Nøgen kvinde i
Fra : Jesper Lund

Dato : 14-06-08 16:38

<http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1019971.ece>
<http://www.seoghoer.dk/Nyheder/Royalt/Luder%20paa%20tronen%
20droppet.aspx>

Hvilke(n) lov(e) er overtrådt her?

Alle cykeltyverier og villaindbrud må åbenbart være opklaret siden
politiet mener at de skal bruge deres tid på den slags

--
Jesper Lund

Fra : Holst

Dato : 14-06-08 16:41

Jesper Lund wrote:

> Hvilke(n) lov(e) er overtrådt her?

Ulovlig indtrængen.

> Alle cykeltyverier og villaindbrud må åbenbart være opklaret siden
> politiet mener at de skal bruge deres tid på den slags

Der står jo netop, at de ikke bruger mere tid på det.

Fra : Jesper Lund

Dato : 14-06-08 16:45

Holst wrote:

> Ulovlig indtrængen.

Ok, men i så fald spiller det ingen rolle at kvinden var nøgen. Desuden
kunne det være rengøringskonen som havde taget et billede af sig selv
mens hun var på arbejde.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 14-06-08 17:13

Holst wrote:

> Nøgenheden gør nok bare historie mere egnet til Se og Hør og
> Ekstrabladet. Historien havde givetvis ikke været så interessant for de
> pågældende blade, hvis rengøringskonen havde stået med sin
> rengøringsvogn fuldt påklædt - hvad enten hun var trængt ind lovligt
> eller ulovligt.

Det kunne også være rengøringskonen, der havde smidt klunset, og ladet
sig fotografere, enten med automatik eller med hjælp fra en anden person
fra rengøringspersonalet. I så fald kan jeg ikke se at der skulle være
tale om ulovlig indtrængen.

Derimod er der mange cykeltyverier som mangler at blive opklaret

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 15-06-08 10:09

Carsten Riis wrote:

> Har du lige fået stjålet din cykel siden du er så fokuseret på
> cykeltyveriers manglende opklaring?

Nej, jeg undrer mig blot skatteyder over politiets prioritering af denne
"sag".

--
Jesper Lund

Fra : Bjarne

Dato : 15-06-08 11:03

Jesper Lund skrev:
> [...]
>
> Alle cykeltyverier og villaindbrud må åbenbart være opklaret siden
> politiet mener at de skal bruge deres tid på den slags

Straframmerne og domstolenes praksis i forhold til bestemte
lovovertrædelser er i princippet kendt og sammenlignelige.

Men politiets indsats er ikke proportional med den straffemæssige
konsekvens af lovovertrædelserne.

Når den udøvende magt prioriterer anderledes end den dømmende magt, har
retssamfundet et problem.

I særdeleshed fordi politiets prioriteringer er hemmelige og ukendte for
borgere og politikere.

Bjarne

Fra : Steen Hansen

Dato : 15-06-08 14:50

On Sun, 15 Jun 2008 12:02:34 +0200, Bjarne <alvar.hanso.dk@gmail.com>
wrote:

> [...]
>retssamfundet et problem.
>
>I særdeleshed fordi politiets prioriteringer er hemmelige og ukendte for

Det ville jo også være særdeles praktisk at vide dette, så kunne en
forbryder nemt regne ud hvilke forbrydelser han kunne udføre med
mindst mulig risiko for at blive taget.

Steen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-06-08 15:21

Steen Hansen skrev:

> Det ville jo også være særdeles praktisk at vide dette, så kunne en
> forbryder nemt regne ud hvilke forbrydelser han kunne udføre med
> mindst mulig risiko for at blive taget.

Det kræver altså ikke den store brolæggereksamen. Cykeltyverier
er risikofri, og tyverier hvor man opfører sig med lidt omtanke,
har også ringe chance for at blive opklaret.

--
Bertel

Fra : Steen Hansen

Dato : 15-06-08 18:41

On Sun, 15 Jun 2008 16:21:14 +0200, Bertel Lund Hansen
<unospamo@lundhansen.dk> wrote:

>Det kræver altså ikke den store brolæggereksamen. Cykeltyverier
>er risikofri, og tyverier hvor man opfører sig med lidt omtanke,
>har også ringe chance for at blive opklaret.

Og stadig fuldkomment tåbeligt at fortælle med hvilken grad man sætter
ind over for alle former for kriminel aktivitet.

Steen

Fra : Bjarne

Dato : 16-06-08 09:31

Steen Hansen skrev:

> Og stadig fuldkomment tåbeligt at fortælle med hvilken grad man sætter
> ind over for alle former for kriminel aktivitet.

Nej, det er tværtimod nødvendigt, for at et demokratisk retssamfund kan
fungere.

Parlamentet har besluttet ved lov, hvilke handlinger der er ulovlige og
hvilken straf der kan idømmes lovovertræderne.

Den udøvende magt bør som udgangspunkt gå ud fra, at lovgiverne med
straframmerne prioriterer samfundets indsats imod kriminaliteten.

Når der er for få politiolk, må man vælge, om overbetjent Jensen skal
bruge sin tid på en voldssag, et indbrud eller en bagatel som den med at
nogle blade tjener penge på en historie om nogle nøgenbilleder. Jensen
kan ikke bruge den samme tid på alle tre ting.

Hvis den udøvende magt rent administrativt prioriterer sin indsats
anderledes end lovgiverne, bør politikere og vælgere have klar besked.

Bjarne

Fra : Holst

Dato : 16-06-08 09:37

Bjarne wrote:

> [...]
> nogle blade tjener penge på en historie om nogle nøgenbilleder. Jensen
> kan ikke bruge den samme tid på alle tre ting.

Husk nu lige på, at politiet ikke bekymrer sig en skid om, at et blad
tjener nogle penge på en historie om nogle nøgenbilleder. Sagen er
interessant for dem, fordi den jo drejer sig om (mulig) ulovlig indtrængen.

Fra : Bjarne

Dato : 16-06-08 14:43

Holst skrev:

> Husk nu lige på, at politiet ikke bekymrer sig en skid om, at et blad
> tjener nogle penge på en historie om nogle nøgenbilleder. Sagen er
> interessant for dem, fordi den jo drejer sig om (mulig) ulovlig indtrængen.
Hvis du ringer til polisen og fortæller dem, at nogen har taget et
billede af en nøgen kvinde i dit køkken, men at du iøvrigt ikke ved,
hvordan de er kommet der eller hvem det er, hvor meget tror du så selv,
de ville gøre ved det?

vh

Bjarne

Fra : Holst

Dato : 16-06-08 14:59

Bjarne wrote:

> [...]
> billede af en nøgen kvinde i dit køkken, men at du iøvrigt ikke ved,
> hvordan de er kommet der eller hvem det er, hvor meget tror du så selv,

Ja, det afhænger givetvis af stedet, den pågældende kvinde er trængt
ind. Mit - og for den sags skyld sikkert også dit - køkken er næppe det
mest interessante sted.

Fra : Bjarne

Dato : 16-06-08 16:20

Holst skrev:

> Ja, det afhænger givetvis af stedet, den pågældende kvinde er trængt
> ind. Mit - og for den sags skyld sikkert også dit - køkken er næppe det
> mest interessante sted.
Så kender du ikke mit køkken

Bjarne

Fra : Steen Hansen

Dato : 16-06-08 15:54

On Mon, 16 Jun 2008 10:30:38 +0200, Bjarne <alvar.hanso.dk@gmail.com>
wrote:

>Nej, det er tværtimod nødvendigt, for at et demokratisk retssamfund kan
>fungere.

Selfølgelig skal de bruge deres resourse ud fra hvilke kriterere
folketinget bestemmer, men de vedkommer så ikke offentligheden, der må
du så stole på at politikerne varetager denne priotering ud fra
almenvellets interesser.

> [...]
>
>Den udøvende magt bør som udgangspunkt gå ud fra, at lovgiverne med
>straframmerne prioriterer samfundets indsats imod kriminaliteten.

Både ja og nej, jeg vil da foretrække at der bruges flere resource på
ofte forekomne kriminalitet, end kriminalitet der forekommer yderst
sjældent, og det uanset strafferammen

> [...]
>
>Hvis den udøvende magt rent administrativt prioriterer sin indsats
>anderledes end lovgiverne, bør politikere og vælgere have klar besked.

Vælgerne nej, det er politikerne sat til at adminstrere.

Steen

Fra : Bjarne

Dato : 16-06-08 16:22

Steen Hansen skrev:

> [...]
> folketinget bestemmer, men de vedkommer så ikke offentligheden, der må
> du så stole på at politikerne varetager denne priotering ud fra
Det har politikerne heller ingen mulighed for, hvis de ikke kender
kriterierne. Så er det kun inderkredsen omkring justitsministeren, der
ved besked.

Bjarne

Fra : Steen Hansen

Dato : 16-06-08 16:45

On Mon, 16 Jun 2008 17:22:08 +0200, Bjarne <alvar.hanso.dk@gmail.com>
wrote:

>Det har politikerne heller ingen mulighed for, hvis de ikke kender
>kriterierne. Så er det kun inderkredsen omkring justitsministeren, der
>ved besked.
>
>Bjarne

Hvilket nok også er det mest rigtige.

Steen