Andet multimedie
bentjuul 3670
Runde hjørner på hjemmeside
Fra : Midt

Dato : 31-07-08 06:07

Hej

Jeg arbejder på en hjemmeside, der skal have runde grafiske hjørner.
Jeg har lavet den nødvendige grafik, men er i tvivl om, hvordan jeg
bedst/nemmest skærer grafikken ud i de nødvendige stumper.

Hvordan skærer jeg nemmest grafikken med de rundede hjørner ud, så jeg
får et højre hjørne, venstre hjørne etc., som jeg kan sætte ind på
hjemmesiden via css?

Kender I en eventuelt en god tutorial, der viser dette?

På forhånd mange tak for hjælpen.

Jakob

Fra : Mogens

Dato : 31-07-08 13:31

"Midt" <regionmidtjylland@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Her er et program som kan det du ønsker: http://www.ezround.com:80/

Mvh Mogens

Fra : Midt

Dato : 31-07-08 07:17

> Her er et program som kan det du ønsker:http://www.ezround.com:80/
>
> Mvh Mogens

Hej Mogens

Tak for svaret, men jeg vil gerne kunne lave al grafikken Photoshop.
Jeg har allerede lavet grafikken med de runde hjørner, men mangler nu
hjælp til, hvordan jeg skærer grafikken ud i de nødvendige bidder.

Mvh.

Jakob

Fra : Claus Tersgov

Dato : 31-07-08 15:21

Midt skrev bl.a. følgende:

> Tak for svaret, men jeg vil gerne kunne lave al grafikken Photoshop.
> Jeg har allerede lavet grafikken med de runde hjørner, men mangler nu
> hjælp til, hvordan jeg skærer grafikken ud i de nødvendige bidder.

Image ready har en funktion kaldet slicing som er beregnet netop til dette
formål. Er med i de fleste versioner af photoshop frem til 2007.

Claus

Fra : Midt

Dato : 31-07-08 10:24

> Image ready har en funktion kaldet slicing som er beregnet netop til dette
> formål. Er med i de fleste versioner af photoshop frem til 2007.

Mange tak for svaret. Jeg har fundet artiklen herunder, hvor slicing
frarådes til websider, men jeg kan ikke vurdere om kritikken holder
vand. Har du en holdning til det?

http://shapeshed.com/journal/photoshop_101_the_slice_tool/

Fra : Claus Tersgov

Dato : 31-07-08 21:38

Midt skrev bl.a. følgende:

> Mange tak for svaret. Jeg har fundet artiklen herunder, hvor slicing
> frarådes til websider, men jeg kan ikke vurdere om kritikken holder
> vand. Har du en holdning til det?

Nej, jeg kender intet til det. Jeg ved bare funktionen er der...

Claus

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 31-07-08 19:38

Midt skrev:

> Hvordan skærer jeg nemmest grafikken med de rundede hjørner ud, så jeg
> får et højre hjørne, venstre hjørne etc., som jeg kan sætte ind på
> hjemmesiden via css?

Der findes rigtig mange måder at gøre det på, men denne tror jeg rammer
det du leder efter uden at blive for avanceret:

Hvis ikke, så prøv at skrive 'css rounded corners' i Google og kig selv
de mange andre bud igennem.

--
Michael Rasmussen
»If you don't fail at least 90 percent of the time,

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 02-08-08 02:01

Midt wrote:

> Hvordan skærer jeg nemmest grafikken med de rundede hjørner ud, så jeg
> får et højre hjørne, venstre hjørne etc., som jeg kan sætte ind på
> hjemmesiden via css?

Prøv at kigge på http://curvycorners.net/

Erik Ginnerskov

Fra : Paw Jeppesen

Dato : 02-08-08 08:17

Prøv her:
http://webdesign101.dk/css/eksempler/eksempel3.php

Ellers gå på biblioteket og lån Jørgen Farum Jensen's "Webdesign med
stylesheets" og slå op på side 327
Held og lykke med projektet.

VH.

Paw J

p.s. Jørgen's bøger og website kan give mange svar på dine spørgsmål, vedr.
webdesign med CSS