Varen kommer ikke
Fra : Poul Nielsen

Dato : 07-07-08 09:50

Jeg har købt en harddisk på nettet, problemet er blot det at varen ikke
kommer og jeg står og skal bruge den. Da firmaet ikke har hævet pengene kan
jeg intet gøre. Men hvad nu hvis jeg nu køber en anden HDD hænger jeg så på
købet hvis firmaet om 6 md sender harddisken?

Fra : Per Christoffersen

Dato : 07-07-08 10:31

"Poul Nielsen" <pn@gi.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> kan jeg intet gøre. Men hvad nu hvis jeg nu køber en anden HDD hænger jeg
> så på købet hvis firmaet om 6 md sender harddisken?

To spørgsmål?

1) Er der aftalt en leveringstid, - dvs. har butikken ifbm. salget, angivet
hvornår de ville levere?

2) Har du købt som privatperson eller som firma?

/Per

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 07-07-08 10:35

Poul Nielsen skrev:
> [...]
> jeg intet gøre. Men hvad nu hvis jeg nu køber en anden HDD hænger jeg så på
> købet hvis firmaet om 6 md sender harddisken?

Nej, du har jo fortrydelsesret. Men hvis du køber et andet
sted, vil det nok være en god ide at fortælle det første
firma, at du fortryder din bestilling. Så undgår du måske at
skulle bøvle med dem senere.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Oversigt over alle de praktiske tastaturgenveje i Windows.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 07-07-08 10:38

> Nej, du har jo fortrydelsesret.

Hvis det er et privat køb i en butik indenfor EU, eller butikken af sig selv
giver fortrydelsesret til alle...

/Per

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 07-07-08 18:29

Per Christoffersen wrote:
> "Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis det er et privat køb i en butik indenfor EU, eller butikken af
> sig selv giver fortrydelsesret til alle...

Poul skrev 'på nettet'.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen DK

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 07-07-08 19:29

Erik Olsen DK skrev:

> Poul skrev 'på nettet'.

Det er Per sikkert helt klar over. Er der tale om
erhvervskøb, er der ikke nødvendigvis fortrydelsesret,
ligeså hvis købet sker i fx USA.

Jeg tillod mig blot at gå ud fra, at der var tale om privat
køb i Danmark, da det nok ikke kan betale sig at købe en
enkelt harddisk i udlandet, ligesom nervøsiteten over en
enkelt harddisk nok er lidt overdreven, hvis der er tale om
køb til en virksomhed.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få styr på irriterende hjemmesider ved at bruge aktive

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-07-08 21:48

Kim Ludvigsen skrev:

> Det er Per sikkert helt klar over. Er der tale om
> erhvervskøb, er der ikke nødvendigvis fortrydelsesret,
> ligeså hvis købet sker i fx USA.

.... medmindre sælger har reklame eller anden markedsføring
specifikt rettet mod danskere.

--
Bertel

Fra : Per Christoffersen

Dato : 08-07-08 08:12

> ... medmindre sælger har reklame eller anden markedsføring
> specifikt rettet mod danskere.

Efter hvilket lovgrundlag er en amerikansk baseret net-shop forpligtiget til
at givet returret overfor en dansk forbruger?

/Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-07-08 09:03

Per Christoffersen skrev:

> Efter hvilket lovgrundlag er en amerikansk baseret net-shop forpligtiget til
> at givet returret overfor en dansk forbruger?

Efter de internationale handelsaftaler som begge parter har
tiltrådt.

Værnetinget bliver reguleret af retsplejelovens § 246, stk. 1, 2.
pkt. (ifølge fuldmægtig Ketilbjørn Hertz, Justisministeriet i
UfR1999).

Hvad lovvalget angår, skrev han at det er Bruxelleskonventionens
artikel 13, stk. 1, n3. 3 og Romkonventionens artikel 5 der
gælder (han anfører at der er overensstemmelse).

Citat:

   I forbrugeraftaler om levering af varer og tjenesteydelser
   finder dansk ret anvendelse, når der i Danmark er fremsat
   særskilt tilbud eller reklamering, forudsat forbrugeren i
   Danmark har foretaget de dispositioner, som er nødvendige
   til indgåelse af aftalen.

Oplysningerne er ikke af nyere dato som det ses, men jeg går ud
fra at principperne er de samme hvis der skulle være indtrådt
ændringer.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-07-08 09:08

Fra : Per Christoffersen

Dato : 08-07-08 09:19

> [...]
> artikel 13, stk. 1, n3. 3 og Romkonventionens artikel 5 der
> gælder (han anfører at der er overensstemmelse).

Jeg var bare ikke klar over, at USA havde tiltrådt Bruxelles- og
Rom-konventionen.

/Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-07-08 10:45

Per Christoffersen skrev:

> Jeg var bare ikke klar over, at USA havde tiltrådt Bruxelles- og
> Rom-konventionen.

Du kan hurtigt få mig på glatis med den slags, men Ketilbjørn
Hertz' konklusion er ganske klar. Jeg kan godt citere flere
uddrag fra artiklen:

   Det ligger fast, at en forudgående aftale om, at forbrugeren
   ikke skal kunne anlægge sag i EU/Lugano-området (men f.eks.
   kun i USA), falder uden for Bruxelles- og
   Lugano-konventionerne og dermed i medfør af retsplejelovens
   § 245, stk. 2, ikke er bindende for forbrugeren. Ergo kan
   forbrugeren i den situation anlægge sag i Danmark.

--
Bertel

Fra : Per Christoffersen

Dato : 08-07-08 10:52

> Du kan hurtigt få mig på glatis med den slags,

Det var slet ikke meningen.
Jeg har bare været af den opfattelse, at reglerne kun gjaldt indenfor
EU/EØS-samarbejdet, fordi det er en EU-ting.
Men international købe/forbruger-ret er i mine øjne ret uigennemskueligt, så
mine indlæg er mere et udtryk for forbavselse end mistro
Jeg har nemlig absolut intet at have en evt. mistro i ...

/Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-07-08 11:04

Per Christoffersen skrev:

> [...]
> Men international købe/forbruger-ret er i mine øjne ret uigennemskueligt, så
> mine indlæg er mere et udtryk for forbavselse end mistro

Jeg støtter mig til nogle kopier som vi fik på mit
datamatikerstudium i it-ret af vores juralærer. Den ene artikel
er skrevet af Søren A. Mortensen (cand. jur). Han skriver bl.a.

   Køb i ikke-EU-land:

   I næste tilfælde køber forbrugeren en vare i et ikke-EU-land,
   f.eks. USA. Her vil værnetinget ikke blive reguleret af
   Domskonventionen, men derimod af Retsplejelovens kapitel 22,
   i hvilket § 244 siger, at forbrugerværnetinget er
   forbrugerens hjemting, altså der hvor forbrugeren bor.
   Lovvalget vil, som før, blive styret af EUs
   kontraktkonventions regel om, at forbrugersager skal
   behandles efter forbrugerens lands regler. Altså danske
   retsregler. Ved en dansk domstol

   Forbrugeren er altså lige godt beskyttet, om han/hun handler
   inden for eller uden for EU.

Hvis jeg husker ret, er det dog ikke alle verdens lande der har
tiltrådt de relevante handelsaftaler.

--
Bertel

Fra : Per Christoffersen

Dato : 08-07-08 08:14

"Erik Olsen DK" <erik.olsen@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse

> Poul skrev 'på nettet'.

Ja. Men selv netbaserede butikker er hjemmehørende i et land.

/Per

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 08-07-08 18:18

Per Christoffersen wrote:
> "Erik Olsen DK" <erik.olsen@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse

> Ja. Men selv netbaserede butikker er hjemmehørende i et land.

Min fejl. Jeg misopfattede 'butik' som 'fysisk butik'.

Fra : Jesper Lund

Dato : 07-07-08 22:13

Bertel Lund Hansen wrote:

> ... medmindre sælger har reklame eller anden markedsføring specifikt
> rettet mod danskere.

En anden mulighed må være at hæve handelen med henvisning til at der ikke
er sket levering. Selv om der ikke er aftalt en specifik frist, må der
være en relativt kort leverinsfrist for et produkt som harddiske, hvor
priserne falder hele tiden.

--
Jesper Lund

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-07-08 23:31

Jesper Lund skrev:

> En anden mulighed må være at hæve handelen med henvisning til at der ikke
> er sket levering.

Det forudsætter også at den danske købelov træder i kraft eller
at leveringslandet har en tilsvarende bestemmelse.

--
Bertel

Fra : Poul Nielsen

Dato : 08-07-08 20:05

> Det forudsætter også at den danske købelov træder i kraft eller
> at leveringslandet har en tilsvarende bestemmelse.
>
> --
> Bertel

Jamen jeg har bestilt den online hos et dansk´internet firma.

Fra : Jesper Lund

Dato : 08-07-08 20:40

Poul Nielsen wrote:

> Jamen jeg har bestilt den online hos et danskŽinternet firma.

Hvis du har købt som forbruger, kan du udnytte din returret.

--
Jesper Lund