Svar fra Hestenettet
Fra : Fie & Christian

Dato : 21-07-01 09:49

Hej Gruppe

Så er der første svar fra hestenettet, som er meget positivt
Her er det og mit svar :

Hej Fie,

vi har netop et møde om Markedspladsen her i weekenden. Der vil jeg tage
jeres brev med. Det er et godt eksempel på etik - ligesom vi vil arbejde for
at undgå snyderi og salg af hælervarer på Heste-Nettet.

M.h.t. regelforslagene: Jeg forstår godt ideen med beløbet på de 100 kr.
selvom jeg selv lige har foræret nogle killinger væk til nogle fornuftige
mennesker (iøvrigt helt uden at have annonceret). Men hvor har I fået
reglerne fra? Jeg kunne ikke finde noget på Kattens Værns hjemmeside? Burde
man ikke yderligere medtage at killinger må kun sælges/gives til personer
over 18 år?

For heste vil vi selv lave en række vejledninger til købere. For andre
"ting" som f.eks. katte kunne vi overveje at have en række links til andres
guider, som f.eks. http://www.kat.dk/faktaomkatte/pasning/vaelge.htm . Meget
af dette vil ske i forbindelse med omlægning af Markedspladsen til ny
teknologi.

Hilsen Henrik

Hej Henrik

Tak for den hurtige respons. Jeg håber, at mailen vil kunne igangsætte en
god debat på jeres møde.

Mht. reglerne : jeg har siddet og ledt på nettet for at kunne dokumentere
bevæggrunden for forslagene, men uden resultat. Det skal dog nævnes at mange
af "katte-siderne" på nettet enten er realtivt useriøse (såsom www.kat.dk,
idet den er finansieret af Whiskas) eller ikke beskæftiger sig med
dyreadfærd, men kun med den behagelige del af livet med katte. Men
www.inges-kattehjem.dk er en god side at kigge lidt på. Direkte angivelse af
12 uger som den tidligste "bort-adopterings" alder for killingen kan man
finde i alle katte-bøger, såsom Politikens Kattebog, Katte i lejlighed af
Katrin Behrend, Kattehåndbogen fra Politiken og Kattebogen af Ulrikke
Müller, men jeg har desværre ikke kune finde angivelsen på nettet.

Den anden regel om en minimums-pris for katte er en regel, som er opstået i
føromtalte kattegruppe (dk.fritid.dyr.kat). Reglen er desværre ikke bestemt
ved lov. Men via diskussion i kattegruppen og samtaler med personlaet på
Inges Kattehjem har jeg erfaret, at det er en regel, som de fleste
accepterer, hvis man overvejer prisen for vaccination, foder etc. i de
første 12 uger af en killings liv. Ligeledes vil en sådan regel forhindre en
del uovervejede køb af katte og måske efterfølgende efterladte katte i
naturen. Det er virkelig skræmmende, hvor mange mennesker der er, som ikke
tager ansvar for deres katte og omverdenen og f.eks ikke tænker på at
sterilisere/kasterere deres kat.

Jeg kan godt lide dit forslag om, at salget af katte kun kan ske til
personer over 18 år. Lidt i forbindelse med dét, fandt jeg denne artikel på
nettet :

http://www.netdyredoktor.dk/Tema/Tema_Kat_Kat_som_gave/tema_kat_kat_som_gave
..html

Jeg håber, at I vil få et godt møde i weekenden, og hvis der er andre
spørgsmål, er I selvfølgelig velkomne til at kontake mig igen.

God weekend!
Hilsen
Anne-Sofie Hein

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 21-07-01 10:45

"Fie & Christian" <fiehein@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Hej Fie synes dit svar er formidabelt .. dog kunne du måske lidt mere
have fremhævet at de 100 kr er absoulutte minimun og at vi gerne ser
prisen for en killing komme endnu højere op hvis killingen så er
vaccineret, chippet osv ... men alt i alt synes jeg dit svar er godt
... og takker dig endnu en gang for din ulejlighed vedr denne
underskriftsliste .. ønsket om en god weekend til alle i gruppen fra
Ami