Organisationsansvar
Fra : Bjarne

Dato : 15-06-08 07:00

Hvor finder man de juridiske regler for, hvad en fagforening eller
tillidsrepræsentanter må opfordre medlemmerne til?

Er det f.eks. tilladt at opfordre medlemmerne til at nægte overarbejde,
hvis virksomheden gør det meget vanskeligt at få lov at afspadsere?

vh
Bjarne

Fra : Knut

Dato : 15-06-08 07:24

"Bjarne" <alvar.hanso.dk@gmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Er det f.eks. tilladt at opfordre medlemmerne til at nægte overarbejde,
> hvis virksomheden gør det meget vanskeligt at få lov at afspadsere?

At sælge sin arbejdskraft er principielt ikke meget aandet end at sælge
køleskabe. Er prisen ikke OK siger man Nej Tak - er prisen OK så Ja Tak.
Også omkring handlen ved køleskabet er der indblanding af gode råd fra
annoncering og gode venners erfaringer - samme kan jo finde sted fra
arbejdsgiverforeninger og tillidsrepræsentanter!

Knut

Fra : Bjarne

Dato : 15-06-08 08:53

Knut skrev:
> [...]
> annoncering og gode venners erfaringer - samme kan jo finde sted fra
> arbejdsgiverforeninger og tillidsrepræsentanter!

Ja, undskyld jeg siger det - men dit råd er jo direkte vildledende!

Bjarne

Fra : Knut

Dato : 15-06-08 10:33

> Ja, undskyld jeg siger det - men dit råd er jo direkte vildledende!

Vildledende i forhold til hvad?
Arbejde er en handelsvare på lige fod med køleskabe.

Ifm. handel af arbejdskraft kan man have lavet nogen flerårige aftaler
omkring prisen på det - det kaldes også ansættelseskontrakt og/eller
overenskomst. En sådan aftale kan man naturligvis ikke tilsidesætte uden at
blive ramt af de konsekvenser man måtte have aftalt indenfor
gyldighedsperioden.

Præcis det samme gælder, hvis du køber enhver anden vare (køleskabe f.eks.)

Knut

Fra : alexbo

Dato : 15-06-08 08:10

"Bjarne" <alvar.hanso.dk@gmail.com> skrev i

> Er det f.eks. tilladt at opfordre medlemmerne til at nægte overarbejde,

Hvis det er forbudt at nægte overarbejde er det også forbudt at opfordre til
dette.
Straffeloven.
§ 23. Den for en lovovertrædelse givne straffebestemmelse omfatter alle, der
ved tilskyndelse, råd eller dåd har medvirket til gerningen.

Hvis en overenskomst anfører at den ansatte skal påtage sig overarbejde i
nødvendigt omfang, så er det overenskomstbrud hvis den ene part i
overenskomsten opfordrer til at nægte overarbejde.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jens G

Dato : 15-06-08 09:18

On Sun, 15 Jun 2008 09:10:00 +0200, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

> [...]
>nødvendigt omfang, så er det overenskomstbrud hvis den ene part i
>overenskomsten opfordrer til at nægte overarbejde.

Så vidt jeg husker kan man i princippet slet ikke nægte overarbejde,
med mindre det er systematisk overarbejde eller man skal lave andet
arbejde end det man normalt laver på overarbejdet.

Men hvis der er en aftale hvor afspadsering kan vælges, vil der som
regel også være en bestemmelse om hvor hurtigt afspadseringen skal
kunne afholdes. Hvis ikke arbejdsgiveren vil overholde den del af
aftalen, må det kunne indklages for arbejdsretten, istedet for at
opfordre til ikke at arbejde over.

--
Jens G
Kan anbefale IP telefoni med http://www.everlove.dk.

Fra : Bjarne

Dato : 15-06-08 09:36

Jens G skrev:

> [...]
> kunne afholdes. Hvis ikke arbejdsgiveren vil overholde den del af
> aftalen, må det kunne indklages for arbejdsretten, istedet for at

Tak, det var interessant. Hvordan definerer man juridisk, om overarbejde
er "systematisk"?

Mvh

Bjarne

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 15-06-08 10:26

On Sun, 15 Jun 2008 10:36:02 +0200, Bjarne <alvar.hanso.dk@gmail.com>
wrote:

>Tak, det var interessant. Hvordan definerer man juridisk, om overarbejde
>er "systematisk"?

Kontakt en fagforening/arbejdsgiverorganisation og forhør dig om
hvorledes de definerer dette.

/Hans

Fra : Bjarne

Dato : 15-06-08 10:36

Hans Kjaergaard skrev:

> Kontakt en fagforening/arbejdsgiverorganisation og forhør dig om
> hvorledes de definerer dette.

Jeg ved godt, hvem jeg skal kontakte, hvis jeg ønsker et ikke-juridisk
svar, men det er ikke derfor jeg spørger her.

Bjarne

Fra : Ole C

Dato : 15-06-08 10:42

Bjarne skrev blandt andet:

> Jeg ved godt, hvem jeg skal kontakte, hvis jeg ønsker et ikke-juridisk
> svar, men det er ikke derfor jeg spørger her.

Fagforeninger holder sig sandelig også til juraen!

--
vh
Ole C

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 15-06-08 16:42

On Sun, 15 Jun 2008 11:36:04 +0200, Bjarne <alvar.hanso.dk@gmail.com>
wrote:

>Jeg ved godt, hvem jeg skal kontakte, hvis jeg ønsker et ikke-juridisk
>svar, men det er ikke derfor jeg spørger her.
Begge er nok dem der kan forsyne dig med de bedste juridiske svar, de
har begge prøvet at være i retten i denne slags sager, mange gange.

Du skal bare finde de rigtige at spørge, og de sidder ikke og besvarer
telefonopkald fra tilfældige personer der lige ringer ind og spørge om
det ene og det andet. Altså der skal laves et godt benarbejde for at
finde frem til hvem der kan besvare dit spørgsmål.

Begge kan besvare dit spørgsmål og afh. af hvad vej du ønsker svaret
vægtet kan du nøjes med at spørge et sted.
Ønsker du at slå en arbejdsgiver/arbejdstager i hoved med argumenter,
spørger du hos dennes modpart, er du smart spørger du begge steder, så
lærer du også modargumenterne.

/Hans

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 15-06-08 23:01

Bjarne <alvar.hanso.dk@gmail.com> wrote in news:4854e287$0$56787
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Jeg ved godt, hvem jeg skal kontakte, hvis jeg ønsker et ikke-juridisk
> svar, men det er ikke derfor jeg spørger her.

Der er ikke noget juridisk svar, kun et arbejdsretligt.

Jeg har set arbejdsretsdomme hvor overarbejde hver fredag blev betragtet
som systematisk. Overarbejde hver den sidste i måneden blev betragtet som
systematisk. Men overarbejde hver jul gjorde ikke. Det må bero på en
konkret vurdering udfra hvad der må betragtes som normalt arbejde indenfor
området, og hvad der må betragtes som forventeligt, holdt op mod hvad
virksomheden bør kunne forudse og reelt tage højde for, omkostningerne
taget i betragtning.

Fra : Jens G

Dato : 15-06-08 10:27

wrote:

>Tak, det var interessant. Hvordan definerer man juridisk, om overarbejde
>er "systematisk"?

Godt spørgsmål. Det kan fagforeningen svare på.

Men hvis der planlægges overarbejde med at fast antal timer om ugen i
en ikke-begrænset periode, mener jeg det er systematisk.
Hvis der er tale om overarbejde i et større omfang, skal virksomheden
altid fortælle hvor længe de regner med at det skal stå på.

Fra : Bjarne

Dato : 15-06-08 10:39

Jens G skrev:

> Godt spørgsmål. Det kan fagforeningen svare på.
Hvor skulle fagforeningen kunne slå det op?

> [...]
> Hvis der er tale om overarbejde i et større omfang, skal virksomheden
> altid fortælle hvor længe de regner med at det skal stå på.

Rimeligt nok.
Men det svarer ikke på, hvornår det - juridisk - er systematisk.

Er det f.eks. systematisk, hvis virksomheden i en uoverskuelig periode
fremover mangler personale?

Bjarne

Fra : Jens G

Dato : 15-06-08 10:53

On Sun, 15 Jun 2008 11:38:45 +0200, Bjarne <alvar.hanso.dk@gmail.com>
wrote:

> [...]
>Men det svarer ikke på, hvornår det - juridisk - er systematisk.
>
>Er det f.eks. systematisk, hvis virksomheden i en uoverskuelig periode

Det vil jeg mene.
Du kan prøve at google "systematisk overarbejde", og se om det bringer
dig nogle afgørelser der kan bruges.

Fra : Bjarne

Dato : 15-06-08 11:28

Jens G skrev:

> Det vil jeg mene.
> Du kan prøve at google "systematisk overarbejde", og se om det bringer
> dig nogle afgørelser der kan bruges.

Der er mange tusind, men jeg har ikke lige fundet noget præcist

Bjarne

Fra : Jan Kronsell

Dato : 15-06-08 22:04

Bjarne wrote:

> Der er mange tusind, men jeg har ikke lige fundet noget præcist

Der findes sandsynligvist ikke noget præcist svar, der kan bruges i alle
situationer. Der vil være tale om en individuel vurdering, baseret på de
konkrekte omstændigheder, og i yderste konsekvens, afgjort af en domstol.

Jan

Fra : Knut

Dato : 15-06-08 22:30

"Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> wrote in message
> [...]
> konkrekte omstændigheder, og i yderste konsekvens, afgjort af en domstol.

Mener du arbejdsret? eller civilretlig problemstilling?
Det skal være en noget grov sag før det er en 'rigtig' domstolsopgave.

Knut

Fra : Ukendt

Dato : 15-06-08 09:57

"Bjarne" <alvar.hanso.dk@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Tak, det var interessant. Hvordan definerer man juridisk, om overarbejde
> er "systematisk"?
>
> Mvh
>
> Bjarne

Du bør nok læse den relevante overenskomst samt hovedaftalen.
Der står det hele

MVH
Egon

Fra : Bjarne

Dato : 15-06-08 10:49

Egon Stich skrev:

> Du bør nok læse den relevante overenskomst samt hovedaftalen.
> Der står det hele

Hvis det var tilfældet, ville jeg ikke spørge her

Bjarne

Fra : Jens G

Dato : 15-06-08 10:56

On Sun, 15 Jun 2008 11:48:39 +0200, Bjarne <alvar.hanso.dk@gmail.com>
wrote:

>Hvis det var tilfældet, ville jeg ikke spørge her

Jeg har heller aldrig set det defineret i en overenskomst.

Fra : Ole C

Dato : 15-06-08 10:39

Bjarne skrev blandt andet:

> Hvordan definerer man juridisk, om
> overarbejde er "systematisk"?

Overenskomster er desværre meget ofte temmelig "gummiagtige", når det
drejer sig om overarbejde og afspadsering. Der bruges formuleringer som
"i videst mulige omfang" - "bør" - "det tilstræbes" - "såfremt
produktionen tillader det" - etc.
Så er der uenighed om overarbejdet, vil det nok være nødvendigt med
forhandlinger mellem tillidsmand og arbejdsgiver for at finde en mere
præcis fortolkning i det/de konkrete tilfælde.
Og kan det ikke lykkes at nå til enighed, må arbejdsretten i den sidste
ende ind over.

Det vil i hvert fald være en farlig vej for en tillidsmand at betræde,
hvis han direkte opfordrer kollegerne til at nægte overarbejde,
medmindre der er helt krystalklare regler - og så ville han nok
alligevel kunne kendes skyldig i at have opfordret til arbejdsvægring.

--
vh
Ole C

Fra : Jesper Lund

Dato : 15-06-08 09:01

alexbo wrote:

> [...]
> i nødvendigt omfang, så er det overenskomstbrud hvis den ene part i
> overenskomsten opfordrer til at nægte overarbejde.

Øh, hvordan kommer straffeloven ind i billedet her?

--
Jesper Lund

Fra : Ivan

Dato : 15-06-08 10:21

> [...]
>
> Er det f.eks. tilladt at opfordre medlemmerne til at nægte overarbejde,
> hvis virksomheden gør det meget vanskeligt at få lov at afspadsere?

Dav

Du skal først se i den gældende overenskomst hvad den siger om overarbejde.
I denne står sandsynligvis at arbejde skal planlægges så overarbejde undgås.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 15-06-08 22:53

Bjarne <alvar.hanso.dk@gmail.com> wrote in news:4854aff4$0$56789
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Hvor finder man de juridiske regler for, hvad en fagforening eller
> tillidsrepræsentanter må opfordre medlemmerne til?

Organisationsansvar handler primært om fredspligten i forbindelse med den
indgåede overenskomst. Man må ikke opfordre til noget
overenskomststridigt, og det er oftest strejke. Jeg kan ikke komme i
tanke om at organisationsansvar er brugt i andre sammenhænge, men skal da
ikke udelukke det.

> Er det f.eks. tilladt at opfordre medlemmerne til at nægte overarbejde,
> hvis virksomheden gør det meget vanskeligt at få lov at afspadsere?

Det afhænger fuldstændig af overenskomstens ordlyd og evt. fortolkninger
af denne i f.eks. Arbejdsretten.

Generelt gælder det dog at stavnsbåndet er ophævet i Danmark og ingen kan
derfor "tvinges" til overarbejde. Mange overenskomster har paragraffer
der handler om at man ikke må nægte overarbejde hvis bestemte vilkår er
opfyldt. Men en medarbejder kan altid henvise til tvingende årsager, som
f.eks. at man skal hente sit barn i institution, har en uopsættelig
aftale eller man ikke har mulighed for at meddele sin ægtefælle at man
ikke kommer hjem til forventet tid.

På min arbejdsplads kan overarbejde varsles, men det skal godkendes af
tillidsmanden for at forhindre systematisk misbrug. Derudover kan der på
frivillig basis forekomme overarbejde som skyldes årsager virksomheden
ikke har kunnet planlægge sig ud af.

Og stadigvæk kan den enkelte medarbejder henvise til tvingende årsager
for ikke at arbejde over.

Fra : Bo G. Christensen

Dato : 16-06-08 02:53

> [...]
>
> Er det f.eks. tilladt at opfordre medlemmerne til at nægte overarbejde,
> hvis virksomheden gør det meget vanskeligt at få lov at afspadsere?

Først, uden at kende din overenskomst er det svært at give et "juridisk"
svar, overenskomsterne er dog med få undtagelser nogenlunde ens opbygget og
formuleret, derfor:

TR, har pr. udgangspunkt fredspligt jf. tillidsmandsreglerne i din
overenskomst,
det er således aldrig TR der opfordrer til noget som helst, ud over ro,
forhandling og samarbejde.

TR's opgave er at skabe fred, altså vandre mellem utilfredse kolleger, og
ledelse,
og forhandle løsninger, indtil der er ro på pladsen.

Dem der opfordrer til noget, er altid "klubben" på pladsen, og TR skal altid
have
ført til referat ved klubmøderne at TR opfordrer til ro og samarbejde,
ellers kan TR pådrage sig ansvar, og dermed kan det ende i en sag om
organisationsansvar ved arbejdsretten.

Som sagt, læs afsnittet om TR i din overenskomt, og perspektiver det evt.
ved
at låne arbejdsmarkedshåndbogen på biblioteket.

Fredspligten tager sit afsæt i hovedaftalen for dit område, og anerkendelsen
af retten til at organisere sig, samt vælge TR.

Best regards !

Bo

Off the record, fra TR til TR.
Det er "klubben" som skal opfordre, og TR der skal gå til ledelsen og melde
at "Folkene derude er sure fordi..... hvad gør vi ved det ?"

Fra : Bjarne

Dato : 16-06-08 09:37

Bo G. Christensen skrev:
> [...]
> Det er "klubben" som skal opfordre, og TR der skal gå til ledelsen og melde
> at "Folkene derude er sure fordi..... hvad gør vi ved det ?"

Tak til alle for afmystificeringen omkring overarbejde.

I mellemtiden går det op for mig, at der også er noget, der hedder
"mistede fridage", som der åbenbart gælder helt andre regler for
afspadseringen af.
Jeg troede, det var nogenlunde det samme.

Bjarne

Fra : Ukendt

Dato : 21-06-08 09:00

> [...]
> "mistede fridage", som der åbenbart gælder helt andre regler for
> afspadseringen af.
> Jeg troede, det var nogenlunde det samme.

Jej, det er bestemt ikke "det samme".
Men også her kan man ikke fastsætte et eviggyldigt svar.

Eneste vej er den aktuelle overenskomst, idet overenskomster også behandler
dette forskelligt fra fag til fag.

Hvor ofte harr man ikke måtte bruge endog timer på at rette krøllede tær ud,
efter at have lagt ører/øjne til forskellige akademikertypers, oftest af
borgerlig ideologisk observans, skrålen op om netop "fagforeningstyranni" og
lignende, som har været aldeles vanvittige netop på grund af manglende
ukendskab til overenskomsters forskelligheder, forskellen på fagretsligt
system kontra domstolene og så videre.

MVH
Egon