Andet multimedie
bentjuul 3670
Lave 3D logo
Fra : Ukendt

Dato : 30-06-08 03:19

Hvordan laver man et 3D logo i stil med det som er i øverste venstre hjørne
på denne side:
www.studiedata.dk (det blå logo)

Kan det laves i Photoshop 7?

Mvh Peter

Fra : Rado

Dato : 30-06-08 12:24

On Mon, 30 Jun 2008 04:19:07 +0200, "Peter S." <nejtak> wrote:

>Hvordan laver man et 3D logo i stil med det som er i øverste venstre hjørne
>på denne side:
>www.studiedata.dk (det blå logo)

Det er relativt let at lave sådan noget i Xara Xtreme. Her er et
eksempel på et logo lavet på under 3 min. (videoen kører med 2x
hastighed). Der er mulighed for at ændre perspektiv, extrusion og
bevel på forskellige måder også, samt diverse former for
efterredigering. Farverne er ikke helt rigtige på videoen, det færdige
logo kan ses ved at scrolle længere ned på siden.

http://taosoft.dk/temp/logo/logo.html

Serif DrawPlus X2 kan noget lignende, men jeg har ikke selv prøvet
programmet.

--
Rado

You are the salt of the earth. You can change your destiny!
You can give birth to a new civilization or you can create
Hell on earth. - Georges Ohsawa

Fra : Ukendt

Dato : 30-06-08 15:03

Rado wrote:
> [...]
> efterredigering. Farverne er ikke helt rigtige på videoen, det færdige
> logo kan ses ved at scrolle længere ned på siden.

Super sejt! Tak for hjælpen!
Prisen ser også rimelig ud.
Men ved du om Photoshop eller måske Illustrator kan lave lignende ting?

Fra : Morten Lind

Dato : 30-06-08 17:26

Peter S. <nejtak> wrote:

> Super sejt! Tak for hjælpen!
> Prisen ser også rimelig ud.
> Men ved du om Photoshop eller måske Illustrator kan lave lignende ting?

Ja da - Illustrator har en glimrende 3D funktion.

M.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-07-08 07:45

Morten Lind skrev:

> Ja da - Illustrator har en glimrende 3D funktion.

Men den kom dog først i Illustrator 11 (CS). Peter S. sidder med
Photoshop 7 og er den købt som en suite, har han sandsynligvis
kun Illustrator 10.

Nå, men nok gætværk for i dag ;)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Ukendt

Dato : 01-07-08 15:13

Thomas G. Madsen wrote:
> Men den kom dog først i Illustrator 11 (CS). Peter S. sidder med
> Photoshop 7 og er den købt som en suite, har han sandsynligvis
> kun Illustrator 10.

Rart at vide. Tak for hjælpen. Jeg har pt. ikke Illustrator, men har længe
overvejet den.

Mvh Peter

Fra : Morten Lind

Dato : 01-07-08 17:38

Peter S. <nejtak> wrote:

> Rart at vide. Tak for hjælpen. Jeg har pt. ikke Illustrator, men har længe
> overvejet den.
>
> Mvh Peter

Gør det - studer den - prøv den - du ender med, ikke at kunne undvære
den. Illustrator kan alt.

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-07-08 23:37

Morten Lind skrev den 01-07-200
> Gør det - studer den - prøv den - du ender med, ikke at kunne undvære
> den. Illustrator kan alt.

Undtagen spise Type3 fonte. Øv.

Fra : Morten Lind

Dato : 02-07-08 04:09

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Undtagen spise Type3 fonte. Øv.

Hører vel ret beset heller ikke hjemme i et vektorprogram?

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-07-08 17:27

Morten Lind skrev den 02-07-2008 05:09:

> Hører vel ret beset heller ikke hjemme i et vektorprogram?

Hvis et vektorprogram kan spise PostScript, er det vel ikke urimeligt at
forvente det?

Du ved, ligesom at Word kan åbne Word-filer?

Fra : Morten Lind

Dato : 02-07-08 20:13

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Hvis et vektorprogram kan spise PostScript, er det vel ikke urimeligt at
> forvente det?
>
> Du ved, ligesom at Word kan åbne Word-filer?

Øh, er det mig eller dig, der blander noget sammen?

Type 3 er så vidt jeg er orienteret pixeltingester og hører derfor
hjemme i et fotobehandlingsprogram.

Og jeg tror, at PostScript er et tryksprog.

Men hvis Type 3 skrifterne er indkapslede efterskriftsarkiver, ja, så
burde de naturligvis kunne blive behandlet af Illustrator, men er de
det?

Hvad er der iøvrigt med Type 3 fonte, der gør dem interessante, i
forhold til sande skriftfamilier?

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-07-08 07:36

Morten Lind skrev den 02-07-2008 21:13:

> Hvad er der iøvrigt med Type 3 fonte, der gør dem interessante, i
> forhold til sande skriftfamilier?

Jeg havde en situation hvor jeg havde en eksisterende udskrift som en
Postscript fil og den ville jeg gerne have brugt til at lave nogen
smårettelser på uden at skulle støve det sværttilgængelige program af
der havde lavet udskriften oprindeligt.

Det var ikke helt nemt.

Fra : Ukendt

Dato : 02-07-08 00:15

Morten Lind wrote:
> Gør det - studer den - prøv den - du ender med, ikke at kunne undvære
> den. Illustrator kan alt.

Ved du om Illustrator kan lave fx. et firmalogo om til 3D?

Fra : Morten Lind

Dato : 02-07-08 04:05

Rolle <---> wrote:

> Ved du om Illustrator kan lave fx. et firmalogo om til 3D?

Hvis du har logoet som en .eps eller .ai kan den godt - se dog også,
hvad Thomas har skrevet.

M.

Fra : Ukendt

Dato : 02-07-08 04:40

Morten Lind wrote:
> Hvis du har logoet som en .eps eller .ai kan den godt - se dog også,
> hvad Thomas har skrevet.

Hvis man kun har billedet som jpg?
Man kunne jo forestille sig, at logoet automatisk blev tegnet op i
vector-grafik vha. en funktion i Illustrator.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 02-07-08 08:07

Rolle skrev:

> Man kunne jo forestille sig, at logoet automatisk blev tegnet op i
> vector-grafik vha. en funktion i Illustrator.

Live Trace (som kom i CS2), men kvaliteten af resultatet afhænger af
flere ting. Jo hårdere komprimeret det er i JPEG, jo sværere vil Live
Trace have ved at vektorisere det (JPEG er jo et destruktivt format),
og det kommer også meget an på, hvor mange detaljer der er i logoet.

Selvom Live Trace er et fint værktøj til relativt simple logoer,
mener jeg stadig, at man i langt de fleste tilfælde opnår det bedste
resultat ved at rentegne logoer på den hårde måde. Altså "i hånden"
med de traditionelle vektorværktøjer. Hvis man mestrer de værktøjer
vil man faktisk ofte opdage, at det går langt hurtigere end at sidde
og skrue på Live Traces indstillinger.

Jeg selv bruger mest Live Trace til spændende effekter som f.eks. at
tage et foto og lave det om til vektorer.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 03-07-08 08:53

Morten Lind skrev:

> Type 3 er så vidt jeg er orienteret pixeltingester og hører
> derfor hjemme i et fotobehandlingsprogram.

Type 3 er PostScript-fonte. De kan indeholde pixelgrafik, men
består oftest af ren vektordata.

> Og jeg tror, at PostScript er et tryksprog.

Nærmere et programmeringssprog som bruges til at definere grafiske
elementers form og indbyrdes placering i forhold til hinanden på en
side, så de kan trykkes eller printes.

> Men hvis Type 3 skrifterne er indkapslede efterskriftsarkiver,
> ja, så burde de naturligvis kunne blive behandlet af
> Illustrator, men er de det?

Hvad betyder indkapslede efterskriftsarkiver?

> Hvad er der iøvrigt med Type 3 fonte, der gør dem interessante,
> i forhold til sande skriftfamilier?

Type 3 er en sand skriftfamilie.
Læs evt.: <http://www.postscript.org/FAQs/language/node46.html>,
<http://www.postscript.org/FAQs/language/node46.html> og/eller:
<http://en.wikipedia.org/wiki/Type_1_and_Type_3_fonts>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Lind

Dato : 03-07-08 14:54

> Hvad betyder indkapslede efterskriftsarkiver?

En syg morsomhed til Thorbjørn: .epsfiler

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-07-08 20:07

Thomas G. Madsen skrev den 03-07-2008 09:52:

> Hvad betyder indkapslede efterskriftsarkiver?

Morten er bare DAMP-sprogpurist i dag.

Noget med Post og Encapsulated og sårn.

Fra : Morten Lind

Dato : 03-07-08 14:51

> Der skulle have stået:

> [...]

Tak - jeg er blevet vildledt (ikke mere).

M.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 04-07-08 07:47

Morten Lind skrev:

> En syg morsomhed til Thorbjørn: .epsfiler

Ohhh! :)

--
Hilsen
Madsen