Forældelse af opkrævning - når opkræveren ~
Fra : Jebir

Dato : 21-06-08 14:48

Hej alle sammen

Håber på lidt hjælp fra gruppen, da kæresten lige har modtaget en MEGET
uventet opkrævning...

I opkrævningen (fra det lokale bibliotek) står der, at en anden person har
indsat et beløb som ved en fejl (fra biblioteket) er blevet konteret til min
kæreste - i maj 2007!
Da de har opdaget hun havde for meget indbetalt har de valgt at udbetale det
til hendes nem-konto, uden min kæreste er informeret om det - dette er
(iflg. biblioteket) gjort i maj 2007.

Pt. kan vi ikke kontrollere det da netbanken kun går 1 år tilbage (og selvom
vi kan ringe til banken mandag og finde ud af det, så er det stadig længe at
vente for at finde ud af noget, hehe).

Mit spørgsmål går på;
Biblioteket har lavet en fejl, som de opdager over et år efter den er
begået - og vælger at sende en opkrævning ud efter dette år er gået (det
skal siges, at det faktisk er et betydeligt beløb, specielt taget i
betragtning at min kæreste er på SU) - er der nogen former for
forældelsesfrist eller noget på den slags - eller er der ikke andet at gøre
end at betale ved kasse et og surmule lidt over det?

Vh.
Mikkel

Fra : Jesper Lund

Dato : 21-06-08 15:15

Jebir wrote:

> [...]
> forældelsesfrist eller noget på den slags - eller er der ikke andet at
> gøre end at betale ved kasse et og surmule lidt over det?

Bed dem dokumentere at der er sket en overførsel til din kærestes konto
(dokumentation hvor din kærestes kontonummer fremgår).

--
Jesper Lund

Fra : Ukendt

Dato : 21-06-08 15:32

"Jebir" <mikkel@jebir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forældelsesfrist eller noget på den slags - eller er der ikke andet at
> gøre end at betale ved kasse et og surmule lidt over det?

Jeg har prøvet det et par gange at, ringet til banken, og sagt at lige den
der indbetaling vistnok ikke var til mig.
Men sådan er der forskel.
Det er nu en firma konto

Sker der intet efter min henvendelse, så må det værer mine penge.
De fleste gange er beløbet blevet fjernet og sendt til den rigtige konto.

Alt andet er tyveri.
Mvh Allan

Fra : Jesper Lund

Dato : 21-06-08 15:54

Allan G wrote:

> [...]
>
> Sker der intet efter min henvendelse, så må det værer mine penge. De
> fleste gange er beløbet blevet fjernet og sendt til den rigtige konto.

Det kan du næppe konkludere. Hvis du vil være "sikker", skal du snarere
kontakte afsenderen (betaleren) end banken som jo blot udfører en
overførselsordre.

--
Jesper Lund

Fra : Codexx

Dato : 21-06-08 09:12

On 21 Jun., 15:47, "Jebir" <mik...@jebir.dk> wrote:
> [...]
> til hendes nem-konto, uden min kæreste er informeret om det - dette er

Er der i den forbindelse sendt brev til din kæreste om udbetalingen?

> [...]
> forældelsesfrist eller noget på den slags - eller er der ikke andet at gøre
> end at betale ved kasse et og surmule lidt over det?

Forældelse ville vist være indtrådt d. 1. januar 2011, jf. 1908-loven
og forældelsesloven § 30.

Ved siden af forældelsesreglerne gælder dog også de ulovregulerede
regler om condictio indebiti (betaling i urigtig formening om skyld).
Her er udgangspunktet at der eksisterer et tilbagebetalingskrav. Dette
forudsætter dog (bl.a.) at et sådant tilbagebetalingskrav er fremsat
inden rimelig tid. Jeg har min tvivl om 1 år ikke er for lang tid,
henset til at biblioteket som offentlig myndighed bør have betryggende
bogføring, at din kæreste ikke har modtaget nogen særlig underretning
om betalingen.

/Bacher

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-06-08 16:14

Jebir skrev:

> [...]
> betragtning at min kæreste er på SU) - er der nogen former for
> forældelsesfrist eller noget på den slags -

Ja. Fristen er 3 år. Den var for ikke så længe siden 5 år.

--
Bertel

Fra : Codexx

Dato : 21-06-08 10:42

On 21 Jun., 17:14, Bertel Lund Hansen <unosp...@lundhansen.dk> wrote:

> Ja. Fristen er 3 år. Den var for ikke så længe siden 5 år.

Læs lige forældelsesloven § 30. Fordringen er stiftet før jan. 2008,
så efter de tidligere regler ville der indtræde forældelse efter 5 år
jf. 1908 lovens § 1, pkt. 6. (altså i maj 2012) . Dermed bliver reglen
i § 30 2. punktum gældende = forældelse indtræder 1. januar 2011.

/Bacher

Fra : Fister

Dato : 23-06-08 11:38

"Jebir" <mikkel@jebir.dk> wrote in message

> Pt. kan vi ikke kontrollere det da netbanken kun går 1 år tilbage

Man skal aldrig bruge en netbank som enten ikke har 5 års historik eller som
undlader at give dokumentation på pdf for hvor man har sendt sine penge hen.
Dokumentationen må ikke være skærmbilleder, men skal være en kontinuerlig
pdf fil med samtlige underliggende data over en årrække man selv vælger.

Jeg forstår ikke at mange stiller sig tilfredste med, ikke at få
dokumentation som holder i retten.