lammehals ideer
Fra : Inger D.

Dato : 09-06-08 17:22

Jeg er ved at tø en halv lammehals op. Har du en ide til, hvad jeg kan lave
af den?
Jeg har gulerødder, kartofler, løg, hvidløg, dåsetomat, tomatpuré, oregano,
basilikum, salvie og lidt rødvin til rådighed.

Inger D.

Fra : Mcloud

Dato : 09-06-08 18:46

Hej Inger
Jeg ville lave en pate eller sylte
af den
Hilsen Mcloud

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 10-06-08 19:42

On Mon, 9 Jun 2008 19:45:40 +0200, "Mcloud" <raski@dbmail.dk> wrote:

>Hej Inger
> Jeg ville lave en pate eller sylte
>af den

Med fare for at blive stemplet som medløber -- for først at hoppe med
på Trines forslag og derefter dit, ja, så er ideen om en sylte faktisk
ret god. Evt. koge i først suppe halstykket & derefter andefedt --
efter at have saltet og krydret dem godt i et døgns tid (a la
rillette).

--
Mvh.

Kasper
http://www.bergholt.net (Bergholts opskrifter)

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 09-06-08 18:59

"Inger D." <blabla@no.no> writes:

> [...]
> Jeg har gulerødder, kartofler, løg, hvidløg, dåsetomat, tomatpuré, oregano,
> basilikum, salvie og lidt rødvin til rådighed.

Det passer ikke lige til vejret, men jeg ville brune køddet i en
stegeso, hælde gulerødder, kartofler, løg og hvidløg ved sammen med
rødvin og salvie og lade det simre i ovnen ved 120 grader 3-5 timer.

Mvh Trine

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 10-06-08 18:46

On Mon, 09 Jun 2008 19:58:58 +0200, Trine Kornum Christiansen
<news@trinekc.dk> wrote:

>Det passer ikke lige til vejret, men jeg ville brune køddet i en
>stegeso, hælde gulerødder, kartofler, løg og hvidløg ved sammen med
>rødvin og salvie og lade det simre i ovnen ved 120 grader 3-5 timer.

Hej Inger & Trine!

Jeg kan sagtens følge dig, Trine, når du siger, at det ikke passer til
vejret med langtidsbraiseret kød ved relativt lav temperatur.

På den anden side har man også tidligere anvendt langtidstilberedning
af den slags kødstykker -- når det var sommer og varmt. Traditionelt
har man så valgt at variere tilbehøret efter årstiden.

Jeg kan sagtens følge dit bud -- men ville måske bytte rødvinen ud med
hvidvin eller cider (eller måske en god æblesaft). Derudover ville jeg
servere kartoflerne for sig selv -- evt. sammen med nye ærter.

Hvis tilbehøret skal være lidt mere funky har arla et bud på en sød
kartoffelkompot her:
http://www.arla.dk/C1256F0A0041AB8A/O/527CF82B3CE21351C12573EF0052C7DC

--
Mvh.

Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Bergholts opskrifter - om mad & vin og
sammenspillet imellem)

Fra : Inger D.

Dato : 11-06-08 08:09

> [...]
> Jeg har gulerødder, kartofler, løg, hvidløg, dåsetomat, tomatpuré,
> oregano, basilikum, salvie og lidt rødvin til rådighed.

Tak for alle jeres ideer. Grundet tiden og udvalget af ingredienser endte
jeg dog med at lave en gryderet. Jeg kogte kødet en time med løg, salvie,
salt, peber og en gulerod. Tog derefter kødet af benene og kogte det
yderligere en halv time med kartofler, gulerødder og suppevandet, der var
blevet kogt idt ind. Jeg serverede ris til. Det smagte rigtig godt, men
kødstykkerne er ret forskellige i konsistensen.
Det med pateen lyder godt. Det tror jeg, jeg vil prøve en anden gang, jeg
får fat i en lammehals.

Inger D.

Fra : Margrete Johansen

Dato : 17-06-08 19:16

"Inger D." <blabla@no.no> wrote in message

> [...]
Jo, jeg ville brune halsen og stege den i gryde sammen med hvidløg i
rigelige mængder og champignons - nu har du jo lavet den og kan købe det der
mangler til næste gang. Halsen afgiver en del fedt, skum det omhyggeligt af
og smid lidt fløde ned i sovsen. Salt i rigelige mængder og servér med hvad
du har lyst til. En rigtig smaskeret, sådan én som man spiser sammen med
nogen man kender godt, for det kan ikke lade sig gøre at spise det
yndefuldt, når man sidder der og slubrer.

Margrete/ www.smagsuniverset.dk