Husleje stigning i form af benyttelse af v~
Fra : WaZZa

Dato : 26-06-08 00:28

Jg har igår fået stukket en ny lejekontrakt i hånden (jeg bor til leje
privat)

Min husleje stiger fra 4500kr til 4635kr
Dertil er udgiften for brug af vaskerum fra 100kr til 600kr pr måned.
Dvs i alt er der en stigning på 635kr som ligger

Jeg studser meget over vaskerums udgiften.. Jeg har regnet ud at hver
enkel lejlighed bruger for cirka 180kr pr måned i vaskerummet (strøm,
vand og ganglys højt sat). Så tallet er sat alt for højt

Må en udljeer lave det overstående nummer?

Fra : Ukendt

Dato : 26-06-08 08:33

Får du en ny huslejekontrakt fordi din husleje stiger?

Fra : Jubii

Dato : 26-06-08 08:36

"WaZZa" <MSGDiller@gmail.com> skrev i meddelelsen
Jg har igår fået stukket en ny lejekontrakt i hånden (jeg bor til leje
privat)

Ny lejekontrakt, kan ikke passe, højst et varsel om huslejeforhøjelser samt
dokumentation for ændringerne. Varslet skal desuden være dateret 3 måneder
før forhøjelserne træder i kraft.

[...]

Nej, du må ikke underskrive en ny lejekontrat, hvis det er en sådan.

Fra lejeloven:
"§ 48. Lejeforhøjelse efter § 47 eller § 47 a kan gennemføres med 3 måneders
varsel.

Stk. 2. Kravet om lejeforhøjelse skal fremsættes skriftligt og indeholde en
angivelse af lejeforhøjelsens størrelse. Kravet skal tillige indeholde
oplysning om grunden til lejeforhøjelsen samt om lejerens adgang til at gøre
indsigelse, jf. stk. 3. Indeholder kravet ikke disse oplysninger, er det
ugyldigt.

Stk. 3. Vil lejeren ikke godkende kravet om lejeforhøjelse, skal han
skriftligt fremsætte indsigelse senest 6 uger efter, at kravet om
lejeforhøjelse er kommet frem til ham. Udlejeren skal da indbringe sagen for
huslejenævnet senest 6 uger efter lejerfristens udløb, hvis han ønsker at
fastholde kravet om lejeforhøjelse.

Stk. 4. Indtil huslejenævnets afgørelse foreligger, kan udlejeren oppebære
den varslede lejeforhøjelse som en foreløbig lejeforhøjelse, der dog ikke må
overstige 15 kr. pr. m² bruttoetageareal. Lejen skal reguleres i
overensstemmelse med rettens afgørelse. Regulering af depositum og
forudbetalt leje kan ikke forlanges, før kravet om lejeforhøjelse er afgjort
af retten. Tilbagebetaling til lejeren af for meget erlagt leje forrentes
fra betalingstidspunktet efter bestemmelsen i § 6, stk. 3."

Man kan ikke pådutte lejere en ny lejekontrakt! Lejeforhøjelser skal ske
efter §47 eller 47a. Og varsles/dokumenteres efter §48.