Anke af jobplan fra jobcenter.
Fra : den rigtige fotograf

Dato : 23-07-08 16:32

hej

Jeg har tænkt mig at anke den jobplan, som jobcenter har tilbudt mig, da jeg
ikke mener den fører til noget. Men hvordan er det med en anke til en sådan,
har den opsættende virkning eller hva? Hvis ja, er det muligt og få en
henvisning til lov, cirkulære osv?

Med venlig hilsen

Per

Fra : Claus E. Petersen

Dato : 23-07-08 17:11

den rigtige fotograf skrev:
> [...]
> har den opsættende virkning eller hva? Hvis ja, er det muligt og få en

Er der tale om et såkaldt "tilbud" efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats?

- cep

Fra : den rigtige fotograf

Dato : 23-07-08 17:31

> Er der tale om et såkaldt "tilbud" efter lov om en aktiv
> beskæftigelsesindsats?
>
> - cep

korrekt, det er den.

Per

Fra : Claus E. Petersen

Dato : 24-07-08 03:20

den rigtige fotograf skrev:

> korrekt, det er den.
>
> Per

Ann har svaret på dit spørgsmål, men check www.ladk.dk som er en slags
græsrodsorganisation for arbejdsløse, særligt dem uden en fagforening i
ryggen.

- cep

Fra : Ann

Dato : 23-07-08 10:19

On 23 Jul., 17:32, "den rigtige fotograf" <denrigtigefotog...@ofir.dk>
wrote:
> [...]
> har den opsættende virkning eller hva? Hvis ja, er det muligt og få en

Hej Per

For det første bør det fremgå af planen hvilke klagemuligheder du har
men ellers ses reglerne her:

Bekendtgørelse af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats - LBK nr 439
af 29/05/2008 Gældende:

"Afsnit IX

Klageadgang, ikrafttræden m.v.

Kapitel 24

Klageadgang

Klage over statens og kommunens afgørelser i jobcenteret

§ 128. Klage over statens og kommunens afgørelser i jobcenteret efter
denne lov kan indbringes for beskæftigelsesankenævnet, jf. kapitel 8 i
lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats.
Klagen behandles efter reglerne i kapitel 10 i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område.

Stk. 2. Klage efter stk. 1 kan indbringes for beskæftigelsesankenævnet
af den, som afgørelsen vedrører. Klage over afgørelser i spørgsmål om
konkurrenceforvridning efter § 33, stk. 1, og §§ 49 og 65 kan tillige
indbringes for beskæftigelsesankenævnet af andre, som har en væsentlig
interesse i afgørelsen.

Stk. 3. Ved klage over statens afgørelser efter kapitel 9-12, hvor
afgørelsen er begrundet i personens ønsker og forudsætninger samt
arbejdsmarkedets behov, og statens afgørelse om, at
beskæftigelsesindsatsen for personen skal varetages af en anden aktør,
træffer beskæftigelsesankenævnet afgørelse i sagen inden 4 uger efter,
at klagen er modtaget i beskæftigelsesankenævnet.

Stk. 4. Ved behandling af klage over en kommunes afgørelse om
udbetaling af godtgørelse efter § 83 kan beskæftigelsesankenævnet
alene tage stilling til, om afgørelsen er i overensstemmelse med de
retningslinjer, som kommunen har fastsat."

Hvis du vil læse her loven findes den her:

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=115624#Kap9

Ang. dit spørgsmål om opsættende virkning - nej, så har en klage IKKE
opsættende virkning.

Hvis du vil klage skal du sende klagen til til Jobcentret - som så
behandler klagen og hvis du ikke får medhold sender den videre til
Beskæftigelsesankenævnet.

Bekendtgørelse af lov om retssikkerhed og administration på det
sociale område -
LBK nr 1047 af 27/08/2007 Gældende:

"Opsættende virkning

§ 72. Klage over en afgørelse har ikke opsættende virkning, jf. dog
stk. 2-5 og 7.

Stk. 2. Klage over valg af anbringelsessted efter § 167, stk. 1, i lov
om social service har opsættende virkning. Hvis særlige forhold gør
det påkrævet, træffer kommunen samtidig med afgørelse om valg af
anbringelsessted eller ændret anbringelsessted afgørelse om at
iværksætte afgørelsen straks. Afgørelsen om, at en afgørelse
iværksættes straks, kan ikke indbringes for anden administrativ
myndighed.

Stk. 3. Klage over en afgørelse om, at anbringelse uden for hjemmet
ikke skal opretholdes, jf. § 76, stk. 2, i lov om social service, har
opsættende virkning.

Stk. 4. Ankestyrelsen og det sociale nævn kan efter begæring tillægge
en klage over en afgørelse om botilbud efter kapitel 20 i lov om
social service opsættende virkning.

Stk. 5. Klage til Ankestyrelsen over optagelse i særlige botilbud uden
samtykke efter § 129 i lov om social service har opsættende virkning.
Hvis særlige forhold gør det påkrævet, træffer det sociale nævn
samtidig med afgørelsen om optagelsen i et særligt botilbud afgørelse
om at iværksætte optagelsen straks. Afgørelsen om at ophæve en
opsættende virkning kan ikke indbringes for Ankestyrelsen.

Stk. 6. Sager efter stk. 4 behandles i Ankestyrelsen efter § 57.

Stk. 7. Klager over kommunens krav om tilbagebetaling af for meget
udbetalt boligstøtte i medfør af § 47 i lov om individuel boligstøtte
har opsættende virkning.

Stk. 8. Hvis Ankestyrelsen eller nævnet ændrer en afgørelse til skade
for ansøgeren, træffer Ankestyrelsen eller nævnet samtidig beslutning
om, fra hvilket tidspunkt ændringen skal ske.

Stk. 9. Ankestyrelsen kan ved afgørelser om støtte til køb af bil, jf..
§ 114, stk. 1 og 2, i lov om social service, samtidig træffe afgørelse
om bortfald af bevilling, opsigelse af lån m.v."

Hele loven ses her:

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=20928#K7

hilsen

Ann

Fra : Knut

Dato : 23-07-08 18:20

"den rigtige fotograf" <denrigtigefotograf@ofir.dk> wrote in message
> [...]
> sådan,
> har den opsættende virkning eller hva? Hvis ja, er det muligt og få en

Desværre har det ikke nogen opsættende virkning - du kan klage og du får
sandsynligvis bare et beskidt og arrogant svar fra Jobcenterchefen - det gør
man i hvert fald i Hillerød!

Knut

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 23-07-08 21:10

"den rigtige fotograf" <denrigtigefotograf@ofir.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> sådan,
> har den opsættende virkning eller hva? Hvis ja, er det muligt og få en

en anke over en afgørelse truffet af en offentlig myndighed har som
udgangspunkt aldrig opsættende virkning

Peter