kørsel i dk på tyske plader?
Fra : MJU

Dato : 04-07-08 00:17

Har snakket med en som køre motorcykel her i DK på tyske plader.

Han er dansk statsborger med folkeregister adresse i DK.
Han har et firma i tyskland og en adresse der også. Men opholder sig
mest i DK. Tager ca til tyskland en gang om måneden, og tilbage samme
dag. Nogle gange med en enkel overnatning.

Så nu vil jeg høre om det virkelig er muligt, og have et køretøj på
tyske plader bare med en adresse i tyskland?
Nogle som kan skære reglerne ud i pap for mig?

Der var på et tidspunkt en masse om danskere, som gjorde det i
sverige.
Men der er måske andre regler i tyskland.

Fra : Borge

Dato : 04-07-08 09:52

"MJU" <mickydk@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Hej

Der er to regler i dette, loven om bopælspligt - du må som udenlandsdansker
kun opholde dig en begrænset periode i DK, tror nok der er maks 180 dage og
maks 3 mdr af gangen, men prøv selv at google det,

og loven om registrering.

Reglerne er ens, du skal se i loven om registrering, se klippet nedenunder.
Så hvis køretøjet anvendes mere i DK en i Udlandet, så skal der svares
afgift.

Stk. 5. Et motorkøretøj omfattet af stk. 4 anses for at skulle anvendes i
det væsentlige varigt i Danmark eller faktisk være blevet anvendt på denne
måde, såfremt

a) motorkøretøjet inden for en 12-måneders-periode skal anvendes eller
faktisk er blevet anvendt mindst 183 dage i Danmark

Mvh Borge.

Fra : MJU

Dato : 04-07-08 06:08

On 4 Jul., 10:52, "Borge" <BorgeNielsen224...@hotmail.com> wrote:
> [...]
>
> a) motorkøretøjet inden for en 12-måneders-periode skal anvendes eller
> faktisk er blevet anvendt mindst 183 dage i Danmark

Tak for dit fine svar. Det vil jeg fortælle ham i aften.
For jeg tror ikke han er klar over dette.

Du skulle vel ikke kunne sende de link hvor du har fundet det?

Har lige prøvet google og søgte på (loven om registrering motorcykel)
Men der kommer godt mange frem

Fra : Borge

Dato : 04-07-08 14:48

[...]

Lov om registrering af motorkøretøjer

http://209.85.135.104/search?q=cache:3wwolmuiylYJ:www.dansk-costablanca.com/article.181.html+udlandsdansker+i+danmark&hl=da&ct=clnk&cd=8&gl=dk

Fra : Bo

Dato : 04-07-08 08:05

On 4 Jul., 09:16, MJU <mick...@gmail.com> wrote:
> [...]
>
> Der var på et tidspunkt en masse om danskere, som gjorde det i
> sverige.
> Men der er måske andre regler i tyskland.

Dette vil være interessant læsning:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=213755&vId=0&search=Udenlandsk¤køretøj
vh Bo

Fra : Niels Kallehauge

Dato : 16-07-08 19:26

MJU udtrykte præcist:
> [...]
>
> Der var på et tidspunkt en masse om danskere, som gjorde det i
> sverige.
> Men der er måske andre regler i tyskland.

Har desvlærre ikke et link.
Men 2 kollegaer har firma i Sverige, og bopæl i Danmark
De har begge en ordning med Skvat, der fungerer på den måde at deres
biler er på Svenske plader.
Så "Afdrager" de registreringsafgiften med et beløb pr dag, bilen er i
Danmark.
Det afregnes efter en kørebog de fører.
Den ene har en JEEP (Cherokee), den koster kr. 50 pr døgn i Danmark
Niels