Andet multimedie
Tyrkisk skrift
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 30-07-08 08:39

Hvis man på WinXP gerne vil have mulighed for at skrive på tyrkisk,
er det så blot et spørgsmål om at installere en tyrkisk sprogpakke
eller findes der en tyrkisk skrift på en standardinstallation af en
dansk WinXP?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Nina Storm

Dato : 31-07-08 20:08

> [...]
> er det så blot et spørgsmål om at installere en tyrkisk sprogpakke
> eller findes der en tyrkisk skrift på en standardinstallation af en

Hej Madsen - hvis du har en OpenType Pro font på din WinXP burde den
også indeholde det tyrkiske alfabet.

Jeg kan ikke se ud af: http://www.kayskreations.net/fonts/fonttb.html om
der er nogle imellem.

Myriad Pro klarer det fint på en Mac og burde også gøre det fint på
WinXP. Modtager du teksten i word f.eks. burde det være ren copy-paste
til en OpenType Pro font.

Nu siger du godt nok skrive på tyrkisk - så melder jeg pas, hvis du ikke
har noget tyrkisk word-manus altså, så bliver der nok noget
tastatursjov.

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 04-08-08 08:16

Nina Storm skrev:

> Hej Madsen - hvis du har en OpenType Pro font på din WinXP burde
> den også indeholde det tyrkiske alfabet.

Der findes mig bekendt ikke OpenType Pro-fonte på en standard-
installation af WinXP, men tak for tippet, Nina.

> Myriad Pro klarer det fint på en Mac og burde også gøre det fint
> på WinXP. Modtager du teksten i word f.eks. burde det være ren
> copy-paste til en OpenType Pro font.

Hvis det vel at mærke er skrevet med en OpenType Pro-font i Word,
ikke?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Studio S

Dato : 04-08-08 22:35

Der findes tyrkisk i Arial unicode og jeg vil da mene Times New Roman også
understøtter den. Du skal have den tyrkiske sprogpakke installeret. Du kan
ikke adressere karaktererne i en dansk standardinstallation. Copy/paste vil
ikke nødvendigvis virke, fordi det afhænger af hvordan teksten er skrevet
ind oprindeligt og med hvilken font og hvorvidt fonten er embeddet i
dokumentet.

Kh
Bjørn

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 05-08-08 07:45

Studio S skrev:

> Der findes tyrkisk i Arial unicode og jeg vil da mene Times New
> Roman også understøtter den. Du skal have den tyrkiske
> sprogpakke installeret. Du kan ikke adressere karaktererne i en
> dansk standardinstallation.

Ok. Tak for hjælpen til dig og Nina. :)

--
Hilsen