De danske universiteter
Fra : Kurt H. Nedergaard

Dato : 17-05-08 09:23

De danske universiteter har overtaget folkeskolens rolle, hvor de studerende
er blevet elever.
http://jp.dk/indland/article1344248.ece

Fra : Carsten Riis

Dato : 17-05-08 09:30

Kurt H. Nedergaard skrev den 17-05-2008 10:23:
> De danske universiteter har overtaget folkeskolens rolle, hvor de studerende
> er blevet elever.
> http://jp.dk/indland/article1344248.ece

Jep, forældre ved jo bedst hvad deres børn (?) har godt af.

hahahahaha.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : JYH

Dato : 17-05-08 10:38

Kurt H. Nedergaard wrote:
> De danske universiteter har overtaget folkeskolens rolle, hvor de
> studerende er blevet elever.
> http://jp.dk/indland/article1344248.ece

Ja, det er da helt utroligt, at folk ikke vil lære deres børn selvstændighed.
Gad vide om de også vil deltage, når deres børn en gang skal til ansættelsessamtaler?

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 17-05-08 11:17

"JYH" <jyh@jyh.jyh> skrev i meddelelsen

> Ja, det er da helt utroligt, at folk ikke vil lære deres
> børn selvstændighed.
> Gad vide om de også vil deltage, når deres børn en gang skal
> til ansættelsessamtaler?

Det er naturligvis en uskik hvis ovenstående er sandt i den
grad det udmales i JP, men der er blot en lille hage ved det:
I "gamle" dage havde forældrene også indflydelse ved at det
ofte var de riges børn der blev studenter og kom på
universiteterne. Disse forældres børn havde fået den
akademiske tradition ind med modermælken.
Senere i 60'erne og 70'erne var der flere unge der blev
studenter og kom på universiteterne og der opstod nogle
skrappe studievejledere der vitterlig var de studerendes
talsmænd og som ikke var bange for at tale Roma midt imod.

Nu ser vi den ene skandale efter den anden, hvor
eksamensreglerne ikke er blevet fulgt, hvor man udsætter de
unge for urimelige ordninger og afgørelser som de unge og
uerfarne studenter ikke har en jordisk chance for at
gennemskue.

Fx kender jeg et eksempel på en handicappet studerende der
søgte om dispensation til en eksamen for at kunne gå op
skriftligt, da den studerende var sprogligt handicappet som
følge af en spasticitet. Den studerende fik besked om at det
kunne vedkommende ikke få dispensation til for det havde
universitetet ikke råd til.

En kvik forældre til den studerende greb ind via sin viden og
erfaring fra juraen og fik sat en stopper for det afslag ved
blot at henvende sig de rigtige steder.

Et andet eksempel var at man på universitetet havde undervist
efter en anden studieordning end den man skulle eksaminere de
studerende i. I stedet for så at lave om på det til eksamen,
forlangte man at de studerende nu skulle læse 1000 sider mere
af det andet pensum og at man så ville etablere en
overgangsordning. Men hvordan kom det i stand? JO, det skete
på foranledning af en forældre - for ellers havde man da så
sandelig været ligeglad og blot ført eksamen på det
foreliggende grundlag.

Jeg har kendskab til flere eksempler hvor de nye studerende
ikke har gjort ophævelser selvom deres rettigheder er blevet
trådt under fode, og hvor universitetet har tænkt: "Går den så
går den" - alene fordi det koster penge. Og den nye
studiestruktur forlanger også at de studerende kommer
hurtigere gennem studierne og hvor deres legale rettigheder
ikke tilgodeses i større omfang ud fra samme devise.

Kun hvis man som forældre kender spillets regler, kan man
komme igennem med noget.

Jeg har selv hjulpet nogle studerende med at få deres
rettigheder fordi de blev spist af med afslag på dette eller
hint der ikke var belæg for i universitetsloven.

Hvordan vil man dog have at de studerende - de unge og
uprøvede - skal kunne gennemskue det?

At nogle forældre blander sig i undervisningen eller i det
hele taget mener at de også skal høre om de studerende har
fået lektier for, er en helt anden sag - det tager jeg
naturligvis afstand fra.

Fra : Kurt H. Nedergaard

Dato : 17-05-08 12:13

"Arne H. Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> mener at de også skal høre om de studerende har fået lektier for, er en
> helt anden sag - det tager jeg naturligvis afstand fra.

Det var en gang tærskene langhalm på et enkelt problem, citationen er ret
enkelt det er universiteter og den studerende, og ikke forældre og deres
onkler-tanter, det som er skrevet i JP er den enkelt sandhed.

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 17-05-08 19:08

"Kurt H. Nedergaard" skrev i en

> De danske universiteter har overtaget folkeskolens rolle, hvor >de
> studerende er blevet elever.
> http://jp.dk/indland/article1344248.ece

Hvorfor mon det hedder helikopter forældre ?.

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Fra : C. Overgaard

Dato : 17-05-08 13:25

On 17 Maj, 20:07, "Michael Meidahl Jensen"
<m...@FJERNDETTEtidsfaktoren.dk> wrote:
> "Kurt H. Nedergaard"  skrev i en

> Hvorfor mon det hedder helikopter forældre ?.
>
> --
> Venlig Hilsen
> Michael Meidahl Jensen

Blandt de mindre unger hedder det curlingforældre. Det er forældre,
som render foran ungene og børster knaster på livets vej væk.

Mvh
C.Overgaard

Fra : C. Overgaard

Dato : 17-05-08 13:39

On 17 Maj, 10:23, "Kurt H. Nedergaard" <kurtnederga...@privat.tele.dk>
wrote:
> De danske universiteter har overtaget folkeskolens rolle, hvor de studerende
> er blevet elever.http://jp.dk/indland/article1344248.ece

De gør jo blot det, som regeringen beder om. At være barnepige for
ungerne uanset hvor gamle de er.

Tidens tendens går jo efter at pace ungerne efter bedste evne, men vi
er bagefter.

I England doper forældrene ungerne med Ritalin inden eksamen, så de
ikke skøjter så meget rundt, men kan koncentrere sig 200 % når det
gælder. Herhjemme er det vist kun beroligende piller at ungerne bliver
sendt op til lægen efter.

http://www.dailymail.co.uk/pages/live/articles/news/news.html?in_article_id=458293&in_page_id=1770

I USA bekæmper man p.t. fænomenet "senioritis" dvs. at de unge ikke
slapper af i det sidste år på High School.

http://www.aspeneducation.com/Article-senioritis.html

Et lille ophold i et privat semi kostskole/fængsel kan hjælpe - især
sommerferien er i fokus. Da jeg var barn, så talte mine forældre
aldrig om at bruge tiden i sommerferien på at holde sig i form fagligt
(Jeg kommer fra en arbejderfamilie), men idag så får man den ene
opfordring efter den anden fra skolen om at gøre det. Hvor lang tid
vil der gå inden at også sommerferien skal gå med diverse påtvungne
aktiviteter, som præger dem resten af livet, når de forsøger at sove.

http://www.aspeneducation.com/Article-summer-vacation-teens.html

Hvad med at lade ungerne holde fri og lade dem få tiden til at finde
ud af hvad de vil i livet? Hvis de får ro til at hygge sig over nogle
øl, så brænder de den halve by af. Det har vi set under dette års
vinterferie.

Mvh
C.Overgaard