Optage samtaler - er det lovligt ?
Fra : Vikkelsø

Dato : 22-06-08 13:28

I hvilket omfang er det tilladt at optage samtaler?

Jeg tænker på denne situation:

x kommer på besøg i mit hjem, der er ikke andre i hjemmet. Må jeg optage den
samtale vi fører, uden hans vidende?

I bekræftende fald: gælder det både lyd og billede ?

Det er IKKE med det formål at lægge det ud på internettet efterfølgende -
det er udelukkende som dokumentation, når x om nogle måneder siger "det har
jeg ALDRIG sagt"

På forhånd tak for hjælpen.
Marlene

Fra : Carsten Riis

Dato : 22-06-08 14:21

Vikkelsø skrev den 22-06-2008 14:28:
> [...]
> det er udelukkende som dokumentation, når x om nogle måneder siger "det har

Ja, alle samtaler du selv deltager i kan du optage uden andres vidende.

---

§ 263. Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, som uberettiget

1) bryder eller unddrager nogen et brev, telegram eller anden lukket
meddelelse eller optegnelse eller gør sig bekendt med indholdet,

2) skaffer sig adgang til andres gemmer,

3) ved hjælp af et apparat hemmeligt aflytter eller optager udtalelser
fremsat i enrum, telefonsamtaler eller anden samtale mellem andre eller
forhandlinger i lukket møde, som han ikke selv deltager i, eller hvortil
han uberettiget har skaffet sig adgang.

Stk. 2. Med bøde eller fængsel indtil 1 år og 6 måneder straffes den,
der uberettiget skaffer sig adgang til en andens oplysninger eller
programmer, der er bestemt til at bruges i et informationssystem.

Stk. 3. Begås de i stk. 1 eller 2 nævnte forhold med forsæt til at
skaffe sig eller gøre sig bekendt med oplysninger om en virksomheds
erhvervshemmeligheder eller under andre særligt skærpende
omstændigheder, kan straffen stige til fængsel indtil 6 år. På samme
måde straffes de i stk. 2 nævnte forhold, når der er tale om
overtrædelser af mere systematisk eller organiseret karakter.
-----

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Knut

Dato : 22-06-08 15:49

Da du selv er en del af samtalen og den foretages på dit domæne, kan du
naturligvis gøre som du vil.

Knut

Fra : Steen F.

Dato : 23-06-08 02:07

Knut wrote:
> Da du selv er en del af samtalen og den foretages på dit domæne, kan
> du naturligvis gøre som du vil.

Hvad så hvis mødet holdes på modpartens bopæl?

Fra : Jubii

Dato : 23-06-08 05:55

"Steen F." <steen@steenmartin.dk> skrev i meddelelsen

> Hvad så hvis mødet holdes på modpartens bopæl?

Så må modparten optage samtalen. Eller man må pænt spørge om lov.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 23-06-08 07:24

"Jubii" <jubii@msn.com> skrev i en meddelelse
> "Steen F." <steen@steenmartin.dk> skrev i meddelelsen

> Så må modparten optage samtalen. Eller man må pænt spørge om lov.

Nej, - man må stadig optage samtalen.
Knuts udlægning af juraen er (som sædvanlig) mangelfuld, og skal ikke danne
grundlag for vurderingen.
Carsten Riis har derimod citeret den relevante tekst om hvornår optagelser
er forbudt, og herudfra kan man modsætningsvis fastslå, hvornår de så er
tilladt.

/Per

Fra : Jubii

Dato : 23-06-08 08:02

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> er forbudt, og herudfra kan man modsætningsvis fastslå, hvornår de så er

Det har du ret i. Tak.

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-08 13:34

Per Christoffersen wrote:
> [...]
> Carsten Riis har derimod citeret den relevante tekst om hvornår
> optagelser er forbudt, og herudfra kan man modsætningsvis fastslå,

Vil det sige at hvis man er 3 personer til et møde som ikke foregår hos én
selv, så må man kun optage de dele af samtalen hvor man selv snakker, og
ikke når de andre to snakker sammen?

Fra : Per Christoffersen

Dato : 23-06-08 13:41

"Olsen" <-> skrev i en meddelelse

> Vil det sige at hvis man er 3 personer til et møde som ikke foregår hos én
> selv, så må man kun optage de dele af samtalen hvor man selv snakker, og
> ikke når de andre to snakker sammen?

Nej da, hvordan i alverden er du kommet frem til den konklusion?

Grundlæggende set er det jo fuldstændig lige meget hvor mødet foregår, og så
længe man deltager i mødet må man optage det hele. Man behøver for så vidt
ikke sige noget som helst selv.

/Per

Fra : Bjarne

Dato : 23-06-08 14:43

Per Christoffersen skrev:
> [...]
> længe man deltager i mødet må man optage det hele. Man behøver for så vidt

Men det kunne nok være med til at dokumentere, at man har været med som
deltager.

Man kunne jo sikre sig fuld kontrol ved hjælp af:
- lille bærbar lydoptager i skjortelommen tændt hele tiden
- optager på telefonledningen, som gemmer alle samtaler (forudsat
telefonen ikke bruges af fremmede - eller er forsynet med en dymo "alle
samtaler optages"

De to tiltag kan ikke koste alverden.

Bjarne

Fra : Knut

Dato : 23-06-08 16:39

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> wrote in message
> [...]
> er forbudt, og herudfra kan man modsætningsvis fastslå, hvornår de så er

Og hvori består det forkerte i min udlægning??

Knut

Fra : Hauge

Dato : 23-06-08 16:47

Knut wrote:
> Og hvori består det forkerte i min udlægning??

Der er forskel på "mangelfuld" og "forkert".

/Hauge

Fra : Knut

Dato : 23-06-08 16:53

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> wrote in message

> Der er forskel på "mangelfuld" og "forkert".

Enig - men hvori består det mangelfulde i så fald?

Knut

Fra : Per Christoffersen

Dato : 23-06-08 16:59

"Knut" <engodmailadresse@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> wrote in message

> Enig - men hvori består det mangelfulde i så fald?
Citat:
"Da du selv er en del af samtalen og den foretages på dit domæne, kan du
naturligvis gøre som du vil."

Det mangelfulde eller forkerte består i denne del:
"og den foretages på dit domæne"
Stedet hvor samtalen eller mødet finder sted er fuldstændig uden betydning
for lovligheden af optagelsen.

Som det ses af de efterfølgende indlæg, har denne del af dit indlæg, da også
afstedkommet nogle misforståelser.

/Per

Fra : Knut

Dato : 23-06-08 17:04

> [...]
> for lovligheden af optagelsen.
>
> Som det ses af de efterfølgende indlæg, har denne del af dit indlæg, da

Jeg har på intet tidspunkt sagt noget som helst om at samtalen ikke kunne
finde sted andetsteds end på eget domæne

Knut

Fra : Per Christoffersen

Dato : 23-06-08 17:11

> "Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> wrote in message

> Jeg har på intet tidspunkt sagt noget som helst om at samtalen ikke kunne
> finde sted andetsteds end på eget domæne

Nej, men det er mangelfuldt at angive en forudsætning, uden at gøre
opmærksom på, at denne forudsætning er uden betydning.

/Per

Fra : Knut

Dato : 23-06-08 18:21

> "Knut" <engodmailadresse@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, men det er mangelfuldt at angive en forudsætning, uden at gøre
> opmærksom på, at denne forudsætning er uden betydning.

Spørgerens forudsætning var, at optagelsen foregik i hans eget hjem - det er
præcis hvad jeg besvarer. Jeg har ikke forholdt mig til noget andet.

Knut

Fra : Per Christoffersen

Dato : 23-06-08 19:20

> Spørgerens forudsætning var, at optagelsen foregik i hans eget hjem - det
> er præcis hvad jeg besvarer. Jeg har ikke forholdt mig til noget andet.

Det er irrelevant om det foregår i hans hjem, men i dit svar indgår det som
et led af en toleddet forudsætning.
Det er det forkerte og vildledende.
Hvor samtalen foregår er nemlig juridisk fuldstændig ligegyldigt, og det
ville have været et dækkende svar at lade det fremgå.

/Per

Fra : Rea721

Dato : 23-06-08 19:45

"Knut" <engodmailadresse@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Spørgerens forudsætning var, at optagelsen foregik i hans
> eget hjem - det er præcis hvad jeg besvarer. Jeg har ikke
> forholdt mig til noget andet.

Du ævler....
Citat:
Da du selv er en del af samtalen og den foretages på dit domæne, kan du
naturligvis gøre som du vil.
slut

Det er ok at tage fejl og bagefter indrømme sin fejl....det er ufatteligt
dumt at blive ved og ved med at benægte en åbenlys fejl.

--
Rea721 AKA Leon Andrea. Hvis en troende kræver, at jeg som ikke-troende
skal overholde hans tabuer i den offentlige sfære, så beder han ikke om min

Fra : Knut

Dato : 23-06-08 22:12

"Rea721" <skod3@721.dk> wrote in message
> [...]
>
> Det er ok at tage fejl og bagefter indrømme sin fejl....det er ufatteligt
> dumt at blive ved og ved med at benægte en åbenlys fejl.

Der er ikke nogen fejl - jeg forholder mig til spørgerens situation. Jeg har
overhovedet ikke forholdt mig til, hvad man kan / ikke kan hos naboen eller
på parkeringspladsen.

Knut

Fra : Brian K

Dato : 24-06-08 02:36

> [...]
> har overhovedet ikke forholdt mig til, hvad man kan / ikke kan hos naboen

Hej

Jeg forundres også over at du ikke kan se det !

Det bliver ovenikøbet penslet ret tydeligt ud for dig.

Knut, er du pære dansk ? (ikke for at fornærme dig)

mvh
brian

Fra : Knut

Dato : 24-06-08 06:12

"Brian K" <spam@noway.dk> wrote in message

> Hej
>
> Jeg forundres også over at du ikke kan se det !
>
> Det bliver ovenikøbet penslet ret tydeligt ud for dig.
>
> Knut, er du pære dansk ? (ikke for at fornærme dig)

Jeg er dansk lige så langt tilbage, som mit stamtræ viser. Mine rødder er
solidt plantet i den (vest)jyske muld.

Knut

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-06-08 09:12

Brian K skrev:

> Jeg forundres også over at du ikke kan se det !

Jeg forundres over at I ikke for længst har gennemskuet Knud
Thomsen. Han skifter forklædning med jævne mellemrum, men han kan
altid kendes på det lort han lukker ud.

--
Bertel

Fra : Knut

Dato : 24-06-08 18:54

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> wrote in message

> Jeg forundres over at I ikke for længst har gennemskuet Knud
> Thomsen. Han skifter forklædning med jævne mellemrum, men han kan
> altid kendes på det lort han lukker ud.

Hedder dit fækalier?

Knut

Fra : Brian K

Dato : 24-06-08 02:39

> [...]
> har overhovedet ikke forholdt mig til, hvad man kan / ikke kan hos naboen

Du skriver:

"Da du selv er en del af samtalen og den foretages på dit domæne, kan du
naturligvis gøre som du vil."

Hvorved du implicit skriver at der er 2 ting der skal være opfyldt "del af
samtalen" og "den fortages på dit domæne" - længere er den ikke.

mvh
brian

Fra : Knut

Dato : 24-06-08 06:11

> [...]
>

> Hvorved du implicit skriver at der er 2 ting der skal være opfyldt "del af
> samtalen" og "den fortages på dit domæne" - længere er den ikke.

Jo - jeg forholder mig til det som spørgeren spørger om. Alt andet er
uvedkommende for mit svar. Spørgeren omtaler netop samtale, optagelse og
eget hjem. Så er den jo ikke længere!

Knut

Fra : Jubii

Dato : 24-06-08 07:42

"Knut" <engodmailadresse@mail.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>

> Jo - jeg forholder mig til det som spørgeren spørger om. Alt andet er
> uvedkommende for mit svar. Spørgeren omtaler netop samtale, optagelse og

Fundatsen siger.

"Ønskes:
- -------
Juridiske spørgsmål og kvalificerede svar derpå."

At begrænse lovligheden af optagelse af samtaler, åbent eller skjult, til
kun at kunne ske i eget hjem er ikke et kvalificeret svar.

Fra : Tonni Madsen

Dato : 24-06-08 18:06

Jeg syntes teksten kan ses lidt fra to siden...
Det er rigtigt at det læses somom man skal være en del af samtalen, samt at
den skal afholdes på "ens" domæne for at gøre optagelse lovlig...
Men jeg kan også godt forstå hvad Knut selv mener, han har svaret på et
precist spørgsmål, med et svar som er korekt i den givende situation, men
ikke nødvendigvis i andre...
Hvordan skal jeg forklare... vi prøver: spørgsmål, skal alle post DKs
postkasser være røde... Svar, ja alle deres postkasser skal være røde...
Korrekt i sætningen, men ikke hvis det bliver taget ud af kontekst, min er
brun og mig bekendt stadig lovlig Kan I ser min pointe..

Mvh Tonni Madsen

Fra : alexbo

Dato : 24-06-08 18:41

"Tonni Madsen" skrev

> Korrekt i sætningen, men ikke hvis det bliver taget ud af kontekst, min er
> brun og mig bekendt stadig lovlig Kan I ser min pointe..

Næh, skal alle postDK's postkasser der hænger på murene være røde,
Så er det rigtige svar ikke.
Ja, da de hænger på murene skal de være røde.

Hvis jeg spørger om jeg må optage en samtale jeg deltager i hjemme hos mig
selv, med en analog optager.
Så er det rigtige svar ikke,
Ja det må du godt når du selv deltager hjemme hos dig selv og bruger en
analog optager.

De er misvisende, det rigtige svar er at man må optage med hvad som helst,
hvor som helst, bare man selv deltager.

Det springende punkt er hvad der skal til for at deltage.

Må en sekretær der ikke er part i et møde, men er til stede og siger noget
en gang i mellem, optage dette møde?
Hvis sekretæren bruger en pause til at tale om fodbold med de
tilstedeværende er det så nok til at være deltager?

mvh
Alex Christensen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 24-06-08 14:06

"Knut" <engodmailadresse@mail.dk> skrev i meddelelsen

> Spørgerens forudsætning var, at optagelsen foregik i hans eget hjem - det
> er præcis hvad jeg besvarer. Jeg har ikke forholdt mig til noget andet.

Hold da kæft hvor er du dum i hovedet!

--
Per
Solsejl Isabella, velholdt, A-mål 925 cm sælges. Fjern fjern i mailadresse

Fra : Knut

Dato : 24-06-08 18:56

"Per Henneberg Kristensen" <phk@fjern_klikpost.dk> wrote in message

> "Knut" <engodmailadresse@mail.dk> skrev i meddelelsen

> Hold da kæft hvor er du dum i hovedet!

Hvor sidder din dumhed da?

Knut

Fra : Jan Kronsell

Dato : 22-06-08 15:55

Vikkelsø wrote:
> [...]
>
> Det er IKKE med det formål at lægge det ud på internettet
> efterfølgende - det er udelukkende som dokumentation, når x om nogle

Det er tilladt. Men du skal nok ikke regne med, at være venner med eller
kunne samarbejde med vedkommende igebn i fremtiden .-)

Jan

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 23-06-08 05:58

"Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> wrote in message

> Det er tilladt. Men du skal nok ikke regne med, at være venner med eller
> kunne samarbejde med vedkommende igebn i fremtiden .-)

Hvis der bliver behov for den optagede samtale, er der næppe noget ønske om
venskab / samarbejde.

Fra : Bjarne

Dato : 23-06-08 14:44

Uffe Kousgaard skrev:
> "Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> wrote in message

> Hvis der bliver behov for den optagede samtale, er der næppe noget ønske om
> venskab / samarbejde.

Det skulle da lige være samarbejde med en livvagt, det er ikke kun sagt
i spøg, hemmelige optagelser kan virke ret stærkt provokerende på dem,
det går ud over.

Bjarne

Fra : Holst

Dato : 23-06-08 14:53

Uffe Kousgaard wrote:

> Hvis der bliver behov for den optagede samtale, er der næppe noget ønske om
> venskab / samarbejde.

Ja, men det kunne jo også ske, at vedkommende opdager det, inden det
nævnte behov er til stede, og det kan jo så ødelægge et måske nuværende
godt samarbejde.

Fra : Padre

Dato : 24-06-08 01:00

On 23 Jun., 20:19, "Per Christoffersen" <p...@NIXcomonto.dk> wrote:

> [...]
> Hvor samtalen foregår er nemlig juridisk fuldstændig ligegyldigt, og det
> ville have været et dækkende svar at lade det fremgå.

Jeg er enig. Læser man svaret, *kan* man få det indtryk, at det
spiller en rolle, hvor optagelsen foregår. Da det imidlertid er uden
betydning, hvor det fioregår, burde det have været udeladt i svaret.

Men værre er det altså heller ikke
--
padre

Fra : Vikkelsø

Dato : 11-07-08 15:07

Mange tak for jeres svar.

Det var på vegne en beninde (ikke helt en veninde, men mere end en bekendt)
at jeg spurgte, og hun optog samtalen, men der var ikke noget at "komme"
efter .... men igen tak for jeres hjælp.
Mange hilsener Marlene