Andet multimedie
bentjuul 3670
JPG-filer: størrelse
Fra : Jørgen

Dato : 24-06-08 08:54

Hej

Jeg har bemærket, at filstørrelsen på mine jpg-billeder
formindskes, hvis jeg har åbnet billedet og umiddelbart
efter, gemmer det igen - uden at have gjort andet.

Eksempel: Et jpg-billed importeret direkte fra kameraet
fylder 1530 kb. Hentes frem på skærmen. Der gøres intet ved det.
Klikker på SAVE. Billed-størrelsen er den samme, men
fil-størrelsen er nu kun 532 kb.

Er der mon en forklaring ?

Venlig hilsen Jørgen Carlsen

Fra : Max

Dato : 24-06-08 09:21

Hej Jørgen

> [...]
> fylder 1530 kb. Hentes frem på skærmen. Der gøres intet ved det.
> Klikker på SAVE. Billed-størrelsen er den samme, men

Ja, dit program køre med en højere komprimeringsgrad end
dit kamera, og gør derfor billederne ringere.

--
Mvh Max

Fra : Jørgen

Dato : 24-06-08 12:17

Max skrev:
> Hej Jørgen

> Ja, dit program køre med en højere komprimeringsgrad end
> dit kamera, og gør derfor billederne ringere.

Umiddelbart kan jeg ikke se, at billederne forringes,
men tror det gerne.

Her er så næste spørgsmål: Kan jeg gøre noget for at ændre på
komprimeringen ? Jeg kører Paint Shop Pro 7.
Gode råd ønskes

mvh Jørgen Carlsen

Fra : Max

Dato : 24-06-08 13:09

Hej Jørgen

> Umiddelbart kan jeg ikke se, at billederne forringes,
> men tror det gerne.

Prøv at tage et billede, åbn og gem det 10 gange,
så burde man kunne se forringelsen.

> Her er så næste spørgsmål: Kan jeg gøre noget for at ændre på
> komprimeringen ? Jeg kører Paint Shop Pro 7.

Det burde du kunne, men jeg har ikke brugt PSP i mange
år, så jeg aner ikke hvor det sættes op.

--
Mvh Max

Fra : emj

Dato : 24-06-08 17:23

Jørgen skrev:

>Her er så næste spørgsmål: Kan jeg gøre noget for at ændre på
>komprimeringen ? Jeg kører Paint Shop Pro 7.

Det var sgu en gammel svend, men prøv
File/save as og vælg så options i den dialogboks, der dukker op.
Her tror jeg at PSP står med default kompressions factortil 15.
Ret factor til 1.

Hvorfor hiver du iøvrigt dine billeder ind i PSP, hvis du bare vil
gemme dem ubehandlet?

Hilsen emj

Fra : Jørgen

Dato : 24-06-08 19:23

emj skrev:

> [...]
> Ret factor til 1.
>
> Hvorfor hiver du iøvrigt dine billeder ind i PSP, hvis du bare vil

Kære emj

Tak for hjælpen mht. komprimering i PSP. Det gav svar på
mit spørgsmål.
med venlig hilsen Jørgen

Fra : Pico

Dato : 24-06-08 20:39

Jørgen wrote:

> Kære emj
>
> Tak for hjælpen mht. komprimering i PSP. Det gav svar på
> mit spørgsmål.
> med venlig hilsen Jørgen

Hvis du ikke gør noget ved billedet, hvorfor vælger du så save ? Kan du ikke
bare lukke det ?
--
MVH
Pico

Fra : emj

Dato : 24-06-08 21:05

Pico skrev:

>Hvis du ikke gør noget ved billedet, hvorfor vælger du så save ? Kan du ikke
>bare lukke det ?

Der sker ikke noget ved at vælge "save". Det virker på samme måde som
"bare at lukke".
Problemet opstår kun, hvis han vælger "save as" og gemmer under nyt
navn.

Hilsen emj

Fra : Max

Dato : 24-06-08 21:11

Hej emj

> Der sker ikke noget ved at vælge "save". Det virker på samme måde som
> "bare at lukke".

Nej, det virker som "Save", det overskriver den eksisterende fil.

--
Mvh Max

Fra : _

Dato : 24-06-08 21:03

"Pico" <Selvestemig@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvis du ikke gør noget ved billedet, hvorfor vælger du så save ? Kan du
> ikke bare lukke det ?
> --
> MVH
> Pico

Måske manden er tømrer?

Fra : preben nielsen

Dato : 30-06-08 07:59

"Jørgen" <kapp33@gmail.com> skrev i meddelelsen
> Hej
>
> Jeg har bemærket, at filstørrelsen på mine jpg-billeder
> formindskes, hvis jeg har åbnet billedet og umiddelbart
> efter, gemmer det igen - uden at have gjort andet.

Man gemmer sgu da ikke et jpg billede i jpg-format hvis man ikke har lavet
ændringer ... du mister yderligere detaljer hver gang !

-p