Problemer med genvejstaster
Fra : jagge

Dato : 28-07-08 23:08

jeg synes tit jeg har problemer med genvejs taster på min macbook. Måske
fordi de er gearet til stationære tastaurer med flere dedikerede taster.
Synes de fleste er akavede og adskillige virker ikke.

Derudover er mangler adskillige "symboler" på mit tastatur der ofte
vises ved siden af de valgte menuer som en del af genvejen....

Eks har jeg lige prøvet med en genvej til spotlight vinduet. I spotlight
preferences kan jeg se at det skulle være "hat" + "mellemrum" da den
ligger til højre for å og er øverst skulle det jo også indebære en shift
tast men det virker ikke.

Så hvis nogen kan give lidt tips til genvejstaster og bærbar lytter jeg
gerne. Har også haft lidt problemer med det i photoshop.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-07-08 09:07

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> [...]
> preferences kan jeg se at det skulle være "hat" + "mellemrum" da den
> ligger til højre for å og er øverst skulle det jo også indebære en shift

en "hat" er ctrl tasten ifbm. tastatur genveje ihvertfald ..

/thomas

Fra : jagge

Dato : 29-07-08 21:53

> en "hat" er ctrl tasten ifbm. tastatur genveje ihvertfald ..

Ok det vil jeg lige prøve, det må være helt speciel apple logic at det
hænger sådan sammen :0)

Tak for tippet.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-07-08 22:02

> Ok det vil jeg lige prøve, det må være helt speciel apple logic at det
> hænger sådan sammen :0)

nix ... "hat" har altid været ctrl i un*x verdenen ....

/thomas

Fra : jagge

Dato : 29-07-08 23:10

> nix ... "hat" har altid været ctrl i un*x verdenen ....
>
> /thomas

man skal vist være meget glad for apple for at mene det er indlysende.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-07-08 23:40

> man skal vist være meget glad for apple for at mene det er indlysende.

som sagt .. det har ikke noget med Apple at gøre ...

/thomas

Fra : jagge

Dato : 30-07-08 09:29

> som sagt .. det har ikke noget med Apple at gøre ...

Jeg går ud fra at Apple har fuld kontrol over de symboler de viser ved
siden af menupunkter for at angive genvejen, og her bruger de "hat"
symbolet og ikke en angivelse af "ctrl" som er hvad der står på tasten.

Hvordan er det lige man skal vide at "ctrl" = " ^ " , og hvordan kan det
være andre end apples ansvar ?

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-07-08 09:41

> [...]
> symbolet og ikke en angivelse af "ctrl" som er hvad der står på tasten.
>
> Hvordan er det lige man skal vide at "ctrl" = " ^ "

Ligesom man normalt tilegner sig ny viden .. læser eller spørger.

> , og hvordan kan det
> være andre end apples ansvar ?

Apple har ganske klogt valgt at holde teksten så kort som muligt.

^ er meget kortere i et menu system end CTRL. Man kan så argumentere for
at de måske skulle have sat en label på tasten, men ctrl er den mindst
brugte modifyer tast ...

/thomas

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 30-07-08 10:58

> [...]
>
> ^ er meget kortere i et menu system end CTRL. Man kan så argumentere for
> at de måske skulle have sat en label på tasten, men ctrl er den mindst

Interessant nok skriver Wikipedia på
http://en.wikipedia.org/wiki/Ctrl#Notation at ^ er den "traditionelle"
notationsform. Der er dog ingen kildeangivelse til denne information.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-07-08 12:25

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> wrote:

> Interessant nok skriver Wikipedia på
> http://en.wikipedia.org/wiki/Ctrl#Notation at ^ er den "traditionelle"
> notationsform. Der er dog ingen kildeangivelse til denne information.

det er en ældgammel UN*X convention ... ligesom # betyder "nummer", @ =
"at" osv. os.s.

/thomas

Fra : jagge

Dato : 06-08-08 21:54

> notationsform. Der er dog ingen kildeangivelse til denne information.
>
> det er en ældgammel UN*X convention ... ligesom # betyder "nummer", @ =
> "at" osv. os.s.

Hør nu her, det giver kun mening for "nørder" det er jo ikke noget hr og
fru DK eller jeg ved noget om.

Og giv mig nu bare ret istedet for at refleksforsvare Apple, de kunne
sgu bare bare have føjet det lille symbol til tasten, når de nu bruger
det i mange er deres genveje. Det giver jo ingen mening at have ctrl på
tasten og ^ stående i genvejsbeskrivelserne.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-08-08 22:06

> Hør nu her, det giver kun mening for "nørder" det er jo ikke noget hr og
> fru DK eller jeg ved noget om.

Når du er så avanceret at du skal til at bruge genvejstaster så kan du
dælme også undersøge hvad hvad betyder. Hr og Fru DK når knap til at
bruge cmd+C og cmd+V for at cut/paste ... so who gives a flying.

> [...]
> det i mange er deres genveje. Det giver jo ingen mening at have ctrl på
> tasten og ^ stående i genvejsbeskrivelserne.

Flueknepperi ....

/thomas

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 30-07-08 14:10

> det er en ældgammel UN*X convention ... ligesom # betyder "nummer", @ =
> "at" osv. os.s.

Sjovt nok benytter "CDE 1.0 User's Guide" sig af "ctrl" forkortelsen,
men ok, CDE var jo også et forsøg på at bringe Windows NT GUI til Unix
verdenen.

"Learning the vi Editor" 5.udgave fra 1990 (O'Reilly) benytter "^"
notationen.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH