Forpagtning af jord.
Fra : Pia

Dato : 24-07-08 17:32

En landmand, som jeg kender, lavede for 8 år siden en forpagtningskontrakt
med ejeren af noget jord.

Det er 3 år siden, at forpagtnings aftalen hørte op.

I kontrakten stod der, at manden, der forpagtede jorden ud, kunne købe korn
(til sit fyr) til en, for ham, fordelagtig pris.

Dette gjorde ejeren af jorden ikke brug af. Han købte simpelthen ikke noget
korn, mens forpaktningen stod på.

Nu, 8 år efter at kontrakten blev skrevet, og 3 år efter at forpagtningen er
ophørt, kommer ejeren og påstår, at min bekendte skylder ham korn eller
penge for det korn, som han ikke købte. ( Måske en værdi af ca 20.000kr.?)
Han mener at selv om kontrakten for længst er udløbet, så gælder tilbudet om
at købe billigt korn stadig.

Vi mener, at det ikke kan passe. Min bekendte har ikke længere kontrakten
liggende, da han mente, at det var et overstået kapittel.

Hvad mener I? Kan man forvente, at tilbudet stadig gælder?

Fra : /Peter

Dato : 24-07-08 19:19

"Pia" <Pi@no> skrev i en meddelelse
> [...]
> kontrakten liggende, da han mente, at det var et overstået kapittel.
>
> Hvad mener I? Kan man forvente, at tilbudet stadig gælder?

Ikke jura:
Ejeren har vel en kopi af kontrakten ellers kan han da ikke selv bevise
at han har noget at komme efter.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 24-07-08 19:41

Den Thu, 24 Jul 2008 18:32:10 +0200 skrev Pia:

> [...]
> kontrakten liggende, da han mente, at det var et overstået kapittel.
>
> Hvad mener I? Kan man forvente, at tilbudet stadig gælder?

Gi ham en bar røv at trutte i.

--
Karl Erik

Fra : Hauge

Dato : 24-07-08 19:49

Karl Erik Christensen wrote:
> Gi ham en bar røv at trutte i.

Hvad med at få løst *dit* eget problem først:
"Blødning og blodprop i hjernen går under fællesbetegnelsen Apopleksi"
http://www.ranunkelvej.com/apache2-default/apopleksi1.php

Fis til mudder.

/Hauge

Fra : alexbo

Dato : 24-07-08 20:38

"Pia" <Pi@no> skrev

> Hvad mener I? Kan man forvente, at tilbudet stadig gælder?

Nej, den logiske ordlyd ville være at ejeren af jorden kan købe korn til
eget forbrug med x% rabat på dagsprisen i forpagtningsperioden.

Hvis der bare står at jordejer har ret til at købe korn med x% rabat, kunne
han jo købe hele høsten i al evighed, og sælge den videre, det ville være
urimeligt.

Så næsten uanset hvad der står vil det være en følge af aftalen, at
tilbudsprisen
følger forpagtningen, og gælder eget forbrug.

mvh
Alex Christensen

Fra : Pia

Dato : 24-07-08 21:33

> [...]
> liggende, da han mente, at det var et overstået kapittel.
>
> Hvad mener I? Kan man forvente, at tilbudet stadig gælder?

Tak!
Mvh
Pia