|
| Lakgaranti på bil Fra : Anders |
Dato : 25-07-08 09:55 |
|
Hej,
Ved 3 års eftersyn af vores bil (udført i januar 1 ugen inden garantiudløb)
har forhandler opdaget nogle bobler i lakken på bagklappen under håndtaget.
I servicehæftet har de skrevet "FHG lak bagklap ved håndtag, ny tid
bestilles næste uge"
Jeg har IKKE checket servicehæftet før denne uge da vi står over for at
skulle sælge bilen, da jeg ser noten ringer jeg til forhandler og spørger
hvad det er. Jeg får at vide at det er en lak fejl som, hvis jeg havde
reageret rettidigt, ville være dækket af garantien, men da jeg først
henvender mig nu er det får sent og jeg skal selv betale hvis jeg vil have
det udbedret.
Jeg har selvfølgeligt sovet i timen, og det har jeg også indrømmet over for
forhandler+importør, men idet fejlen er opdaget inden garantiperiodens udløb
og tilmed at forhandleren selv, burde garantien så ikke dække reperationen
??
Pft for hjælpen
Anders
| |
Allan Soerensen (25-07-2008)
| Kommentar Fra : Allan Soerensen |
Dato : 25-07-08 11:02 |
|
"Anders" <nothanks@hotmial.com> skrev i en meddelelse
news:488994fb$0$56780$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Jeg har selvfølgeligt sovet i timen, og det har jeg også indrømmet over
> for forhandler+importør, men idet fejlen er opdaget inden garantiperiodens
> udløb og tilmed at forhandleren selv, burde garantien så ikke dække
> reperationen ??
Hvad står der i garantibetingelserne?
Det er jo garant, og ikke den 2-årige reklamationsret, du gør brug af.
| |
Ukendt (25-07-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 25-07-08 11:25 |
|
Allan Soerensen wrote:
> "Anders" <nothanks@hotmial.com> skrev i en meddelelse
> news:488994fb$0$56780$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>
>> Jeg har selvfølgeligt sovet i timen, og det har jeg også indrømmet
>> over for forhandler+importør, men idet fejlen er opdaget inden
>> garantiperiodens udløb og tilmed at forhandleren selv, burde
>> garantien så ikke dække reperationen ??
>
> Hvad står der i garantibetingelserne?
> Det er jo garant, og ikke den 2-årige reklamationsret, du gør brug af.
Nu skrev han jo: Ved 3 års eftersyn af vores bil, så mon
ikke de 2 aars reklamationsret er gået i den periode.
| |
Allan Soerensen (25-07-2008)
| Kommentar Fra : Allan Soerensen |
Dato : 25-07-08 11:48 |
|
<Just> skrev i en meddelelse
news:48896ab9$0$7853$9a6e19ea@unlimited.newshosting.com...
> Allan Soerensen wrote:
>> "Anders" <nothanks@hotmial.com> skrev i en meddelelse
>> news:488994fb$0$56780$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>>
>>> Jeg har selvfølgeligt sovet i timen, og det har jeg også indrømmet
>>> over for forhandler+importør, men idet fejlen er opdaget inden
>>> garantiperiodens udløb og tilmed at forhandleren selv, burde
>>> garantien så ikke dække reperationen ??
>>
>> Hvad står der i garantibetingelserne?
>> Det er jo garant, og ikke den 2-årige reklamationsret, du gør brug af.
>
> Nu skrev han jo: Ved 3 års eftersyn af vores bil, så mon
> ikke de 2 aars reklamationsret er gået i den periode.
Jo, og derfor er det også de garantibestemmelser som han har fået da han
købte bilen, der er gældende.
I dem kan der næsten aftales hvad som helst, i modsætning til de lovkrav man
har ved reklamationsretten.
| |
Anders (25-07-2008)
| Kommentar Fra : Anders |
Dato : 25-07-08 13:01 |
|
"Allan Soerensen" <nospame@nospame.nospame> wrote in message
news:4889a49d$0$56791$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> "Anders" <nothanks@hotmial.com> skrev i en meddelelse
> news:488994fb$0$56780$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>
>> Jeg har selvfølgeligt sovet i timen, og det har jeg også indrømmet over
>> for forhandler+importør, men idet fejlen er opdaget inden
>> garantiperiodens udløb og tilmed at forhandleren selv, burde garantien så
>> ikke dække reperationen ??
>
> Hvad står der i garantibetingelserne?
> Det er jo garant, og ikke den 2-årige reklamationsret, du gør brug af.
>
Der står at lakfejl er dækket i 3 år fra 1. indregistreringsdato.
Jeg har lige snakket med importør og de vil ikke åbne sagen igen da jeg
først henvender mig 6 mdr efter at forhandlers værksted opdagede fejlen.
Mvh
Anders
| |
Knut (25-07-2008)
| Kommentar Fra : Knut |
Dato : 25-07-08 13:13 |
|
"Anders" <nothanks@hotmial.com> wrote in message
news:4889c07b$0$56791$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Der står at lakfejl er dækket i 3 år fra 1. indregistreringsdato.
>
> Jeg har lige snakket med importør og de vil ikke åbne sagen igen da jeg
> først henvender mig 6 mdr efter at forhandlers værksted opdagede fejlen.
>
>
Lyder da som en 'syg' bortforklaring.Hvis forhandler selv har opdaget
skaden, hvorfor har han så ikke taget initativ til at løse den allerede på
det tidspunkt?
Knut
| |
Allan Soerensen (25-07-2008)
| Kommentar Fra : Allan Soerensen |
Dato : 25-07-08 13:32 |
|
"Anders" <nothanks@hotmial.com> skrev i en meddelelse
news:4889c07b$0$56791$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>
>> Hvad står der i garantibetingelserne?
>> Det er jo garant, og ikke den 2-årige reklamationsret, du gør brug af.
>>
>
>
> Der står at lakfejl er dækket i 3 år fra 1. indregistreringsdato.
>
> Jeg har lige snakket med importør og de vil ikke åbne sagen igen da jeg
> først henvender mig 6 mdr efter at forhandlers værksted opdagede fejlen.
Mon ikke snare det er fordi du først henvender dig 3 1/2 år efter 1.
indregistreringsdato, og dermed ikke har overholdt garantibetingelserne.
Iøvrigt finder jeg det besynderligt at værkstedet ikke selv tager initeritiv
til at få udbedret fejlen på garanti, når de er opmærksom på den. Det virker
som utrolig dårlig kundeservice at de blot skriver i servicehæftet at det
skal udbedres inden garantien udløber (1 uge i dit tilfælde).
| |
Anders (25-07-2008)
| Kommentar Fra : Anders |
Dato : 25-07-08 13:48 |
|
"Allan Soerensen" <nospame@nospame.nospame> wrote in message
news:4889c7cf$0$56795$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> "Anders" <nothanks@hotmial.com> skrev i en meddelelse
> news:4889c07b$0$56791$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>>
>>> Hvad står der i garantibetingelserne?
>>> Det er jo garant, og ikke den 2-årige reklamationsret, du gør brug af.
>>>
>>
>>
>> Der står at lakfejl er dækket i 3 år fra 1. indregistreringsdato.
>>
>> Jeg har lige snakket med importør og de vil ikke åbne sagen igen da jeg
>> først henvender mig 6 mdr efter at forhandlers værksted opdagede fejlen.
>
> Mon ikke snare det er fordi du først henvender dig 3 1/2 år efter 1.
> indregistreringsdato, og dermed ikke har overholdt garantibetingelserne.
>
> Iøvrigt finder jeg det besynderligt at værkstedet ikke selv tager
> initeritiv til at få udbedret fejlen på garanti, når de er opmærksom på
> den. Det virker som utrolig dårlig kundeservice at de blot skriver i
> servicehæftet at det skal udbedres inden garantien udløber (1 uge i dit
> tilfælde).
>
Jo, de holder selvfølgeligt på at garantien udløb for 6 mdr siden + at de
skriftligt har givet mig besked på at kontakte værkstedet.
Begge dele er jo 100% korrekt men jeg mener jo så at skrive det i et
servicehæfte ikke helt er nok til at gøre mig opmærksom på problemet.
Mvh
Anders
| |
Allan Soerensen (25-07-2008)
| Kommentar Fra : Allan Soerensen |
Dato : 25-07-08 14:05 |
|
"Anders" <nothanks@hotmial.com> skrev i en meddelelse
news:4889cb82$0$56782$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>>
>>> Jeg har lige snakket med importør og de vil ikke åbne sagen igen da jeg
>>> først henvender mig 6 mdr efter at forhandlers værksted opdagede fejlen.
>>
>> Mon ikke snare det er fordi du først henvender dig 3 1/2 år efter 1.
>> indregistreringsdato, og dermed ikke har overholdt garantibetingelserne.
>>
>> Iøvrigt finder jeg det besynderligt at værkstedet ikke selv tager
>> initeritiv til at få udbedret fejlen på garanti, når de er opmærksom på
>> den. Det virker som utrolig dårlig kundeservice at de blot skriver i
>> servicehæftet at det skal udbedres inden garantien udløber (1 uge i dit
>> tilfælde).
>>
>
> Jo, de holder selvfølgeligt på at garantien udløb for 6 mdr siden + at de
> skriftligt har givet mig besked på at kontakte værkstedet.
> Begge dele er jo 100% korrekt men jeg mener jo så at skrive det i et
> servicehæfte ikke helt er nok til at gøre mig opmærksom på problemet.
Juridisk set tror jeg ikke du har så meget at komme efter (at vi er enig om
at det er dårlig service kan du ikke bruge til ret meget).
Værkstedet har skriftligt gjort opmærksom på en fejl, som burde udbedres før
garantien udløb. At du ikke har læst det, er sådanset dit problem og at
værkstedet ikke har nævnt det mundtligt ved afhentning af bilen vil også
være påstand-mod-påstand.
| |
Kim Ludvigsen (25-07-2008)
| Kommentar Fra : Kim Ludvigsen |
Dato : 25-07-08 14:19 |
|
Allan Soerensen skrev:
> Værkstedet har skriftligt gjort opmærksom på en fejl, som burde udbedres før
> garantien udløb.
Normalt er det ikke så væsentligt, hvornår fejlen udbedres.
Det er mere væsentligt, hvornår værkstedet bliver gjort
opmærksom på problemet.
Spørgsmålet er så, hvad der reelt står i garanti-teksten.
Hvis det er et krav, at kunden selv anmelder fejlen, så er
løbet kørt, men hvis der blot står noget i stil med, at
værkstedet skal have kendskab til fejlen inden
garantiperiodens udløb, så er det jo netop opfyldt.
--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få hjælp til at bruge de gratis anti-spywareprogrammer
Ad-Aware, Spybot og SpywareGuard.
http://kimludvigsen.dk
| |
Anders (25-07-2008)
| Kommentar Fra : Anders |
Dato : 25-07-08 15:47 |
|
"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> wrote in message
news:4889d2d1$0$56779$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Allan Soerensen skrev:
>
>> Værkstedet har skriftligt gjort opmærksom på en fejl, som burde udbedres
>> før garantien udløb.
>
> Normalt er det ikke så væsentligt, hvornår fejlen udbedres. Det er mere
> væsentligt, hvornår værkstedet bliver gjort opmærksom på problemet.
>
> Spørgsmålet er så, hvad der reelt står i garanti-teksten. Hvis det er et
> krav, at kunden selv anmelder fejlen, så er løbet kørt, men hvis der blot
> står noget i stil med, at værkstedet skal have kendskab til fejlen inden
> garantiperiodens udløb, så er det jo netop opfyldt.
>
> --
> Mvh. Kim Ludvigsen
> Få hjælp til at bruge de gratis anti-spywareprogrammer Ad-Aware, Spybot og
> SpywareGuard.
> http://kimludvigsen.dk
Der står ikke noget i servicehæftet i kapitlet om lakgaranti om det er nok
forhandler har kendskab til fejlen inden tiden garantiperiode er udløbet
eller om jeg skal henvende mig inden garantiudløb.
Jeg har med 99.9% sikkerhed solgt bilen og køber er gjort bekendt med
problemet, og det kunne jo være rart at kunne aflevere med beskeden, "Det er
dækken af garanti, henvend dig blot til forhandler"
Mvh
Anders
| |
Bo (26-07-2008)
| Kommentar Fra : Bo |
Dato : 26-07-08 05:09 |
|
On 25 Jul., 11:55, "Anders" <notha...@hotmial.com> wrote:
> Hej,
>
> Ved 3 års eftersyn af vores bil (udført i januar 1 ugen inden garantiudløb)
> har forhandler opdaget nogle bobler i lakken på bagklappen under håndtaget.
>
> I servicehæftet har de skrevet "FHG lak bagklap ved håndtag, ny tid
> bestilles næste uge"
>
> Jeg har IKKE checket servicehæftet før denne uge da vi står over for at
> skulle sælge bilen, da jeg ser noten ringer jeg til forhandler og spørger
> hvad det er. Jeg får at vide at det er en lak fejl som, hvis jeg havde
> reageret rettidigt, ville være dækket af garantien, men da jeg først
> henvender mig nu er det får sent og jeg skal selv betale hvis jeg vil have
> det udbedret.
>
> Jeg har selvfølgeligt sovet i timen, og det har jeg også indrømmet over for
> forhandler+importør, men idet fejlen er opdaget inden garantiperiodens udløb
> og tilmed at forhandleren selv, burde garantien så ikke dække reperationen
> ??
>
> Pft for hjælpen
> Anders
Det er sikkert automekanikeren der lavede service på din bil, der har
skrevet "FHG lak ......bemærkningen" i servicebogen. Det er det første
jeg gør når jeg afhenter min bil fra service at lukke bogen op og
spørge kundeservice om der var nogen bemærkninger til service, lige
inden jeg betaler. Idet mekanikeren kan være gået hjem, når jeg henter
min bil ved 17-tiden. Det bør alle gøre Når jeg har været hos
FDM går vi altid "testresultatet" igennem sammen med prøveassistenten,
så jeg bliver klar over hvad skal laves nu og hvad kan vente. vh Bo
| |
|
|