Oplysning om personlig vægt for at tegne u~
Fra : rlauritsen

Dato : 12-06-08 19:52

Hej,

Er det lovligt at bede om vægt i forbindelse med oprettelse af
ulykkesforsikring ?

Det har alka bedre min kone og jeg om. Min gik igennem, men min kones gjorde
desværre ikke. Det værste er dog næsten at de har sendt brevet i går, og hun
har fødselsdag i dag, så det er jo ikke så fedt for en kvinde at få at vide
på sin fødselsdag. De tænker da ikke særlig meget over tingene. Men vi kan
da finde et andet selskab til samtlige forsikringer så.

På forhånd tak.

Fra : Holst

Dato : 12-06-08 20:06

rlauritsen wrote:

> Er det lovligt at bede om vægt i forbindelse med oprettelse af
> ulykkesforsikring ?

Ja, det er der vist ikke noget i vejen for.

> [...]
> på sin fødselsdag. De tænker da ikke særlig meget over tingene. Men vi kan
> da finde et andet selskab til samtlige forsikringer så.

De tænker sikkert rigtig meget over tingene. Fede mennesker har i
almindelighed et dårlige helbred end normalvægtige.

Men som du siger, så kan I jo bare finde et andet selskab. Der er jo dog
altid den fare, at det andet selskab også vil have dine kone op på vægten.

Fra : rlauritsen

Dato : 12-06-08 20:11

> De tænker sikkert rigtig meget over tingene. Fede mennesker har i
> almindelighed et dårlige helbred end normalvægtige.

Hvad med rygere ? Det er da ligeså slemt.

Fra : alexbo

Dato : 12-06-08 20:30

"rlauritsen" skrev

> Hvad med rygere ? Det er da ligeså slemt.

Næppe med hensyn til risikoen for faldskader.

mvh
Alex Christensen

Fra : Holst

Dato : 12-06-08 20:36

alexbo wrote:

> Næppe med hensyn til risikoen for faldskader.

Måske ikke. Men jeg så engang en kvinde, som kæmpede en brav kamp for at
få sin lighter til at få fat på smøgen - og så gik hun ind i en lygtepæl.

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 12-06-08 20:41

Holst wrote:

> Måske ikke. Men jeg så engang en kvinde, som kæmpede en brav kamp for
> at få sin lighter til at få fat på smøgen - og så gik hun ind i en
> lygtepæl.

Det viser at lygtepæle er farlige.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen DK

Fra : Holst

Dato : 12-06-08 20:32

rlauritsen wrote:

> Hvad med rygere ? Det er da ligeså slemt.

Ja. Spørger de da ikke om det?

Men det er naturligvis op til dem, hvad de vil spørge om, og hvem de vil
forsikre.

Fra : -= JF =-

Dato : 12-06-08 20:11

rlauritsen skrev:

> Er det lovligt at bede om vægt i forbindelse med oprettelse af
> ulykkesforsikring ?

Ja selvfølgelig!
Der er forskel på at forsikre en person på 150 kg. og en trimmet person
på 75 kg.

--
Mvh. John

Fra : Peter

Dato : 12-06-08 20:46

"rlauritsen" <rlauritsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej,
>
> Er det lovligt at bede om vægt i forbindelse med oprettelse af
> ulykkesforsikring ?

Ja, selvfølgelig kan de det.

De vil heller ikke tegne en ulykkesforsikring hvis du er førtidspensionist.

De ville heller ikke tegne en lovpligtig ansvarsforsikring for en
autocamper, og hvis jeg insisterede ( det kan de ikke nægte) ville den koste
49.000 om året.
Resultat - alle husstandens forsikringer blev flyttet til et andet selskab.

Peter

Fra : Tommy Hansen

Dato : 13-06-08 00:49

"Peter" <doc_069X@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> De vil heller ikke tegne en ulykkesforsikring hvis du er
> førtidspensionist.

Er der nogen der har en forklaring på denne holdning hos nogle selskaber ?

--
Vh
Tommy

Fra : Ukendt

Dato : 13-06-08 06:38

Det er jo udtryk for en ganske almindelig risikostratificering - hvem kan
det svare sig og hvem kan det ikke svare sig at forsikre -

Kan man ikke lovligt undlade at sælge en bestemt type forsikring, kan man
sætte prisen så højt, at den er uinteressant for kunden og med garanti giver
overskud for selskabet.
Forsikringsvirksomhed er jo netop virksomhed og ikke et filantropisk tilbud.

Når første indlægsskriver ønsker sin hustru ulykkesforsikret sker det jo ud
fra en betragtning om at hun har en vis risiko for at komme ud for en
ulykke.
Selskabet vurderer så, at risikoen ved at sikre hustruen er større end
indtjeningspotentialet - og takker nej.
En nærmere vurdering af afslaget kan kun finde sted ved at se på vilkårene i
den øsnkede forsikring -
Og skriverens ønske om fremsendelse af afslag på andet tidspunkt end til
fødselsdagen er komplet irrelevant - så kunne man jo have fremsendt
forsikringsanmodningen på et andte tidspunkt - og eftersom han har kendskab
til afslaget kunne han jo informere konen inden fødselsdagen etc.
Det er irrelevant klynk, der kun tjener til at skabe en grad af modvilje mod
forsikringsbranchen.

(og ja, jeg ER morgensur!)

Fra : rlauritsen

Dato : 13-06-08 16:02

> [...]
> ulykke.
> Selskabet vurderer så, at risikoen ved at sikre hustruen er større end

Der er vel altid en risiko uanset hvor rask man er? og de mange som har
tegnet en forsikring som er sunde og raske skæpper jo godt i kassen. Men
fair nok. Der er bare så mange andre grupper de nok også skulle undlade så.
Det kan da også være de gør det.

En anden ting. Hvorfor er det dyrere at forsikre en bil når man kører mange
km om året, f.eks. 40.000 i stedet for 15.000 ? Jeg kører mere og risikoen
burde være større, men jeg er da langt mere rutineret når jeg kører 150 km
om dagen, end da jeg kun kørte engang imellem. Jeg har snakket med andre som
er enige i det.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-06-08 16:23

rlauritsen skrev:

> En anden ting. Hvorfor er det dyrere at forsikre en bil når man kører mange
> km om året, f.eks. 40.000 i stedet for 15.000 ?

Lur mig om ikke de har pinligt præcise statistikker der siger at
risikoen er større jo mere man kører.

Jeg aner ikke om det passer eller hvorfor, men umiddelbart tænker
jeg da: Rutine sløver.

--
Bertel

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 13-06-08 08:14

Den Thu, 12 Jun 2008 20:51:51 +0200 skrev rlauritsen:

> [...]
> kvinde at få at vide på sin fødselsdag. De tænker da ikke særlig meget
> over tingene. Men vi kan da finde et andet selskab til samtlige

At hun ikke skulle få den besked på sin fødselsdag? - tja, hun er vel
klar over sin vægt. Der er masser af steder på nettet hvor hun kan
udregne sit BMI tal.
Hvis det drejer sig om 5-10 kg. kan hun forholdsvis hurtigt tabe sig - så
kan hun jo tage dem på igen når forsikringen er tegnet
Hvis det drejer sig om mere, burde hun tænke på sit helbred og gøre noget
seriøst ved sin vægt.

Karl Erik.

Fra : rlauritsen

Dato : 13-06-08 16:04

> [...]
> Hvis det drejer sig om 5-10 kg. kan hun forholdsvis hurtigt tabe sig - så
> kan hun jo tage dem på igen når forsikringen er tegnet

Det er vel ikke særlig ærligt. Men vi kunne jo også bare have skrevet noget
andet på som vægt og så sagt at hun havde taget på siden vi tegnede den, og
ikke havde tænkt på at vi skulle ændre det. Men nu er vi ærlige, og som
regel betaler det sig.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 13-06-08 18:14

"rlauritsen" <rlauritsen@gmail.com> wrote in

> Er det lovligt at bede om vægt i forbindelse med oprettelse af
> ulykkesforsikring ?

Ja - og de gør det, iflg. dem selv, fordi overvægtige har større risiko for
følgesygdomme i forbindelse med ulykker = de er dyrere at forsikre. Om det
er rigtigt har jeg ingen anelse om men det er Alkas egen forklaring.

Fra : Ukendt

Dato : 15-06-08 13:18

rlauritsen wrote:
> [...]
> kvinde at få at vide på sin fødselsdag. De tænker da ikke særlig
> meget over tingene. Men vi kan da finde et andet selskab til samtlige

Jeg kan kun anbefale jer at finde et andet selskab.
Selv har jeg gode erfarinegr med TRYG, jeg flyttede sidste år alle mine
forsikringer derover.
Jeg var meget forundret over hvor let det var at få ulykkesforsikringen,
tidligere har jeg skulle udfylde alenlange helbredsskemaer, samt betale 25%
elstra i præmie pga. kronisk sygdom (Diabetes).
Da jeg skiftede til TRYG bad de overhovedet ikke om helbredsoplysninger, jeg
spurgte så meget direkte, og flere gange, og min diabetes, og andre
skavanker, ville være et problem, og fik alle gange et nej, de var ikke
interesserede i tidligere helbredsproblemer, heller ikke kroniske.
Tilmed kunne jeg tegne tillægsforsikring på fx. øjenskade, amputation mv,
alt sammen noget som jeg har forhøjet risiko for pga diabetes. Og hele tiden
gjorde jeg opmærksom på min helbrds-status, men den var de overhovedet ikek
interesserede i.

Det mest utrolige var at jeg sparede ca. 600 kr pr år.

ALKA er et sleskab der er meget emsige i deres udvælgelse af kuner, hvis der
er den mindste potentielle risiko for at de skal udbetale en form for
erstatning tøver de ikke med at sige nej.
Har kendskab til konkrete eksempler hvor folke r blevet afvist pga. deres
adresse, og de er åbenbart ikke bedre når det gælder ulykkesforsikringer.

Fra : Lau

Dato : 17-06-08 12:16

Som exam assurandør vil jeg gerne berette om det der hedder DanaLiv (det
gjorde det i 80'erne da jeg var aktiv) DanaLiv er et fælles kartotek for
alle der har eller har søgt om personforsikring i et dansk
forsikringsselskab og som ikke er "normal" - altså med en eller anden
skavank, det være sig migræne, overvægt, rygproblemer eller andet.
Disse kan så tegne personforsikringer til en forhøjet pris eller afvises.
Dermed giver branchen samme pris for alle der ikke er "normale".
Mht vægt beregnede vi den groft til højde i cm minus 100 plu/ minus 10% -
altså: Jeg er 190 cm og må derfor have en vægt på mellem 81-99 kg

Disse gælder dog ikke for ulykkesforsikringer - her er der så vidt jeg ved
frit spil for selskaberne - dermed prøv et andet selskab.
Men det er ganske naturligt - ved forhøjet risiko ønsker man en højere
præmie. Hvis du fx ikke fejler noget, ikke ryger og din vægt er optimal men
du dyrker boksning, paragliding eller fx dykning så må du af med mere i
præmie.

At afslaget kommer på fødselsdagen -øhh - selskaberne sender breve ud alle
hverdage og de undersøger ikke modtagerenes helligdage. Hvad nu hvis den
havde ramt bryllupsdagen, så må konen da have været nær selvmord (eller du
måske?)

Du kunne prøve med en tudekiks og konen med at forbruge flere kalorier end
hun indtager, fx dyrke mere motion - så bliver tilværelsen måske lettere.
Dette er ikke ment ondt men venligt og bestemt. Mere motion forbedre i
øvrigt sexlivet - så der er en klar sidegevindst.

vh
Lau

Fra : Peter Berg

Dato : 22-06-08 21:59

Jeg vil også gerne lige løfte en pegefinger... Læs betingelserne - hvorfor
mon selskabet har lempeligere krav nu, end tidligere ... fordi de har
ansvars fraskrevet for diverse lidelser i betingelserne - man kan komme
noget i klemme ved ikke at læse betingelserne--

Hilsen Montanus--