Skat
Fra : Henrik 4100

Dato : 16-06-08 19:33

Hej

Vi skal til at have nye firmabiler og det glæder vi os til.
Vi har fået mulighed for at "forbedre" bilerne, med Klima, Automat gear,
trækkrog, Højre kasse, ekstra sidedør, større motor, autopilot, mm.

Hver ting har en månedelig pris.
Denne pris vil de trække i vores brutto løn, således at vi ikke skal betale
skat af beløbet.

Firmabilen må ikke bruges privat og der er ikke betalt moms af bilen, det er
en kasssevogn med 2 sæder, rum er indrettet med reoler og værksted, som
bruges i vores daglige arbejde.

Kan skat komme efter os, om eks. 2 år og sige at vi ikke måtte trække
beløbet før skat, og så får en kedeligt skattesmæk til følge?

Det med at beløbet trækkes før skat er noget revisoren er kommet med, så det
burd vel være i orden (Deloitte)

MVH
Henrik

Fra : Kurt Lund

Dato : 16-06-08 19:41

Henrik 4100 wrote:
> [...]

> det er en kasssevogn med 2 sæder, rum er indrettet med reoler og
> værksted, som bruges i vores daglige arbejde.

Det lyder lidt vanvittigt, at I skal betale f.eks. trækkrog af jeres
bruttoløn, når bilen ikke må bruges privat. Stort cadeau til det firma, der
kan få medarbejderne med på den. Ironi kan forekomme.

> Det med at beløbet trækkes før skat er noget revisoren er kommet med,
> så det burd vel være i orden (Deloitte)

Og revisoren er også med på den? Flot.

--
Kurt Lund

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 16-06-08 19:51

On Mon, 16 Jun 2008 20:41:14 +0200, "Kurt Lund" <lund@fabel.dk> wrote:

>Det lyder lidt vanvittigt, at I skal betale f.eks. trækkrog af jeres
>bruttoløn, når bilen ikke må bruges privat. Stort cadeau til det firma, der
>kan få medarbejderne med på den. Ironi kan forekomme.
For ikke at nævne fgl.:
Det tager eks. 3 år at betale for "en forbedring" og man bliver fyret
efter 2 år. Skylder man så arbejdsgiver for det manglende år (som så
skal betales med beskattede kroner fra en ny arbejdsplads) ?

De kloge tager fagforeningen med på sidelinjen.

/Hans

Fra : Henning

Dato : 16-06-08 19:47

On Mon, 16 Jun 2008 20:33:16 +0200, "Henrik 4100" <Ingen@mail.her>
wrote:

> [...]
>
>Hver ting har en månedelig pris.
>Denne pris vil de trække i vores brutto løn, således at vi ikke skal betale

? Det forstår jeg ikke? Du kommer da i høj grad til at betale skat -
omkring 50% for at du skal have en acceptabel arbejdsplads? Hvilket
firma vil bede de ansatte selv betale deres værktøj?
I og med du ikke må bruge bilen privat, er det udelukkende i firmaets
interesse du betaler for ekstraudstyr - får du pengene hjem igen når
bilen sælges? Hvorfor skulle du betale for anhængertræk af egen lomme?
Revisoren er ansat af firmaet, så naturligvis varetager de firmaets
interesse! Eller også er de ikke klar over bilen ikke er til privat
brug.
Tag i stedet en snak med din tillidsmand og/eller fagforening.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 16-06-08 19:50

"Henrik 4100" <Ingen@mail.her> wrote in message

> Højre kasse

Hvad er det for en dims?

> Hver ting har en månedelig pris.

Så I skal selv betale for jeres værktøj (trækkrog, ekstra sidedør) og
arbejdsmiljø (klima-anlæg, fartpilot, automatgear m.m.) ? Hvad er det for et
firma?

Jeg kan til nød forstå logikken i, at I selv betaler for et stort
stereoanlæg, men ikke de andre ting du nævner.

Fra : Henrik 4100

Dato : 16-06-08 20:18

Hej igen

Jeg må nok lige komme med lidt supplerende oplysninger:

Vi får stillet en udemærket bil til rådighed, vi havde lavet en ønskeseddel
med alle de ting vi gerne ville have.
Firmaet har nu fundet en bil som på ingen måde er dårlig, men der var stadig
nogle som ønskede at få flere af tingene fra ønskeseddlen med.

De ting der er højst på ønskeseddlen er:
Større motor (V6), Fartpilot, Klimaanlæg i stedet for aircondition, læderrat
med multifunktion, Automatgera.
Alt sammme ting der ikke behøves for at vi kan udføres vores arbejde og som
heller ikke går ud over arbejdsmiljøet.

Jeg syntes ikke at det er "urimeligt" at fordi man vil være lidt primadonna
og løre i V6 i stedet for en 4 cylinder, så må men selv betale for det, lidt
lige som stereo anlæget

Det er ingen krav til at man køber yderlig til, det er helt valgfrit, hvis
man stopper i firmaet, kommer der ingen ekstra regning.

Men spørgsmålet er stadig om det er ok at jeg betaler de kr. 312,- af min
bruto løn. (v6, autopilot og automat gear) alt sammen noget som jeg syntes
ville forbedre min tid i bilen hver dag, men altså ikke noget der er
nødvendigt for at udføre mit job.
Har spurgt hos skat og i min fagforening, men de er ikke så hurtige til at
svare, så jeg syntes lige jeg ville "undersøge" det lidt her, for her er
altid nogle gode meninger og ideer. og så måske lidt kvalificeret hjælp at
hente, når man nu er rigtig nysgerrig omkring fremgangs måden.

mvh
Henrik

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 16-06-08 20:54

On Mon, 16 Jun 2008 21:18:14 +0200, "Henrik 4100" <Ingen@mail.her>
wrote:

> [...]

>Det er ingen krav til at man køber yderlig til, det er helt valgfrit, hvis
>man stopper i firmaet, kommer der ingen ekstra regning.
Få dette på skrift fra firmaet.

>Men spørgsmålet er stadig om det er ok at jeg betaler de kr. 312,- af min
>bruto løn.
Prøv at spørge hos SKAT, evt. betal for at få et bindende svar.
Det er jo ligesom dem der sidder og bestemmer langt hen af vejen.

Jeg ser et problem hvis merværdien af køretøjet ved salg tilfalder
arbejdsgiver, det virker lidt forkert, på den anden side vil du nok
blive beskattet hvis du får udbetalt værdien.

/Hans

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 16-06-08 21:45

Hans Kjaergaard <hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote in

> Jeg ser et problem hvis merværdien af køretøjet ved salg tilfalder
> arbejdsgiver, det virker lidt forkert, på den anden side vil du nok
> blive beskattet hvis du får udbetalt værdien.

For nogle år siden havde min arbejdsplads en firma PC ordning på lignende
vilkår. PC'en blev betalt af firmaet, og medarbejderne betalte så afdrag af
bruttolønnen. Efter 3 år kunne man købe PC'en af firmaet for 1,- kr.

Måske en lignende konstruktion bliver benyttet her? Altså fuld afskrivning
af værdien når den er afdraget af medarbejderen?

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 16-06-08 21:55

On 16 Jun 2008 20:44:54 GMT, "Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> wrote:

> [...]
>vilkår. PC'en blev betalt af firmaet, og medarbejderne betalte så afdrag af
>bruttolønnen. Efter 3 år kunne man købe PC'en af firmaet for 1,- kr.
Får medarbejderen automatgearkassen udleveret mod at betale 1 kr ?
Næppe.

/Hans

Fra : Allan Soerensen

Dato : 16-06-08 20:31

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse

> Hvad er det for en dims?

Mon ikke du kan gætte det, når der er tale om en kasse-vogn

HINT: Lastrummet i en almindelig kassevogn har ikke fuld ståhøjde, så den er
ikke særlig egnet som rullende værksted.

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 16-06-08 20:37

Allan Soerensen wrote:
> [...]
>
> HINT: Lastrummet i en almindelig kassevogn har ikke fuld ståhøjde, så
> den er ikke særlig egnet som rullende værksted.

Tja, her er stavefejlen temmelig meningsforstyrrend. Jeg tænkte, hvorfor
ikke venstre kasse?

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen DK

Fra : Carsten Riis

Dato : 16-06-08 20:52

Erik Olsen DK skrev den 16-06-2008 21:37:
> Tja, her er stavefejlen temmelig meningsforstyrrend. Jeg tænkte, hvorfor
> ikke venstre kasse?

Næh, kun for den som vil misforstå.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 17-06-08 17:48

Carsten Riis wrote:

> Næh, kun for den som vil misforstå.

Jeg havde slet ikke overvejet at det kunne betyde "højere", så viljen
havde ikke været inde i billedet.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 16-06-08 21:28

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> wrote in message

> Mon ikke du kan gætte det, når der er tale om en kasse-vogn

Nej, det sagde mig ikke noget - og slet ikke, hvis det var noget Henrik selv
var indstillet på at betale for.

Fra : Bo G. Christensen

Dato : 17-06-08 01:18

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> HINT: Lastrummet i en almindelig kassevogn har ikke fuld ståhøjde, så den
> er ikke særlig egnet som rullende værksted.

Hvis der er tale om et rullende værksted, så skal kassen være i fuld
ståhøjde, og dermed skal Henrik ikke betale for dette, se evt.
arbejdstilsynets hjemmeside: www.at.dk
Bekendtgørelse af lov om arbejdsmiljø - Beskæftigelsesministeriets
bekendtgørelse nr. 268 af 18. marts 2005 med senere ændringer - ikke
autoriseret sammenskrivning.

Specielt: http://www.at.dk/sw12588.asp Lovbekendtgørelse nr. 268 af 18
marts 2005 af lov om arbejdsmiljø:

§ 38. Arbejdet skal planlægges, tilrettelægges og udføres således, at det
sikkerheds- og sundhedsmæssigt er fuldt forsvarligt.

§ 42. Arbejdsstedet skal indrettes således, at det sikkerheds- og
sundhedsmæssigt er fuldt forsvarligt.

§ 45. Maskiner, maskindele, beholdere, præfabrikerede konstruktioner,
apparater, redskaber og andre tekniske hjælpemidler skal være indrettet og
skal anvendes således, at de sikkerheds- og sundhedsmæssigt er fuldt
forsvarlige.

Alle ovenstående følges af en Stk. 2, som siger: Stk. 2. Anerkendte normer
og standarder, som har sikkerheds- eller sundhedsmæssig betydning, skal
følges.

Ergonomi er en anerkendt norm og standard, arbejdspladsen skal således være
indrettet således at man ikke skal stå i akavede eller ubekvemme stillinger
for at betjene maskiner, eller udføre andre funktioner.

Så, hvis kassen på bilen skal anvendes som mobilt værksted, hvor der f.eks.
skal stås inde i kassen medens der f.eks. er spændt et mene op i en filebænk
eller der drejes et gevind, eller noget andet medens man arbejder med det,
så har arbejdsgiveren pligt til at sørge for en forsvarlig indretning - med
fuld ståhøjde til medarbejderen. (IMHO)

Best regards !

Bo Christensen - Nuuk - Grønland

Fra : alexbo

Dato : 16-06-08 20:43

"Henrik 4100" <Ingen@mail.her> skrev

> Kan skat komme efter os, om eks. 2 år og sige at vi ikke måtte trække
> beløbet før skat, og så får en kedeligt skattesmæk til følge?

Jeg forstår godt du er bekymret, det er generelt forbudt at give
personalegoder mod træk i bruttolønnen, lige bortset fra nogle direkte
tilladte steder, PC ordning f.eks.
Og selve det at der trækkes i løn, fortæller jo klart at det er et
personalegode, ellers ville de ansatte jo ikke betale.
Deloitte mener nok at når bilen ikke må bruges privat er det ikke et gode,
men hvordan de vil forklare at ansatte vil betale for et ikke-gode kan jeg
ikke gennemskue.

Hvis du indgår i ordningen vil jeg foreslå at du får en skriftlig garanti på
at et evt. skattesmæk betales af firmaet ved hjælp af en ekstra bonus eller
lign.
Denne bonus skal der så også betales skat af, så den skal have en sådan
størrelse at du i nettoindtægt stilles som hvis ordningen blev godkendt.

Selve det at betale selv er ikke så usædvanligt, mange chauffører betaler
selv pynten på deres lastbiler, og det kan være ganske store beløb.
Nogen af dem finder nok en løsning med vognmanden, men det er ikke noget de
skriver i lønsedlen.

Jeg vil tro at man på SKAT kan finde nogle afgørelser der ligner.

Man kunne så forestille sig at man ved hjælp af disse selvbetalte ting kunne
tjene mere,
køre hurtigere, sætte en trailer på krogen og have flere materialer med
rundt og derfor kunne påstå at der er en fradragsberettiget udgift for at
opnå en ekstra indtægt, men den lyder lige så søgt som bruttotrækket.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 16-06-08 21:52

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in

> Jeg forstår godt du er bekymret, det er generelt forbudt at give
> personalegoder mod træk i bruttolønnen, lige bortset fra nogle direkte
> tilladte steder, PC ordning f.eks.

Nå, vi har da ellers alverdens muligheder på min arbejdsplads... fridage,
feriebolig, togkort, de nævnte PC'ere, o.a.

Sålænge SKAT godkender ordningerne er det iorden. Men det er ikke helt det
samme som at det generelt er forbudt.

Fra : alexbo

Dato : 16-06-08 22:51

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev

> Nå, vi har da ellers alverdens muligheder på min arbejdsplads... fridage,
> feriebolig, togkort, de nævnte PC'ere, o.a.

En ting er en selvbetalt fridag, det er jo bare en fridag uden løn,
men et togkort som firmaet betaler og trækker dig i løn inden skat er helt
klart mod reglerne.

Det svarer jo til at du kunne købe bensin på firmaets bensinkort og blive
trukket for beløbet inden skat.
Hvis det var tilladt kunne det uden videre udvides til at handle i Brugsen
på et firmakort og betale inden skat.

Det ville da være rart at kunne betale alt med et firmakort og bare blive
trukket i løn, man kunne ende med slet ikke at få løn bare alting betalt, så
kunne man købe dobbelt så meget.

mvh
Alex Christensen

Fra : Carsten Riis

Dato : 16-06-08 20:58

Henrik 4100 skrev den 16-06-2008 20:33:

> Det med at beløbet trækkes før skat er noget revisoren er kommet med, så det
> burd vel være i orden (Deloitte)

Det eneste som du kan hænge din hat på i den forbindelse er et bindende
svar fra SKAT.
Det koster 300 kroner for at få et bindende svar.

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=210335

Det samme med den vejledning du måtte få hos SKAT enten mundtlig eller
skriftlig.

Alt hvad revisor siger/skriver vil være behæftet med så mange forbehold,
så du kun forstår en tiendedel af forbeholdene....og du alligevel kommer
til at hænge på en evt. skatteregning.

Ovenstående indlæg er naturligvis min private mening og har ingen
relation til min arbejdsgiver.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Jesper Lund

Dato : 16-06-08 22:58

alexbo wrote:

> En ting er en selvbetalt fridag, det er jo bare en fridag uden løn, men
> et togkort som firmaet betaler og trækker dig i løn inden skat er helt
> klart mod reglerne.

Det er skam fuldt lovligt (kortet må vist kun bruges til at rejse til og
fra arbejde)
<http://borsen.dk/nyhed/89566/>

--
Jesper Lund