garantiregler på nye motorkøretøjer?
Fra : Fister

Dato : 29-07-08 23:22

Har man også 2 års reklamationsret efter købeloven ved køb af ny bil eller
mc ?

Hvad gør man når forhandleren ignorerer en henvendelse om garantireparation
og han påstår at garantien er bortfaldet fordi man selv har skiftet olie
osv. Dimsen som er i stykker har formentlig aldrig virket og har intet med
gør-det-selv arbejderne at gøre. Køretøjet er 2 md gammelt og ham som har
lavet servicen er prof i dagligdagen og har gjort det som vennetjeneste. Det
er en utæt toppakning.
Kan vi hæve købet og gøre krav på handelssummen kr.185.000?
og kan vi klage til forbrugerstyrelsen over så dyre varer?

Fra : Ukendt

Dato : 30-07-08 00:22

"Fister" <nospam@nospam.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> Kan vi hæve købet og gøre krav på handelssummen kr.185.000?
> og kan vi klage til forbrugerstyrelsen over så dyre varer?

Det er muligt, at garantien er bortfaldet pga privatforetaget service, men
den almindelige reklamationsret består.
Og der gælder formodningsreglen stadig, så det er op til forhandleren at
løfte bevisbyrden, om at I selv skulle have forvoldt den defekte toppakning.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : alexbo

Dato : 30-07-08 00:34

"Fister" skrev

> Har man også 2 års reklamationsret efter købeloven ved køb af ny bil eller
> mc ?
Ja.

> [...]
> gammelt og ham som har lavet servicen er prof i dagligdagen og har gjort
> det som vennetjeneste. Det er en utæt toppakning.

Man kunne starte med at skrive til importøren.
Hvis motorcyklen skulle have været til et service hvor topstykket ville
blive spændt efter, og den ikke har været det, så har forhandleren en god
sag.
Olie osv. dækker over mange ting men hvad ved jeg ikke.
Vennetjenester er en god ting, men nu mangler du et bevis på at motorcyklen
har fået den foreskrevne service af et kompetent værksted.

Men som udgangspunkt er det forhandleren der skal sandsynliggøre at den
manglende service har betydning.

> Kan vi hæve købet og gøre krav på handelssummen kr.185.000?
Nej.
> og kan vi klage til forbrugerstyrelsen over så dyre varer?
Nej.

mvh
Alex Christensen

Fra : Morten

Dato : 30-07-08 10:09

> [...]
> Kan vi hæve købet og gøre krav på handelssummen kr.185.000?
> og kan vi klage til forbrugerstyrelsen over så dyre varer?

Det lyder som en lidt kompliceret sag, sådan rent juridisk.
Men helt generelt kan man ikke forlange at få pengene tilbage med det samme
med mindre forhandleren reklamerer med det. Forhandleren har trods alt nogle
forsøg til at få det i orden - hvis det da vel at mærke er noget, han skal
tage sig af (fordi det med en vennetjeneste er svært at bevise om det er
kompetent service).

Nu har jeg ikke endvidere forstand på biler, men umiddelbart lyder en utæt
pakning altså ikke nogen særlig alvorlig defekt eller noget som burde være
dyrt at skifte med mindre hele motoren skal ud (kræver jo nok nogle timers
arbejde). På en MC burde det i hvert fald være nemt, i hvert fald dem med
mindre motorer - måske din kammerat også kan ordne den? Køb en ny pakning og
stik ham en kasse bajere når den er fixet ;)

Mvh
Morten

Fra : Matthias H Matthies~

Dato : 30-07-08 11:48

> [...]
> Kan vi hæve købet og gøre krav på handelssummen kr.185.000?
> og kan vi klage til forbrugerstyrelsen over så dyre varer?

Jeg tror ikke han på nogen måde kan slippe for at lave toppakningen, da den
intet har med olieskiftet at gøre.
Jeg mener også det er sådan idag, at man gerne må få lavet service andre
steder end ved den autoriserede forhandler uden at det går ud over
garantien. Det skal dog laves korrekt.
Hvis jeg var dig, så ville jeg tage kontakt til FDM. Selv om du måske ikke
er medlem, vil jeg tro du godt kan få et godt råd fra dem.
Hilsen Matthias