Håndværkeren er konkurs - de er ikke færdi~
Fra : jj92_2

Dato : 30-06-08 13:15

Hej,

Vi har en renovering igang i andelsboligforeningen.

Håndværkeren er ikke færdige med arbejdet for foreningen, der er en
række mangler som de ikke har afhjulpet - og nu er de gået konkurs.

Der er en række regninger vi ikke har betalt, fordi arbejdet ikke var
færdigt. (ca 120K)

Nu har vi fået brev fra advokat som truet med retslige skridt, hvis vi
ikke betaler.

Hvordan forholder vi os?

Som jeg læser AB92, kan vi sige at vi:
1. Hæver kontrakten pga håndværkers konkurs
2. Ikke vil betale fordi der ikke er lavet afleveringsforretning
3. Bede om syn & skøn - og betale forholdsmæssigt
4. Sætte en anden håndværker på

Men hvad er "rette vej" - og hvordan får vi deres advokat fra døren
ligenu?
/J

Fra : Carsten Riis

Dato : 30-06-08 20:58

jj92_2 skrev den 30-06-2008 21:14:
> [...]
> 4. Sætte en anden håndværker på
>
> Men hvad er "rette vej" - og hvordan får vi deres advokat fra døren

Nu har jeg ikke læst AB92 i detaljer, så jeg går ud fra de fire viste
muligheder:

Betal ikke en eneste krone til konkursboet. Det er meget muligt, at
håndværkeren har lavet noget arbejde hos jer, men det er jo ikke
færdig...hvilket så på jævnt dansk vil sige, at han ikke har lavet det
alligevel!

Og nu vil konkursboets advokat alligevel have penge....niks og nul
putte. Hvad er det lige han vil have penge for? For noget halvfærdig
noget, som I senere ikke har noget reklamationsret over hhv. garantierne
er gået fløjten.

Hvis I alligevel mener, at det vil være rimelig at betale konkursboet et
eller andet beløb, så betal kun kostprisen for leverede råmaterialer og
i den forbindelse: forlang fakturaer fra leverandøren, så I er sikker
på, at der ikke har sneget sig et par procenter i fortjeneste ind.

Ta' jeres administrator på råd og se om I har en retshjælpforsikring som
guider jer igennem processen!

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Ukendt

Dato : 30-06-08 21:30

Carsten Riis <carsten.riis@gmail.com> skrev :

> [...]
>i den forbindelse: forlang fakturaer fra leverandøren, så I er sikker
>på, at der ikke har sneget sig et par procenter i fortjeneste ind.

De har på ingen måde krav på leverandørfaktura(er)

--
Jan_stevns

Fra : Carsten Riis

Dato : 30-06-08 21:54

jan_stevns skrev den 30-06-2008 22:30:

> De har på ingen måde krav på leverandørfaktura(er)

men har advokaten krav på at få penge?

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : alexbo

Dato : 30-06-08 21:40

"jj92_2" <jj92_2@hotmail.com> skrev

>Hvordan forholder vi os?

Konkursloven giver boet mulighed for at indtræde i håndværkerens sted, så I
kan ikke bare ophæve aftalen.
Til gengæld skal I ikke betale før arbejdet er udført.

Det må være en opgave for administratoren, men hvis du vil gøre noget selv
så skriv til advokaten og spørg om boet vil indtræde i aftalen.
Og i så fald er der en række udestående arbejder der skal udføres inden
yderligere betaling erlægges.

Så er du i gang, og afhængig af advokatens svar kan I tage stilling til
næste skridt.
Først og fremmest er det af betydning at tilkendegive at I ikke anerkender
udeståendet på nuværende tidspunkt.

Hvis ikke boet vil indgå i aftalen så måske et syn & skøn for at få fastlagt
den øjeblikkelige stilling med hensyn til restbetaling og overdragelse af
arbejdet til anden side, derunder om den manglende betaling kan dække dette
arbejde, eller om der skal rejses krav mod boet.

Derudover vil jeg foreslå at det udførte arbejdet gennemgåes nøje og en
oversigt både over det godkendte og det manglende arbejde udarbejdes.

Jo mere præcist I kan påpege mangler jo bedre står I, ikke noget valent
noget med "det er ikke færdigt" men side efter side med præcise punkter.

Konkursloven:
54. Medkontrahenten ifølge en gensidigt bebyrdende aftale, som ved
konkursens begyndelse ikke er opfyldt af skyldneren, kan holde sin ydelse
tilbage eller, hvis ydelsen er afsendt fra leveringsstedet, hindre dens
overgivelse til boet, indtil sikkerhed for modydelsens rigtige erlæggelse
stilles. Dette gælder, uanset om tiden for erlæggelsen af skyldnerens ydelse
er kommet.

§ 55. Boet kan indtræde i de af skyldneren indgåede gensidigt bebyrdende
aftaler.
Stk. 2. Medkontrahenten kan forlange, at boet uden ugrundet ophold tager
stilling til, om det vil indtræde i aftalen. Der kan ved aftalen træffes
nærmere bestemmelse om fristens længde.

Det er en sag for advokaten, men du spørger vel ikke her bare for at få en
henvisning til advokat, og han skal alligevel bruge en mangelliste, og ikke
mindst en liste over godkendte arbejder og dertil hørende betaling.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jesper Lund

Dato : 30-06-08 21:45

jj92_2 wrote:

> [...]
> færdigt. (ca 120K)
>
> Nu har vi fået brev fra advokat som truet med retslige skridt, hvis vi

Under forudsætning af at mangeludbedringen skønsmæssigt vil koste 120k,
er I berettiget til at tilbageholde dette beløb. Meddel dette til
advokaten (hvis I kun mener at manglerne svarer til 80k konservativt
skønnet, så betal de 40k for en god ordens skyld).

Hvis den konkursramte håndværker ikke vil/kan udbedre manglerne, er I
berettiget til at lade en anden udføre arbejdet, og modregne i den
konkursramtes tilgodehavende (og det vil/kan han nok ikke, hvis hans folk
er sendt hjem).

Jeg håber at I har bankgaranti efter AB92 for der er jo også noget som
hedder 1. og 5. års eftersyn.

Hvis aftalegrundlaget er AB92 (?), vil "retsligt skridt" være voldgift,
hvilken normalt er en halvdyr affære for parterne, og det har et
konkursbo ikke nødvendigvis råd til (f.eks. at stille sikkerhed for
betaling til voldgiftsretten). I har fat i den lange ende, hvis manglerne
kan udbedres for 120k.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 30-06-08 21:58

alexbo wrote:

> [...]
> overdragelse af arbejdet til anden side, derunder om den manglende
> betaling kan dække dette arbejde, eller om der skal rejses krav mod

Syn & skøn koster en mindre formue. Det er nemmere at rykke boet for
udbedring af manglerne, og hvis det ikke sker, giver AB92 mulighed for at
bygherren kan lade manglerne udbedre for entreprenørens regning (det
gælder hvadenten entreprenøren er gået konkurs eller ej).

Sålænge manglerne kan udbedres for 120k, har bygherren fat i den lange
ende, og bygherren har ikke noget at vinde ved syn og skøn (tværtimod).
Boet kan formentlig ikke forlange syn og skøn, medmindre boet stiller
sikkerhed for betalingen til syns- & skønmændene (næppe sandsynligt).

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 30-06-08 21:59

Carsten Riis wrote:

> men har advokaten krav på at få penge?

Ikke hvis det vurderes at mangeludbedringen vil koster 120k.

--
Jesper Lund