Nespresso
Fra : Jonas Kofod

Dato : 22-06-08 21:19

Som subjekt siger, jeg tænker på det der patron system de har.

Sidder lidt og overvejer en ny espresso maskine, og da det viser sig jeg
har mulighed for at få disse her patroner kommer det med i overvejelsen.
Men jeg aner ikke noget om systemet.
Så:
Er det muligt at få maskiner der kan klare "normal" brygning og
nespresso systemet?
Jeg tænker at det kunne klares ved at have forskellige dyser. Er det
helt hen i vejret?
Er det i det hele taget god kaffe det der nespresso?

Al input modtages med tak.

Fra : Linde

Dato : 22-06-08 22:56

"Jonas Kofod" <news@jlkofod.dk> skrev i en meddelelse
> Er det i det hele taget god kaffe det der nespresso?

Uden at have spurgt ind til systemet, ud over prisen der var 3-3,5 kr/kop,
har jeg prøvet en kop af den sorte, tror jeg nok...jeg vil sige at det gav
en overraskende god kop, med stærk, aromatisk kaffesmag. Cremaen var helt i
top, og faktisk var jeg temmelig positivt overrasket over den. Noget bedre
end min egen Senseo, der egentlig virkede ret kønsløs i sammenligning...uden
dog at være helt sammenlignelig. Du skal nok stå op lidt før en ægte
"barista" for at servere ham/hende en kop hvro hun vil acceptere den...dens
oprindelse alene vil nok frastøde ham/hende...men den smager egentlig ret
godt. Jeg ville gerne prøve flere varianter hvis jeg kunne. Men som Senseo
tror jeg der er tale om en dille, der aldrig vil slå an, alene på grund af
"færdigpakke" systemet. Det vil aldrig blive accepteret som en god, naturlig
kop, uanset prisen. Men skulle jeg vælge den dag i dag tog en nespresso frem
for senseo´en.

Mvh
Linde

Fra : Jonas Kofod

Dato : 23-06-08 21:36

Linde skrev:
> [...]
> kop, uanset prisen. Men skulle jeg vælge den dag i dag tog en nespresso frem

Du nævner nogle vigtige punkter for overvejelse.
Prisen: Som sagt jeg kan få den til en vis grænse. Men det skulle vist
være omtrent 2,75 kr og en del billigere ved bestilling i udlandet.
Smagen: Ja det lader til at give en gedigen kop kaffe, der samtidigt er
nem at lave. Jeg har dog tilgode at smage den, men jeg smutter ind på
deres café i KBH een af dagene og ser om mine egne erfaringer svarer til
hvad jeg hører og læser.
Baristaer: Det rører nok lidt ved principper og fordomme. Der er ikke så
meget gourmet over et standard produkt man ikke selv kan påvirke, hvor
godt det så end er. Men det er nok een af grundene til jeg ønsker en
løsning der klarer begge dele. Ligesom jeg heller ikke har noget imod at
man kan gå ind i en McD og bekvemt få en iso9000 certificeret cheese -
sålænge det er eet tilbud blandt mange.
Konceptets fremtid: Ja, det kan tænkes du har ret. Men jeg tror nu
alligevel at når Nestlee sætter noget i vandet skal projektet nok holde
længere end den maskine jeg evt. vil købe. Og jeg tror at konceptet har
sin kundegruppe til trods for dets problemer med at blive accepteret som
rigtige kaffe i nogle kredse. Det har i øvrigt eksisteret i udlandet i
en årrække allerede. Men det er korrekt at hvis udvalget om et års tid
bliver smalt og fesent, så er det en lidt kedelig maskine at være bundet
til. Men det er jo også derfor jeg ønsker en maskine der kan klare
normal espresso ligesom Nespresso.

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 03-07-08 21:02

> [...]
> hen i vejret?
> Er det i det hele taget god kaffe det der nespresso?

Jeg synes nespresso smager frygteligt, men jeg er også nørd
Hvis du gerne vil have det nemt, bør du overveje en amskien, der både kan
tage løs kaffe, og såkaldet "kaffepods", der er espressomaskinens svar på
tebreve. De giver ikke så god espresso som friskristet, nymalet kaffe, men
den er helt sikkert bedre en nespresso, og du slipper for griseriet.

Anders

http://spisdrik.blogspot.com
www.vinkritik.dk

Fra : Jonas Kofod

Dato : 04-07-08 19:53

Anders Halskov-Jensen skrev:
> [...]
> tebreve. De giver ikke så god espresso som friskristet, nymalet kaffe, men
> den er helt sikkert bedre en nespresso, og du slipper for griseriet.

Tanken er så klart at jeg skal have en maskine der kan begge dele. Det
er det jeg spørger til.
Fastfood til sin tid og slowfood til sin tid - begge dele er en
berigelse og har sin berettigelse.
Jeg er kommet så langt at Krups har en model der kan begge dele. Smagt
noget har jeg dog ikke - men indtil videre hører har jeg hørt meget godt
om smagen, også fra folk der dyrker kaffe entusiastisk.

Fra : Padre

Dato : 04-07-08 21:49

Jonas Kofod skrev:

> [...]
> noget har jeg dog ikke - men indtil videre hører har jeg hørt meget godt
> om smagen, også fra folk der dyrker kaffe entusiastisk.

Tja, jo, ja - bum bum bum

Jeg har prøvet nespresso hos en ven, den smager OK, men smagen får mig
til at tænke "tilsætningsstoffer".

Jeg har i årevis haft helvautomatiske espressomaskiner, netop fordi jeg
som dig tænkte, at nogle gange skulle det bare være praktisk. Efter den
sidste døde, skiftede jeg til en manuel maskine, og jeg må ærligt
indrømme, at efter jeg igen får "ordentlig" espresso, fortryder jeg
årene med halvgod espresso.

--
padre

Fra : Jonas Kofod

Dato : 04-07-08 22:27

Padre skrev:

> Tja, jo, ja - bum bum bum
>
> Jeg har prøvet nespresso hos en ven, den smager OK, men smagen får mig
> til at tænke "tilsætningsstoffer".

Der er jo ingen tilsætningsstoffer som man med fordel kunne tilføje til
en løsning som denne. Hvad end du har smagt er ikke tilsætningsstoffer.

> [...]
> sidste døde, skiftede jeg til en manuel maskine, og jeg må ærligt
> indrømme, at efter jeg igen får "ordentlig" espresso, fortryder jeg

Der vil jeg jo oplagt kunne finde frem til hvad jeg vælger fra dag til
dag, da jeg kigger efter et system der skal rumme begge muligheder.
Mulighederne for at lave det fra bunden og selv justere på tingene skal
jeg også have. Men når jeg ikke har brug for det burde det ikke være
noget tab at have en hurtig nem løsning.
Som jeg ser på det principielt er det eneste man behøver at miste ved en
automatisk løsning muligheden for bestemme selv. Derfor kan den også,
ideelt set, levere samme kvalitet som den manuelle, bare uden variations
mulighederne. Denne mangel på variation og selvtilberedning vil jeg godt
tro at mange mener at de kan smage forskel på.

Fra : Padre

Dato : 05-07-08 07:21

Jonas Kofod skrev:

> Der er jo ingen tilsætningsstoffer som man med fordel kunne tilføje til
> en løsning som denne. Hvad end du har smagt er ikke tilsætningsstoffer.

Jeg sagde jo heller ikke, at der var tilsætningsstoffer i, jeg sagde at
smagen ledte tanken hen på tilsætningsstoffer.

--
padre

Fra : Jonas Kofod

Dato : 07-07-08 21:38

Padre skrev:

> Jeg sagde jo heller ikke, at der var tilsætningsstoffer i, jeg sagde at
> smagen ledte tanken hen på tilsætningsstoffer.

Ja, det sagde du. Jeg tror det lægger op til en blindsmagning.

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 05-07-08 17:48

tak.

> [...]
> noget har jeg dog ikke - men indtil videre hører har jeg hørt meget godt
> om smagen, også fra folk der dyrker kaffe entusiastisk.

Du kan ikke få en maskine, der kan lave rigtig espresso og nespresso. Men du
kan få maskiner, der både kan bruge pods og løs kaffe. Og det må vel være
ligesågodt.
Hvis du virkelig insisterer på at ville have både nespresso og rigtig
espresso, må du købe 2 maskiner.
Jeg har aldrig mødt en Krupps-maskine, der kunne lave ordentlig espresso. Og
husk iøvrigt en god kværn, som er en meget væsentlig forudsætning for god
espresso.

Anders

Fra : Jonas Kofod

Dato : 07-07-08 21:48

> [...]
> kan få maskiner, der både kan bruge pods og løs kaffe. Og det må vel være

Ja det er jo ikke lang kaffe de maskiner laver af den løse kaffe, så jeg
kan ikke rigtigt følge dit synspunkt.

> [...]
> husk iøvrigt en god kværn, som er en meget væsentlig forudsætning for god

Jeg gider ikke diskutere om hvad der er kan betegnes som rigtig og ikke
rigtig noget som helst udfra nogle forudindtagede personlige holdninger
og fine fornemmelser.
Jeg har allerede en udemærket kværn.

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 09-07-08 12:49

> Ja det er jo ikke lang kaffe de maskiner laver af den løse kaffe, så jeg
> kan ikke rigtigt følge dit synspunkt.

???Hvem taler om lang kaffe. Jeg prøver blot at videregive, at man kan få
espressomaskiner, der både kan bruge løs, malet kaffe OG kaffepods(blot ikke
nespresso). Så kan du frit vælge hvilken metode du vil anvende

> [...]
> rigtig noget som helst udfra nogle forudindtagede personlige holdninger og

Jamen, der er ingen fine fornemmelser involveret, så jeg omformulerer blot
en anelse:

Hvis du vil kunne lave både nespresso, og espresso af løs kaffe, ender det
formentlig med 2 maskiner.
Fedt, at du har en god kværn. Kværne af "blendertypen", med et roterende
blad kan nemlig ikke anvendes til espresso.

God jagt!

Anders

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 09-07-08 13:25

Anders Halskov-Jensen <anders@vinkritik.dk> wrote:

> [...]
> Fedt, at du har en god kværn. Kværne af "blendertypen", med et roterende
> blad kan nemlig ikke anvendes til espresso.

Godt svar.

Egentlig er det meget enkelt. Her i livet vil vi gerne kunne en masse
ting og løse forskellige opgaver.

Som IT konsulent kan det nogen gange være svært at forklare folk hvad de
skal bruge fx. et billedbehandlingsprogram til; jamen jeg har Word!

Eller hvorfor de skal bruge en rigtig webeditor; jamen jeg har Word!

Eller er ved at lave en database; jamen jeg har Word!

Alt her i livet er som en værktøjskasse; der er mange forskellige
stykker værktøj - både til når man vil hamre, skrue, høvle, slibe og så
videre- du kan ikke bruge Word til det hele!

Vil man have ordentlig espresso, så køb en rigtig espresso maskine med
E61 hoved eller gå ud i byen og køb din espresso.

Vil man have ordentlig kaffe, så køb en rigtig god kaffemaskine - fx. en
Moccamaster.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Jonas Kofod

Dato : 09-07-08 19:17

Jesper Haaber Gylling skrev:

> [...]
> E61 hoved eller gå ud i byen og køb din espresso.
>
> Vil man have ordentlig kaffe, så køb en rigtig god kaffemaskine - fx. en

Men det er vel heller ikke umuligt at finde en PC hvor alle dine
forskellige vidunderlige programmer kan ligge på og dermed udgøre en,
hardwaremæssig, løsning?
Og selvom man skal bruge et special værktøj som f.eks. en hammer til at
lægge gulv, har jeg da fået ganske hæderlige resultater med både en
kløfthammer og en møbelhammer. Så selvom der skal bruges et specielt
værktøj kan der stadigt være flere veje til rom, og een løsning, E61,
behøver ikke være det eneste saliggørende.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 09-07-08 19:10

> ???Hvem taler om lang kaffe. Jeg prøver blot at videregive, at man kan få
> espressomaskiner, der både kan bruge løs, malet kaffe OG kaffepods(blot ikke
> nespresso). Så kan du frit vælge hvilken metode du vil anvende

Den Krups maskine jeg omtaler har en dyse til løs kaffe og en til
nespresso. Når du så siger det ikke er espresso må jeg jo gå ud fra at
du enten mener der er tale om noget du ikke vil karakterisere som
espresso og/eller lang kaffe.

> [...]
> en anelse:
>
> Hvis du vil kunne lave både nespresso, og espresso af løs kaffe, ender det

Og der går vi nok fejl af hinanden for jeg omtalte tidligere at jeg
havde fundet en Krups der har begge systemer. Når du så afviser det som
værende espresso tager jeg det som du dømmer det ikke espresso værdigt,
og misforstår dermed.

> Fedt, at du har en god kværn. Kværne af "blendertypen", med et roterende
> blad kan nemlig ikke anvendes til espresso.

Nej, det er klart. Muligvis skal den dog "dupleres" af en magen til da
jeg påregner at den nye nespresso løsning ikke skal stå samme sted.

> God jagt!

Tak. Jeg fik iøvrigt stukket hovedet ind i den, må jeg sige, meget
strømlinede koncept, nespresso butik. Meget af stilen er jo en anelse
for overskruet, men jeg syntes nu at de espressoer jeg fik smagt forekom
ganske hæderlige.