Identifikation af folkemusikstykker
Fra : Kurt Hansen

Dato : 17-06-08 21:29

Jeg har overspillet et gammelt kasettebånd til harddisken, men harb forlist
det oprindelige cover, så jeg ved ikke hvad stykkerne hedder. Musikken
leveres af Thy Spillemandslaug og er helt i top.

Kan nogen fortælle mig hvad de enkelte stykker hedder, samt om der findes
sangtekster btil melodierne?

Vi får besøg af nogle polakker med diverse instrumenter og vi vil gerne
jamme, synge og spille i lystigt lag hele natten.

http://wwww.towle.dk/Corol/

FUT til dk.kultur.musik
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 17-06-08 21:42

On Tue, 17 Jun 2008 22:28:56 +0200, Kurt Hansen wrote:

> [...]
>
> Vi får besøg af nogle polakker med diverse instrumenter og vi vil gerne
> jamme, synge og spille i lystigt lag hele natten.

Åhhh nej, vi prøver igen. Denne gang var der et 'w' for meget:

http://www.towle.dk/Carol/
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Niels U. Kristiansen

Dato : 17-06-08 23:15

Kurt Hansen wrote:

> [...]
>
> Vi får besøg af nogle polakker med diverse instrumenter og vi vil gerne
> jamme, synge og spille i lystigt lag hele natten.

http://www.towle.dk/Carol/

"Hvem har ta't min røde lue?"
Pragtfuld folkemusik. Jeg tror ikke dansene er specielt fra Thy, men
snarere all round dansemusik, som det blev spillet til folkedans i
70-80'erne. Der må findes nogle garvede folkemusikere, som kan navne og
tekster. Biblioteket har et par bøger om Thy spillemandslaug, måske
deri? Findes Thy Sillemandslaug ikke længere?

Polske folkemusikere lyder vanvittig spændende. Når du siger "vi" er det
så privat eller besøger de en forening, spillested e.l.?

mvh
Niels

Fra : Kurt Hansen

Dato : 18-06-08 15:34

On Wed, 18 Jun 2008 00:14:59 +0200, Niels U. Kristiansen wrote:

> http://www.towle.dk/Carol/
>
> "Hvem har ta't min røde lue?"

Det første stykke, mener du? Jeg formoder du fandt frem til den rette
adresse, som jeg rodede lidt rundt i det i går og jeg ser nu, at
ovenstående heller ikke er korrekt, idet Towle er med dobbelt-v. Nu har jeg
checket linket i browseren og denne her virker:
http://www.towle.dk/Carol/

> Pragtfuld folkemusik. Jeg tror ikke dansene er specielt fra Thy, men
> snarere all round dansemusik, som det blev spillet til folkedans i
> 70-80'erne.

Det har du givetvis ret i.

> Der må findes nogle garvede folkemusikere, som kan navne og
> tekster.

Jeg kender ikke nogen og forsøger derfor at få hjælp på nettet.

> Biblioteket har et par bøger om Thy spillemandslaug, måske
> deri?

Aha, det var jeg ikke klar over. Jeg vil flux søge på bibliotek.dk og låne
bøgerne.

> Findes Thy Sillemandslaug ikke længere?

For nogen tid siden søgte jeg, men fandt ikke noget. Måske søgte jeg
forkert, for en fornyet søgning i dag bringer håb. Det ser faktisk ud til
at de eksisterer stadigvæk, så jeg må hellere slette filerne på serveren
inden alt for længe.

> Polske folkemusikere lyder vanvittig spændende. Når du siger "vi" er det
> så privat eller besøger de en forening, spillested e.l.?

De er ikke musikere i den forstand, at de spiller offentligt og er i det
hele taget ikke tilknyttet orkestre, så vidt jeg ved. Det er private
venner, hvoraf nogle af dem elsker at spille folkemusik. Jeg er sikker på
deltagelse af en harmonika og en guitar og jeg kan selv bidrage med
skomagerbas, hvis jeg kan låne et instrument, men hvor mange "musikere" vi
bliver, er p.t. usikkert.

Det er et privat weekendbesøg. For nogen tid siden var vi på besøg i Polen
og det var der det hele startede. De er fantastisk dygtige og meget
musikalske - særligt ham med harmonikaen. Han har et formidabelt repertoire
i forvejen, men behøver blot at høre nogle få strofer af en ny melodi og så
kører den bare.

Sveden driver ned ad ruderne, solide dramme af god polsk vodka hjælper på
stemningen og hvis vi ikke kender en tekst til et stykke musik,
improviserer vi bare noget. Lystigt
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Niels U. Kristiansen

Dato : 18-06-08 22:07

Kurt Hansen wrote:

> Det første stykke, mener du?
Næh, Nr. 6 og den hedder vist blot Den Røde Lue. Jeg genkender også
Bette mand i knibe og Totur til Vejle, men der må være andre, der er
mere sikker på det her.

> [...]
>
> Sveden driver ned ad ruderne, solide dramme af god polsk vodka hjælper på
> stemningen og hvis vi ikke kender en tekst til et stykke musik,

Det lyder skønt.

Dit bånd med Thy Spillemandslaug er tidstypisk for 70-80'erne. Man tog
20-40 musikere i alle aldre og på alle musikalske niveauer og så
spillede man derudaf for et glad dansende publikum. Et mere nutidig valg
kunne være Rebild Spillemændende, http://www.rebildspillemaendene.dk/ ,
som er nogle af de dygtigste i dansk spillemandstradition.

En noget anderledes stil, men til gengæld en stadig levende dansk
spille- og dansetradition, er musikken fra Fanø, smukt repræcenteret af
Jæ' Sweevers, http://www.sweevers.dk/ . Den vil med garanti få dine
polske venner til at spidse ører. Musikken er 2/4, men danses 3/4, lidt
a la "polsk dans" eller "polska"

god fornøjelse i sommernatten
Niels

Fra : Niels U. Kristiansen

Dato : 19-06-08 15:29

Niels U. Kristiansen wrote:
> Næh, Nr. 6 og den hedder vist blot Den Røde Lue. Jeg genkender også
> Bette mand i knibe og Totur til Vejle, men der må være andre, der er
> mere sikker på det her.

Hm...måske hedder Den røde Lue faktisk Totur til Vejle? Men i hvert fald
var Den røde Lue en folkemusikgruppe i 70'erne.
mvh
Niels

Fra : Niels U. Kristiansen

Dato : 01-08-08 09:26

Niels U. Kristiansen wrote:
> [...]
> Jæ' Sweevers, http://www.sweevers.dk/ . Den vil med garanti få dine
> polske venner til at spidse ører. Musikken er 2/4, men danses 3/4, lidt

Weekendavisen i dag bringer en helsidesartikel om kunstnerlivet på Fanø
og sidste del omtaler den fanøske spille- og dansetradition.

mvh
Niels

Fra : Esben I.

Dato : 18-06-08 21:21

Kurt Hansen wrote:
> [...]
>
> Vi får besøg af nogle polakker med diverse instrumenter og vi vil gerne
> jamme, synge og spille i lystigt lag hele natten.

Nr. 14 er "Bette mand i kniw"
mvh
Esben I.

Fra : Esben I.

Dato : 18-06-08 21:24

Kurt Hansen wrote:
> Jeg har overspillet et gammelt kasettebånd til harddisken, men harb forlist
> det oprindelige cover, så jeg ved ikke hvad stykkerne hedder. Musikken
> leveres af Thy Spillemandslaug og er helt i top.
Nr 16 kender jeg som "Læg di maw"
mvh
Esben I.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 22-06-08 10:53

> [...]

> leveres af Thy Spillemandslaug og er helt i top.
>
> Kan nogen fortælle mig hvad de enkelte stykker hedder, samt om der findes

En venlig sjæl har sendt mig et scanning af omslaget og jeg kan nu opstille
følgende titler:

1. Pirrevals
2. Hamborg sekstur
3. Katrinevals
4. Tellings hopsa
5. Kliplev marked
6. Den røde lue
7. Vals nr. 4
8. Doudlebska polka (tjekkisk)
9. Fædrelandspolka
10. Familievals fra Falster
11. Klaphopsa
12. Trekantet sløjfe
13. Den toppede høne fra Thy
14. Bitte mand i knibe
15. Gärdebylåtan (svensk)
16. Fynbo
17. Trommevals

Så mangler jeg kun at finde teksterne til dem der har sådan en

--
Venlig hilsen
Kurt Hansen