Andet multimedie
bentjuul 3670
Dannelse af histogram
Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 02-09-08 20:57

Jeg har nogle grafikbilleder jeg gerne vil sammenligne farver for. Til det
overvejer jeg at anvende et histogram, som fx findes i Paint Shop Pro. Jeg
kan dog ikke exportere data fra histogrammet til fx Excel. Kender nogen en
opskrift til hvordan man selv kan danne (programmere) et sådan histogram?
Jeg er primært interesseret i de grønne farver.

Kender nogen et alternativt program hvor man kan sammenligne histogrammer
for næsten ens billeder?

Lars

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 03-09-08 07:23

Lars Thomsen Nielsen skrev:

> Kender nogen et alternativt program hvor man kan sammenligne
> histogrammer for næsten ens billeder?

Kan du mon bruge noget fra denne tråd:
<http://groups.google.dk/group/sci.engr.color/browse_thread/thread/7f7b29fe12e8f9c1/36abb0bdd853dff3#36abb0bdd853dff3>

Jeg har selv leget lidt med ColorInspector3D, som er nævnt i tråden.
Ret sjovt program, hvis man er til den slags, men det ser desværre
ikke ud til, at det kan eksportere til Excel. Det kan, så vidt jeg
ved, kun gemme 3D-visningen af farvefordelingen i billedet som en TIFF.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 04-09-08 12:32

> Kan du mon bruge noget fra denne tråd:
> <http://groups.google.dk/group/sci.engr.color/browse_thread/thread/7f7b29fe12e8f9c1/36abb0bdd853dff3#36abb0bdd853dff3>

Jaaah, det kan jeg da godt og ColorInspector3D ser godt og er smart, men det
løser ikke helt mit problem, for jeg kan jo ikke sammenligne med andre
billeder

> [...]
> ikke ud til, at det kan eksportere til Excel. Det kan, så vidt jeg
> ved, kun gemme 3D-visningen af farvefordelingen i billedet som en TIFF.

Jo, jeg har godt kunne eksportere nogle data (vis Histogram og LUT-tal) til
Excel (se data nedenfor), men jeg kan ikke rigtig se hvordan jeg kan bruge
disse når jeg skal sammenligne med andre data fra lignende billeder. Jeg kan
ikke se hvordan jeg skal sammenligne fx. tallene fra "Green", for de hænger
jo sammen med Red og Blue også.

I fx. Paint Shop Pro kan man se et histogram af en billede og få grafen vist
for en given farve, dvs. enten rød, grøn eller blå. Ved nogen hvad kriteriet
er for denne udvælgelse?

# Red Green Blue Freq Percent
1 98 128 128 243 7.890
2 68 98 68 77 2.500