Priser på andelslejligheder
Fra : Kert Rats

Dato : 17-06-08 13:52

Priser på andelslejligheder i København/Amager er for nedadgående, men jeg
har ladet mig fortælle, at priser i gamle andelsforeninger ikke har samme
tendens til at falde. Her er priserne mere stabile.

Kan nogen her i gruppen be- eller afkræfte dette?

Glæder mig, som altid, til at høre jeres vurderinger.

Venligst

Kert Rats

-----------------
www.trekkies.dk
Danmarks Star Trek-forening
med ca. 500 medlemmer

Fra : Anders Majland

Dato : 17-06-08 14:35

> [...]
> tendens til at falde. Her er priserne mere stabile.
>
> Kan nogen her i gruppen be- eller afkræfte dette?

Prisen per m2 er nok den folk kigger mest på - og sammenligner med
ejerligheder. For et retvisende billede skal de så huske at få boligafgifter
og fællesudgifter for ejerlejligheden med.... Ser det ud til at prisen er
den samme vil de fleste foretrække en ejerlejlighed. Dels pga større
"frihed" men også fordi der historisk har været flest penge at hente på
prisstigninger ...

Maks prisen på en andelslejlighed er dermed lidt mere sammensat. Den er
primært betemt af hvor belånt foreningens ejendom er. Traditionelet har
gamle foreningen ikke ret meget gæld tilbage. Men de senere år har mange
optaget lån til forbedringer.

F.eks ny forening på 2000m2
Ejendom 20.000.000 belånt til skorstenen på måske 90% - Dvs en gæld på
18.000.000 og dermed en andelspris på maks 1000kr/m2
Gammel forening hvor gælden er nedbragt til 50% - Dvs en maks andelspris på
5000kr/m2

Falder vurderingen så 10% > 18.000.000 vil maksprisen i den nye foreninge
være _0_ (alt andet lige) mens den i den gamle foreninge vil være 4000kr/m2.

Tabet i procent er størst i den nye forening - det hele er tabt - mens i
kroner det jo det samme....

Dernæst kan der være stor forskel på om foreningen bruger valuar
vurderinger, offenlige vurderinger eller købsprisen som værdifastsættelse...

Bruger man købsprisen vil der kommer færrest udsving. Mens en
valuarvurdering hurtigst følger markedet. Både op og ned ...

Fra : Peter T.

Dato : 17-06-08 15:49

Kert Rats udviste en rettidig omhu og skrev:

> [...]
> har samme tendens til at falde. Her er priserne mere stabile.
>
> Kan nogen her i gruppen be- eller afkræfte dette?

Jeg kan bekræfte det - tildels. Jeg er selv andelsboligejer og bor i en
såkaldt "gammel" andelsboligforening. Ud fra hvad jeg har læst, er det
primært nye andelsboligforeninger - primært baseret på nybyggeri/renovering
af gamle bygninger -, hvor økonomien er lagt på en bestemt type moderne lån
(husker ikke hvilke), hvor renten kun er fast de første 1-2 år, som har
problemer, hvorefter den er temmelig variabel. Disse skulle kunne se frem
til problemer i fremtiden.

Hvis nogle vil korreksere mig, er I yderst velkomne.

--
Peter T.

Fra : Henning

Dato : 17-06-08 16:56

> [...]
>(husker ikke hvilke), hvor renten kun er fast de første 1-2 år, som har

Rentetilpasningslån/flexlån. Typisk brugt i nye anelsforeninger, hvor
det for bygherre gælder om at kunne sælge så billigt osm muligt, og
gemme de efterfølgende prisstigninger til de intetanende købere (for
tre år siden kunne boblen ikke briste, priserne kunne ikke falde....
Når lånet skulle lægges om kunne renten ikke være steget, man kunne
bruge den nye friværdi til at betale det gamle lån ud og alle ville
blive millionærer..... Behøver vi sige at sådan gik det ikke?)

Fra : Knut

Dato : 17-06-08 16:36

Dem som har overvurderet deres 'andelskrone' mest er nok også dem som
oplever de største fald.

Knut

Fra : per christoffersen

Dato : 19-06-08 18:08

"Knut" <engodmailadresse@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Dem som har overvurderet deres 'andelskrone' mest er nok også dem som
> oplever de største fald.

Man kna som sådan ikke overvurdere andelskronen overfor markedsværdien.
Andelskronen er nemlig ikke et udtryk for markedsværdien, men udelukkende en
fastsættelse af maksimalværdien ud fra en af flere mulige lovbundne metoder.

/Per