altså ved at redigere i ini-filen - jeg i sin
tid flyttede placeringen af profilen.

Det vil jeg forsøge på min nye pc og håber at Vista ikke brokker sig
over det.

kmo

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 14-08-08 10:15

kristian mikael de freitas olesen wrote:
> Nu skal jeg igen til at synkronisere Thunderbird på to computere.
> Jeg har styr på mapperne med selve koresponmdancen, men jeg kan ikke
> finde ud af hvor filen/filerne med adressebøgerne er henne.

Har du overvejet at kopiere hele profilen?

Jesper Poulsen

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 14-08-08 17:38

On Thu, 14 Aug 2008 11:15:28 +0200, Jesper Poulsen
<nospam@ingensteder.dk> wrote:

>Har du overvejet at kopiere hele profilen?

Jaaee..
Jeg har lidt betænkeligheder, idet insatllationen ikke er helt ens på
de to computere idet installationsstien er forskellig.
Jeg er nervøs for at nogen af filerne indeholder oplysninger om
placeringen og disse kan jo ikke bare synkroniseres.
Hvis det er muligt vil det da være fint at synkronisere hele
Profiles-mappen mellem de to pc'er.

kmo

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 15-08-08 09:13

kristian mikael de freitas olesen wrote:

> Jeg er nervøs for at nogen af filerne indeholder oplysninger om
> placeringen og disse kan jo ikke bare synkroniseres.

Det gør de ikke. _Alt_ ligger relativt. _Alt_.

Jeg anvender selv den nøjagtigt samme profil under Linux og Windows og
da Linux ikke har drevbogstaver kan jeg hermed garantere at der ikke er
absolutte henvisninger i TB.

> Hvis det er muligt vil det da være fint at synkronisere hele
> Profiles-mappen mellem de to pc'er.

Smid dem på et netværksdrev og lad begge maskiner tilgå samme profil.

Jesper Poulsen

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 16-08-08 09:52

On Fri, 15 Aug 2008 10:13:29 +0200, Jesper Poulsen
<nospam@ingensteder.dk> wrote:

>Smid dem på et netværksdrev og lad begge maskiner tilgå samme profil.

Sjovt at denne løsning skulle blive bragt på bane.
Jeg tænker netop på at købe et netværksdrev.

Men af de andre svar jeg har fået i denne tråd fremgår det at man ikke
kan flytte disse data; hvordan kan man så lige lægge profildata på et
netværksdrev og få TB (og Vista for den sags skyld) til at kikke her?

kmo

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 16-08-08 12:59

On Sat, 16 Aug 2008 10:51:43 +0200, kristian mikael de freitas olesen
<kmo@gbmail.invalid> wrote:

>Men af de andre svar jeg har fået i denne tråd fremgår det at man ikke
>kan flytte disse data; hvordan kan man så lige lægge profildata på et
>netværksdrev og få TB (og Vista for den sags skyld) til at kikke her?

Nu svarer jeg lige mig selv, for det ser ud til at der andetsteds i
tråden er kommet en løsning på dette, idet profiles.ini i
%appdata%\thunderbird kan sættes til at pege på en ny placering af
profildata.
Så når jeg får købt mig et netværksdrev og fundet ud af at sætte det
op vil jeg helt sikkert forsøge den foreslåede løsning.

kmo

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 17-08-08 01:20

kristian mikael de freitas olesen wrote:

> tråden er kommet en løsning på dette, idet profiles.ini i
> %appdata%\thunderbird kan sættes til at pege på en ny placering af
> profildata.

Præcis. Det er på den måde at min TB her i Linux finder profilen der
holder til på en NTFS-partition (under %appdata%\thunderbird).

> Så når jeg får købt mig et netværksdrev og fundet ud af at sætte det
> op vil jeg helt sikkert forsøge den foreslåede løsning.

Du skal sætte "IsRelative=0" i dine profiles.ini's.

Jesper Poulsen

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 19-08-08 16:28

On Sun, 17 Aug 2008 02:20:26 +0200, Jesper Poulsen
<nospam@ingensteder.dk> wrote:

>Du skal sætte "IsRelative=0" i dine profiles.ini's.

Tak

kmo

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 16-08-08 11:57

kristian mikael de freitas olesen skrev den 13-08-2008:
> [...]
> Jeg har styr på mapperne med selve koresponmdancen, men jeg kan ikke
> finde ud af hvor filen/filerne med adressebøgerne er henne.

Du bruger bare Mozbackup, så er den klaret på ganske få minutter.
Kai

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 16-08-08 11:59

Fister Løgsovs har bragt dette til os:

http://mozbackup.jasnapaka.com/

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 16-08-08 12:54

On Sat, 16 Aug 2008 12:57:07 +0200, Fister Løgsovs <None@invalid.za>
wrote:

>Du bruger bare Mozbackup, så er den klaret på ganske få minutter.

Det har du sikkert ret i, og det ville muligvis være en god løsning
hvis det udelukkende er Thunderbird det drejer sig om.
Imidlertid er der andre data jeg synkroniserer, så det mest praktiske
er at gøre det i et hug med et synkroniseringsværktøj.

Ellers tak for referencen.

kmo