Udbetaling af ATP-opsparing
Fra : Maia Bak

Dato : 27-07-08 14:25

Jeg kunne godt tænke mig at få nogle input omkring flg.:

Jf. Patientforeningen Danmark kan man ved tab af erhvervsevne på minimum 50%
få sin ATP-opsparing udbetalt.

Jeg mistede i 2004 min erhvervsevne med 100% som følge af sygdom og blev
derfor førtidspensioneret.

Kan jeg i så fald få udbetalt min ATP-opsparing - eller skal denne blive
stående status quo indtil jeg bliver 65?
Der indbetales ikke længere til opsparingen, men kun til SUPP-ordningen.

De fleste steder her på nettet kan man læse, at det er umuligt at få
udbetalt sin atp-opsparing inden man bliver 65, men Patientforeningen
Danmark er af anden opfattelse:

Citat:
Du skal også være opmærksom på, at du ved tab af erhvervsevne på 50% eller
derover kan få din ATP-opsparing udbetalt ved at henvende dig til ATP.
Citat slut.

Jeg vil da klart henvende mig til ATP - men gerne lige have nogle øjne på
sagen herindefra også.

mvh
Maia

Fra : Jan Selchau-Hansen

Dato : 28-07-08 22:54

"Maia Bak" <maia@Fjernheaven.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Citat slut.
>
> Jeg vil da klart henvende mig til ATP - men gerne lige have nogle øjne på

Jeg tror den gode patientforening har fået noget galt i halsen.

Det er din LD-opsparing du kan få udbetalt.
(hvis du altså er har een)

mvh
Jan

Fra : Maia Bak

Dato : 29-07-08 09:41

"Jan Selchau-Hansen" <mit_fornavn@mit_efternavn.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>>

> Jeg tror den gode patientforening har fået noget galt i halsen.
>
> Det er din LD-opsparing du kan få udbetalt.

Jeg har lige talt med ATP - tilsyneladende er der en mulighed for at få
udbetalt sin ATP-opsparing hvis man har mistet sin erhversevne med min. 50%
"pga. erhvervsskade", dvs. hvis man har mistet sin erhvervsevne med 100%
pga. sygdom - så kan man ikke få den udbetalt, men hvis det er pga.
erhvervsskade - så kan man godt få den udbetalt?
Jeg afventer at ATP vender tilbage til mig med endeligt svar.

Maia

Fra : Jan Selchau-Hansen

Dato : 29-07-08 16:56

> [...]
> erhvervsskade - så kan man godt få den udbetalt?
> Jeg afventer at ATP vender tilbage til mig med endeligt svar.

Hvis det er en erhvervsSYGDOM ... kommer du ind under AES-ordningen.

Læs her: http://www.atp.dk/X5/wps/wcm/connect/ATP/atp.dk/index/erhverv/aes/

mvh
jan