3 mobils kreditpolitik
Fra : BT

Dato : 09-07-08 14:01

En lille forhistorie.

Jeg bestilte en mobil ved 3 fredag aften.
Grunden til at jeg valgte 3, var at jeg kunne spare et pænt beløb over
de 6 måneder man nu er bundet til.
Jeg får så en mail idag, hvor der står følgende:

"Vi kan desværre ikke tilbyde dig at blive kunde hos 3 på grund af
vores kreditpolitik."

Personligt finder jeg det mærkeligt da jeg ikke står som dårlig
betaler, og skylder kun penge i huset og bilen.
Har fast arbejde med en god indtægt.

Da jeg kontakter 3, for at få en forklaring, bliver jeg bare afvist,
med samme grund som der står i mailen.

Nu finder jeg så ud af idag, at en bekendt jeg har, som skylder
overalt, og er opført i samtligt registre som dårlig betaler. Og har
kun en lille pension.
Og han kan godt få lov til at blive kunde.

Nu er spørgsmålet så.
Kan jeg forlange at få en forklaring fra 3, om hvorfor jeg ikke lige
kan blive kunde, eller kan de nøjes med at spise mig af med den
sætning.

Fra : Jubii

Dato : 09-07-08 21:28

"BT" <remove_bts@2ft.dk> skrev i meddelelsen

Nu er spørgsmålet så.
Kan jeg forlange at få en forklaring fra 3, om hvorfor jeg ikke lige
kan blive kunde, eller kan de nøjes med at spise mig af med den
sætning.

Ikke et svar men prøv at se her, og der kan du vist klage, hvilket
anbefales.
http://www.forbrug.dk/test/testbasen/mobilselskaber//mobilselskaber/?tx_tjenesteydelsestest_pi1%255BcurrentView%255D=5/

Fra : Hm

Dato : 09-07-08 21:31

jeg er heller ikke til meget hjælp
men det kunne da være rart, hvis man kunne få det at vide, måske står du et
eller andet "dumt" sted ved en fejl.

Hanne/ som bestemt ville forsøge at få et svar.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 09-07-08 21:30

BT <remove_bts@2ft.dk> wrote in news:5dd58904-bd82-4830-9d0c-
c7d5885f583d@t54g2000hsg.googlegroups.com:

> "Vi kan desværre ikke tilbyde dig at blive kunde hos 3 på grund af
> vores kreditpolitik."

Bed dem om at få en kopi af deres kreditpolitik. De bruger vist også din
bopælstype (lejlighed, andel osv) som parameter.

> Personligt finder jeg det mærkeligt da jeg ikke står som dårlig
> betaler, og skylder kun penge i huset og bilen.
> Har fast arbejde med en god indtægt.

Experian (tidligere RKI) tilbyder en service der hedder Delphi Scoring.
Kort fortalt handler det om at man tager alder, køn og postnummer og ud fra
det afgøre man hvor stor chance der er for at personen bliver dårlig
betaler indenfor det næste år. Det er vist noget med at man sammenligner
med de folk der ellers bor i området og den slags. De kender ikke til din
kredithistorie, indtægt eller lign, det er udelukkende din bopæl og alder
de bruger.

Du kan forlange aktindsigt hos Experian/RKI og få tilsendt din Delphi score
og oplysninger om hvad de ellers har registreret om dig. Skriv et brev
eller email til dem. Send mig en mail hvis du vil have en "skabelon" for
det.

> Da jeg kontakter 3, for at få en forklaring, bliver jeg bare afvist,
> med samme grund som der står i mailen.

De må sandsynligvis ikke oplyse dig mere (i hvert fald ik kundeservice
folkene). De må ikke oplyse dig om du er registreret i RKI med mindre de
selv kontakter dig - det kan være grunden til at de ikke giver deres
kundeservicemedarbejdere lov til at sige mere end at det er deres
kreditpolitik der forhindrer det.

> Nu finder jeg så ud af idag, at en bekendt jeg har, som skylder
> overalt, og er opført i samtligt registre som dårlig betaler. Og har
> kun en lille pension.
> Og han kan godt få lov til at blive kunde.

Det er så til gengæld mærkeligt.

> Nu er spørgsmålet så.
> Kan jeg forlange at få en forklaring fra 3, om hvorfor jeg ikke lige
> kan blive kunde, eller kan de nøjes med at spise mig af med den
> sætning.

Skriv et brev til dem, så er der nok større chance for at det kommer
igennem til en der kan give dig et svar - hvis det overhovedet er muligt at
få et. Jeg tror ikke du har krav på yderligere end du allerede har fået.

Fra : Carsten Riis

Dato : 09-07-08 22:38

Henrik Stidsen skrev den 09-07-2008 22:29:

> De må sandsynligvis ikke oplyse dig mere (i hvert fald ik kundeservice
> folkene)....

Det lyder meget rimelig.

Da jeg var vikar i Telias forhandlerservice, så var det kun os hos
forhandlerservice som måtte meddele årsagen til afvisningen.
((((at forhandlerne, så godt kunne regne ud hvad vi skulle sige til
personen, når vi bad om at tale med personen selv...det er så en anden
snak))))

Til tider kan det også være, at man står registreret med
adressebeskyttelse i folkeregistret....hvilket medfører, at den kontrol
man kører op imod folkeregistreret ikke falder positivt ud (man er
ligesom adressebeskyttet).
Så hjalp det kun, at få en bopælsattest fra folkeregistret for at "omgå"
den kontrol.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Jesper Lund

Dato : 09-07-08 21:40

Jubii wrote:

> Ikke et svar men prøv at se her, og der kan du vist klage, hvilket
> anbefales.

Hvad vil du klage over? Du har ikke et retskrav på at blive kunde hos 3.

Find et andet mobilselskab - der er vel 25+ at vælge i mellem.

--
Jesper Lund

Fra : JBH

Dato : 09-07-08 21:45

"BT" <remove_bts@2ft.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Årsagen kan være at der er en anden i husstanden eller tilmeldt adressen som
er dårlig betaler. Det var i alt fald det vi fik at vide hvis en kundes
"afbedragskontrakt" ikke gik igennen..

[...]

Underligt, men måske en pension anses for værende en stabil fast
indtægt.....

Fra : Ralph Køster

Dato : 10-07-08 07:13

Hej BT.

Har du engang været dårlig betaler?

Jeg gik på tvang med en lejlighed i '92 og har i dag betalt alt tilbage.

Jeg tjener 500.000 om året og har egen bolig, men der er stadig steder hvor
jeg ikke kan købe på klods.
Sparbank vest bærer nag, så det batter. Dem kan du glemme.

Men det er påfaldende at man ikke kan blive renset. Man bliver åbenbart ikke
et bedre menneske i deres øjne.

MEN.....Du har IKKE ret til at få oplyst hvorfor de ikke vil have dig som
kunde.
Man er ikke forpligtet til at handle med alle og enhver.
Men det er p.... irriterende at man ikke kan få af vide hvorfor. Har været
der..

Ralph.

Fra : Jesper Lund

Dato : 09-07-08 21:46

Henrik Stidsen wrote:

> Bed dem om at få en kopi af deres kreditpolitik. De bruger vist også din
> bopælstype (lejlighed, andel osv) som parameter.

Man kan altid spørge pænt, men svaret vil formentlig være at det er
fortrolig information. Du har ikke noget retskrav på at få udleveret
oplysninger om deres kreditpolitik.

> [...]
> score og oplysninger om hvad de ellers har registreret om dig. Skriv et
> brev eller email til dem. Send mig en mail hvis du vil have en

"Aktindsigt" er nok det forkerte ord, men hvis de har registreret
personoplysninger om dig, har du efter persondataloven ret til at få en
kopi af hvad de har registreret.

Hvis de tilbyder virksomheder et credit-scoring system (Delphi?), har de
formentlig ikke registreret noget som helst. Alle inputs kommer fra den
blanket som låneansøgeren udfylder. Jeg ved ikke om det forholder sig
sådan, men det vil give virksomheden færrest problemer i forhold til den
danske persondatalov.

--
Jesper Lund

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 11-07-08 17:07

Jesper Lund <usenet@jesperlund.com> wrote in

> "Aktindsigt" er nok det forkerte ord, men hvis de har registreret
> personoplysninger om dig, har du efter persondataloven ret til at få
> en kopi af hvad de har registreret.

Korrekt, min fejl.

> [...]
> den blanket som låneansøgeren udfylder. Jeg ved ikke om det
> forholder sig sådan, men det vil give virksomheden færrest problemer

Det gør de, Experian har ikke registreret noget i forhold til Delphi nej,
de laver det "on the fly" - men jeg fik oplyst min Delphi score da jeg bad
om at få at vide hvilke oplysninger de havde på mig.

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 10-07-08 07:37

> [...]

>Jeg får så en mail idag, hvor der står følgende:

>"Vi kan desværre ikke tilbyde dig at blive kunde hos 3 på grund af

Jeg har prøvet det et par gange på mit arbejde, at kunder bliver afvist pga.
kreditpolitik - selvom det går rigtig godt i firmaet.
Nogle gange er de bare for hurtige på aftrækkeren og det har altid
resulteret i kunderne har valgt TDC istedet.

Tror det lidt kommer an på om du fanger dem i kreditafdelingen før de har
fået for mange øl

FUT: dk.edb.internet.udbydere

--
/Dennis