Hvad for en type spatel er god at købe?
Fra : Peter Knutsen

Dato : 19-06-08 15:30

Jeg står og roder med et teknisk problem, i forbindelse med
pandestegning af diverse madvarer: Ingen af de spatelmaterialer jeg
kender til er gode.

Min spatel af plast knækkede på et tidspunkt, hvilket jo egentlig ikke
er så mærkeligt. Sådan en stegepande kan vel hurtigt blive 150 grader
varm, eller måske mere.

Så købte jeg en spatel af et eller andet kunststof, noget sort
fleksibelt noget, og den var god at bruge (let og flad) og nem at vaske
op, men på et tidspunkt opdagede jeg at den var begyndt at smelte lidt,
og så blev jeg jo bekymret for at dele af den skulle være havnet i maden.

Dernæst en metal-spatel, men jeg er hundeangst for at komme til at
ødelægge mine teflonpander med den, især når jeg laver omelet hvor man
jo skal stå og skrabe ned mod stegepandens bund, så den er jeg holdt op
med at bruge igen.

For nogle uger siden kapitulerede jeg og købte en træspatel, og den er
for såvidt udmærket at bruge, men den er decideret besværlig at vaske
op, og selv om jeg ikke er bakterieforskrækket, så bliver jeg da lidt
usikker. Den er heller ikke specielt flad (faktisk lidt mindre flad,
såvidt jeg husker, end den plastmodel jeg oprindeligt brugte).

Er der et 5. materiale som jeg har overset? Ellers er min plan at købe 2
kunststofspatler (én til brug, og én i reserve), og så ellers prøve at
passe på med at de bliver udsat for for megen varme.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Max

Dato : 19-06-08 15:55

Hej Peter

> prøve at passe på med at de bliver udsat for for megen varme.

Du kunne jo smide dine teflonpander ud og købe pander der kan
tåle en metalspatel.

--
Mvh Max

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 19-06-08 16:30

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> kunststofspatler (én til brug, og én i reserve), og så ellers prøve at
> passe på med at de bliver udsat for for megen varme.

Mon ikke det er dig der ikke forstår hvordan man arbejder i et køkken?
En alm. plasticspatel som du kalder den kan holde i årevis hvis man bruger
den rigtigt.

Steen.

Fra : Nana Sørensen

Dato : 19-06-08 20:28

> Mon ikke det er dig der ikke forstår hvordan man arbejder i et køkken?
> En alm. plasticspatel som du kalder den kan holde i årevis hvis man bruger
> den rigtigt.
>
> Steen.

Min mor har en rød plastikspatel som hun købte da hun flyttede hjemmefra som
18årig. Hun er så 52 nu og har den endnu. Jeg købte en i samme plastik da
jeg flyttede hjemmefra som 17årig, nu er jeg 24 og den ser ud som ny.
Altså... Du må jo ikke lade den ligge på panden i timer, når du steger.
Steg maden, ikke spatelen.

Fra : Ukendt

Dato : 19-06-08 17:06

Peter Knutsen wrote:
> [...]

Du la'r vel ikke spatlen ligge på panden mens maden steger ?

Min plasticspatel ( i hvid ) er mindst 20 år gammel, og fejler intet ud over
lidt misfarvning.

Mvh Ebbe

Fra : Jens Bruun

Dato : 19-06-08 20:36

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> for såvidt udmærket at bruge, men den er decideret besværlig at vaske
> op, og selv om jeg ikke er bakterieforskrækket, så bliver jeg da lidt

Træ er det allerbedste - både mht. bakterier men så sandelig også mht. brug.
Jeg bruger nødigt andet i mit køkken.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 19-06-08 23:14

Jens Bruun wrote:

> Træ er det allerbedste - både mht. bakterier men så sandelig også mht. brug.
> Jeg bruger nødigt andet i mit køkken.

Den ru overflade er ellers svære at vaske op.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Max

Dato : 19-06-08 23:27

Hej Peter

> Den ru overflade er ellers svære at vaske op.

Men træ er åbentbart lidt mærkelig når det drejer
sig om hygiejne.

Man har inden for fødevareindustrien undersøgt forskellen
på træpaller og plastpaller, og til alles overraskelse var
der færre barkterier på træpallerne end på plastpallerne.

--
Mvh Max

Fra : Padre

Dato : 20-06-08 07:01

Max skrev:

> [...]
> på træpaller og plastpaller, og til alles overraskelse var
> der færre barkterier på træpallerne end på plastpallerne.

Og undersøgelser af skærebrætter viser at det samme gælder
træskærebrætter sammenlignet med plasticskærebrætter.

Der var en, som engang skrev her i gruppen, at det måtte være fordi
vandet tørrer bort på træets overflade.

Selv ved jeg ikke noget om årsagen, men træ er åbenbart et meget
hygiejnisk materiale.

Selv bruger jeg en skønsom blanding af af træ- og metalspartler, men jeg
har ingen pander med belægning.

--
padre

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 20-06-08 12:21

Max wrote:

> [...]
> på træpaller og plastpaller, og til alles overraskelse var
> der færre barkterier på træpallerne end på plastpallerne.

Det er bl.a. fordi træ er en lille smule naturligt antiseptisk.

Ebbe

Fra : Emil

Dato : 20-06-08 00:51

Peter Knutsen wrote:

>Den ru overflade er ellers svære at vaske op.

Jo, de første mange gange skal træet slibes let med fint sandpapir, så
de årer som rejser sig, bliver 'slidt' væk (børnelærdom).

Herefter er det et perfekt værktøj: Tyndt, bøjeligt og en god
indikator for temperaturen i stegeolien (vandet i træet bobler ved
kogepunktet). Og det klarer også turen i opvaskeren.
Og så ridser det hverken i den rustfri gryde/pande eller i
teflonbelagte ditto.

m.v.h. Emil

Fra : zenobia

Dato : 29-06-08 12:44

On 19 Jun., 16:30, Peter Knutsen <pe...@sagatafl.invalid> wrote:
> [...]
> kunststofspatler (én til brug, og én i reserve), og så ellers prøve at
> passe på med at de bliver udsat for for megen varme.

Køb en af oliventræ, den er halvdyr, men glat i stedet for det ru
fyrretræ.