I den uge produceres 0 vindenergi!
Fra : Jesper

Dato : 05-05-08 04:54

Vejrudsigten for hele ugen lyder på højtryksvejr med dagtemperaturer op
til ca. 20°C og 3m/s vind fra skiftende retninger. Det er godt for alt
andet end vindmølle-elproduktion. En vindmølle producerer ganske enkelt
0 under 4m/s og en fuld produktion kræver 15-25 m/s, dvs kuling. Ved
storm, over 25 m/s producerers ligeledes 0, motorværnet slår
vindturbinen fra så den ikke bliver beskadiget i den kraftige vind.

Man kan følge vindmøllernes (manglende!) produktion på:
http://www.energinet.dk/ , klik på "Elsystemet lige nu" øverst til
højre. I skrivende stund leverer vindmøllerne 28 MW, det er mindre end
1% af deres kapacitet! (Den er på ca. 3.200 MW).

Dette skriver jeg for at illustrere problemet med ensidigt at satse på
vindkraft som vedvarende energikilde i Danmark, vi ser det hver sommer:
Perioder med højtryksvejr og svag vind hvor der ingen eller næsten ingen
vindkraftstrøm produceres. Vi ser perioder på 1-2 uger næsten uden vind
eller 1 måned eller mere med meget svag vind. Og vi ser såmænd også
vinterperioder med højtryk fra øst der giver koldt og klart vejr hvor
elproduktionen fra vindmøllerne falder til det rene ingenting. Uanset
hvilke lagersystemer man måtte anvende, så kan vi ikke lægge flere uges
strømforbrug på lager, det er absurd.
--
Jesper
A dollar in aid to the third world not spend on

Fra : hanzen

Dato : 05-05-08 05:59

> [...]
> elproduktionen fra vindmøllerne falder til det rene ingenting. Uanset
> hvilke lagersystemer man måtte anvende, så kan vi ikke lægge flere uges

Hvilket beviser at det er malplaceret at kalde vindenergi for "vedvarende"

--
hilzen
hanzen

Fra : H@M.invalid

Dato : 05-05-08 08:04

hanzen <hanzen@mailmeej.dk> skrev følgende

>"Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> skrev i en meddelelse

>Hvilket beviser at det er malplaceret at kalde vindenergi for "vedvarende"

'Vedvarende' betyder, at energikilden ikke kan opbruges, imodsætning
til fossile brændstoffer.

Fra : hanzen

Dato : 05-05-08 08:42

<H@M.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>>> h?jre. I skrivende stund leverer vindm?llerne 28 MW, det er mindre end

> 'Vedvarende' betyder, at energikilden ikke kan opbruges, imodsætning

Nææhhh gør det det?
Det er vist første gang du har skrevet noget der lyder fornuftigt. Dog
fattede du ikke selv meningen.
--
hilzen
hanzen

Fra : @

Dato : 05-05-08 09:56

On Mon, 5 May 2008 05:53:57 +0200, spambuster@users.toughguy.net
(Jesper) wrote:

> [...]
>til ca. 20°C og 3m/s vind fra skiftende retninger. Det er godt for alt
>andet end vindmølle-elproduktion. En vindmølle producerer ganske enkelt

og det er så ikke rigtigt

> og en fuld produktion kræver 15-25 m/s, dvs kuling.

og det er så heller ikke rigtigt

18m/sek. og en moderne vindmølle producerer max

> [...]
>
>Dette skriver jeg for at illustrere problemet med ensidigt at satse på
>vindkraft som vedvarende energikilde i Danmark,

og hvem gør det?

> Og vi ser såmænd også
>vinterperioder med højtryk fra øst der giver koldt og klart vejr hvor
>elproduktionen fra vindmøllerne falder til det rene ingenting.

så er det jo godt at nogle folk har bekostet og opsat solvarmeanlæg

>Uanset
>hvilke lagersystemer man måtte anvende, så kan vi ikke lægge flere uges
>strømforbrug på lager, det er absurd.

man kan omdanne vind-EL til varme og lagre på den måde, og bruge den
til opvarmning

enhver joule fremstillet med vindkraft gør at forbruget af jordens
energi-forekomster mindskes

--
Det handler ikke for fem øre om den i øvrigt hidsige tone i udlændingedebatten i Danmark
Det handler om, at vi aldrig må acceptere, at hensynet til politiske, kulturelle og

Fra : Jesper

Dato : 05-05-08 15:58

@ <1@invalid.net> wrote:

> og det er så ikke rigtigt

> og det er så heller ikke rigtigt
>
> 18m/sek. og en moderne vindmølle producerer max

http://www.vestas.com/Files/Filer/DA/Brochures/V90_3_DK.pdf

Driftsdata
Indkoblingsvindhastighed:
4 m/s
Nominel vindhastighed
(3.000 kW): 15 m/s
Stopvindhastighed: 25 m/s

> og hvem gør det?

Følg pengene.

> så er det jo godt at nogle folk har bekostet og opsat solvarmeanlæg?

....som leverer hvor meget varme om vinteren, hvor solen står lavt på
himlen?

> man kan omdanne vind-EL til varme og lagre på den måde, og bruge den
> til opvarmning
>
> enhver joule fremstillet med vindkraft gør at forbruget af jordens
> energi-forekomster mindskes

Varme er ikke svært at skaffe eller lægge på lager. Problemet er EL.

Fra : @

Dato : 05-05-08 18:46

On Mon, 5 May 2008 16:58:17 +0200, spambuster@users.toughguy.net
(Jesper) wrote:

>http://www.vestas.com/Files/Filer/DA/Brochures/V90_3_DK.pdf

> [...]

og?

at den af sikkerhedsmæssige grunde slår fra ved 25 sekundmeter er IKKE
ensbetydende med at effektiviteten er størst ved 24,999 sekundmeter

>Følg pengene.

satser EL-producenterne ensidigt på vindenergi?

>...som leverer hvor meget varme om vinteren, hvor solen står lavt på
>himlen?

mange steder tilstrækkeligt

>Varme er ikke svært at skaffe eller lægge på lager. Problemet er EL.

hvilket problem?

er der EL-mangel?

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 05-05-08 15:39

> [...]
> vindkraft som vedvarende energikilde i Danmark, vi ser det hver sommer:
> Perioder med højtryksvejr og svag vind hvor der ingen eller næsten ingen

Solceller ?

Gu ved hvor mange km² solceller der skal til for at lave 3.200 MW
, hvis vi siger 50 watt pr. m².

64 km² får jeg det til, kan det passe ?

Jan Rasmussen

Fra : S. A. Thomsen

Dato : 05-05-08 16:00

On Mon, 5 May 2008 16:39:15 +0200, "Jan Rasmussen" <1@1.1> wrote:

>Solceller ?
>
>Gu ved hvor mange km² solceller der skal til for at lave 3.200 MW
>, hvis vi siger 50 watt pr. m².

Er det ikke lavt sat...???

http://www.stratosol.eu sælger da solceller der giver 160 watt/m2

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 05-05-08 16:35

"S. A. Thomsen" <s_a_thomsen@yahoo.com> skrev i en meddelelse

>>> højre. I skrivende stund leverer vindmøllerne 28 MW, det er mindre end

> Er det ikke lavt sat...???
>
> http://www.stratosol.eu sælger da solceller der giver 160 watt/m2

Både og,,,

Et 100 watts panel giver kun 100 watt når solen står helt
rigtigt kl. 12.00, det er skyfrit og klart vejr, og MPPT elektronikken [1]
forstår at hive all saft ud af panelet.
[1] http://en.wikipedia.org/wiki/Maximum_power_point_tracker

Ved at sige 50 watt pr. km² er man sikret et udbytte på 50 watt pr. m² fra. kl. 10-15, måske.

Jeg ved ikke om de 3.200 MW er Peak kapacitet eller et gennemsnit.

Jan Rasmussen

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 05-05-08 17:19

"Jan Rasmussen" <1@1.1> skrev i en meddelelse news:481f288b$0$15893$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> [...]
>

> Ved at sige 50 watt pr. km² er man sikret et udbytte på 50 watt pr. m² fra. kl. 10-15, måske.

Der kom vist et "K" for meget på,,,

Ved at sige 50 watt pr. m² er man sikret et udbytte på 50 watt pr. m² fra. kl. 10-15, måske.

Jan Rasmussen

Fra : Jesper

Dato : 05-05-08 16:04

Jan Rasmussen <1@1.1> wrote:

> Solceller ?
>
> Gu ved hvor mange km" solceller der skal til for at lave 3.200 MW
> , hvis vi siger 50 watt pr. m".
>
> 64 km" får jeg det til, kan det passe ?
>
> Jan Rasmussen

Som spidsbelastning eller gennemsnit?

Som spidsbelastning, så kan indstrålingen ved medsommer i Danmark nå op
omkring 1.000 W ved middagstid, med en 20% solcelleeffektivitet, så
svarer det til 200 W pr m2, så der skal 3.200.000.000/200 m2 solceller
til at komme op på 3.200 W spidsbelastning eller 64 km2 som du ganske
rigtigt regnede dig frem til.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 05-05-08 16:59

> Som spidsbelastning eller gennemsnit?

Ja det er lige det, jeg ved ikke hvad møllernes 3.200 MW er udregnet efter
blæsevejr eller storm.

> [...]
> svarer det til 200 W pr m2, så der skal 3.200.000.000/200 m2 solceller
> til at komme op på 3.200 W spidsbelastning eller 64 km2 som du ganske

64 km2 svare noglelunde til Amager, iflg. et hurtigt kig på Google Earth. med en 8x8km ruler.

Anyway, jeg ser det ikke samlet et sted men spredt ud på de danske tage og facader.

i den sti.
http://www.energimidt.dk/emweb/Privat/Alternativ+energi/Solceller/solgaarden.htm

Jan Rasmussen

Fra : Ole

Dato : 05-05-08 17:47

Jesper wrote:
> [...]
> elproduktionen fra vindmøllerne falder til det rene ingenting. Uanset
> hvilke lagersystemer man måtte anvende, så kan vi ikke lægge flere uges

Lige nu, 102 MW, det er da vist ikke "0"

Samtidig eksportere vi lige nu ca 1500 MW og importere ca 2000,
var det ikke bedre at brokke sig over det ?

Ole Mogensen
--
http://www.politicallyincorrect.me.uk/

Fra : Jesper

Dato : 05-05-08 20:00

Ole <I_R_Onslow@c.dk> wrote:

> Lige nu, 102 MW, det er da vist ikke "0"
>
> Samtidig eksportere vi lige nu ca 1500 MW og importere ca 2000,
> var det ikke bedre at brokke sig over det ?
>
> Ole Mogensen

Ja pt. 92 MW, det er under 3% af kapaciteten!