/ Forside / Interesser / Andre interesser / Politik / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Politik
#NavnPoint
vagnr 20140
molokyle 5006
Kaptajn-T.. 4653
granner01 2856
jqb 2594
3773 2444
o.v.n. 2373
Nordsted1 2327
creamygirl 2320
10  ans 2208
Derfor får vi ikke elbiler i nærmeste frem~
Fra : Ukendt


Dato : 23-05-08 16:40

http://ing.dk/artikel/87427

To helt afgørende teknologiske argumenter - tilsat de aktuelle initiativer
fra især DONG i Danmark og interessante projekter i USA - fjerner det meste
af tvivlen om, hvorvidt elbilernes tid er på vej.

Men realistisk set taler vi om en periode på mellem ti til tyve år før
elbiler begynder at fylde noget. Forudsætningen for elbilernes fremmarch er
nemlig en massiv udvikling af teknologi, produktion og infrastruktur og det
er en overordentlig tung omgang.

Derfor vinder elbiler
Først de to afgørende teknologiske hovedgrunde til at elbilerne vinder:

* Elbiler har den bedste energieffektivitet. Et sandsynligt gennemsnitligt
forbrugstal for den fremtidige elbil i familieklassen vil være 200-250
watttimer pr. kilometer. De bedste elbiler vil komme et stykke længere ned.

En benzinbil skal køre langt over 35 km pr. liter for bare nogenlunde at
matche dette energiforbrug, og så effektive bliver benzinbiler aldrig med
forbrændingsmotorernes indbyggede store varmetab. Måske kan dieselhybrider
gøre det lidt bedre, men nå elbilernes effektivitet, det sker ikke.

* Elbiler kan køre på vedvarende energi. I sagens natur er el en konvertibel
valuta for energi. Alle mulige energikilder kan aflevere deres produktion
som el, herunder atomkraft, kul, solceller, biomasse og vindmøller. Det
giver elbiler en klar og uafviselig fordel.

Til sammen er det de to killer-argumenter, som afgør konklusionen: Elbiler
er den vindende teknologi.

Komponenterne er ikke på plads
Medaljen har også en bagside. Så følgende forudsætninger skal opfyldes, før
forbrændingsmotorbilerne er væk:

* Batterierne: Kapaciteten i eksisterende batterier er på ingen måde høj nok
til at kunne give elbiler en lang aktionsradius. 100 km kan dagens elbiler
køre på en opladning og nyere projekter lover noget mere: Dong Energy lover
f.eks. 150 km på en opladning. Det vil dække de fleste hverdagsbehov, men
turen til moster Anna i den anden ende af landet bliver svær.

Rejsende sælgere, montører, håndværkere og it-servicefolk kan slet ikke
klare den med 150 km pr. opladning.

* Infrastrukturen: En fuld "lynopladning" af batterier til f.eks. 150 km
(kræver batterier på ca. 32 kWh) på 10 minutter kræver en ladestrøm i
størrelsen 4-500 ampere. Vi taler her kabler og udstyr i industriskala. Det
bliver ikke sjovt i regnvejr på en "tankstation", som skal være koblet
direkte på højspændingsnettet.

Derfor havner vi realistisk set på et system med små sjat-opladninger på
parkeringspladser, ved boligen, på arbejde, ved butikscentret og på
rastepladser og tankstationer.

I kombination med det kan vi få et system af udbyttelige batterier. Det vil
forenkle opbygningen af ladestationer (Statoil, Shell mfl. vil selvfølgelig
tilbyde denne service). Men selv om selve opladningen derved bliver
langsommere og strømkravet derfor mindre, er opbygningen af disse
ladestationer og deres tilslutning til elnettet stadig en massiv opgave.

Forudsætningen er også en total standardisering af batteripakkerne, hvilket
ikke bliver løst i løbet af "de næste fem minutter". Og så skal der skabes
en økonomisk model - abonnementskort - eller lignende for bilejernes forbrug
af batterier.

* Frem og tilbageførsel af el: Endelig er der det gyldne perspektiv med at
elbilerne kan hente strøm fra nettet, når der er stor produktion (f.eks når
det blæser) og evt. trække noget af energien ud i nettet igen, hvis der
mangler produktion.

Skal det gennemføres, er kravet en massiv produktudvikling af
infrastrukturen. Den enkelte bilejer skal have en meningsfuld afregning: Jeg
har købt xx kWh og solgt yy i denne måned.

Tilførslen af strøm til bilen skal som nævnt kunne foregå ved ethvert stik
og det samme skal tilbageførslen af energi til nettet. Bilisten skal kunne
styre forudsætningerne "jeg skal bruge 80 km senere i dag" og elsystemet
skal vide, hvilke biler, der kan trækkes fra, og hvor de er tilsluttet. Det
kræver en kommunikationsmekanisme og datainfrastruktur, som overhovedet ikke
er for børn.

Langt til storskalaproduktion
* Selve bilproduktionen skal rettes ind. Det koster fem-ti milliarder kroner
at udvikle en bilmodel og gøre den produktionsklar. I heldigste fald kan en
bilproducent bringe en ny model på markedet på 2-3 år, ved massiv genbrug af
færdige komponenter. Et typisk bilproduktionsanlæg kan fremstille 1000
enheder af en bil pr. døgn.

Det illustrerer, hvor langt vi er fra en fuldskala elbilproduktion, som
spytter biler nok ud til bare at dække udskiftningen af den danske bilpark
på et par millioner køretøjer.

Elteknologi er ikke billigere end forbrændingsmotorer. Ganske vidst er
elmotoren ret enkel, men den er ikke billig. Også den nødvendige
højeffekt-elektronik, der også skal bruges sammen med den ret avancerede
styrecomputer til bilen, er dyre komponenter.

Endelig er elbiler jo ikke bare en model elbil. Der skal produceres et stort
spektrum af modeller for at tilfredsstille de forskellige kundesegmenters
individuelle ønsker.

Miljø og sikkerhed
* Sikkerhed. Et kortsluttet almindeligt bilbatteri er ikke sjovt. Det kan
eksplodere. En kortsluttet elbil med et mange gange større energiindhold er
overhovedet ikke sjov.

Måske eksploderer bilen ikke ligefrem, men den brænder helt sikkert, og selv
en mindre kortslutning vil give interessante selvantændelsesproblematikker.

Falck og brandvæsen skal lære helt nye måder at håndtere biler efter
trafikuheld. Et klip med den hydrauliske saks et forkert sted vil give
betydelige gnister.

Derfor skal der formuleres helt nye regler, procedurer og reglementer.

* Skrotning. Dagens biler består af jern, aluminium og plast (dvs. kul,
brint, evt. klor), tilsat lidt bly og kobber. Elbiler vil i sagens natur
rumme mange flere spændende elementer fra det periodiske system.

Specielt batterierne og effektelektronikken vil give elbilerne et andet
miljømæssigt fodaftryk end benzinbiler. Batterierne vil formentlig trække
hårdt på klodens ressourcer af litium.

Produktionen af batterier og elektronik er ressourcekrævende. Et vellykket
elbilprojekt skal optimeres, så ressourceforbruget ved produktionen bliver
mindst muligt, og så materialerne genbruges i stort omfang. Det kræver igen
en helt ny infrastruktur.

Dongs overoptimisme
Dong's melding fra marts lød, at danskerne allerede om to år kan købe fuldt
produktmodnede elbiler for under 100.000 kroner. Og at der om 12 år vil være
halv million elbiler på danske veje, som kører 150 kilometer på en
opladning.

I lyset af ovenstående betragtninger - herunder de massive teknologiske
udfordringer med batterier, styresystem, ladeinfrastruktur og
bilproduktion - er det mildt sagt tvivlsomt, om Dongs forudsætninger på
nogen måde kan overholdes.

Faktisk er det mere end tvivlsomt. Det er umuligt, og Dong har hverken
tilstrækkelig stærke samarbejdspartnere eller kapital nok til at kunne
gennemføre dette projekt.

Danmark kan blive et foregangsland, men det er absurd at foregive, at Dong
lige ringer til Renault, som så leverer 50.000 elbiler til det danske marked
pr. år. Derfor er der ikke mange elbiler på vejene om to år, og der går
snarere 20 år, før elbilerne er massivt til stede.

Heldigvis er udfordringer til for at blive løst, og i denne sag er der
rigeligt at tage fat på. At Dong kom til at overdrive eldrømmen ud i det
næsten absurde skal dog ikke rokke ved indledningens konklusion. Elbiler
kommer.

mvh.
Kim Frederiksen


 
 
Michael Rasmussen (23-05-2008)
Kommentar
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 23-05-08 17:13

On Fri, 23 May 2008 17:40:01 +0200, "Kim Frederiksen" <kim snabel-a
the bindestreg coffeeshop punktum dk> wrote:

> Elbiler kommer.

Spændende. Håber at jeg lever så længe, at jeg når at opleve det

<mlr>

Ukendt (23-05-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 23-05-08 20:19

"Michael Rasmussen" <mlr@invalid> wrote in message
news:2nqd345ttd0s7seafs8o9e9tsrkuoerk05@4ax.com...
>
> Spændende. Håber at jeg lever så længe, at jeg når at opleve det
>

også mig

/Kim


Kim2000 (23-05-2008)
Kommentar
Fra : Kim2000


Dato : 23-05-08 20:25


"Kim Frederiksen" <kim snabel-a the bindestreg coffeeshop punktum dk> skrev
i en meddelelse news:4836e553$0$90269$14726298@news.sunsite.dk...
> http://ing.dk/artikel/87427
>
> To helt afgørende teknologiske argumenter - tilsat de aktuelle initiativer
> fra især DONG i Danmark og interessante projekter i USA - fjerner det
> meste af tvivlen om, hvorvidt elbilernes tid er på vej.
>
> Men realistisk set taler vi om en periode på mellem ti til tyve år før
> elbiler begynder at fylde noget. Forudsætningen for elbilernes fremmarch
> er nemlig en massiv udvikling af teknologi, produktion og infrastruktur og
> det er en overordentlig tung omgang.
>
> Derfor vinder elbiler
> Først de to afgørende teknologiske hovedgrunde til at elbilerne vinder:
>
> * Elbiler har den bedste energieffektivitet. Et sandsynligt gennemsnitligt
> forbrugstal for den fremtidige elbil i familieklassen vil være 200-250
> watttimer pr. kilometer. De bedste elbiler vil komme et stykke længere
> ned.
>
> En benzinbil skal køre langt over 35 km pr. liter for bare nogenlunde at
> matche dette energiforbrug, og så effektive bliver benzinbiler aldrig med
> forbrændingsmotorernes indbyggede store varmetab. Måske kan dieselhybrider
> gøre det lidt bedre, men nå elbilernes effektivitet, det sker ikke.
>
> * Elbiler kan køre på vedvarende energi. I sagens natur er el en
> konvertibel valuta for energi. Alle mulige energikilder kan aflevere deres
> produktion som el, herunder atomkraft, kul, solceller, biomasse og
> vindmøller. Det giver elbiler en klar og uafviselig fordel.
>
> Til sammen er det de to killer-argumenter, som afgør konklusionen: Elbiler
> er den vindende teknologi.
>
> Komponenterne er ikke på plads
> Medaljen har også en bagside. Så følgende forudsætninger skal opfyldes,
> før forbrændingsmotorbilerne er væk:
>
> * Batterierne: Kapaciteten i eksisterende batterier er på ingen måde høj
> nok til at kunne give elbiler en lang aktionsradius. 100 km kan dagens
> elbiler køre på en opladning og nyere projekter lover noget mere: Dong
> Energy lover f.eks. 150 km på en opladning. Det vil dække de fleste
> hverdagsbehov, men turen til moster Anna i den anden ende af landet bliver
> svær.
>

Jeg synes det er utroligt du spørger om EL bilernes kapacitet og jeg
henviser til kilden, der dokumenterer det og en uge efter kommer man så med
den samme påstand en gang mere, selvom man altså nu ved bedre. Det er derfor
jeg i stigende omfang bare ignorerer kravet om at dokumentation, da ingen
herinde alligevel bruger dokumentationen til noget (eller bliver klogere af
den).



John (23-05-2008)
Kommentar
Fra : John


Dato : 23-05-08 21:47

"Kim Frederiksen" <kim snabel-a the bindestreg coffeeshop punktum dk> skrev
i en meddelelse

> * Elbiler kan køre på vedvarende energi. I sagens natur er el en
konvertibel
> valuta for energi. Alle mulige energikilder kan aflevere deres produktion
> som el, herunder atomkraft, kul, solceller, biomasse og vindmøller.

Brint ser jeg slet ikke nævnt? Teknologien findes ellers allerede:
http://news.cnet.com/2300-11392_3-6199242.html?tag=ne.gall.rbcs

> Elbiler er den vindende teknologi.

Næppe, fordi:

> * Batterierne: Kapaciteten i eksisterende batterier er på ingen måde høj
> nok til at kunne give elbiler en lang aktionsradius.

Samt vægten af batterierne! Adskillige ekstra kilo, der samtidig skal
fragtes rundt! Ikke genialt!

> Elbiler kommer.

En dødfødt ide baseret på ældgammel teknologi. BMW og andre af de store har
ganske andre planer:

http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/6154212.stm

http://news.cnet.com/2300-11392_3-6173071-2.html?tag=ne.gall.pg

Er brint et fy-ord i energi-debatten?

John



Ukendt (23-05-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 23-05-08 21:53

"John" <nogen@pladderballe.ok> wrote in message
news:48372d59$0$56789$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Er brint et fy-ord i energi-debatten?
>

Slet ikke. Problemet er at det har negativ energi-profilratio. Det koster
mere energi at fremstille end der senere kan udvindes. Det er lagt mere
effektivt at lagre energien i batterier. Desuden er lagring af brint ret
vanskeligt idét det er en flygtig gasart. Brintatomet er det mindste af alle
atomer, derfor er det yderst vanskeligt at holde indespærret. Desuden skal
det nedkøles til over hundrede grader under frysepunktet. I gasform duer det
ikke, da tankene bliver alt for store.

mvh.
Kim Frederiksen


John (23-05-2008)
Kommentar
Fra : John


Dato : 23-05-08 23:05

"Kim Frederiksen" <kim snabel-a the bindestreg coffeeshop punktum dk> skrev
i en meddelelse

> Slet ikke. Problemet er at det har negativ energi-profilratio. Det koster
> mere energi at fremstille end der senere kan udvindes.

Ikke forstået:

"The Springs Preserve station generates its own hydrogen from electrolysis,
the process of liberating hydrogen from water. The facility uses solar
panels to generate the electricity for the process. The panels make more
electricity than is actually needed to power the hydrogen station"
http://news.cnet.com/2300-11392_3-6173071-2.html?tag=ne.gall.pg

> lagring af brint ret vanskeligt idét det er en flygtig gasart.

Ja, det ér det jo, men det er vel blot et spørgsmål om videreudvikling af
teknologien. Eller du mener, fx BMW-folkene er bløde i bolden:

"Powered by liquid hydrogen that is stored in a vacuum-sealed tank, the
engine delivers a whopping 300bhp, yet the emission escaping through the
exhaust pipe is mainly pure water vapour"
http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/6154212.stm

Ét eller andet sted må der vel være en fornuftig grund til, at store
bilfabrikker pusler med flydende brint, og ikke store, klodsede, og ikke
mindst tunge batterier?

Dyrt? Klart! Ny teknologi er altid dyr i starten.

John



Jens Bruun (24-05-2008)
Kommentar
Fra : Jens Bruun


Dato : 24-05-08 10:02

"John" <nogen@pladderballe.ok> skrev i en meddelelse
news:48373f73$0$56781$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk

> Ét eller andet sted må der vel være en fornuftig grund til, at store
> bilfabrikker pusler med flydende brint, og ikke store, klodsede, og
> ikke mindst tunge batterier?

Lithium-batterier er hverken store, klodsede eller tunge. De er derimod
(stadig) hundedyre.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.



Ukendt (25-05-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 25-05-08 19:16

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> wrote in message
news:yamdnacpPcH2RKrVnZ2dnUVZ8u2dnZ2d@giganews.com...
>
> Lithium-batterier er hverken store, klodsede eller tunge. De er derimod
> (stadig) hundedyre.
>

Præcis. Ikke desto mindre tror jeg stadig de er fremtiden inden for
personlig transport. I lastbiler tror jeg de kommer til kort, pga. den
nødvendige ladestrøm. Hvem ved hvad fremtiden vil bringe af teknologier -
lige nu er der bare ikke nogen kendt teknologi der kan nå at tage over efter
olien.

mvh.
Kim Frederiksen


Ukendt (25-05-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 25-05-08 19:20

"John" <nogen@pladderballe.ok> wrote in message
news:48373f73$0$56781$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Ikke forstået:
>
> "The Springs Preserve station generates its own hydrogen from
> electrolysis, the process of liberating hydrogen from water. The facility
> uses solar panels to generate the electricity for the process. The panels
> make more electricity than is actually needed to power the hydrogen
> station"
> http://news.cnet.com/2300-11392_3-6173071-2.html?tag=ne.gall.pg
>

Negativ energiprofitratio betyder at der bruges flere joule på at fremstille
brinten end der senere kan hives ud. Det betyder knap så meget, hvis man har
strøm nok. En solcelledrevet brintstation fungerer nok knap så godt i
Danmark ... i sidste ende er energiprofitratio det der betyder noget. Vi
kan kun leve med en negativ værdi så længe der findes strømkilder vi kan
bruge af. Når de fossile brændstoffer er udtømt: Game over... med mindre vi
får udvikles fussionsenergi i mellemtiden. Oliemangelen kommer til at lægge
et endnu større pres på de andre fossile brændstoffer. Især kul og naturgas.

mvh.
Kim Frederiksen


Ivannof (24-05-2008)
Kommentar
Fra : Ivannof


Dato : 24-05-08 10:17



"Kim Frederiksen" <kim snabel-a the bindestreg coffeeshop punktum dk> skrev
i meddelelsen news:4836e553$0$90269$14726298@news.sunsite.dk...
> http://ing.dk/artikel/87427
>
Spændende artikel, som forklarer meget.

I sidste ende er det svært at konkurrere med 50 liter benzin, som man får i
tanken ved at løfte en slange med en hane hen til bilen.

Selvom man skaber nogle effektive batterier, som man kan få som ombytning på
tankstationen, så er ikke sådan lige at få anbragt en kasse på 50 måske 100
kg i bilen.

Gad vide hvad løsningen kunne blive

Hilsen Ivan


John (24-05-2008)
Kommentar
Fra : John


Dato : 24-05-08 14:13

"Ivannof" <ivannof@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> I sidste ende er det svært at konkurrere med 50 liter benzin, som man får
> i tanken ved at løfte en slange med en hane hen til bilen.

Så er det heller ikke sværere:
http://images.google.com/images?q=hydrogen+station

http://www.alltheweb.com/search?avkw=fogg&advanced=1&cat=img&cs=utf-8&q=hydrogen+station&if%5B%5D=all&it%5B%5D=all&ibt=all&nooc=on

Imens forskes der på livet løs. I brint.

Seneste fra Ingeniøren:

"fredag 23. maj 2008 kl. 16:46

Hvad der svarer til 2048,5 kilometer på en liter benzin, 400 kilometer
længere end sidste år. Det tilbagelagde den brintdrevne bil, som et hold
studerende fra DTU har bygget"
http://ing.dk/artikel/88446

John



Carsten Riis (24-05-2008)
Kommentar
Fra : Carsten Riis


Dato : 24-05-08 14:53

Ivannof skrev den 24-05-2008 11:16:
>
> Selvom man skaber nogle effektive batterier, som man kan få som
> ombytning på tankstationen, så er ikke sådan lige at få anbragt en kasse
> på 50 måske 100 kg i bilen.
>
> Gad vide hvad løsningen kunne blive
>

Det er vel bare en fornuftig standardisering* af batteri-design og det
rigtige løftegrej, så er den hjemme.

*: Ikke noget med den enkelte producents egne batterier eller stik eller
noget i den stil, som bare er med til at øge prisen.





--
Med venlig hilsen
Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Jan Kronsell (24-05-2008)
Kommentar
Fra : Jan Kronsell


Dato : 24-05-08 15:09

Carsten Riis wrote:
> Ivannof skrev den 24-05-2008 11:16:
>>
>> Selvom man skaber nogle effektive batterier, som man kan få som
>> ombytning på tankstationen, så er ikke sådan lige at få anbragt en
>> kasse på 50 måske 100 kg i bilen.
>>
>> Gad vide hvad løsningen kunne blive
>>
>
> Det er vel bare en fornuftig standardisering* af batteri-design og det
> rigtige løftegrej, så er den hjemme.
>
> *: Ikke noget med den enkelte producents egne batterier eller stik
> eller noget i den stil, som bare er med til at øge prisen.

Så skal der vidst noget international lovgivning på plads først. Jeg kan fx
slet ikek forestille mig, at en fransk bilproducent, skulle føle det
nødvendigt at gøre tingene på samem måde som en tysk1

Jan




Ivannof (25-05-2008)
Kommentar
Fra : Ivannof


Dato : 25-05-08 01:06



"Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> skrev i meddelelsen
news:4838217f$0$56793$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Carsten Riis wrote:
>> Ivannof skrev den 24-05-2008 11:16:
>>>
>>> Selvom man skaber nogle effektive batterier, som man kan få som
>>> ombytning på tankstationen, så er ikke sådan lige at få anbragt en
>>> kasse på 50 måske 100 kg i bilen.
>>>
>>> Gad vide hvad løsningen kunne blive
>>>
>>
>> Det er vel bare en fornuftig standardisering* af batteri-design og det
>> rigtige løftegrej, så er den hjemme.
>>
>> *: Ikke noget med den enkelte producents egne batterier eller stik
>> eller noget i den stil, som bare er med til at øge prisen.
>
> Så skal der vidst noget international lovgivning på plads først. Jeg kan
> fx slet ikek forestille mig, at en fransk bilproducent, skulle føle det
> nødvendigt at gøre tingene på samem måde som en tysk1
>
> Jan
>
Som sagt gad vide hvad løsningen kunne blive.

Jeg gør egentlig bare opmærksom på at konkurrencen er hård, når 50 liter
brændbar vædske kan påfyldes af en 70årig dame, hvorpå hun kan køre til
Skagen og tilbage til København.

Når vi skal finde nye løsninger for energi til transport er det næsten
unfair konkurrence!

Hilsen Ivan


John (25-05-2008)
Kommentar
Fra : John


Dato : 25-05-08 01:36

"Ivannof" <ivannof@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Når vi skal finde nye løsninger for energi til transport er det næsten
> unfair konkurrence!

Ja, det er sikkert lige så umuligt, som at flyve til månen...



Martin Larsen (25-05-2008)
Kommentar
Fra : Martin Larsen


Dato : 25-05-08 09:51

"John" <nogen@pladderballe.ok> skrev i meddelelsen
news:4838b458$0$56792$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> "Ivannof" <ivannof@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
>> Når vi skal finde nye løsninger for energi til transport er det næsten
>> unfair konkurrence!
>
> Ja, det er sikkert lige så umuligt, som at flyve til månen...
>

Hybridbilen forekommer mig at være den smarteste løsning.
En fleksibel platform hvor man kan lægge vægt efter brugerens og politikeres
ønsker om hensigtsmæssigt brændstof (el batteri forbrændingsmotor), hvor
el-delen sikrer at motoren altid forbrænder optimalt (inten
koldstartsspild).

Mvh
Martin


Poul E Hansen (25-05-2008)
Kommentar
Fra : Poul E Hansen


Dato : 25-05-08 05:32

On 24 Maj, 15:13, "John" <no...@pladderballe.ok> wrote:
> "Ivannof" <ivan...@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> > I sidste ende er det svært at konkurrere med 50 liter benzin, som man får
> > i tanken ved at løfte en slange med en hane hen til bilen.
>
> Så er det heller ikke sværere:http://images.google.com/images?q=hydrogen+station
>
> http://www.alltheweb.com/search?avkw=fogg&advanced=1&cat=img&cs=utf-8...
>
> Imens forskes der på livet løs. I brint.
>
> Seneste fra Ingeniøren:
>
> "fredag 23. maj 2008 kl. 16:46
>
> Hvad der svarer til 2048,5 kilometer på en liter benzin, 400 kilometer
> længere end sidste år. Det tilbagelagde den brintdrevne bil, som et hold
> studerende fra DTU har bygget"http://ing.dk/artikel/88446

Fra linket http://ing.dk/artikel/66620 jeg tidligere har sendt:

" Brintsamfundets biler bruger to til tre gange så megen energi som en
elbil med dagens batteriteknologi baseret på lithium-ion. Det viser en
ny sammenligning af energieffektivititet, som civilingeniør Jørgen
Horstmann har foretaget for Ingeniøren.

Formand for Dansk Elbil-Komité og batteriekspert hos Nokia, Per
Jørgensen Møller, bekræfter, at udviklingen af lithium-ion-batterier i
dag er så langt, at batteribilen kan blive et reelt alternativ til
brint-brændselscellebilen.
»Kommercielle, avancerede elbiler vil allerede kunne være på markedet
om tre til fem år,« siger han.

Risøs ekspert på brint i energisystemer, Kaj Jørgensen, er enig i
resultatet af analysen af de to biltypers energieffektivitet og i, at
teknikken til at fremstille en el-bil med lithium-ion-batterier er til
stede. Han er noget mere skeptisk over for, hvorvidt elbilteknologien
kan blive billig nok til at komme ud på markedet:

»Bilfabrikkerne har vist meget lidt interesse for batteribiler &#150;
blandt andet på grund af en relativ lille aktionsradius. Hvis det skal
ændres, kræver det et klart pres til fra myndigheder eller
forbrugere,« siger han. "

Artiklen er fra oktober 2005. I mellemtiden er der allerede kommet
gang i produktionen af elbiler, og der er købere nok.
Økonomisk tilskud til de stationer der opretter opladningsfaciliteter,
kunne sætte ekstra skub på udviklingen.

Poul E Hansen (25-05-2008)
Kommentar
Fra : Poul E Hansen


Dato : 25-05-08 05:39

On 25 Maj, 10:51, "Martin Larsen" <mlar...@post7.tele.dk> wrote:
> "John" <no...@pladderballe.ok> skrev i meddelelsennews:4838b458$0$56792$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> > "Ivannof" <ivan...@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> >> Når vi skal finde nye løsninger for energi til transport er det næsten
> >> unfair konkurrence!
>
> > Ja, det er sikkert lige så umuligt, som at flyve til månen...
>
> Hybridbilen forekommer mig at være den smarteste løsning.
> En fleksibel platform hvor man kan lægge vægt efter brugerens og politikeres
> ønsker om hensigtsmæssigt brændstof (el batteri forbrændingsmotor), hvor
> el-delen sikrer at motoren altid forbrænder optimalt (inten
> koldstartsspild).

Hybridbilen vil også kunne bruges når olien er sluppet op - så skal
den bare køre på en eler enden form for biobrændstof.
Elbiler er stadig mere energieffektive og støjsvage. Tilgengæld vil
der hurtigere blive etableret el-tankstationer hvis folk begynder at
købe hybrid biler som erstatning for traditionelle benzinbiler.

Kim2000 (25-05-2008)
Kommentar
Fra : Kim2000


Dato : 25-05-08 16:59


"Poul E Hansen" <ook@ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:3590f220-3f73-4a00-af6b-d61aae72404f@j22g2000hsf.googlegroups.com...
On 25 Maj, 10:51, "Martin Larsen" <mlar...@post7.tele.dk> wrote:
> "John" <no...@pladderballe.ok> skrev i
> meddelelsennews:4838b458$0$56792$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> > "Ivannof" <ivan...@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> >> Når vi skal finde nye løsninger for energi til transport er det næsten
> >> unfair konkurrence!
>
> > Ja, det er sikkert lige så umuligt, som at flyve til månen...
>
> Hybridbilen forekommer mig at være den smarteste løsning.
> En fleksibel platform hvor man kan lægge vægt efter brugerens og
> politikeres
> ønsker om hensigtsmæssigt brændstof (el batteri forbrændingsmotor), hvor
> el-delen sikrer at motoren altid forbrænder optimalt (inten
> koldstartsspild).

Hybridbilen vil også kunne bruges når olien er sluppet op - så skal
den bare køre på en eler enden form for biobrændstof.
Elbiler er stadig mere energieffektive og støjsvage. Tilgengæld vil
der hurtigere blive etableret el-tankstationer hvis folk begynder at
købe hybrid biler som erstatning for traditionelle benzinbiler.


svar:

Igen i det link jeg gav i sidste uge, det er ikke nødvendigt, Generel Motors
_har_ allerede opfundet bilen, der kan tankes hjemme i garagen og 500 km
radius. Men lad det endelig ikke ødelægge debatten.....



Ukendt (25-05-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 25-05-08 19:24

"Poul E Hansen" <ook@ofir.dk> wrote in message
news:3590f220-3f73-4a00-af6b-d61aae72404f@j22g2000hsf.googlegroups.com...
>
>Hybridbilen vil også kunne bruges når olien er sluppet op - så skal
>den bare køre på en eler enden form for biobrændstof.
>Elbiler er stadig mere energieffektive og støjsvage. Tilgengæld vil
>der hurtigere blive etableret el-tankstationer hvis folk begynder at
>købe hybrid biler som erstatning for traditionelle benzinbiler.

Jeps. En hybridbil med en elmotor samt en motor der kan køre på både
biobrændstof og brint - altså en alm. forbrændingsmotor. Det må kunne løse
de flestes behov. Så mangler vi bare noget biobrændstof i rå mængder der
ikke belaster fødevareproduktionen. Jeg har hørt at søsalat skulle være ret
lovende som biomasse pga. det høje kulindhold og den meget hurtige væksttid.

mvh.
Kim Frederiksen


Poul E Hansen (26-05-2008)
Kommentar
Fra : Poul E Hansen


Dato : 26-05-08 07:58

On 25 Maj, 17:59, "Kim2000" <kim2...@surfer.dk> wrote:
> "Poul E Hansen" <o...@ofir.dk> skrev i en meddelelsenews:3590f220-3f73-4a00-af6b-d61aae72404f@j22g2000hsf.googlegroups.com...
> On 25 Maj, 10:51, "Martin Larsen" <mlar...@post7.tele.dk> wrote:
>
>
>
>
>
> > "John" <no...@pladderballe.ok> skrev i
> > meddelelsennews:4838b458$0$56792$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> > > "Ivannof" <ivan...@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> > >> Når vi skal finde nye løsninger for energi til transport er det næsten
> > >> unfair konkurrence!
>
> > > Ja, det er sikkert lige så umuligt, som at flyve til månen...
>
> > Hybridbilen forekommer mig at være den smarteste løsning.
> > En fleksibel platform hvor man kan lægge vægt efter brugerens og
> > politikeres
> > ønsker om hensigtsmæssigt brændstof (el batteri forbrændingsmotor), hvor
> > el-delen sikrer at motoren altid forbrænder optimalt (inten
> > koldstartsspild).
>
> Hybridbilen vil også kunne bruges når olien er sluppet op - så skal
> den bare køre på en eler enden form for biobrændstof.
> Elbiler er stadig mere energieffektive og støjsvage. Tilgengæld vil
> der hurtigere blive etableret el-tankstationer hvis folk begynder at
> købe hybrid biler som erstatning for traditionelle benzinbiler.
>
> svar:
>
> Igen i det link jeg gav i sidste uge, det er ikke nødvendigt, Generel Motors
> _har_ allerede opfundet bilen, der kan tankes hjemme i garagen og 500 km
> radius. Men lad det endelig ikke ødelægge debatten.....

Jeg kan ikke høre videoen i linket du aga pt., gider du specificere
bilens egenskaber?
Den er sikkert mindre energieffektiv. Og mon ikke mange ville sætte
pris på at kunne tanke op uden for hjemmet - og hurtigt.

Poul E Hansen (26-05-2008)
Kommentar
Fra : Poul E Hansen


Dato : 26-05-08 08:25

On 25 Maj, 20:23, "Kim Frederiksen" <kim snabel-a the bindestreg
coffeeshop punktum dk> wrote:
> "Poul E Hansen" <o...@ofir.dk> wrote in messagenews:3590f220-3f73-4a00-af6b-d61aae72404f@j22g2000hsf.googlegroups.com...
>
>
>
> >Hybridbilen vil også kunne bruges når olien er sluppet op - så skal
> >den bare køre på en eler enden form for biobrændstof.
> >Elbiler er stadig mere energieffektive og støjsvage. Tilgengæld vil
> >der hurtigere blive etableret el-tankstationer hvis folk begynder at
> >købe hybrid biler som erstatning for traditionelle benzinbiler.
>
> Jeps. En hybridbil med en elmotor samt en motor der kan køre på både
> biobrændstof og brint - altså en alm. forbrændingsmotor.

i så fald ikke det man normalt mener med brintbiler - som skaber strøm
af brinten uden direkte at brænde den af og dermed miste meget energi
i form af varme.

Det må kunne løse
> de flestes behov. Så mangler vi bare noget biobrændstof i rå mængder der
> ikke belaster fødevareproduktionen. Jeg har hørt at søsalat skulle være ret
> lovende som biomasse pga. det høje kulindhold og den meget hurtige væksttid.

Søsalat forvente i følge

www.fvm.dk/.../DWSDownload.aspx?File=%2FFiles%2FFiler%2FLandbrug%2Fmilj%2F29727_Rapport_rent_DK_v2_web.pdf

at være godt til fremstilling af ethanol og gas. Så ved jeg ikke om
det er hensigtsmæssigt med motorer der bruger ren ethanol;
olieprodukter fra x. raps ligner benzin mere.

John (26-05-2008)
Kommentar
Fra : John


Dato : 26-05-08 15:36

"Poul E Hansen" <ook@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> i så fald ikke det man normalt mener med brintbiler

Hvis 'man' er fx BMW, så er det præcis dét man mener:

"Powered by liquid hydrogen that is stored in a vacuum-sealed tank, ... the
BMW Hydrogen 7 is kitted out with a conventional combustion engine that can
also run on petrol"
http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/6154212.stm

John



Poul E Hansen (26-05-2008)
Kommentar
Fra : Poul E Hansen


Dato : 26-05-08 08:55

On 26 Maj, 16:35, "John" <no...@pladderballe.ok> wrote:
> "Poul E Hansen" <o...@ofir.dk> skrev i en meddelelse
>
> > i så fald ikke det man normalt mener med brintbiler
>
> Hvis 'man' er fx BMW, så er det præcis dét man mener:
>
> "Powered by liquid hydrogen that is stored in a vacuum-sealed tank, ... the
> BMW Hydrogen 7 is kitted out with a conventional combustion engine that can
> also run on petrol"http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/6154212.stm

Ok - ja, jeg har også hørt om at man vil bruge (eller måske allerede
bruger) det
i brintbusser, på denne måde.Så opnår man bare ikke den samme
energieffektivitet og formodentlig heller ikke lydreduktion,
som hvis køretøjet bruger brændselsceller.
Hvordan løber det rundt prismæssigt, for én der kører i deres biler?

John (26-05-2008)
Kommentar
Fra : John


Dato : 26-05-08 17:02

"Poul E Hansen" <ook@ofir.dk> skrev i en meddelelse

Hvordan løber det rundt prismæssigt, for én der kører i deres biler?

Glimrende spørgsmål.

Ifølge denne artikel fra 2006:

"the price tag on a 100 kilometer (62 mile) drive in the Hydrogen 7, at a
comfortable speed, is about ?30 ($38)"
http://www.spiegel.de/international/spiegel/0,1518,448648,00.html

Anvendelse af ny teknologi er vel altid dyr i begyndelsen. Det vigtigste er,
at der forskes, og i mange forskellige teknologier.

Var der i øvrigt ikke en gut på Mors, der lavede et smart anlæg til
produktion af raps-olie til erstatning for diesel? Økonomien var også
fin-fin, indstil Skat kom slæbende med deres afgifter, hvis jeg ellers
husker historien korrekt.

Sådan er der jo så meget...

Raps-olien kan måske på længere sigt alligevel blive et godt alternativ til
olie. Ingeniøren har en artikel om landbrugsjord i Afrika:

"Hvis potentialet i Afrikas landbrugsjord udnyttes fuldt ud, kan udbyttet
fra afgrøderne fem-ti-dobles og dermed få verdens kornlagre til at vokse med
20-33 .."
ing.dk/artikel/88385

Resten er politik, ikke?

(Kan desværre ikke åbne web-stedet i øjeblikket)

John



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408893
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste