sende et foto til avisen ?
Fra : Sack [6630]

Dato : 17-06-08 15:17

Hej folkens

Må jeg hvis jeg har været et en offentligt "stævne/sportskamp" tage billeder
af fremmede uden deres samtykke ?
Jeg ved der findes en regel der siger noget i stil med
"så længe at man ikke gå tæt på personerne, er det ok"

OG hvad hvis jeg har taget et godt fotografi af en deltager, med zoom
kan jeg sende det til en avis, uden at ane hvem personen er, og uden deres
samtykke ?

Fra : Georg Sluyterman

Dato : 18-06-08 00:20

Sack [6630] wrote:
> [...]
>
> OG hvad hvis jeg har taget et godt fotografi af en deltager, med zoom
> kan jeg sende det til en avis, uden at ane hvem personen er, og uden deres

Det har tidligere været omtalt (mange gange). Søg i gamle indlæg.

Et par stikord: persondataloven, situationsbilleder, portrætbilleder.

--
Vh. Georg

Fra : Robert Piil

Dato : 17-06-08 21:28

On 18 Jun., 01:19, Georg Sluyterman <ge...@thecrew.dk> wrote:

> Det har tidligere været omtalt (mange gange). Søg i gamle indlæg.
>
> Et par stikord: persondataloven, situationsbilleder, portrætbilleder.

Det kan du under alle omstændigheder godt, med mindre avisen ikke vil
acceptere det uden et samtykke. Dit billede er lovligt optaget. Det er
avisens ansvar at sikre sig at billedet også er lovligt at
offentliggøre.

Reglen er at portrætbilleder kræver samtykke, men jeg vil mene at et
sportsbillede er et situationsbillede uanset hvor mange personer der
er med på et billede. Uanset er jeg ret sikker på at aviserne ikke
indhenter samtykke til alle de sportsbilleder man ser i avisen (og
sikkert heller ikke mange af de andre).

Fra : Sack [6630]

Dato : 18-06-08 10:16

> [...]
>er med på et billede. Uanset er jeg ret sikker på at aviserne ikke
>indhenter samtykke til alle de sportsbilleder man ser i avisen (og

Takker for det hurtige svar

Fra : Knut

Dato : 18-06-08 05:47

"Georg Sluyterman" <georg@thecrew.dk> wrote in message
> [...]

Hvordan tror du aviserne får billeder til deres sportssider?

Knut

Fra : Sack [6630]

Dato : 18-06-08 10:14

> Hvordan tror du aviserne får billeder til deres sportssider?
>
> Knut

Det var nærmest også for at finde ud om "almindelige" menensker kunne.
Der er vel andre regler der gælder hvis du er prof. fotograf udsendt for en
avis eller ligende.

Fra : Knut

Dato : 18-06-08 16:31

"Sack [6630]" <sacketts@gmail.c0m> wrote in message

> Det var nærmest også for at finde ud om "almindelige" menensker kunne.
> Der er vel andre regler der gælder hvis du er prof. fotograf udsendt for
> en avis eller ligende.

Hvorfor skulle en proffesionel fotograf dog have andre regler?

Knut

Fra : Robert Piil

Dato : 18-06-08 06:26

On 18 Jun., 11:14, "Sack [6630]" <sacke...@gmail.c0m> wrote:

> Det var nærmest også for at finde ud om "almindelige" menensker kunne..
> Der er vel andre regler der gælder hvis du er prof. fotograf udsendt for en
> avis eller ligende.

Der skelnes mellem om det er lovligt at tage billeder, og om det er
lovligt at udgive dem (fx på nettet).
Vi almindelige dødelige har samme ret til at tage billeder som
professionelle fotografer, men pressens ret til at offentliggøre
billeder går noget videre end for private.