Grillbriketter
Fra : Kurt Hansen

Dato : 22-06-08 11:17

I starten af sæsonen købte jeg nogle sække grillbriketter i Brugsen, som
skulle være helt fantastiske, vistnok 60.000 kilo-et-eller-andet.

Jeg grillet mange gange i år, men er aldrig rigtig blevet god til det.
Enten forkuller kødet på rekordtid, eller også går briketterne ud. Det er
naturligvis et samspil mellem grilltypen, briketterne, styring af
luftindtaget o.s.v., men jeg bliver bare mere og mere forvirret.

Jeg griller fortrinsvist pølser, spyd, koteletter, farsbøffer o.s.v., så
der er mestendels tale om korttidsgrillning, så mine superbriketter er
måske for voldsomme - især hvis jeg åbner for spjældene både i bund og låg?
Jeg har bare erfaret, at hvis jeg lukker helt eller delvist for luften, dør
briketterne i løbet af få minutter.

Hvilke briketter/kul er mest velegnede til korttidsgrillning og hvor køber
man dem?

Er der nogen der kan give en kort og letfattelig vejledning i grillningens
kunst - især med luftstyring?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 22-06-08 11:52

"Kurt Hansen" <kurt@fjerndettetowle.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> naturligvis et samspil mellem grilltypen, briketterne, styring af
> luftindtaget o.s.v., men jeg bliver bare mere og mere forvirret.

Prøv at kigge på: www.grillguru.dk

Steen.

Fra : Ivar

Dato : 22-06-08 12:52

Kurt Hansen skrev:

> Enten forkuller kødet på rekordtid, eller også går briketterne ud. Det er
> naturligvis et samspil mellem grilltypen, briketterne, styring af
> luftindtaget o.s.v.,

Jeg genkender slet ikke dit problem. Jeg har en traditionel grill,
åben opad og fremad. Der er kvalitetsforskel på brikkerne, jeg
får fat i, men de holder altid længere end nødvendigt. Jeg har aldrig
oplevet at de går ud. Jeg bruger også kun gillen til traditionel
grillmad. Temperaturen regulerer jeg ved at hæve eller sænke risten.

Hvis du har en grill med luftindtag i bunden, kan du opnå temperaturer
som i en smede-esse. Jeg tror du har den forkerte grill til dine behov.

Ivar Magnusson

--
Bruger du Outlook Express?
Se her, hvad den gratis MesNews kan:

Fra : Rainman

Dato : 22-06-08 12:56

Kurt Hansen wrote:
> [...]
> man dem?
>
> Er der nogen der kan give en kort og letfattelig vejledning i grillningens
Sørg for at briketterne er i glød (askegrå) overalt før du hælder dem
fra starteren over i grillen. Heat-beds sælges overalt og er dels
billige og dels udmærkede. Har desuden den fordel i en Weber at du ofte
kan genbruge en god sjat hvis du husker at lukke for lufttilførslen når
du er færdig med at grille.

Fra : Heidi

Dato : 22-06-08 20:43

Kurt Hansen wrote:

> Jeg grillet mange gange i år, men er aldrig rigtig blevet god til det.
> Enten forkuller kødet på rekordtid, eller også går briketterne ud.

Prøv evt. at lægge briketterne i en ring rundt i kanten af grillen, og
så stege dit kød i midten over inddirekte varme - og så måske bare lige
give det den sidste varme/bruning direkte over briketterne til sidst.
Det virker udmærket hvis der er nok briketter og de er ordentligt varme!
Det er jo lidt som hvis man skal stege et helt stykke kød, men det er
gået udmærket da vi prøvede med kyllingebryst og revelsben.

I øvrigt har jeg læst at man skal bruge ca. 50 briketter i en 57 cm
grill, og ca. 40 i en 47 cm grill - måske det kan være en hjælp til at
få den rette varme i grillen...

--
Heidi