Feriepenge før ferie
Fra : Brian

Dato : 09-06-08 21:11

Hejsa,

Er der nogen §'er eller andet fikumdik, der gør at det ikke er tilladt at få
udbetalt sine feriepenge, før man holder ferie ?
Altså simpelthen bare angive én eller anden dato, og så på papiret holde
alle sine feriedage på én gang, så man får udbetalt det fulde beløb ?

Konkret tænker jeg på de her feriekort hvor man udfylder hvor mange dage og
hvornår man holder ferie, hvorefter man så får beløbet udbetalt - et system
jeg altid har fundet fjollet og utidssvarende

/Brian

Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 09-06-08 21:22

"Brian" <nej@tak.du> skrev i meddelelsen
> [...]
> og hvornår man holder ferie, hvorefter man så får beløbet udbetalt - et
> system jeg altid har fundet fjollet og utidssvarende

Kig her : https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=30062#K5

/Finn

Fra : Ralph Køster

Dato : 09-06-08 22:17

Det har jeg gjort i 25 år.

Så det kan man godt...hvis man kan få chefen til at skrive under.

Men det er ikke noget problem. Det er jo dine egne penge.

Ralph.

Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 10-06-08 07:08

"Ralph Køster" <Get@grip.now> wrote in message
> Det har jeg gjort i 25 år.
>
> Så det kan man godt...hvis man kan få chefen til at skrive under.
>
> Men det er ikke noget problem. Det er jo dine egne penge.
>
> Ralph.

Det eneste der kan ske er så, hvis du skulle blive pillet ud ved stikprøve,
at du tvinges til at afholde den ferie du har meddelt...

Om chefen, der jo har attesteret du holder ferie og så alligevel beskæftiger
dig i den periode kan straffes yderligere ved jeg ikke..

/Finn

Fra : Brian

Dato : 10-06-08 18:01

Ralph Køster wrote:
> Det har jeg gjort i 25 år.
>
> Så det kan man godt...hvis man kan få chefen til at skrive under.
>
> Men det er ikke noget problem. Det er jo dine egne penge.

Jeg har også gjort det før i tiden, men i år skal jeg have en ny
arbejdsgiver til at skrive under. Derfor vil jeg lige sikre mig at det ikke
er noget snavs at bede om.

/Brian

Fra : Knut

Dato : 10-06-08 18:04

"Brian" <nej@tak.du> wrote in message

> Jeg har også gjort det før i tiden, men i år skal jeg have en ny
> arbejdsgiver til at skrive under. Derfor vil jeg lige sikre mig at det
> ikke er noget snavs at bede om.

Det er noget snavs - selv om man i 99% af tilfældene slipper godt fra det.
Reelt beder du din arbejdsgiver om at medvirke til bedrageri.

Knut

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 10-06-08 17:55

"Finn Stampe Mikkelsen" <stampe@city.dk> skrev:

> Det eneste der kan ske er så, hvis du skulle blive pillet ud ved
> stikprøve, at du tvinges til at afholde den ferie du har
> meddelt...

Med hvilken hjemmel? I §37 er det angivet, at det kan kræves at pengene
skal betales til Arbejdsmarkedets Feriefond, hvis ferien ikke er
afholdt.

Men jeg tvivler på, at det rent faktisk kan håndhæves, da pengene
uomtvisteligt er lønmodtagerens uanset om der holdes ferie eller ej.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Brian

Dato : 10-06-08 17:59

Finn Stampe Mikkelsen wrote:

> Kig her : https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=30062#K5

Jeg vil lige tage en kigger, takker.

/Brian

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 12-06-08 17:56

"Knut" <engodmailadresse@mail.dk> skrev:

> Det er noget snavs - selv om man i 99% af tilfældene slipper godt
> fra det. Reelt beder du din arbejdsgiver om at medvirke til
> bedrageri.

Bedrageri?
Det er ens egne penge.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Knut

Dato : 12-06-08 19:09

"Morten Bjergstrøm " <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message

> Bedrageri?
> Det er ens egne penge.

Ja - men ifølge lovgivningen skal du holde ferie i den periode hvor
feriepengene stilles til din disposition. Det vil altså nærme sig bedrageri
at skrive under på (arbejdstager og arbejdsgiver) at man holder ferie i 5
uger, men alligevel oppebærer både lønindtægt og udbetaling af feriepenge
for det samme tidsrum.

Knut

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 12-06-08 20:25

Knut wrote:
> [...]
> holder ferie i 5 uger, men alligevel oppebærer både lønindtægt og
> udbetaling af feriepenge for det samme tidsrum.

Hvem mener du man hermed vildfarer og som følge heraf lider
et formuetab?

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-06-08 20:36

Per H. Nielsen skrev:

> Hvem mener du man hermed vildfarer og som følge heraf lider
> et formuetab?

SKAT?

Det er vel også dokumentfalsk?

--
Bertel

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 12-06-08 20:48

Bertel Lund Hansen wrote:

> SKAT?

Næppe. Feriepengene er jo enten beskattet allerede i det år, hvor de er
optjent, eller, hvis der er tale om ferie med løn, indberetter
arbejdsgiveren dem som indtægt og de beskattes i det år ferien afholdes.

> Det er vel også dokumentfalsk?

Det kan sagtens tænkes. Jeg er bare uenig med påstanden om, at der
foreligger bedrageri.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Poul Christensen

Dato : 12-06-08 20:49

Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> wrote in

> SKAT?

Næppe. Der trækkes A-skat ved indbetalingen til ferieordningen

mvh poul christensen

Fra : Knut

Dato : 12-06-08 21:14

"Per H. Nielsen" <phn@dkscan.dkx> wrote in message

> Hvem mener du man hermed vildfarer og som følge heraf lider
> et formuetab?

Kald det bedrageri, tyveri, utroværdig erklæring eller hvad du vil - det er
ikke lovligt både at hæve feriepenge og arbejde i samme periode uanset nogen
lider et formuetab eller ej.

Knut

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 12-06-08 21:45

Knut wrote:
> Kald det bedrageri, tyveri, utroværdig erklæring eller hvad du vil -
> det er ikke lovligt både at hæve feriepenge og arbejde i samme
> periode uanset nogen lider et formuetab eller ej.

Vi er helt enige om, at det formentlig er ulovligt.
Men der er ikke tale om hverken bedrageri eller tyveri i lovens
forstand.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 13-06-08 15:45

Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> skrev:

> SKAT?

Hvordan det?
Pengene bliver beskattet i optjeningsåret.

> Det er vel også dokumentfalsk?

Der kan være et hav af grunde til, at ferien ikke kan afholdes som
planlagt og oplyst til Feriekonto.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 13-06-08 15:49

> [...]

> - det er ikke lovligt både at hæve feriepenge og arbejde i samme
> periode uanset nogen lider et formuetab eller ej.

Det er meget muligt, det ikke er lovligt.

Men man kan jo også overveje om Ferielovens bestemmelser om
Arbejdsmarkedets Feriefond rent faktisk lovligt kan håndhæves.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Knut

Dato : 13-06-08 17:14

> Det er meget muligt, det ikke er lovligt.
>
> Men man kan jo også overveje om Ferielovens bestemmelser om
> Arbejdsmarkedets Feriefond rent faktisk lovligt kan håndhæves.

I så fald må du sikkert igang med et politisk forarbejde med henblik på at
få regelsættene ændret - de nugældende regler er både gældende og praksis på
området.

Knut

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 14-06-08 13:13

Jesper Lund <usenet@jesperlund.com> skrev:

> Grundloven indeholder allerede et forbud mod ekspropriation uden
> erstatning.

Lige netop.

Og før nogle vil hævde, at feriepengene først er ens egne penge når man
rent faktisk afholder ferie er argumentet ikke synderligt godt.

Feriepengene tæller med i ens personlige A-indkomst i optjeningsåret og
påvirker derved udbetalingen af sociale ydelser som eksempelvis
boligsikring - dvs. myndighederne mener her, at pengene tilhører
borgeren.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 14-06-08 14:01

Jesper Lund <usenet@jesperlund.com> skrev:

> Det er ikke kun et spørgsmål om feriepenge ved jobskifte eller
> stillinger uden ferie med løn. Hvis du har ferie med løn,
> indeholder ferieloven en adgang til at staten konfiskerer din løn
> under ferien, hvis du ikke afholder ferien!! Reelt er lønmodtagere
> udsat for et statsdikteret arbejdsforbud i 5 uger om året.

Korrekt - det er reelt også det der er formålet med Ferieloven.

Men jeg tvivler på, at den reelt bliver håndhævet, da det vil give
problemer for myndighederne at gøre det.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Steen Hansen

Dato : 12-06-08 22:14

On Mon, 9 Jun 2008 22:11:24 +0200, "Brian" <nej@tak.du> wrote:

> [...]
>hvornår man holder ferie, hvorefter man så får beløbet udbetalt - et system
>jeg altid har fundet fjollet og utidssvarende

Hvad hvis man efter at have fået udbetalt feriepengene flytter sin
ferie ?

Steen

Fra : Jesper Lund

Dato : 14-06-08 12:43

Fra : Jesper Lund

Dato : 14-06-08 13:30

Fra : Knut

Dato : 14-06-08 13:49

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> wrote in message
> [...]
> adgang til at staten konfiskerer din løn under ferien, hvis du ikke
> afholder ferien!! Reelt er lønmodtagere udsat for et statsdikteret

Du ser spøgelser! Det er ikke et arbejdsforbud - men en sikkerhed for at
folk får deres lovmæssige ferie - forhåbentlig til glæde for dem selv men
ikke mindst for arbejdgiveren som kan få frisk og udhvilet arbejdskraft.

Knut

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 14-06-08 14:04

> [...]

> for at folk får deres lovmæssige ferie - forhåbentlig til glæde
> for dem selv men ikke mindst for arbejdgiveren som kan få frisk og

Det var et problem for 70-100 år siden. Det er det ikke i dag. Reglerne
om feriekonto er et levn fra fortiden - endda en regel der næppe kan
håndhæves.

Ferieloven ville være fuldt ud tilstrækkelig til at sikre arbejdstagere
mv. 5 ugers ferie med en enkelt §:

§1
Alle har ret til 5 ugers ferie i løbet af et ferieår.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Knut

Dato : 14-06-08 14:20

> Det var et problem for 70-100 år siden. Det er det ikke i dag. Reglerne
> om feriekonto er et levn fra fortiden - endda en regel der næppe kan
> håndhæves.

Hvad er det som gør den store forskel nu og engang i 30'erne?

Knut

Fra : Jesper Lund

Dato : 14-06-08 14:34

Knut wrote:

> Hvad er det som gør den store forskel nu og engang i 30'erne?

Mange ting. En motivation for arbejdsforbuddet har sikkert været at
politikerne troede at de kunne reducere arbejdsløsheden ved at tvinge
folk til at holde ferie. Hvis arbejdsløshedstallet er problematisk i dag
(som nationalbankdirektøren siger..) er det i hvert fald af andre årsager
end i 1930'erne

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 14-06-08 16:13

Bjarne wrote:

> Det er muligt, at arbejdsløsheden har været en del af argumentationen
> for ferieloven for 70 år siden, men hovedformålet var at sikre alle ret
> til 1 dags ferie for hver måneds arbejde i pågældende virksomhed.
>
> Aftaler om at give afkald på ferie var ifølge loven ugyldige, og hvis
> man påtog sig arbejde med vederlag i ferien, kunne man fortabe retten
> til ferieløn for hele perioden.

Det specielle ved denne lov er at jeg får min indtægt konfiskeret, hvis
jeg giver afkald på min ret til ferie. Dermed kommer ferieloven reelt til
at virke som et arbejdsforbud og/eller ekspropriation af min formue.

Der er masser af andre love om rettigheder som man ikke kan give afkald
på (aftalelov, købelov, lejelov, etc), men det er parterne selv som skal
gøre deres krav gældende. Staten konfiskerer ikke en del af min formue,
hvis jeg undlader at benytte min reklamationsret efter købeloven.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 14-06-08 16:42

Knut wrote:

> Det er ikke afkald på din ret - men afkald på din pligt!

Dermed siger du også, at det er et arbejdsforbud for bestemte dele af
befolkningen (lønmodtagere) mens andre (selvstændige) er undtaget. Er det
ikke ekspropriation uden erstatning?

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 14-06-08 17:10

Knut wrote:

> Det er vel ikke faldende in under ekspropriationsbegrebet. Og da du jo
> ikke lider noget tab hvis du bare holder den ferie du har pligt til, kan
> du heller ikke opnå nogen erstatninger.
>
> Hvad klager du egentlig over?

Flere ting. For det første at der er en lov som pålægger mig at holde
ferie (arbejdsforbud; værnepligten for mænd fremgår direkte af
grundloven, og der er ingen hjemmel til at tvangsudskrive kvinder til
hæren). Dernæst at konfiskationen af min indtægt sker som en
administrativ afgørelse.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 14-06-08 17:44

Knut wrote:

> Så gå dog igang med at få lovgivningen ændret - så længe du bare
> overholder gældende lov foretages slet ingen konfiskation - så hvis det
> sker for dig er det fordi du ikke ønsker at overholde gældende lov.

Det bør ikke være nødvendigt. Et arbejdsforbud må stride mod grundloven.

--
Jesper Lund