Dansk iPhone i udlandet
Fra : Michael Knudsen

Dato : 09-07-08 14:09

Hej,

Jeg har nu (som så mange andre) ventet i alt for lang tid på, at
iPhone endelig kom til Danmark. Nu forholder det sig imidlertid
således, at jeg snart rejser til USA i et halvt års tid, så hvad gør
jeg?

1) Hvis jeg køber en iPhone i Danmark, koster det en bondgård at bruge
den i USA, og bindingen svarer sådan cirka til mit ophold.

2) Hvis jeg køber den i USA, binder jeg mig i to år, og så er den ikke
sjov at have med tilbage til Danmark.

Jail-braking er udelukket. Jeg er blevet for gammel til den slags;
tingene skal bare virke out-of-the box. Telia er meget sparsomme med
oplysninger om iPhone-abonnementet på deres hjemmeside. Er der nogen
her, der ved, hvordan priserne er for brug af en iPhone med Telia-
abonnement i udlandet? Kan de medfølgende minutter/megabytes bruges i
udlandet (naturligvis skaleret med en passende (urimelig) faktor)?

--
Michael Knudsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-07-08 21:23

Michael Knudsen <micknudsen@gmail.com> wrote:

> 2) Hvis jeg køber den i USA, binder jeg mig i to år, og så er den ikke
> sjov at have med tilbage til Danmark.

du kan købe en iPhone uden kontrakt i USA til $599 ... jeg ved ikke
hvordan og hvilke abb. du så kan få til den, men mon ikke man kan få
noget tidsbegrenset ?

/thomas

Fra : Michael Knudsen

Dato : 09-07-08 14:26

On Jul 9, 10:23 pm, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> du kan købe en iPhone uden kontrakt i USA til $599 ... jeg ved ikke
> hvordan og hvilke abb. du så kan få til den, men mon ikke man kan få
> noget tidsbegrenset ?

Jeg har forstået på tidligere indlæg i denne gruppe, at man så stadig
binder sig til AT&Ts net. Man kan blot vælge andre typer abonnementer.
Hvis det er tilfældet, er jeg jo lige vidt. Var det for øvrigt ikke
også blot noget, som AT&T skiltede med at ville indføre "engang i
fremtiden"?

--
Michael Knudsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-07-08 21:40

> [...]

> binder sig til AT&Ts net. Man kan blot vælge andre typer abonnementer.
> Hvis det er tilfældet, er jeg jo lige vidt.

hmmm, det har du faktisk ret i. Så kan det måske bedre betale sig at få
dem f.eks. i frankrig .. selvom det er bebret.

> Var det for øvrigt ikke
> også blot noget, som AT&T skiltede med at ville indføre "engang i
> fremtiden"?

Det er ikke på launch day ... men nok et par uger efter ..

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-07-08 21:41

> [...]

> Hvis det er tilfældet, er jeg jo lige vidt. Var det for øvrigt ikke
> også blot noget, som AT&T skiltede med at ville indføre "engang i

Jo, det er "engang i fremtiden". Alt i alt kan iPhone 3G jo slet ikke
købes endnu, så det hele er jo i fremtiden. Eller er det lidt af et
dilemma, du er i. Det er ikke noget specielt for iPhone, men det gælder
for alle mobiltelefoner. Er man på et længere ophold i udlandet, bliver
det meget dyrt at bruge sin danske mobiltelefon. Du kunne jo også købe
en billig mobiltelefon, mens du er i USA, men det er selvfølgelig ikke
så sjovt som en iPhone.

<http://www.forbes.com/feeds/ap/2008/07/01/ap5172958.html?partner=alerts

--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 09-07-08 21:57

Michael Knudsen wrote:
> [...]
> den i USA, og bindingen svarer sådan cirka til mit ophold.
>
> 2) Hvis jeg køber den i USA, binder jeg mig i to år, og så er den ikke

Jeg ved godt, at det ikke er helt så sjovt, men hvad med at købe en
brugt 1. generation iPhone, når du ankommer til USA? Priserne skulle
efter sigende rasle ned lige for tiden, så du kan sikkert gøre et godt køb.

Så vidt jeg har forstået, har de ikke særlig go' 3G dækning endnu, så
det eneste du vil 'mangle' er vel i princippet GPS'en. 2.0 softwaren (og
alle dens herligheder) virker jo også på de gamle iPhones.

Jeg ved, at det er et træls kompromis, men det kan nemt blive meget
dyrt, da du jo skal vælge mellem de to muligheder, du selv lister.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-07-08 21:58

> Jeg ved godt, at det ikke er helt så sjovt, men hvad med at købe en
> brugt 1. generation iPhone, når du ankommer til USA? Priserne skulle
> efter sigende rasle ned lige for tiden, så du kan sikkert gøre et godt køb.

faktisk så holder de prisen fordi abb. til dem er billigere end 3G
modellen ... go figure ..

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 09-07-08 22:08

Thomas von Hassel wrote:

> faktisk så holder de prisen fordi abb. til dem er billigere end 3G
> modellen ... go figure ..

Der går mange for +300 USD på ebay. Hvad tror du der sker med
udbud/efterspørgsel (og i effekt heraf prisen), når Apple slipper x mio.
opdaterede enheder fri på fredag? Prisniveauet på ebay er faldet lidt,
men det er klart at folk ikke allerede nu giver deres gamle enheder væk.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : jagge

Dato : 09-07-08 23:14

modellen ... go figure ..

> [...]
> opdaterede enheder fri på fredag? Prisniveauet på ebay er faldet lidt,
> men det er klart at folk ikke allerede nu giver deres gamle enheder væk.

Jeg tror du tager fejl. Specielt fordi den nye er møgdyr. De gamle uden
binding vil holde prisen godt.

Jakob

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 09-07-08 23:28

jagge wrote:
> modellen ... go figure ..
>
> Jeg tror du tager fejl. Specielt fordi den nye er møgdyr. De gamle uden
> binding vil holde prisen godt.

De gamle iPhones har altså også været møgdyre en gang (startede de ikke
på $599?). Selv efter prisfaldene, har de aldrig været billige som sådan
i forhold til den nye model (og tilhørende dataplaner). Jeg ved godt, at
du er af den opfattelse, men jeg deler den ikke.

Er $300 desuden meget for en brugt iPhone? Det synes jeg ikke...

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : jagge

Dato : 10-07-08 19:18

> Er $300 desuden meget for en brugt iPhone? Det synes jeg ikke...

Det kan jeg godt være enig i, hvis den er i god stand var jeg da villig
til at købe sådan en som plaster på såret ;0)

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 10-07-08 20:26

jagge wrote:

> Det kan jeg godt være enig i, hvis den er i god stand var jeg da villig
> til at købe sådan en som plaster på såret ;0)

Jeg har ikke kigget, men det kan da ikke koste meget mere her i DK. Har
du tjekket dba.dk?

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : jagge

Dato : 10-07-08 20:54

> Jeg har ikke kigget, men det kan da ikke koste meget mere her i DK. Har
> du tjekket dba.dk?

der er nok ikke så mange af dem i DK. Men DBA er notorisk kendt for
latterlige priser så det gider jeg næsten ikke.

Jeg tror ebay er vejen :0)
Hygge

Jakob

Fra : Michael Knudsen

Dato : 09-07-08 23:48

On Jul 9, 10:40 pm, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> Det er ikke på launch day ... men nok et par uger efter ..

Hvad baserer du det på? (det med et par uger)

--
Michael Knudsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-07-08 07:43

Michael Knudsen <micknudsen@gmail.com> wrote:

> Hvad baserer du det på? (det med et par uger)

det er et WAG* ... baseret på hvad jeg har hørt rundt omkring. Grunden
skulle være at folk der ikke kan vente bare hopper i og forlænger med 2
år mere ...

/thomas

*Wild ass Guess

Fra : Michael Knudsen

Dato : 09-07-08 23:53

On Jul 9, 10:41 pm, hen...@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:

> Du kunne jo også købe
> en billig mobiltelefon, mens du er i USA, men det er selvfølgelig ikke
> så sjovt som en iPhone.

Sagen er den, at jeg vil have en iPhone, fordi den lige netop er så
meget andet end en almindelig telefon. Jeg hader at snakke i telefon,
hvilket klar afspejles i mine absurdt lave telefonregninger. Kan jeg
samle mail, browser og musik ét sted, så er jeg en lykkelig mand!

Jeg har ikke en dyt forstand på GPS. Har den snablen nede i
dataoverførelses-kontoen, eller kører GPS over et helt andet net?

--
Michael Knudsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-07-08 07:43

> [...]

> Jeg har ikke en dyt forstand på GPS. Har den snablen nede i
> dataoverførelses-kontoen, eller kører GPS over et helt andet net?

GPS er GPS, altså på samme måde som f.eks. en bil gps. Det den skal
bruge dataforbindelsen til er at hente kort marteriale fra google maps.

Man kan drømme om at nogen laver et app som har kortet liggende lokalt
så man slipper for google ... men nu ser vi om Apple vil tillade det.

/thomas

Fra : Bjørn Connolly

Dato : 10-07-08 11:47

On Thu, 10 Jul 2008 08:42:34 +0200, Thomas von Hassel wrote:
> Man kan drømme om at nogen laver et app som har kortet liggende lokalt
> så man slipper for google ... men nu ser vi om Apple vil tillade det.

TomTom skulle efter sigende være i gang med at udvikle en klient til
iPhone. Hvorvidt det bliver med "lokale" kort er et åbent spørgsmål.

Det ville være rart at kunne bruge GPS funktionaliteten, uden at skulle
bekymre sig om den næste Telia regning.

--
Bjørn Connolly
"...They're not going to send a crazy man out to be killed, are they?"

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-07-08 11:56

Bjørn Connolly <usenet@concorp.dk> wrote:

> TomTom skulle efter sigende være i gang med at udvikle en klient til
> iPhone. Hvorvidt det bliver med "lokale" kort er et åbent spørgsmål.

det bliver det næsten nødt til at blive ... nok hvor du pre-loader kort
inden du tager afsted. Men Apple har jo i deres SDK EULA skrevet ind at
du ikke må lave turn-by-turn apps, men om det kun gælder apps som
udnytter google maps eller om det er et generetl forbud ved ingen ..

Fra : Michael Knudsen

Dato : 09-07-08 23:57

On Jul 9, 10:57 pm, Peter Farsinsen <forn...@efternavn.dk> wrote:

> Jeg ved godt, at det ikke er helt så sjovt, men hvad med at købe en
> brugt 1. generation iPhone, når du ankommer til USA? Priserne skulle
> efter sigende rasle ned lige for tiden, så du kan sikkert gøre et godt køb.

Det lyder ikke som nogen dum idé. Spørgsmålet er så bare, om der er
flere tilbage på hylderne, når jeg kommer derover. Hvad med
abonnementet? Binder man sig ikke også i to år for den gamle iPhone?

> Så vidt jeg har forstået, har de ikke særlig go' 3G dækning endnu, så
> det eneste du vil 'mangle' er vel i princippet GPS'en. 2.0 softwaren (og
> alle dens herligheder) virker jo også på de gamle iPhones.

Jeg kan nok leve uden GPS, selv om jeg ellers havde sat næsen op efter
geo-tagging af billeder. Så slipper jeg for at bruge timevis på
manualt at placere billeder på kortet i Picasa Web Albums (det er sgu
efterhånden blevet en hel besættelse for mig!). Spørgsmålet er
selvfølgelig også, om kameraet i iPhone er godt nok til, at man
overhovedet vil bruge det til noget.

--
Michael Knudsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-07-08 07:44

Michael Knudsen <micknudsen@gmail.com> wrote:

> Spørgsmålet er
> selvfølgelig også, om kameraet i iPhone er godt nok til, at man
> overhovedet vil bruge det til noget.

Det er lige så ringe som alle mulige andre kameratelefoner. (og hvis der
er nogen der påstår at der findes en kameratelefon som tager
tilnærmelsesvis så gode billeder som et std. point and shoot kamera så
sig endelig til ...)

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-07-08 15:48

> [...]
> er nogen der påstår at der findes en kameratelefon som tager
> tilnærmelsesvis så gode billeder som et std. point and shoot kamera så

Jeg så en test på Gear TV engang. Der var et par stykker, der ikke var
helt tossede. Men jeg foretrækker også et kamera og kunne sagtens
undvære det i telefonen.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-07-08 15:58

> Jeg så en test på Gear TV engang. Der var et par stykker, der ikke var
> helt tossede. Men jeg foretrækker også et kamera og kunne sagtens
> undvære det i telefonen.

Ja, og det går som regel også godt så længe det er højt solskin og lyset
står i den rigtige vinkel, derfra går det hurtigt ned af bakke.

Men ok, jeg skal nok ikke tages som målestok, jeg er vandt til et Canon
DSLR ;)

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 10-07-08 09:52

Michael Knudsen wrote:

> Det lyder ikke som nogen dum idé. Spørgsmålet er så bare, om der er
> flere tilbage på hylderne, når jeg kommer derover. Hvad med
> abonnementet? Binder man sig ikke også i to år for den gamle iPhone?

Du missede ordet 'brugt'? ;) Der er mange 1. gen. iPhones på eBay.
Abonnementet ved jeg ikke noget om, men jeg kunne forestille mig, at man
kan finde noget, hvor du ikke binder dig for to år. Bindingen er der
formentlig primært for at sikre, at iPhonen bliver betalt.

> [...]
> efterhånden blevet en hel besættelse for mig!). Spørgsmålet er
> selvfølgelig også, om kameraet i iPhone er godt nok til, at man

Når du kommer hjem igen, kan du jo sælge den og købe én med GPS. På det
tidspunkt, kan du formentlig også få et ordentligt abonnement til den
herhjemme :)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : N/A

Dato : 10-07-08 10:27

Fra : N/A

Dato : 10-07-08 09:52

Fra : Michael Knudsen

Dato : 10-07-08 03:16

On Jul 10, 10:51 am, Peter Farsinsen <forn...@efternavn.dk> wrote:

> [...]
> kan finde noget, hvor du ikke binder dig for to år. Bindingen er der
> formentlig primært for at sikre, at iPhonen bliver betalt.

Ups, det havde jeg misset. Det var jo ellers ret vigtigt!

> Når du kommer hjem igen, kan du jo sælge den og købe én med GPS. På det
> tidspunkt, kan du formentlig også få et ordentligt abonnement til den
> herhjemme :)

Ak, hvorfor er livet så meningsløst hårdt?!

--
Michael Knudsen

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 10-07-08 10:27

Michael Knudsen wrote:

> Ak, hvorfor er livet så meningsløst hårdt?!

Heh. Nogle gange er det /lidt/ skræmmende at 'købe nu eller vente' og
'skal den være hvid eller sort' er de største bekymringer vi har os ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-07-08 11:44

Michael Knudsen skrev den 10-07-2008 11:16:

> Ak, hvorfor er livet så meningsløst hårdt?!

Har du penge kan du få, har du ingen må du vente...

Skal du udstationeres har du vel også råd?

Fra : Michael Knudsen

Dato : 10-07-08 06:14

On Jul 10, 12:44 pm, Thorbjørn Ravn Andersen <thunderax...@gmail.com>
wrote:

> Skal du udstationeres har du vel også råd?

Jeg skal have tag over hovedet, og jeg skal også have mad på bordet.
Måske skulle jeg vælge en iPhone i stedet for mad. Jeg ville nok ikke
tage skade af en lille slankekur.

--
Michael Knudsen