Bil handel mellem private
Fra : JohnK

Dato : 18-06-08 20:35

Hejsa,

1) Hvor kan man finde oplysninger omkring handel mellem private af bil ?
http://www.forbrug.dk/raad/rbbiler/brugtebiler/forhandler/saelger-er-privatper/

2) Har fundet flere paragraffer f,eks §72 og frem, men hvorledes forholder
det sig hvis en bil er handlet med en standard slutseddel, hvor i der f.eks
stå ' sælges som prøvet og beset' ?

3) Er der 'fuld retur' ret hvis køber finder fejl efterfølgende (er grundigt
beset og prøvekørt) ?
i givet fald - er der en periode ... f.eks 5 eller 14 dage ?

4) Har jeg erstatnings pligt hvis der findes fejl ?

Har I andet vigtigt i denne sammenhæng hører jeg gerne nærmere ?

/johnk

Fra : Codexx

Dato : 18-06-08 15:02

On 18 Jun., 21:35, "JohnK" <j...@embedded.dk> wrote:
> Hejsa,
>
> 1) Hvor kan man finde oplysninger omkring handel mellem private af bil ?https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=1419http://www.forbrug.dk/raad/rbbiler/brugtebiler/forhandler/saelger-er-...

FDM har vist også nogle sider om det.

> 2) Har fundet flere paragraffer f,eks §72 og frem, men hvorledes forholder
> det sig hvis en bil er handlet med en standard slutseddel, hvor i der f.eks
> stå ' sælges som prøvet og beset' ?

Standard slutseddel?
http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/EE541843-69D0-4D9E-8B25-14157A6AB347/0/bilslutseddelprivattilprivat.pdf
?

Du skal ikke bruge § 72 og frem, da disse kun gælder ved forbrugerkøb,
dvs. hvor sælger er erhvervsdrivende og køber er forbruger.

> 3) Er der 'fuld retur' ret hvis køber finder fejl efterfølgende (er grundigt
> beset og prøvekørt) ?

Der gælder ikke nogen returret, medmindre dette er aftalt. Derimod kan
handlen hæves, hvis der er væsentlige mangler ved bilen, som køber
ikke burde have opdaget ved en prøvekørsel. Det kunne eksempelvis være
alvorlig skævhed i bilen efter en skade, eller at bilen er aldrig vil
kunnme synes, pga. ukorrekt ombygning.

Lidt rust i en brugt bil er derimod næppe nok. Køber man en brugt bil
må man også forvente den er brugt og der kan være ting der ikek virker
optimalt mere.

> i givet fald - er der en periode ... f.eks 5 eller 14 dage ?

Principielt 2 år, jf. KBL § 54. Når køberen finder en mangel skal han
påberåbe den uden ugrundet ophold.

> 4) Har jeg erstatnings pligt hvis der findes fejl ?

Kun hvis du har fortiet, eller oplyst noget forkert til køber (kort
sagt).

> Har I andet vigtigt i denne sammenhæng hører jeg gerne nærmere ?

Det er et meget bredt spørgsmål. Det er altid nemmere at forhodle sig
til noget konkret.

/Bacher