Saudierne bukker under for oliepres
Fra : Ukendt

Dato : 17-05-08 11:49

"Fredag tog olieprisen sin seneste skalp ved at runde 127 dollar for en
tønde olie, og internationalt pres får nu verdens største olieeksportør til
i næste måned at skrue op for oliehanerne.

Det er Saudi Arabien, der har indvilliget i at øge sin olieproduktion for at
imødegå den stigende oliepris. Beslutningen fra ørkenstaten kommer efter
pres fra især den amerikanske præsident, George W. Bush, men også flere
landets kunder, der oplever voksende efterspørgsel.

Saudi Arabien vil i juni hæve produktionen med 300.000 tønder til 9,45 mio.
tønder om dagen, svarende til en vækst på 3,3 pct. Det oplyser den saudiske
olieminister Ali al-Naimi oven på et møde mellem Saudi Arabiens Kong
Abdullah og præsident Bush.

"Præsidenten har bedt Saudi Arabien om at øge olieproduktionen for at møde
efterspørgslen. Han er forsikret af kongen om, at de (Saudi Arabien, red)
har hævet produktionen for at nå markedets efterspørgsel," sagde talsmand
for Det Hvide Hus Tony Fratto ifølge nyhedsbureauet Bloomberg.

Mere end olie på spil

"Det er kun en symbolsk forøgelse, men det viser, at saudierne har opdaget,
hvor vigtigt det er, at præsidenten ikke kommer tomhændet hjem. Det her
handler om meget mere end olie. Det særlige forhold mellem de to lande er på
spil," vurderer Peter Beutel fra Cameron Hanover Inc. over for Bloomberg.

Men olieeksportøren Iran bakker ikke om om Saudi Arabiens beslutning. Landet
ser ingen grund til at forvente, at den stigende oliepris vil blive bremset
af en øget produktion.

"Nej, markedet er mættet med olie, og stigningen i produktionen får ingen
indvirkning på prisen," svarede iranske olieminister, Gholamhossein Nozari,
ifølge Ritzau på et spørgsmål om konsekvenserne af en øget produktion for
OPEC.

Kinesisk jordskælv øger efterspørgsel

Rekordniveauet for en tønde West Texas Intermediate-olie på 127 er udløst af
spekulationer om, at Kina bliver nødt til at forøge landets olieindkøb på
grund af jordskælvet den 12. maj, som har lukket 0,5 pct. af landets
energikapacitet ned.

Det har fået investeringsbanken Goldman Sachs til at hæve sit prisestimat på
olie fra 107 til 141 dollar per tønde.

Olien lukkede fredag i en pris på 126,29 dollar efter at være faldet en
smule tilbage fra eftermiddagens rekordniveau. Alene siden starten af april
er der blevet lagt 25 dollar oven i olieprisen"

http://borsen.dk/okonomi/nyhed/132047/

Desværre forslår det som en skrædder i Helvede og vil ikke have nogen
nævneværdig effekt på olieprisen. Den høje oliepris bæres frem af
forventningen om Peak Oil og af forvisningen om de massive samfundsmæssige
og økonomiske kvaler det kommer til at medføre. Kun en serie gigantiske
oliefund vil kunne vende skuden - og de kommer ikke, da der skal et nyt
Saudi-Arabien om året til, for at kompensere for de afmattede felter samt
den fortsatte vækst. Det ser ud til at grænsen for økonomisk vækst i en
olieøkonomi er ved at være nået. Konsekvenserne bliver ikke rare. Om vi
kommer til at sulte i Danmark vil tiden vise. Massiv arbejdsløshed er
nærmest en garanti.

/Kim

Fra : Kim2000

Dato : 17-05-08 11:57

> [...]
> olieøkonomi er ved at være nået. Konsekvenserne bliver ikke rare. Om vi
> kommer til at sulte i Danmark vil tiden vise. Massiv arbejdsløshed er

Der er tonsvis af muligheder for at helt droppe olien fra terrorstaterne og
dermed finanseringen af terrorstaterne. Vi kan starte med solceller, tilskud
på 50% af etableringen ved private, så har vi allerede varmt vand 90% af
tiden uden brug af olie, så er det bare at få banket 5-6 havmølleparker op
og så igang med at bore de 2 km ned som der skal til for at finde varmt vand
efter islandsk forbillede og endelig så er det med at fjerne samtlige
afgifter på elbilerne, så er kursen lagt. Og naturligvis kan man supplerede
med eksportforbud til terrorstaterne i mellemøsten, så terrorstaterne kan så
æde deres skide olie eller hva' fan' de nu vil gøre med det.

Fra : Ukendt

Dato : 17-05-08 12:16

"Kim2000" <kim2000@surfer.dk> wrote in message

> Der er tonsvis af muligheder for at helt droppe olien fra terrorstaterne
> og dermed finanseringen af terrorstaterne.

Tonsvis ligefrem? Der er muligheder nok for at producere strøm uden brug af
olie, men elbilerne er altså mange, mange år fra at være brugbare endnu. Der
skal etableres en helt ny infrastruktur, for det første, og dernæst skal der
anvendes batterier der ikke findes endnu - i en gigantisk skala.

>Vi kan starte med solceller, tilskud
> på 50% af etableringen ved private, så har vi allerede varmt vand 90% af
> tiden uden brug af olie,

Det har vi allerede i dag. Varmt vand er ikke noget problem, når vi har
kraftvarmeværker.

> så er det bare at få banket 5-6 havmølleparker op

Møllestrøm er tæt på værdiløst uden lagringsmulighed - og den findes ikke i
dag.

> og så igang med at bore de 2 km ned som der skal til for at finde varmt
> vand efter islandsk forbillede

Ja geotermisk energi er fint nok de steder hvor det kan lade sig gøre at
lave det. Slutproduktet er dog stadig "kun" strøm eller varme.

>og endelig så er det med at fjerne samtlige
> afgifter på elbilerne, så er kursen lagt.

For det første er der ingen afgift på elbilerne i forvejen, for det andet
findes elbilerne ikke! Det hjælper ikke noget at tro at du bare kan gå ud og
købe dig en elbil med en fornuftig rækkevidde i dag, for de findes ganske
enkelt ikke.

>Og naturligvis kan man supplerede
> med eksportforbud til terrorstaterne i mellemøsten, så terrorstaterne kan
> så æde deres skide olie eller hva' fan' de nu vil gøre med det.

Ja måske, men Mellemøsten er ikke skyld i Peak Oil. De kan hverken gøre fra
eller til overfor dette uomtvistelige, matematiske faktum.

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Kim2000

Dato : 17-05-08 13:00

"Kim Frederiksen" <kim snabel-a the bindestreg coffeeshop punktum dk> skrev
i en meddelelse news:482ebe79$0$90269$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> endnu. Der skal etableres en helt ny infrastruktur, for det første, og
> dernæst skal der anvendes batterier der ikke findes endnu - i en gigantisk

Pjat, halvfemsernes biler kunne have 500 km på een opladning, hvorefter de
skulle oplades i 6 timer. Hvor tit er det du har brug for at køre mere end
500 km på en dag? Alle jeg kender har maksimalt 60 km på arbejde hver vej.
Altså er det intet problem for langt de fleste privatbilister.

> Det har vi allerede i dag. Varmt vand er ikke noget problem, når vi har
> kraftvarmeværker.

> Møllestrøm er tæt på værdiløst uden lagringsmulighed - og den findes ikke
> i dag.

Nåda..... så det blæser aldrig i Danmark eller hvad??

> Ja geotermisk energi er fint nok de steder hvor det kan lade sig gøre at
> lave det. Slutproduktet er dog stadig "kun" strøm eller varme.

Som fx bilerne kan bruge.

> [...]
> findes elbilerne ikke! Det hjælper ikke noget at tro at du bare kan gå ud
> og købe dig en elbil med en fornuftig rækkevidde i dag, for de findes

500 km er mere end rigeligt.

Fra : Ukendt

Dato : 17-05-08 13:42

> Nåda..... så det blæser aldrig i Danmark eller hvad??

Jo, men hvad har det med oplangringsmuligheder at gøre? Hvis møllestrømmen
kun eksisterer når det blæser, er den ikke meget værd.

> 500 km er mere end rigeligt.

Sådan én vil jeg gerne se. Hvor kan man se/købe en sådan?

/Kim

Fra : Kim2000

Dato : 17-05-08 16:34

"Kim Frederiksen" <kim snabel-a the bindestreg coffeeshop punktum dk> skrev
i en meddelelse news:482ed2b3$0$90268$14726298@news.sunsite.dk...
> "Kim2000" <kim2000@surfer.dk> wrote in message

> Jo, men hvad har det med oplangringsmuligheder at gøre? Hvis møllestrømmen
> kun eksisterer når det blæser, er den ikke meget værd.

Når det nu blæser skal vi sige vi sige 60-70% af tiden her i Dannevang så er
strømmen selvfølgelig noget værd, den kan selvfølgelig ikke stå alene, men
at påstå den ikke er meget værd er noget pjat.

> Sådan én vil jeg gerne se. Hvor kan man se/købe en sådan?

Jeg tænker på filmen: Who killed The Electric Car

http://video.google.ca/videoplay?docid=6923835633598627078&q=Who+Killed+the+Electric+Car&ei=kfguSJvhGYz42gKS-qjaCQ

På et tidspunkt var den tilgængelig i fuld længde på nettet.

I filmen kommer det bla. frem at GM udsendte bilerne med en 200 km radius
og en del kunder undrede sig over at de måtte vride armen rundt på selskabet
for at få lov til at købe deres 500 km version. Faktum er iøvrigt at grunden
til der ikke findes elbiler er pga olieindustrien - altså terrorstaternes
lobby, der kan sikre at Fogh, Bush og alle de andre statsledere gør som de
gerne vil have det.

Fra : N_B_DK

Dato : 17-05-08 17:09

> [...]
> Dannevang så er strømmen selvfølgelig noget værd, den kan
> selvfølgelig ikke stå alene, men at påstå den ikke er meget værd er

Er det derfor vi giver den gratis væk til nabo landene ?

> Faktum er iøvrigt at grunden til der ikke findes elbiler er pga
> olieindustrien -

Så det faktum at først nu er batterier ved at være i på et stadie at det
gør dem interessant, skyldes altså olie ?

--
MVH. N_B_DK
KVM consol købes (1024X768 eller højere)

Fra : Kim2000

Dato : 17-05-08 18:17

> "Kim2000" <kim2000@surfer.dk> wrote in message

> Er det derfor vi giver den gratis væk til nabo landene ?

> Så det faktum at først nu er batterier ved at være i på et stadie at det
> gør dem interessant, skyldes altså olie ?

Det skyldes at olieselskaberne har rigtig rigtig rigtig god grund til at
opkøbe, forsinke patenter og naturligvis bilde dig løgnehistorier ind om
elbilen, så du fortsat køber benzinbiler, som de nu tager 11,50 krone
literen for. (Og fortsat forresten ikke betaler skat i Danmark.... )

Fra : Ivannof

Dato : 17-05-08 12:22

"Kim2000" <kim2000@surfer.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> terrorstaterne kan så æde deres skide olie eller hva' fan' de nu vil gøre

Det kan være at den høje oliepris gør at vi finder alternativer, som det kan
være svært at financiere, hvis olien er for billig.

Fra : Poul E Hansen

Dato : 17-05-08 05:39

On 17 Maj, 13:16, "Kim Frederiksen" <kim snabel-a the bindestreg
coffeeshop punktum dk> wrote:
> [...]
>
>  >Vi kan starte med solceller, tilskud

> Det har vi allerede i dag. Varmt vand er ikke noget problem, når vi har

Nu er der en del husstande der ikke har fjernvarme. Og hvor det måske
heller ikke ville være smart give dem det fordi det kræver en masse
rør med en mindre vandtransport.

> Møllestrøm er tæt på værdiløst uden lagringsmulighed - og den findes ikke i
> dag.

Selvfølgelig ikke værdiløst. Men det skal udgøre en mindre del af
energiproduktionen.

> Ja geotermisk energi er fint nok de steder hvor det kan lade sig gøre at
> lave det. Slutproduktet er dog stadig "kun" strøm eller varme.

Hvis det kan blive til strøm er det meget værd. Fx. til biler eller
til aflastning af kraftværker, hvorved der bliver overskud af
biobrændsel - det bliver før eler siden erstatningen for kul og olie.

>  >og endelig så er det med at fjerne samtlige

> For det første er der ingen afgift på elbilerne i forvejen,

Men der er på hybridbiler.

> [...]
> købe dig en elbil med en fornuftig rækkevidde i dag, for de findes ganske

De bliver bedre og bedre. Men er dyre indtil produktionen af dem
bliver stor. Hvis olieprisen bliver ved med at stige, skal folk nok
lære at acceptere de begrænsninger elbiler har - eller bruge
hybridbiler.

Fra : Poul E Hansen

Dato : 17-05-08 07:02

On 17 Maj, 14:42, "Kim Frederiksen" <kim snabel-a the bindestreg
coffeeshop punktum dk> wrote:
> "Kim2000" <kim2...@surfer.dk> wrote in message

> Jo, men hvad har det med oplangringsmuligheder at gøre? Hvis møllestrømmen
> kun eksisterer når det blæser, er den ikke meget værd.

Jo, så skruer man bare ned for produktionen på kraftværkerne.

> Sådan én vil jeg gerne se. Hvor kan man se/købe en sådan?

Han tænker måske på denne historie:

http://www.business.dk/article/20080414/dinepenge/80414109/

" 'Jacob Jensen Design er klar med konceptet for en dansk el-bil, der
ved hjælp af avancerede batterier skal køre 500 kilometer på en
opladning og koste under 100.000 kr. "

Den findes så bare ikke endnu; det gør dene tilgengæld:

http://www.business.dk/article/20080414/dinepenge/80414115/

" Forklaringen er, at de effektive lithium-ion batterier, som vi
kender fra mobiltelefoner og kameraer, giver længere rækkevidde og
kortere opladningstid i topmoderne elbiler.

Sportsvognen Tesla fra Californien er et godt eksempel: Ny teknik
sørger for, at Tesla accelererer fra 0-100 km/t på fire sekunder, når
en topfart på 200 km/t og kører 350 kilometer, før det er tid til at
finde en stikkontakt. Som den i øvrigt kun behøver hænge i få timer,
før du kan rulle ledningen sammen og fortsætte turen.

Rift om Tesla

Tesla er først lige begyndt at trille af samlebåndet. Næste år kommer
250 af dem til Europa og dem bliver der rift om, selv om prisen er
750.000 kroner. "

Mere om lithium-ion batterierne:

http://ing.dk/artikel/66620

" Lithium-ion-teknologien har rykket sig markant de seneste år, og
derfor er det realistisk med koncepter for elbiler, som hverken er
tonstunge, skal oplades ustandseligt eller kun har en begrænset
aktionsradius. Dermed er batterielbilen et alternativ til en
brændselscellelbil drevet af f.eks. brint. "

" »Der er allerede demonstreret adskillige prototyper af avancerede
elbiler med lithium-ion-batterier og mulighed for lynladning. ..."

Fra : John

Dato : 17-05-08 19:03

> Der er tonsvis af muligheder for at helt droppe olien fra terrorstaterne

Blandt dem:

"The Springs Preserve station generates its own hydrogen from electrolysis,
the process of liberating hydrogen from water. The facility uses solar
panels to generate the electricity for the process"
http://www.news.com/2300-11392_3-6173071-2.html?tag=ne.gall.pg

"The Springs Preserve filling station serves a Polaris Ranger Utility
Vehicle similar to this one that the LVVWD had converted to a hydrogen
internal combustion engine"
http://www.news.com/2300-11392_3-6173071-3.html?tag=ne.gall.pg

BMW's hydrogen car:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/6154212.stm

Der forskes på livet løs i mange nye teknologier. Brint er bare én af dem.

Én til, som dog slet ikke er ny:

"Elbiler og hybridbiler får følgeskab af HCCI-motoren, der i en forfinet
udgave vil sænke brændstofforbruget med 15 procent ved at kombinere benzin-
og dieselmotoren"
http://ing.dk/artikel/83823?highlight=hcci

Mere om HCCI:
http://en.wikipedia.org/wiki/HCCI

John

Fra : Poul E Hansen

Dato : 17-05-08 05:21

On 17 Maj, 12:49, "Kim Frederiksen" <kim snabel-a the bindestreg
> [...]
> olieøkonomi er ved at være nået. Konsekvenserne bliver ikke rare. Om vi
> kommer til at sulte i Danmark vil tiden vise. Massiv arbejdsløshed er

Det er en fordel at prisen stiger gradvist - og ikke først når der
næsten ikke er mere olie tilbage.

Fra : Poul E Hansen

Dato : 17-05-08 06:00

On 17 Maj, 13:21, Poul E Hansen <o...@ofir.dk> wrote:
> [...]

Er der ved at ophobes olielagre som der så skal sælges af når prisen
stiger yderligere?

> Det er en fordel at prisen stiger gradvist - og ikke først når der
> næsten ikke er mere olie tilbage.

- eller når efterspørgslen er så meget større end udbudet, at en
endnu højere pris bliver uundgåelig.

Fra : N_B_DK

Dato : 17-05-08 13:10

"Poul E Hansen" <ook@ofir.dk> wrote in message

> Det er en fordel at prisen stiger gradvist - og ikke først når der
> næsten ikke er mere olie tilbage.

Mener du en pristigning på 25% på under 2 mdr er en gradvis stigning ?

Fra : Poul E Hansen

Dato : 17-05-08 06:24

On 17 Maj, 14:09, "N_B_DK" <N_B_DKS...@hotmail.com> wrote:

> Mener du en pristigning på 25% på under 2 mdr er en gradvis stigning ?

Så stiger den nok mindre de kommende måneder. Det er en stor stigning,
men skal sammenlignes med at den vil stige meget mere - afhængigt af,
hvor hurtigt, der opstår erstatninger for den.

Fra : N_B_DK

Dato : 17-05-08 13:38

> Så stiger den nok mindre de kommende måneder.

Hvad indikerer at prisen skulle falde ?

> Det er en stor stigning,
> men skal sammenlignes med at den vil stige meget mere - afhængigt af,
> hvor hurtigt, der opstår erstatninger for den.

Der opstår ikke direkte erstatninger for olien, der opstår andre
muligheder ja, men erstatning næppe.

Fra : Poul E Hansen

Dato : 17-05-08 06:42

On 17 Maj, 14:38, "N_B_DK" <N_B_DKS...@hotmail.com> wrote:

> Hvad indikerer at prisen skulle falde ?

Det har jeg ikke sagt den vil.

> Der opst�r ikke direkte erstatninger for olien, der opst�r andre
> muligheder ja, men erstatning n�ppe.

Det er det jeg mener.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 17-05-08 19:28

> [...]
> møde mellem Saudi Arabiens Kong Abdullah og præsident Bush.

http://www.cbc.ca/money/story/2008/05/16/oilprice.html
Saudi Arabia said Friday it would increase its daily oil output by 300,00 barrels
to make up for production shortfalls by OPEC members"

"Make up for" altså ingen stigning.

Jan Rasmussen