gebyr på p-bøde/afgift
Fra : bk

Dato : 26-07-08 08:42

Jeg har modtaget en rykker fra et inkassofirma vedr.en p bøde som jeg var
ilagt.Da der ikke var noget girokort i forruden kunne jeg så ikke betale den
eller vide jeg har fået den.Jeg bad så om dokumentation for sagen og har
fået tilsendt et billede efter meget møje og besvær.Jeg har hele tiden
meddelt at så snart dokumentstionen forelå ville jeg betale de 510,-
Nu er kravet steget til 1100,-og da jeg bare har bedt om dokumentation og
altid har været villig til at betale mener jeg ikke at disse gebyrer kan
opkræves.
Har inkassofirmaet ret til at opkræve disse gebyrer og evt.under henvisning
til hvilken regel?
Med venlig hilsen
Brian

Fra : alexbo

Dato : 26-07-08 09:22

"bk" <b.kjeldsen@tdcadsl.dk> skrev

> [...]
> opkræves.
> Har inkassofirmaet ret til at opkræve disse gebyrer og evt.under

Renteloven giver mulighed for at opkræve gebyr.
§ 9 a. Fordringshaveren kan kræve, at skyldneren betaler fordringshaverens
rimelige og relevante omkostninger ved udenretlig inddrivelse af fordringen,
medmindre forsinkelsen med betalingen ikke beror på skyldnerens forhold.

Men landsretten har slået fast at der ikke må opkræves gebyr ved første
rykker, da man ikke kan være sikker på at bilisten har fået den opkrævning
der er sat under viskeren.
Men efterfølgende kan der opkræves gebyr.

Nu valgte du ikke at skrive hvordan kravet på 1100 er sammensat, men jeg
kunne forestille mig at der både er rykkergebyr og dokumentationsgebyr.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jean

Dato : 26-07-08 09:45

alexbo skrev:
> Nu valgte du ikke at skrive hvordan kravet på 1100 er sammensat, men jeg
> kunne forestille mig at der både er rykkergebyr og dokumentationsgebyr.

Det er simpelthen utroligt at vi lever i et land, hvor man skal betale for
at andre kan bevise at jeg har gjort noget forkert.

Mvh Jean. (som 7-9-13 aldrig har fået en P-bøde, da jeg bor på bøh-landet
med masser af af plads og få p-vagter.)

Fra : alexbo

Dato : 26-07-08 10:37

"Jean" <ask@me> skrev

> Det er simpelthen utroligt at vi lever i et land, hvor man skal betale for
> at andre kan bevise at jeg har gjort noget forkert.

Hvem skulle ellers betale, det er dig der har gjort noget forkert så det er
dig der skal betale.

Hvis du får en elregning og ønsker at elselskabet skal dokumentere at
måleren viser korrekt, så koster det formentlig også et gebyr.

mvh
Alex Christensen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 26-07-08 22:53

> [...]
>
> Hvis du får en elregning og ønsker at elselskabet skal dokumentere at
> måleren viser korrekt, så koster det formentlig også et gebyr.

Han behøver ikke have gjort andet forkert end at have lånt sin bil ud.

--
Per
Solsejl Isabella, velholdt, A-mål 925 cm sælges. Fjern fjern i mailadresse

Fra : /Peter

Dato : 26-07-08 10:08

> [...]
>
> Nu valgte du ikke at skrive hvordan kravet på 1100 er sammensat, men
> jeg kunne forestille mig at der både er rykkergebyr og

Hvordan skal man så forholde sig eller hvad skal man gøre gøre
hvis man kun modtager en rykker som det første?
Man skal skal åbenbart ikke bede om dokumentation,
da man kan risikere at betale for at få fremlagt denne.

Fra : alexbo

Dato : 26-07-08 10:29

"/Peter" skrev

> Hvordan skal man så forholde sig eller hvad skal man gøre gøre
> hvis man kun modtager en rykker som det første?
> Man skal skal åbenbart ikke bede om dokumentation,
> da man kan risikere at betale for at få fremlagt denne.

Hvis du er enig i at have parkeret betaler du, hvis ikke, nægter du at have
parkeret det pågældende sted.
Hvis du ikke ved det, må du finde ud af det.

Håndværkerfirmaer har de problemer næsten hver dag, håndværkeren smider
afgiften væk og et stykke tid efter kommer en rykker, men ingen ved hvem der
har kørt bilen.

Der er næppe tvivl om at nogle af disse parkeringsselskaber går til stregen
og sikkert også over, men der er også mange bilister der bare parkerer,
smider afgiften væk, og bagefter brokker sig højlydt over de griske
parkeringsselskaber.
Du har tilsyneladende fået tilsendt en tilfredstillende dokumentation, så
den oprindelige afgift er berettiget, så er rykkeren også berettiget og det
tilsvarende gebyr.

Men du har da stadig mulighed for at påstå du intet kender til sagen, at en
anden må have parkeret din bil, så bliver du stævnet og skal forklare retten
hvordan det er gået til.

mvh
Alex Christensen

Fra : /Peter

Dato : 26-07-08 10:45

> "/Peter" skrev

> Hvis du er enig i at have parkeret betaler du, hvis ikke, nægter du at
> have parkeret det pågældende sted.
> Hvis du ikke ved det, må du finde ud af det.

Nu var spørgsmålet ikke om skyld, men blot hvis den første rykker på en
bøde man ikke (mener)
har modtaget, skal der så betales rykekrgebyr?

Fra : alexbo

Dato : 26-07-08 10:57

"/Peter" <nospam@no.mail> skrev

> Nu var spørgsmålet ikke om skyld, men blot hvis den første rykker på en
> bøde man ikke (mener)
> har modtaget, skal der så betales rykekrgebyr?

Nej ikke for første rykker, fra FDM.
En landsretsdom slår fast, at parkeringsselskaberne ikke må pålægge
p-afgifter gebyr, hvis de ikke kan bevise, at bilisten har modtaget
afgiften. FDM vurderer, at dommen vil få stor betydning for bilisterne.

mvh
Alex Christensen

Fra : /Peter

Dato : 26-07-08 11:05

> [...]
> p-afgifter gebyr, hvis de ikke kan bevise, at bilisten har modtaget
> afgiften. FDM vurderer, at dommen vil få stor betydning for

OK så kommer spørgsmålet:, igen:

Hvordan skal man så forholde sig eller hvad skal man gøre
hvis man kun modtager en rykker som det første?
Man skal skal åbenbart ikke bede om dokumentation,
da man kan risikere at betale for at få fremlagt denne.

Det ligner jo lidt Brians situation, med rykker + dokumentations gebyr.

Fra : alexbo

Dato : 26-07-08 12:38

"/Peter" skrev

> Hvordan skal man så forholde sig eller hvad skal man gøre
> hvis man kun modtager en rykker som det første?

> Det ligner jo lidt Brians situation, med rykker + dokumentations gebyr.

Ja, bortset fra gebyret, og det var det Brian spurgte om.

Får man en rykker skal man overveje om den er berettiget, er den det så
betal.
Bliver man opkrævet et rykkergebyr skal man overveje om det er berettiget,
et rykkergebyr på første rykker på et parkeringsgebyr er ikke berettiget.

mvh
Alex Christensen

Fra : /Peter

Dato : 26-07-08 12:59

> [...]
> ikke berettiget.

"rykkergebyr på første rykker på et parkeringsgebyr er ikke berettiget."

HVIS det NU er at dette rykker gebyr er på FØSTE rykker
så er spørgsmålet:

Hvordan skal man så forholde sig eller hvad skal man gøre
hvis man kun modtager en rykker med rykkergebyr

Fra : Bjarne

Dato : 26-07-08 13:10

/Peter skrev:

> [...]
>
> man skal skal åbenbart ikke bede om dokumentation,
> da man kan risikere at betale for at få fremlagt denne.

Måske skal man gøre tydeligt opmærksom på, at der ønskes dokumentation
for opkrævningen af bøden; ikke for selve parkeringsforholdet.
Kan man f.eks. sætte en bøde i klemme under vinduesviskere et offentligt
sted og straffe modtageren for at den ikke er der 10 timer senere?

Bjarne

Fra : alexbo

Dato : 26-07-08 14:14

"Bjarne" skrev

> Kan man f.eks. sætte en bøde i klemme under vinduesviskere et offentligt
> sted og straffe modtageren for at den ikke er der 10 timer senere?

Nej.

mvh
Alex Christensen

Fra : alexbo

Dato : 26-07-08 14:14

"/Peter" skrev

> Hvordan skal man så forholde sig eller hvad skal man gøre
> hvis man kun modtager en rykker med rykkergebyr

Betale rykkeren hvis man finder opkrævningen berettiget.
Undlad at betale gebyret, skriv til selskabet at du ikke anerkender gebyrets
berettigelse.

mvh
Alex Christensen

Fra : /Peter

Dato : 26-07-08 15:39

> "/Peter" skrev

> Betale rykkeren hvis man finder opkrævningen berettiget.
> Undlad at betale gebyret, skriv til selskabet at du ikke anerkender
> gebyrets berettigelse.

Ja det var da også min første tanke,
man kunne jo risikere at skulle betale et "dokumentationsbidrag".