Faerdselsboede i Italien
Fra : andreas88@gmail.com

Dato : 14-07-08 08:05

Hej,

Jeg er lidt i vildrede om hvorvidt jeg skal betale en boede jeg har
faaet i Italien, Frascati, her den anden dag.

Vi var ude og koere, og drejer til hoejre i et sving, hvor man ikke
maatte dreje til hoejre, i foelge skiltningen, til trods for alle
cirka gjorde det. Der sker saa det, at en motorcyklist kommer med al
for hoej fart, mod os, og naar lige forbi, uden at blive ramt.
Problemet er saa, at han holdt hornet i bund, og en politibil cirka
100 meter fra stedet, hoerte dette lange dyt, og maa have set et eller
andet, og derfor satte de efter os. Der sker saa det, at vi bliver
stoppet, og min ven, som kan italiensk snakker med dem. Vi afleverer
alle papire paa bilen, som der ikke er problemer med, samt koerekort
m.m. Det foerste problem opstaar, da de ikke tror paa at det danske
koerekort er gyldigt/aegte, da det som bekendt holder i cirka 50 aar,
fra udstedelsesdato til sidste funktionelle dato. De snakker frem og
tilbage og vi forstaar ikke rigtig hvad der sker. Til sidst ender det
med, at vi faar et A4 ark udfyldt paa italiensk, hvor halvdelen er
ulaeseligt samt et girokort(uden beloeb paa??) og intet andet.

Jeg kigger saa paa papiret og det eneste som kan tydes, er, at der et
sted staar "euro 143,00".

Vi staar lidt uforstaaende overfor dette, da beloebet ikke fremgaar af
girokortet, og vi ikke rigtig ved om det de har skrevet der er sket,
egentlig er det som skete, og om boeden paa nogen maade er retmaessig.

Det skal ligeledes siges, at der hvor vi svingede til hoejre, var der
adskillige biler foer OG efter os, som svingede til hoejre. Og
politiet holder altid det samme sted, og maa dagligt se flere hundrede
biler lave det hoejresving, uden at foretage sig noget. Det som satte
dem igang, var motorcyklistens dytten.

Vi er i syv sind om vi skal betale boeden, hvordan vi skal betale
boeden, da der ikke fremgaar et beloeb af girokortet m.m. - Vi synes
endvidere ogsaa at 143 euro er lige i overkanten for et ulovligt
hoejresving, og da vi ikke kan tyde rapporten, er det jo svaert at
sige om de har skrevet noget andet paa, som traekker boedens pris op.

- What to do?! :O

Mvh,
Andreas J

Fra : Hans Joergensen

Dato : 14-07-08 14:42

andreas88@gmail.com wrote:
> [...]
> hoejresving, og da vi ikke kan tyde rapporten, er det jo svaert at
> sige om de har skrevet noget andet paa, som traekker boedens pris op.

Mon ikke der er ret stor sansynlighed for at i aldrig ser en rykker
hvis i ikke betaler?

// Hans

Fra : Ukendt

Dato : 15-07-08 23:05

Hans Joergensen wrote:
> Mon ikke der er ret stor sansynlighed for at i aldrig ser en rykker
> hvis i ikke betaler?

Og hvis de senere besøger Italien og igen bliver stoppet, og politiet
opdager at der mangler at blive betalt en bøde, så kan helvede vel bryde løs
i den bananstat.
Men det er jo helt grinagtige forhold der hersker dernede. Selvom jeg er
vild med Italien

/Ralf

Fra : Holst

Dato : 14-07-08 15:42

andreas88@gmail.com wrote:

> [...]
> politiet holder altid det samme sted, og maa dagligt se flere hundrede
> biler lave det hoejresving, uden at foretage sig noget. Det som satte

At andre begår ulovligheder, berettiger jo ikke, at du også gør det.

> [...]
> hoejresving, og da vi ikke kan tyde rapporten, er det jo svaert at
> sige om de har skrevet noget andet paa, som traekker boedens pris op.

I må jo henvende jeg til politiet og få en læselig udgave af bøden.

Og så bør du naturligvis betale bøden. I et andet indlæg siger Hans jo
nok, at du nok aldrig vil se en rykker. Nej, det vil du nok ikke.

Til gengæld kan du godt regne med, at det italienske politi sikkert ikke
glemmer det.

Jeg hørte engang en historie om nogen, som netop havde undladt at betale
en bøde fra et eller andet sydeuropæisk land ud fra devicen, at der nok
aldrig kom en rykker. Da de så flere år senere igen besøgte landet og
igen blev stoppet for en mindre forseelse, var det pludselig ikke bare
at få stukket en bøde i hånden, næh, nu blev de taget med på
politistationen og buret inde.

Du har gjort noget forkert, så tag det som en mand og betal bøden.

Fra : Erik

Dato : 14-07-08 18:44

"Holst" <newsfeb08@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> Du har gjort noget forkert, så tag det som en mand og betal bøden.

Plejer Itailensk politi ikke at opkræve bøder på stedet af udenlandske
bilister ?

MVH
Erik

Fra : Ralph

Dato : 14-07-08 22:45

<andreas88@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej,
>
> Jeg er lidt i vildrede om hvorvidt jeg skal betale en boede jeg har
> faaet i Italien, Frascati, her den anden dag.

Jeg har måske en løsning der vil virke (læs: få det Italienske politi til at
frafalde bøden)
Jeg har fået oversat en tekst du skal printe ud og sende sammen med en kopi
af bødeforlægget til pågældende politistation:

> Vedr. vedlagte bøde.
>
> Kan I venligst sende en læselig kopi, da jeg ikke
> kan se hvad jeg har fået bøde for.

Riguardamente ammenda :

Vuol fare la cortesia di mandare una copia leggible como no é
possibile comprendere la raggione de la ammenda.

Andre har dog påpeget at du skal vente på reaktion fra Italien, dog falder
hammeren (måske) hvis du skal derned igen?
--
Ralph

Fra : Bjarne Jensen

Dato : 15-07-08 09:09
Fra : H. Jensen

Dato : 15-07-08 14:27

> [...]
> hoejresving, og da vi ikke kan tyde rapporten, er det jo svaert at
> sige om de har skrevet noget andet paa, som traekker boedens pris op.

Det er kun de nordiske lande, som har aftaler om inddrivelse. I skal blot
blive væk fra Italien resten af livet, så er der ingen problemer.

Lad være med at havne i en situation, hvor at sagen skal undersøges ved
retten. Det Italienske retssystem har lov til at tilbageholde folk i et år
uden at rejse anklage og da dommere er af den mening at udlændige er
umoralske, så betyder det bag lås og slå imens at det står på. Se denne
artikel om en ung studerende som er havnet i en politiundersøgelse, som
professionelle betragter som makværk.

http://www.cbsnews.com/stories/2008/04/10/48hours/main4005725.shtml

--
Regards
Meditation Inlet - special boarding school for children with special needs.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 15-07-08 15:07

"H. Jensen" <meditationinlet@yahoo.co.uk> wrote in message

> Det Italienske retssystem har lov til at tilbageholde folk i et år
> uden at rejse anklage og da dommere er af den mening at udlændige er
> umoralske, så betyder det bag lås og slå imens at det står på.

Det amerikanske retsvæsen havde nok behandlet en italiener på nogenlunde
samme måde......

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-07-08 15:14

H. Jensen skrev:

> Det er kun de nordiske lande, som har aftaler om inddrivelse.

Såh? Du læste ikke den artikel der blev linket til? Så lad mig
citere derfra:

   Nu vil det tyske politi nemlig gøre til at gøre brug af en
   EU-rammeaftale fra 2003, som gør det muligt at opkræve bøder
   på mindst 70 Euro, eller 500 kroner, i synderens hjemland.

Italien er medlem af EU.

--
Bertel