Ny Danskhed II - til dem der ikke fik poin~
Fra : Maz Spork

Dato : 26-05-08 17:03

DANSK FOLKEPARTIS PRINCIPPROGRAM

Dansk Folkepartis formål er at hævde Danmarks selvstændighed, at sikre
det danske folks frihed i eget land samt at bevare og udbygge
folkestyre og monarki

Vi er forpligtede af vor danske kulturarv og vort ansvar for hinanden
som folk. Derfor vil vi styrke landets ydre og indre sikkerhed.

Vi ønsker et land bestående af frie danske borgere, som gives
muligheder for at klare sig selv og bestemme over sig selv; men staten
må samtidig forpligtes til at støtte de danskere, der er i
vanskeligheder og hjælpe dem til tryghed.

Vi ønsker landet og folkestyret udviklet i frihed og vil bekæmpe
ethvert forsøg på at indskrænke folkestyret og borgernes
frihedsrettigheder.

Dansk Folkeparti vil spille en aktiv rolle i folkestyret: I folketing
og i kommunale råd vil vi – gerne gennem samarbejde med andre partier
– samvittighedsfuldt arbejde for at få gennemført så meget af vor
politik som muligt.

Det konstitutionelle monarki i Danmark skal opretholdes

Vi værdsætter Danmarks Riges Grundlov som fundamentet for folkestyret,
der bør udvikles yderligere gennem et mere direkte demokrati.

Det er vort ønske, at Rigsfællesskabet bevares, så længe der i det
danske folk er vilje hertil, og så længe det grønlandske folk og det
færøske folk ønsker at forblive i fællesskabet.

Kristendommen har århundreders hævd i Danmark og er uadskillelig fra
folkets liv. Den betydning, kristendommen har haft og har, er umådelig
og præger danskernes levevis. Den har gennem tiderne været
retningsgiver og vejviser for folket.

Kristendommen skelner skarpt mellem den verdslige verden og troens
verden – et skel, der er af afgørende betydning for et lands udvikling
– for frihed, åbenhed og folkestyre.

Dansk Folkeparti ønsker, at staten understøtter folkekirken. Dette
anfægter ikke den almindelige trosfrihed, som vi er tilhængere af – og
beskyttere af.

Landets selvstændighed og frihed er dansk udenrigspolitiks vigtigste
målsætning

Dansk Folkeparti ønsker et venskabeligt og dynamisk samarbejde med
alle demokratiske og frihedselskende nationer i verden, men vi vil
ikke acceptere, at Danmark afgiver suverænitet.

Heraf følger, at Dansk Folkeparti er modstander af Den Europæiske
Union.

Vi værdsætter de grundlæggende friheder som ytringsfrihed,
forsamlingsfrihed og trosfrihed, idet vi understreger vigtigheden af,
at disse frihedsrettigheder respekteres også for andre folkeslag.

Danmark bør som selvstændig og fri nation indgå i NATO-alliancen, til
hvilken landet skal yde det nødvendige bidrag. Således vil vi arbejde
for et troværdigt og effektivt forsvar med hær, flåde, flyvevåben og
hjemmeværn.

Vi støtter Danmarks medlemskab af FN, som bør arbejde for fredelig
sameksistens medlemslandene imellem samt sikre, at hjælp bibringes
mennesker i nød som følge af krige, borgerkrige samt hunger- og
naturkatastrofer.

Opretholdelse af lov og orden er af stor betydning i et retssamfund.
Der skal derfor være sammenhæng mellem forbrydelse og straf

Det er af stor betydning for borgernes retsbevidsthed, at forbrydelse
hurtigt og effektivt følges op af domfældelse og straf. De nødvendige
ressourcer afsættes til forebyggelse og efterforskning.

Landet bygger på den danske kulturarv, og dansk kultur skal derfor
bevares og styrkes

Kulturen består af summen af det danske folks historie, erfaringer,
tro, sprog og sædvaner. Beskyttelse og videreudvikling af denne kultur
er en forudsætning for landets beståen som et frit og oplyst samfund.

Vi ønsker derfor en bred indsats for at styrke danskheden overalt.
Udenfor Danmarks grænser bør der gives økonomisk, politisk og moralsk
støtte til danske mindretal.

Danmark er ikke et indvandrerland og har aldrig været det. Vi vil
derfor ikke acceptere en multi-etnisk forvandling af landet

Danmark er danskernes land, og borgerne skal have mulighed for at leve
i et trygt retssamfund, der udvikler sig i overensstemmelse med dansk
kultur.

Udlændinge skal kunne optages i det danske samfund, men kun under
forudsætning af, at dette ikke sætter tryghed og folkestyre på spil.

Udenlandske statsborgere skal i begrænset omfang, efter særlige regler
og i overensstemmelse med Grundlovens bestemmelser, kunne opnå dansk
indfødsret.

Enhver, der har behov herfor, skal have hjælp gennem et velfungerende
social- og sundhedssystem

Pleje og omsorg af ældre og handicappede er en offentlig opgave. Det
skal sikres, at disse grupper af borgere får et værdigt og trygt liv
med ens vilkår overalt i landet.

Sundhedspleje og sygehusvæsen skal være på højeste niveau og som
udgangspunkt være offentligt og finansieret over skatterne.
Forebyggende sundhedspleje skal prioriteres højt.

Familien er kernen i det danske samfund

Danmark er afhængig af de vilkår, familierne tilbydes. Det nære bånd
mellem ægtefæller, børn og forældre er bærende for landet og af stor
betydning for landets fremtid. Derfor skal familierne sikres de bedste
muligheder for at kunne fungere.

En forudsætning for landets udvikling er et uddannelsessystem på
højeste niveau

Dansk Folkeparti prioriterer undervisning, uddannelse og forskning
meget højt. Der skal tilbydes frit valg mellem offentlige og private
skoler. Eleverne skal bibringes nyttige kundskaber – herunder en
forståelse for de historiske og kulturelle forudsætninger for landets
udvikling og deres eget liv som borgere i Danmark.

Vi tillægger håndens og åndens arbejde lige stor værdi for den videre
dynamiske udvikling af landet. Uddannelsessystemet skal indrettes
således, at der tages hensyn til den enkeltes evner, færdigheder og
interesser.

Landets velstand er afhængig af det danske folks samlede
arbejdsindsats

Landets velstand skabes af virksomme og arbejdsomme mennesker i
fællesskab. Velstanden beror på, at en meget stor del af såvel mænd
som kvinder er beskæftiget og ikke mindst som følge af den kvalitet,
der kendetegner den danske arbejdskraft.

Landet har brug for iværksættere, og samfundet skal indrettes således,
at folk véd, at flid og dygtighed kan betale sig.

Vi skal tage vare på naturen

Vi vil arbejde for, at såvel vi som fremtidige generationer kan leve i
sunde og rene omgivelser.

Landets udvikling skal foregå i samspil med naturen og således, at vi
iagttager varsomhed i forhold til de langsigtede konsekvenser af vor
levevis.

Vi vil ligeledes såvel nationalt som internationalt arbejde for, at
den måde hvorpå man omgås klodens ressourcer bærer præg af nænsomhed,
omtanke og ansvarlighed. Hertil hører også omsorgen for naturen og
alle de levende væsener, vi som forvaltere af jordens rigdomme, har
ansvaret for.

NY DANSKHEDS PRINCIPPROGRAM

Ny Danskheds formål er at hæve Danmark ud af middelmådighed og had, at
sikre menneskets frihed samt at bevare og udbygge folkestyre og
pluralitet.

Vi er forpligtede af vor danske kulturarv og vort ansvar for hinanden
som mennesker – derfor skylder vi hinanden at gøre op med den danske
middelmådighed. Danmark er mere end forbudskultur, jantelov og
fremmedhad.

Vi ønsker et land bestående af frie danske borgere, som gives
muligheder for at leve deres liv på andre måder, end hvad der stemples
som dansk eller normalt. Staten må forpligtes til at støtte alle
mennesker, der er i vanskeligheder og hjælpe dem til et givende liv,
uanset hudfarve, religion og seksualitet.

Vi ønsker landet og folkestyret udviklet i frihed og uden had, og vi
vil bekæmpe ethvert forsøg på at indskrænke folkestyret til
vanetænkende småborgerlighed, der lukker sig om sin egen indskrænkede
kultur.

Ny Danskhed vil spille en aktiv rolle i folkestyret: Overalt i
samfundet vil vi – gerne gennem samarbejde med andre partier – arbejde
for at gøre op med alle kræfter, der prøver at begrænse Danmark og
Danskhed.

Danskhed er andet og mere end storke, bindingsværk og sokker i
sandalerne. Danskhed er også frisind, mangfoldighed og progressivitet,
og ingen part har patent på Danskhed.
Ny Danskhed ønsker et Danmark hvor der er plads til at dyrke
subjektivitet. En Danskhed der arbejder for tolerance, mangfoldighed
og modvirker puritanisme og forbudstænkning: Det være sig kulturelt,
religiøst og seksuelt.

Kristendommen har århundreders hævd i Danmark og visse politiske
kræfter har forsøgt at gøre den uadskillelig fra Danskhed. Den
betydning, kristendommen har haft og har, er umådelig og præger
danskernes levevis. Den har gennem tiderne været undertrykker og
stopklods for ny udvikling.

Ny Danskhed ønsker et samfund med adskillelse af religion og stat. Ny
Danskhed ønsker Danmark frit for enhver form for småborgerlig
normreligion, nypuritanisme og statslig favorisering af en bestemt
trosretning.

Landet bygger på den danske kulturarv, og dansk kultur skal have lov
til at forandres

Kulturen består af mere end summen af det danske folks historie,
erfaringer, tro, sprog og sædvaner. Kulturen er levende og udvikler
sig konstant, udefrakommende strømninger, idéer og værdier har altid
præget det danske samfund. Ny Danskhed ønsker derfor en åbensindet
debat og kultur, da Danskhedens stadige udvikling som en frisindet og
tolerant kultur er en forudsætning for landets beståen som et frit og
oplyst samfund.

Danmark er et indvandrerland og har altid været det. Vi vil derfor
ikke acceptere et homogent etnisk diktatur over landet

Danmark er et multietnisk demokrati og borgerne skal have mulighed for
at leve i et trygt retssamfund, der udvikler sig i overensstemmelse
med den stadigt skiftende kultur. Ny Danskhed vil derfor ikke
acceptere reaktionære kræfters forsøg på at trække Danmark baglæns i
globaliseringsprocessen ved at stræbe efter det idylliserede billede
af 1950'ernes hvide middelklasse-Danmark.
Udlændinge skal optages i det danske samfund, alle skal behandles lige
for loven og Danmark skal være garant for, ikke undergraver af,
menneskerettigheder. Ny Danskhed arbejder imod populistiske
skræmmebilleder som opildner til frygt og fremmedhad.

Samlivet er kernen i det danske samfund

Danmark er afhængig af de vilkår vi tilbyder samlivet og familien. En
familie kan være mange ting i Danmark, og er langt mere end den
traditionelle kernefamilie. Båndene mellem ægtefæller, børn og
forældre er bærende for landet og af stor betydning for landets
fremtid, og skal derfor kunne dyrkes på mangfoldige måder. Enhver form
for partnerskab og familie skal sikres de bedste muligheder for at
kunne fungere. Det betyder dog ikke, at der ikke skal være plads til
at leve et rigt og meningsfyldt liv udenfor partnerskabet.

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 27-05-08 07:26

"Maz Spork" skrev i en meddelelse

DANSK FOLKEPARTIS PRINCIPPROGRAM

SNIP:

Og hvornår svare du på de simple spørgsmål jeg stiller ?

Er der ingen af punkterne i DF's principprogram der kommer
fremmede og de af de fremmede der er Muslimer til gode ?.

Hvis Danmark er et multietnisk demokrati som du sige og hvor
skiftende kulturer skal kunne udvikle sig.
Hvad gør vi så ved de kulturer og etniske grupper der åbenlyst er
antidemokratiske ?

Du ønsker et samfund med adskillelse af religion og stat , men forsvarer
indæt retten for en bestemt religiøs gruppe til at have
flere koner eks vis . Blot fordi deres religion giver denne mulighed.
Hvordan kan vi tilgodese religøse krav ,når disse krav netop
forudsætter en større bindning mellem stat og religion. ?

Hvorfor skal kun dine normer for frisind, mangfoldighed og progressivitet
gælde ?

Og hvorfor overdriver du stærkt DF's intensioner , nå du så stærkt
bagateliserer visse religiøse grupper's ?.

Og hvorfor er det kun den Danske kultur der er vanetænkende småborgerlig, og
lukker sig om sin egen indskrænkede
kultur.
Mens den "fremmede kultur" er en mangfoldigehed af ting som vi kan "bygge
på" ?

Jo Maz , jeg tror de fleste her fattet din pointe !

Det er en flot sag du der er ude i.

Vi skal med andre ord åbne vores arme og omfavne "det nye" .
Og stiller vi enkle krav til dette "nye" som gengæld for vores
åbne arme , ja så er vi udemokratiske og reaktionærer.

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Fra : Kim2000

Dato : 27-05-08 07:31

"Maz Spork" <maz@spork.dk> skrev i en meddelelse
DANSK FOLKEPARTIS PRINCIPPROGRAM

Dansk Folkepartis formål er at hævde Danmarks selvstændighed, at sikre
det danske folks frihed i eget land samt at bevare og udbygge
folkestyre og monarki

svar:

Kunne du ikke fortælle os/mig hvilke dele du er uenig i? Partiprogrammet
fortæller fx at vi er et kristent land (88% er medlem af folkekirken, så det
er svært at være uenig i), men at andre religioner gerne må dyrkes. De
fortæller også at der skal være og er skel mellem religion og demokrati.

Kort sagt, hvilke dele af partiprogrammet er det du finder problematiske?

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 27-05-08 07:54

"Kim2000" skrev i en meddelelse

> Kort sagt, hvilke dele af partiprogrammet er det du finder >problematiske?

DF er en slags garandt for at Maz kan blive ved med at surmule over den
småborgelige Danskhed , og især som den kommer til udtryk via DF.
Derfor ønsker han en ny Danskhed , en der er mere tilpasset hans egne
forstillinger.
Men vi må bære over med Maz.
Maz er nemlig en af de Danskere der hvis de opholder sig i udlandet ved
juletid , har svært ved at håndterer føelsen af at længes hjem.

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-05-08 08:00

"Michael Meidahl Jensen" <mmj@FJERNDETTEtidsfaktoren.dk> skrev i en
meddelelse news:483baff5$0$56774$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk

> Maz er nemlig en af de Danskere der hvis de opholder sig i udlandet
> ved juletid , har svært ved at håndterer føelsen af at længes hjem.

Maz Spork kan takke dansk gæstfrihed og frisind for, at han overhovedet
formulerer sig på dansk. Måske han bør overveje at emigrere til at Holland,
hvorfra han stammer? Dernede har de jo helt anderledes styr på
"Hollandskheden", og har stor succes med de indvandrende muslimer.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : N_B_DK

Dato : 27-05-08 10:55

> Maz Spork kan takke dansk gæstfrihed og frisind for, at han
> overhovedet formulerer sig på dansk. Måske han bør overveje at
> emigrere til at Holland, hvorfra han stammer?

Endnu et bevis for hash er skadeligt..

--
MVH. N_B_DK
KVM consol købes (1024X768 eller højere)

Fra : Maz Spork

Dato : 27-05-08 01:55

On May 27, 8:25 am, "Michael Meidahl Jensen"
<m...@FJERNDETTEtidsfaktoren.dk> wrote:
> [...]
>
> Er der ingen af punkterne i DF's principprogram der kommer
> fremmede og de af de fremmede der er Muslimer til gode ?.

Det er der da muligvis, men når vi nu ved, at muslimer er en udsat
minoritet i Danmark og DF ikke er antimuslimsk alligevel, så er det da
relevant at forstå, hvad de vil gøre for den gruppe.

> Hvis Danmark er et multietnisk demokrati som du sige og hvor
> skiftende kulturer skal kunne udvikle sig.
> Hvad gør vi så ved de kulturer og etniske grupper der åbenlyst er
> antidemokratiske ?

"eniske grupper, der er antidemokratiske"... det klinger lidt sjovt,
hvor har du inspirationen fra?

> [...]
> Hvordan kan vi tilgodese religøse krav ,når disse krav netop
> forudsætter en større bindning mellem stat og religion. ?

Hvor har jeg forsvaret flerkoneri? Vis mig lige det.

> Hvorfor skal kun dine normer for frisind, mangfoldighed og progressivitet
> gælde ?

Hvorfor skal dine?

> Og hvorfor overdriver du stærkt DF's intensioner , nå du så stærkt
> bagateliserer visse religiøse grupper's ?.

Jeg bagateliserer ikke "visse religiøse grupper" - tværtom. Men blot
fordi jeg ikke stiller mig op i hylekoret af primitive fremmedhadere
betyder det jo ikke, at jeg går ind for lovreligion, vel?

Det er gået op for mig, at det er svært for nogle af jer at forstå.

> Og hvorfor er det kun den Danske kultur der er vanetænkende småborgerlig, og
> lukker sig om sin egen indskrænkede
> kultur.

Nu bor jeg i Danmark og tager udgangspunkt i den danske kultur. I
andre taler meget om fremmede kulturer, så det vil jeg lade jer om.

> Mens den "fremmede kultur" er en mangfoldigehed af ting som vi kan "bygge
> på" ?

Ja, det har Danmark en tusindårig tradition for.

> Jo Maz , jeg tror de fleste her fattet din pointe !

Dejligt. Så har det været umagen værd.

> Det er en flot sag du der er ude i.

Tak, tak.

> Vi skal med andre ord åbne vores arme og omfavne "det nye" .
> Og stiller vi enkle krav til dette "nye" som gengæld for vores
> åbne arme , ja så er vi udemokratiske og reaktionærer.

Åh nej, der faldt du af sporet igen. Suk. Vi må prøve igen en af
dagene.

-- maz

Fra : Ivannof

Dato : 27-05-08 13:14

"Maz Spork" <maz@spork.dk> skrev i meddelelsen

> Det er der da muligvis,

Hvis man er flink, kunne man kalde det for et svar - dog ikke særligt
specifikt!

> men når vi nu ved, at muslimer er en udsat
> minoritet i Danmark og DF ikke er antimuslimsk alligevel, så er det da
> relevant at forstå, hvad de vil gøre for den gruppe.

Fint svar, men dog et svar på et andet spørgsmål.

> "eniske grupper, der er antidemokratiske"... det klinger lidt sjovt,
> hvor har du inspirationen fra?

Et meget flot "ikke-svar"

> Hvor har jeg forsvaret flerkoneri? Vis mig lige det.

Et nyt spørgsmål er ikke just et svar!

> Hvorfor skal dine?

Heller ikke noget

> Jeg bagateliserer ikke "visse religiøse grupper" - tværtom. Men blot
> fordi jeg ikke stiller mig op i hylekoret af primitive fremmedhadere
> betyder det jo ikke, at jeg går ind for lovreligion, vel?

Tilløb til at faktisk svar - men så "hylekoret og lovreligion". Betyder det
at du IKKE går ind for en lovreligion eller hvad?

> Det er gået op for mig, at det er svært for nogle af jer at forstå.

Det er derfor vi stiller spørgmål. Forståelsen beror på dine svar.

> Nu bor jeg i Danmark og tager udgangspunkt i den danske kultur. I
> andre taler meget om fremmede kulturer, så det vil jeg lade jer om.

Så hvad er svaret?

> Ja, det har Danmark en tusindårig tradition for.

Det er da en påstand, der kunne udgøre et svar - trodsalt

> Dejligt. Så har det været umagen værd.

> Tak, tak.

> Åh nej, der faldt du af sporet igen. Suk. Vi må prøve igen en af
> dagene.
>
> -- maz

Lad os se! Måske kunne du overveje måske at svare på nogle af spørgsmålene i
stedet for bare at proklame videre!

Hilsen Ivan

Fra : Maz Spork

Dato : 27-05-08 01:56

On May 27, 9:00 am, "Jens Bruun" <bruun_j...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> hvorfra han stammer? Dernede har de jo helt anderledes styr på
> "Hollandskheden", og har stor succes med de indvandrende muslimer.

Jeg synes nu hellere at du skal fise af.

Fra : Maz Spork

Dato : 27-05-08 02:10

On May 27, 8:31 am, "Kim2000" <kim2...@surfer.dk> wrote:
> [...]
>
> Kort sagt, hvilke dele af partiprogrammet er det du finder problematiske?

Det står ligesom ret tydeligt i min trådstart...

Fra : Ivannof

Dato : 27-05-08 13:03

> Det står ligesom ret tydeligt i min trådstart...

Din trådstart består af DF's principprogram!?

Fra : Kim2000

Dato : 27-05-08 14:53

> [...]
>
> Kort sagt, hvilke dele af partiprogrammet er det du finder problematiske?

Ny danskhed II???

DF's principprogram??

Jeg fangede hverken pointen første eller anden gang. Så een gang mere for
prins knud....

Fra : @

Dato : 27-05-08 09:37

On Mon, 26 May 2008 16:02:31 -0700 (PDT), Maz Spork <maz@spork.dk>
wrote:

>NY DANSKHEDS PRINCIPPROGRAM
>
>Ny Danskheds formål er at hæve Danmark ud af middelmådighed og had, at
>sikre menneskets frihed samt at bevare og udbygge folkestyre og
>pluralitet.

OK

så er det en meget god ide' at få alle muhamedanere ud af landet, da
disse som defineret i koranen skal være modstandere af demokrati og
frihed

>Vi er forpligtede af vor danske kulturarv og vort ansvar for hinanden
>som mennesker – derfor skylder vi hinanden at gøre op med den danske
>middelmådighed.

hvilken??

det ser ud som om du ikke vil erkende det faktum at Danmark i de
sidste mange år har været et land som folk gerne vil rejse til -

ikke flygte fra

se hellere på hvad det er, disse folk flygter fra, hvilke lande det
typisk drejer sig om, og hvilke værdier(eller mangel på værdier) disse
lande står for

> Danmark er mere end forbudskultur, jantelov og
>fremmedhad.

meget mærkeligt,

hvis Danmark er så elendigt som du påstår, så har du er ganske
alvorligt forklaringsproblem -

hvordan kan det så gå til at danske myndigheder er nødt til at sætte
begrænsninger for tilstrømningen af indvandrere til landet?

> [...]
>vil bekæmpe ethvert forsøg på at indskrænke folkestyret til
>vanetænkende småborgerlighed, der lukker sig om sin egen indskrænkede

OK

så er muhamedanerne igen en gruppe som der ikke er plads til,

da deres religion/livsanskuelse er totalt uforenlig med et
sekulariseret demokrati

> [...]
>samfundet vil vi – gerne gennem samarbejde med andre partier – arbejde
>for at gøre op med alle kræfter, der prøver at begrænse Danmark og

så begynd med at jage alle muhamednere af landet

>Danskhed er andet og mere end storke, bindingsværk og sokker i
>sandalerne. Danskhed er også frisind, mangfoldighed og progressivitet,
>og ingen part har patent på Danskhed.

men den muhamedanske del af befolkningen ønsker ikke frisind,
mangfoldighed og progressivitet, hvordan vil NY DANSKHED løse det
problem?

> [...]
>subjektivitet. En Danskhed der arbejder for tolerance, mangfoldighed
>og modvirker puritanisme og forbudstænkning: Det være sig kulturelt,

men den muhamedanske del af befolkningen ønsker ikke tolerance,
mangfoldighed,

men tværtimod puritanisme og forbudstænkning: Det være sig kulturelt,
religiøst og seksuelt.

> [...]

>betydning, kristendommen har haft og har, er umådelig og præger
>danskernes levevis. Den har gennem tiderne været undertrykker og

giv et eneste eksempel på at dette er sket inden for de sidste 50 år

>Ny Danskhed ønsker et samfund med adskillelse af religion og stat.

vil ny danskhed forbyde muhamedanismen?

da denne netop går ind for fuld itegration mellem religion og styre?

>Danmark er et indvandrerland og har altid været det.

stop hellere med at drikke fortynder,

det er bedst egnet til at røre maling op med

>Enhver form
>for partnerskab og familie skal sikres de bedste muligheder for at
>kunne fungere.

fint

muhamedanere der ønsker at dræbe bøsser og "utro" kvinder vil der så
ikke være plads til??

--
Det handler ikke for fem øre om den i øvrigt hidsige tone i udlændingedebatten i Danmark
Det handler om, at vi aldrig må acceptere, at hensynet til politiske, kulturelle og