Danske bank????
Fra : Henrik Palshøj

Dato : 12-07-08 21:18

Nogen genvej til Danske bank på Safari??

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-07-08 23:52

Henrik Palshøj wrote:
> Nogen genvej til Danske bank på Safari??

Hvis du mener, om du kan gå direkte ind i DBs netbank med Safari, så
nej. Ingen browsere kan bruges direkte med Danske Netbank. Danske Bank
kræver af Mac brugere, at de skal have en såkaldt 'Active Card' USB
dongle for at få adgang til Danske Netbank fra en Mac.

Donglen skifter adgangskode for hver gang, du logger dig ind. - Jeg har
haft kontakt til deres tekniske afd. for at få det ændret, men fik den
besked, at ledelsen havde besluttet, at Mac brugere skulle have en sådan
dongle "...på grund af dårligere sikkerhed på Mac end på en Windows
baseret PC...". - Ham, jeg snakkede med, var enig med mig i, at det er
noget ævl, da Mac jo er noget af det sikreste, man kan få. - Men det er
den tekniske ledelse ikke enig i...

Det betyder så bare også, at alle os blinde og svagtseende er totalt
afskåret fra at bruge Danske Netbank, da ActiveCard koden ikke vises på
selve skærmen - kun på selve donglen, og man skal så kunne se tallene og
taste dem ind manuelt. - Dvs., at ingen skærmlæsere som fx. GhostReader,
iListen eller Apples egen Text-To-Speech kan aflæse koden.

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Palshøj

Dato : 13-07-08 12:56

On 2008-07-13 00:52:06 +0200, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> [...]
> baseret PC...". - Ham, jeg snakkede med, var enig med mig i, at det er
> noget ævl, da Mac jo er noget af det sikreste, man kan få. - Men det

Danskebank er åbnebart blandt dem der ikke er rygget ind i det 21 århundrede!!

Der sider alt for mange smalsporet ignoranter i lederstillinger rundt
omkring. Tænk at de få lov til at diktere noget de intet aner om....

> [...]
> og taste dem ind manuelt. - Dvs., at ingen skærmlæsere som fx.
> GhostRead er, iListen eller Apples egen Text-To-Speech kan aflæse koden.

Ja man kan ikke undgå at blive imponeret (Stærk sarkasme)

Men tak for svaret Erik

Hilsen Henrik

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-07-08 13:55

Henrik Palshøj <dykRE@MOVEmil.dk> wrote:

> Danskebank er åbnebart blandt dem der ikke er rygget ind i det 21 århundrede!!
>
> Der sider alt for mange smalsporet ignoranter i lederstillinger rundt
> omkring. Tænk at de få lov til at diktere noget de intet aner om....

bortset fra det med f.eks. synshandikappede så er ActiveCard en meget
sikker og meget nem løsning i forhold til f.eks. ActiveX componenter,
Java, cerfiikater etc ...

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-07-08 13:00

> Dvs., at ingen skærmlæsere som fx. GhostReader,
> iListen eller Apples egen Text-To-Speech kan aflæse koden.

jeg ved godt at det gør det besværeligt for jer ... men det gør det
netop også besværligt malware og hackere ... dongler som dem er vejen
frem, også mht. den nye digitale signatur som kommer som små papkort med
engangs koder ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-07-08 13:41

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> netop også besværligt malware og hackere ... dongler som dem er vejen
> frem, også mht. den nye digitale signatur som kommer som små papkort med

Det er muligt, det er vejen frem, som du kalder det. Men det betyder
samtidig, at ca. 400.000 danskere vil få enorme problemer - heraf ca.
80-90.000, der slet ikke vil kunne bruge systemet...

I øvrigt er det ikke et 'papkort', men et plastickort med indlejrede
koder, der så aflæses i en slags cardreader, der viser det aktuelle
nemmer, som man så skal taste ind manuelt. Cifferkoden vises så på det
lille display i 30 sek., og hvis du ikke har indtastet koden inden tiden
er gået, slettes den pågældende kode, og du må starte forfra og derved
bruge et nyt ciffernummer. Det samme sker, hvis du taster bare _1_
ciffer forkert en enkelt gang. - Der er ingen 'fortrydelsesret' som i en
DK automat...

- Systemet blev demonstreret i TV for ikke så længe siden...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-07-08 13:51

> [...]
> DK automat...
>
> - Systemet blev demonstreret i TV for ikke så længe siden...

Det er ikke det som jeg kan læse mig til ang. DanID:

<http://www.pbs.dk/wwcm/resources/file/ebea790bf0593d0/danID-Faktaark.pd
f>

"• Engangskodekortet er på størrelse med et betalingskort og kan nemt
medbringes overalt. Synshandi-
cappede kan få en udgave med blindskrift. På længere sigt vil
engangskoden også kunne dannes
elektronisk, fx via mobiltelefonen."

/thomas

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 13-07-08 14:50

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> medbringes overalt. Synshandicappede kan få en udgave med blindskrift.
> På længere sigt vil engangskoden også kunne dannes elektronisk, fx

Underligt nok er der ingen i Dansk Blindesamfund, der kender noget til
det citerede... - Og selv om det skulle blive tilfældet, så vil der
stadig være omk. 35-40.000 synshæmmede, der ikke vil kunne bruge kortet,
da de ikke er istand til at læse punktskrift - inkl. mig selv. - Bl.a.
er en stor del af dem, der ikke kan læse pumkt, diabetikere, og det er
jo en velkendt sag, at diabetes medfører en kraftig nedsat føleevnerne
især i fingerspidser og tæer. - Ligeledes er der temmelig mange af dem,
der fx. har fået cortisonpræperater - inkl. mig selv, - der også mister
følelsen i bl.a. fingerspidserne. - Cortisoner af enhver slags blev især
førhen regnet for nærmest at være et 'vidundermiddel' over for alle
slags øjensygdomme, og det er vi desværre mange af min generation, der
lider af følgevirkningerne af for meget cortison....

Men hvorvidt det bliver DanID, PBS, Staten+ITStyrelsen, der i den sidste
ende kommer til at bestemme og give retningslinier for de nye digitale
signaturer, er vist lidt uvis endnu. - Ihvertfald har nogle af de store
pengeinstitutter klart sagt, at de ikke vil akceptere en løsning, der
indeholder noget som helst 'papir'-baseret kode. både DanskeBank, Nordea
og Unibank vil have et system, der også vil kunne bruges i deres
udenlandske afdelinger - af hensyn til, at de ikke skal arbejde med
flere forskellige EDB systemer...

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Palshøj

Dato : 14-07-08 23:34

On 2008-07-13 13:59:58 +0200, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> [...]
> netop også besværligt malware og hackere ... dongler som dem er vejen
> frem, også mht. den nye digitale signatur som kommer som små papkort med

Jeg høre hvad du siger, og forstår det også.

Men Men Men.. Hvorfor er det så kun til Mac det er nødvendigt? Hvis det
er for sikkerheden, burde man så ikke også bruge netop det system til
Windows????

Henrik

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-07-08 00:20

Henrik Palshøj wrote:

> [...]
>
> Men Men Men.. Hvorfor er det så kun til Mac det er nødvendigt? Hvis det
> er for sikkerheden, burde man så ikke også bruge netop det system til

Fordi, - som jeg svarede i mit første svar, - at DanskeBanks
netbankledelse har besluttet, at Mac _ikke_ er så sikker som en WinPC. -
I øvrigt kan man godt bruge ActiveCard systemet til windows, men her er
det 100% frivilligt, om man vil bruge det eller ej, - for Mac brugere er
det tvunget...

mvh. Erik Richard

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 15-07-08 07:20

On Tue, 15 Jul 2008 00:34:10 +0200, <Henrik Palshøj> wrote:
> [...]
>
> Men Men Men.. Hvorfor er det så kun til Mac det er nødvendigt? Hvis det
> er for sikkerheden, burde man så ikke også bruge netop det system til

Bruker de forskjellige systemer avhengig av om man bruker OS X eller
Windows da? Høres fryktelig unødvendig og kompliserende.

I Norge benytter jeg meg av Fokus Bank som eies av Danske Bank. Også der
bruker vi activcard (sammens med noe som heter BankID), men det er jo
felles uansett hvilket operativsystem man kjører (i alle fall for
privatpersoner).

--
Tor Einar Samdahl
"As usual I haven't really thought this out"

Fra : Martin S

Dato : 17-07-08 10:35

Henrik Palshøj <dykRE@MOVEmil.dk> skrev 2008-07-14:
> [...]
>
> Men Men Men.. Hvorfor er det så kun til Mac det er nødvendigt? Hvis det
> er for sikkerheden, burde man så ikke også bruge netop det system til

Såvidt jeg har forstået er det deres plan at indføre activcarded på
alle platforme, og de har sikker synes det var for besværligt at
portere signaturfilen til mac, så derfor er de startet der med mac.

Martin
--
Besøg http://www.crunzh.com/crunzhmailmac.htm hvor du kan hente
mit opensource email program til mac.

Fra : Per Rønne

Dato : 19-07-08 16:05

> [...]
> taste dem ind manuelt. - Dvs., at ingen skærmlæsere som fx. GhostReader,
> iListen eller Apples egen Text-To-Speech kan aflæse koden.

Jeg vil anbefale dig at anskaffe en pandelup med lys:

<http://www.discoworld.dk/shop/product_info.php?products_id=12476>

Den er så kraftig at den ikke egner sig til eksempelvis avislæsning ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : N/A

Dato : 19-07-08 18:15

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-07-08 18:15

Erik Richard Sørensen wrote:

> Kender godt typen, men den vil ikke kunne hjælpe mig pga. den type
> bigningsfejl, jeg render rundt med. - Når jeg skal læse noget på papir,
> bruger jeg fx. en lup, der forstørrer 20dpi og i en læseafstand på ca. 7
> cm., så er 4,8dpi ikke meget....

Glemte lige at tilføje, at jeg - igen - har haft kontakt til DanskeBank
ang. problemerne. jeg foreslog dem at få lavet to typer - én med ca.
1,5cm tal med lysdioder, og én med ca. 1,5-2 cm store gule LCD tal på
mærk baggrund - noget ala de nye nummertavler på busserne - evt. med et
USB stik, så tallene kan adopteres på en computer og benytte de
indbyggede / tilkøbte talesynteser. - De nye ActiveCards er jo ikke med
USB...

I øvrigt er det noget, jeg vil tage op med Dansk Blindesamfunds
hjælpemiddelkonsulent efter sommerferien, - især nu, hvor Finansrådet
har meldt ud, at de regner med, at ActiveCard vil blive tvungen på alle
computere i løbet af et par år...

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 20-07-08 16:00

Jeg forstår ikke dine udtryk. Man forstørrer ikke eksempelvis '4,8dpi',
man forstørrer 4,8 gange ... noget ganske andet.

Og ja, dit føste indlæg er ikke kommet ingennem til mig endnu.

Ja.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-07-08 19:57

Per Rønne wrote:

> Jeg forstår ikke dine udtryk. Man forstørrer ikke eksempelvis '4,8dpi',
> man forstørrer 4,8 gange ... noget ganske andet.

Nej, det er præcis det samme. Inden for optisk måling er 1 dioptri (dpi)
lig 1 gang forstørrelse. Dvs., at 4,8 gange forstørrelse er lig med
4,8dpi. Længere er den ikke.

> Og ja, dit føste indlæg er ikke kommet ingennem til mig endnu.

så nåede jeg at få den fjernet fra serveren, inden opdatering....

mvh. Erik Richard

Fra : Jesper Lillesø

Dato : 22-07-08 03:36

Hej Thomas

On Jul 15, 11:04 am, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> heh, du betaler selv for din token ... men jo, en token løsning er nok
> alt i alt dyrere at implementere og vedligeholde ..

Man betaler jo selvfølgelig for alt - intetnt er gratis. Men jeg har
nu ikke betalt for Active Card, så det er samme pris som PKI-
løsningen.

Hvorvidt den er dyrere at implementere og vedligeholde, er vist ikke
så simpelt et regnestykke Ja - der er et lille stykke hardware
ekstra, men jeg tror ikke det koster noget særligt.

Jeg valgte selv ActiveCard, og fravalgt PKI-løsningen, netop pga. man
kan bruge den på flere computere, uden at efterlade sig spor

--
Jesper

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-07-08 10:43

Jesper Lillesø <lillesoe@gmail.com> wrote:

> Hvorvidt den er dyrere at implementere og vedligeholde, er vist ikke
> så simpelt et regnestykke Ja - der er et lille stykke hardware
> ekstra, men jeg tror ikke det koster noget særligt.

Du glemmer at der også skal noget backend udstyr til som skal håndtere
det lille stykke hardware ... og det er _ikke_ billigt i anskaffelse,
licenser og løbende vedjligehold.

/thomas

Fra : Jesper Lillesø

Dato : 22-07-08 13:24

Hej Thomas

On 22 Jul., 11:43, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> Du glemmer at der også skal noget backend udstyr til som skal håndtere
> det lille stykke hardware ... og det er _ikke_ billigt i anskaffelse,
> licenser og løbende vedjligehold.

Det har du sikkert ret i. Men jeg ville også bare påpege at
regnestykket ikke er simpelt. Det er jo heller ikke omkostningsfrit at
have en PKI-løsning kørende! Om den ene er 1% eller 25% (eller mere)
dyrere end den anden, tror jeg ikke hverken du eller jeg kan sige
noget om.

--
Jesper

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 13-07-08 18:22

Henrik Palshøj skrev:
> Nogen genvej til Danske bank på Safari??

Hvis det ikke har ændret sig, så kræver det et ActivCard (en slags lille
lommeregner) som genererer dine koder hver gang du skal logge på. Denne
"kodegenerator" har en adgangskode.

Når man logger ind får man fra netbanken en seks-cifret kode som man
taster ind i kodegeneratoren, den genererer nu en kode du skal skrive
for at logge ind.

Det virker lidt bøvlet første gang, men det er meget sikkert...

Selv bruger jeg i dag Jyske Bank og der får man koderne tilsendt på et
lille kort der er nemt at have med sig.
Deres løsning gør det at logge på banken uanset hvor man er og hvilken
PC/Mac man bruger og denne løsning virker også på mange OS.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 15-07-08 08:27

Henrik Palshøj <dykRE@MOVEmil.dk> writes:

> Men Men Men.. Hvorfor er det så kun til Mac det er nødvendigt?

I gamle dage var det et problem i den måde, som JavaScript (ikke)
snakkede med Java på. Det kunne løses i Windows, men Apple har altid
været nogle langsommme slendrianer hvad angår Java. DanskeBank har
designet en løsning, hvor din krypteringsnøgle ligger lokalt på din PC
(.mst filen, svjh), og er beskyttet af et lokalt kodeord, som aldrig
transmitteres over internettet.

> [...]

Det kan man skam også. Det er dog nok lidt billigere for Danske Bank
at udsende en software løsning, fremfor at skulle sponsorere hardware
tokens til samtlige brugere. Herudover er det naturligvis også nemmere
for brugeren, at kunne nøjes med at bære en nøglefil rundt på en USB
stick (eller blot kopiere filen på de relevante PC'ere), fremfor at
skulle bære et ActivCard rundt altid.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-07-08 10:04

Fra : Henrik Palshøj

Dato : 15-07-08 10:12

On 2008-07-15 11:04:11 +0200, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> heh, du betaler selv for din token ... men jo, en token løsning er nok
> alt i alt dyrere at implementere og vedligeholde ..
>
> /thomas

Det er da en god grund til at bruge en anden bank, for det
principielle! Da loven siger at det er banken der bære ansvaret for
hvis kontoen bliver lænset af hackere, så er det i bankens interesse at
sikkerheden er så stram som mulig. Men du som forbruger skal altså
betale ekstra, hvis du ikke bruger windows???? Hvem sagde "Platforms
racisme"???

Henrik

Fra : Martin S

Dato : 17-07-08 10:37

Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> skrev 2008-07-15:

> heh, du betaler selv for din token ... men jo, en token løsning er nok
> alt i alt dyrere at implementere og vedligeholde ..

Nej, den er gratis. Da min kæreste fik sin mac kunne hun gratis bestille
en token.

Martin

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 15-07-08 11:53

> [...]

> at sikkerheden er så stram som mulig. Men du som forbruger skal altså
> betale ekstra, hvis du ikke bruger windows???? Hvem sagde "Platforms

Hvad koster det da, at få en token? Jeg mener ikke, at det koster
ekstra for mig (hos den nævnte bank). Den direkte udgift oppebæres af
Banken, og jeg betaler så indirekte i form af dårligere rente.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-07-08 14:10

> [...]

> ekstra for mig (hos den nævnte bank). Den direkte udgift oppebæres af
> Banken, og jeg betaler så indirekte i form af dårligere rente.

nu er det længe siden .. det er muligt at den er "gratis" nu ... jeg fik
da lov til at betale et par hundrede kr. for den .. det præcise beløb
har jeg glemt :)

/thomas

Fra : Martin S

Dato : 17-07-08 10:38

> [...]
>
> nu er det længe siden .. det er muligt at den er "gratis" nu ... jeg fik
> da lov til at betale et par hundrede kr. for den .. det præcise beløb

Det lyder dyrt, hvis man køber dem i store mængder er indkøbsprisen
8-10$

Martin