Andet multimedie
bentjuul 3670
InDesign: Skære hul i boks med bogstaver
Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 04-08-08 09:27

Jeg har et billede, der er "tapet" på en side. Til venstre i billedet er
indsat høj en farvet boks med tekst i. Forrest står overskriften, der lapper
lidt ind over venstre sie af boksen. Første bogstav i overskriften skal
skubbe bogstaverne i boksen til side (almindelig figursats), men derudover
skal der skæres et hul i selve boksens baggrund, så tapetet er synligt i en
seks millimeter kontur om første bogstav.

Hvordan gør jeg det?

Jeg har haft det til at virke - noget med en kopi af første bogstav i
overskriften omdannet til konturer, der gennemskar boksen og senere vistnok
skulle slettes ... - men metoden er ikke skridsikker, hverken til gentagelse
eller beskrivelse for andre. Er der én her, der kan levere en piximanual til
gennemskæring af boks med bogstaver?

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : Morten Lind

Dato : 04-08-08 14:54

3140 Abildgaard <FJERNbjorgheim@mail.dk> wrote:

> [...]
> eller beskrivelse for andre. Er der én her, der kan levere en piximanual til

Øhh.....gennemsigtighed (?), eller forstår jeg ikke dit spørgsmål?

M.

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 05-08-08 09:47

Morten Lind wrote:

> Øhh.....gennemsigtighed (?), eller forstår jeg ikke dit spørgsmål?
>
> M.

Jeg mener, at bogstavet skal skære et hul i boksen ... som når du løfter en
brik ud af puslespillet. Brikken er bogstavet.

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : Elle

Dato : 20-08-08 21:59

wrote:48981386$0$56780$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk

> Jeg mener, at bogstavet skal skære et hul i boksen ... som når du løfter en
> brik ud af puslespillet. Brikken er bogstavet.

Skriv dit bogstav > tryk esc. (for at få valgt bounding box) > type > create
outlines. Nu er dit bogstav ikke længere tekst men grafik.

Læg den nye grafik over dit tapet > vælg både tapet og grafik > Object >
Path > make Compound Path. Vupti hul i tapet.

Pøj, pøj / Elle

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 21-08-08 08:57

Elle wrote:
> [...]
>
> Læg den nye grafik over dit tapet > vælg både tapet og grafik >
> Object > Path > make Compound Path. Vupti hul i tapet.

Hej Elle

1) Jeg vidste ikke, at esc => valg af bounding box, men 2) jeg kan ikke
oprette konturer med mindre jeg vælger bogstavet. 3) Make compound path ...
er det 'gennemskær'?

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : Elle

Dato : 21-08-08 11:31

wrote:48ad1fb2$0$56767$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk

> [...]
> oprette konturer med mindre jeg vælger bogstavet. 3) Make compound path ...

Hej Torben -

1) esc vælger sort pil (kan ses ved at holde musen henover sort pil i
toolbox). Ret god genvej at huske sammen med dobb-klik i tekstrammen.

2) Jo du kan Hvis du har en tekstbox med eet bogstav, så laver create
outline teksten om og tilpasser samtidig rammen omkring. Har du en tekstbox
med flere bogstaver, så tilpasser den også rammen men så skal du
efterfølgende "ophæve" gruppen med Path > Release Compound Path for at få
bogstaverne gjort til enkelte elementer.

3) Make Compound Path er populært sagt "at slå hul". Der vil nogle gange
opstå problemer med "hullerne" i d'er og e'er. Brug en halv time på at læse
om det i Indesigns Help.

God fornøjelse.

Elle