Olien koster 120 dollar
Fra : Ukendt

Dato : 22-04-08 18:17

119,75 dollar i skrivende stund... men det er jo slet ikke noget problem
ifølge nogle. Her er hvad folk med forstand på økonomi siger:

Global Recession a Possibility Because of Oil Price, IEA Says

By Fred Pals

April 22 (Bloomberg) -- The world may enter a recession as oil prices remain
at record highs, the director of the International Energy Agency said.

``That is a possibility,'' IEA Executive Director Nobuo Tanaka told
reporters in Rome at the International Energy Forum in Rome today when asked
if he thought high oil prices could cause a global recession. ``There's
certainly concern.''

Crude oil surged to $117.83 a barrel yesterday after Royal Dutch Shell Plc
said 169,000 barrels a day were suspended because of attacks in Nigeria.

To contact the reporters on this story: Maher Chmaytelli in Paris at
mchmaytelli@bloomberg.net; Fred Pals in Paris at fpals@bloomberg.net;

Det Internationale Energiagentur har talt... men vi opfinder da "bare" noget
andet.

/Kim

Fra : Jens Bruun

Dato : 22-04-08 18:21

"Kim Frederiksen" <kim snabel-a the bindestreg coffeeshop punktum dk>
skrev i en meddelelse news:480e1d75$0$90272$14726298@news.sunsite.dk

> Det Internationale Energiagentur har talt... men vi opfinder da
> "bare" noget andet.

De fleste, der har lidt forstand på sagerne, er enige om, at den høje
oliepris især skyldes den lave dollarkurs, men det er jo ikke helt så
spændende som "peak oil" dommedagsprofetierne...

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Ukendt

Dato : 22-04-08 18:24

> De fleste, der har lidt forstand på sagerne, er enige om, at den høje
> oliepris især skyldes den lave dollarkurs,

Det er absolut en medvirkende faktor, ingen tvivl om det.

> men det er jo ikke helt så spændende som "peak oil"
> dommedagsprofetierne...

Der er ikke noget med "dommedagsprofeti", peak oil er et uundgåeligt
matematisk faktum. Det kan sgu da ikke være så svært at forstå. Tror du vi
kan blive ved med at øge olieforbruget uden at gøre fund af betydning, og
uden at produktionen topper?

/Kim

Fra : Jens Bruun

Dato : 22-04-08 19:25

skrev i en meddelelse news:480e1f26$0$90274$14726298@news.sunsite.dk

> Der er ikke noget med "dommedagsprofeti", peak oil er et uundgåeligt
> matematisk faktum.

"Peak oil" er et faktum. En dommedagsprofeti er et begreb. Hvis man mener,
at "peak oil" medfører dommedag, er der tale om en "peak oil"
dommedagsprofeti. Er du med så langt?

> Det kan sgu da ikke være så svært at forstå.

Du har tydeligvis svært ved at forstå dansk.

> Tror
> du vi kan blive ved med at øge olieforbruget uden at gøre fund af
> betydning, og uden at produktionen topper?

Nej. Har jeg da skrevet det nogen steder? Jeg mener bare, at din tilgang til
problematikken er "dommedagsprofetisk", og at "peak oil" ikke bliver noget
særligt problem for menneskeheden.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Sten Schou

Dato : 23-04-08 12:03

"Kim Frederiksen" <kim snabel-a the bindestreg coffeeshop punktum dk> skrev
i meddelelsen news:480e1f26$0$90274$14726298@news.sunsite.dk...

> Det er absolut en medvirkende faktor, ingen tvivl om det.

Dertil kommer spekulation. SEB-bank forventer en gennemsnitlig oliepris for
2008 på 80$

http://borsen.dk/okonomi/nyhed/130070/

Hilsen Sten

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 23-04-08 14:47

Sten Schou wrote:

> Dertil kommer spekulation. SEB-bank forventer en gennemsnitlig
> oliepris for 2008 på 80$

Det kommer de til at vente længe på.

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 25-04-08 08:56

"Sten Schou" <dot@dotdot.com> skrev i en meddelelse

> Dertil kommer spekulation. SEB-bank forventer en gennemsnitlig oliepris
> for 2008 på 80$

Hvor kan man tage den anden side af det væddemål (Hvis SEB ikke bare snakker
i håb om at prakke et struktureret produkt på een eller anden taber)?

Fra : N_B_DK

Dato : 22-04-08 18:36

wrote in message news:480e1d75$0$90272$14726298@news.sunsite.dk
> 119,75 dollar i skrivende stund... men det er jo slet ikke noget
> problem ifølge nogle.

Det er ikke er problem, før prisen når over 1000$ indtil da skyldes det 117
andre ting end lige at olie ikke flyder som det gjorde tidligere.

--
MVH. N_B_DK
KVM consol købes (1024X768 eller højere)

Fra : Ukendt

Dato : 22-04-08 20:17

"N_B_DK" <N_B_DKSPAM@hotmail.com> wrote in message

> Det er ikke er problem, før prisen når over 1000$ indtil da skyldes det
> 117 andre ting end lige at olie ikke flyder som det gjorde tidligere.

Jeg er ikke sikker på jeg forstår dit indlæg. Er du ironisk, eller mener du
ikke det er et problem for vestens økonomi at overføre astronomiske summer
til Mellemøstlige banditstater?

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 25-04-08 09:05

"Kim Frederiksen" <kim snabel-a the bindestreg coffeeshop punktum dk> skrev
i en meddelelse news:480e3986$0$90269$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
>>

> Jeg er ikke sikker på jeg forstår dit indlæg. Er du ironisk, eller mener
> du ikke det er et problem for vestens økonomi at overføre astronomiske

Næh - tværtimod, livet i Vesten er da Herligt:

Summerne bliver hastigt mindre og mindre fordi dollarens værdi forsvinder
p.g.a. Amerikanernes financielle hari-kiri politik. Samtidigt stiger
priserne på alle råvarer /fødevarer fordi Kina, Japan og Rusland har lugtet
lunten og er begyndt at bruge deres dollar reserver før de bliver endnu
mindre værd. Det bedste er at ECB ikke har mandat gøre andet end at sætte
renten OP på grund af inflationen (de skulle have hævet et par procent
allerede) så selv om politikere og erhvervsliv piber kan vi ikke følge USA's
"race to the bottom". Life is Good!!

Mellemøsten's befolkning, derimod, vokser med 5% p/a, prisen på mad stiger
med 20 - 100 %p/a, olieindtægterne - korrigeret for inflation og dollarfald
er *uændrede* ... Mellemøsten producerer ikke noget, d.v.s. de producerer
nogenlunde det samme som Belgien.

For at citere Duke Nukem: "That's gotta hurt some".

Fra : Kim2000

Dato : 22-04-08 18:36

> [...]
> ifølge nogle. Her er hvad folk med forstand på økonomi siger:
>
> Global Recession a Possibility Because of Oil Price, IEA Says

Sjovt at da Bush blev valgt kritiserede han Clinton for at "have skabt" en
oliepris på $30.....

Fra : Hans Joergensen

Dato : 23-04-08 09:40

Kim Frederiksen wrote:
> 119,75 dollar i skrivende stund... men det er jo slet ikke noget problem
> ifølge nogle. Her er hvad folk med forstand på økonomi siger:

Så må du vel boycutte olie... ?

// Hans

Fra : N_B_DK

Dato : 23-04-08 10:34

> Så må du vel boycutte olie... ?

Kan du så ikke boycutte luft ?

Fra : Hans Joergensen

Dato : 23-04-08 12:01

N_B_DK wrote:
> Kan du så ikke boycutte luft ?

Nej, det er stadig ikke noget der er de store kommercielle
interesser i...
I øvrigt er jeg personligt revnene ligeglad med olieprisen,
dem der klynker over den kører typisk i biler der er alt
for store alligevel, og bør derfor holde deres kæft.

// Hans

Fra : TJ

Dato : 23-04-08 12:31

On 23 Apr 2008 11:00:56 GMT, Hans Joergensen <haj@enterprise-server.dk>
wrote:

>I øvrigt er jeg personligt revnene ligeglad med olieprisen,
>dem der klynker over den kører typisk i biler der er alt
>for store alligevel, og bør derfor holde deres kæft.

Sagt af et fjols, der dumpede 36 gange til knallertprøven...

--
I'm not dead yet, I just smell bad.

Fra : N_B_DK

Dato : 23-04-08 13:30

> I øvrigt er jeg personligt revnene ligeglad med olieprisen,
> dem der klynker over den kører typisk i biler der er alt
> for store alligevel, og bør derfor holde deres kæft.

Jeg tror ikke helt du er klar over hvor mange andre steder olie benyttes,
end lige som brændstof til biler, men det opdager du nok før eller siden.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 23-04-08 22:50

Hans Joergensen wrote:

> [...]
> dem der klynker over den kører typisk i biler der er alt
> for store alligevel, og bør derfor holde deres kæft.

Du mener ligesom i kriminelle lorte-unger bør holde jeres kæft og
begynde at overholde loven, også selvom i ikke altid kan få jeres vilje?

Best regards
Martin Jørgensen

Hi, there. I'm just another signature motherfucker.

Fra : Ukendt

Dato : 24-04-08 17:26

> [...]
> dem der klynker over den kører typisk i biler der er alt
> for store alligevel, og bør derfor holde deres kæft.

Er der nogen der bør holde sin forbandede kæft, er det dig volds-Hans.

/Kim

Fra : Bruno Christensen

Dato : 23-04-08 14:58

On 23 Apr 2008 08:40:06 GMT, Hans Joergensen wrote:

> Så må du vel boycutte olie... ?

Nu har Boycott intet med at skære at gøre...

--
MVH
Bruno

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 23-04-08 15:18

Bruno Christensen wrote:

> Nu har Boycott intet med at skære at gøre...

Måske ville han omskære olien?

Fra : Martin Larsen

Dato : 23-04-08 16:22

"Bruno Christensen" <news@lpdommer.dk> skrev i meddelelsen

> Nu har Boycott intet med at skære at gøre...

Muligvis ikke, og iøvrigt staves det "boykot"

Mvh
Martin

Fra : Bruno Christensen

Dato : 23-04-08 17:11

On Wed, 23 Apr 2008 17:22:08 +0200, Martin Larsen wrote:

> "Bruno Christensen" <news@lpdommer.dk> skrev i meddelelsen

> Muligvis ikke, og iøvrigt staves det "boykot"
>
> Mvh
> Martin

Manden, som det danske ord "boykot" er afledt af, hed "Boycott"

--
MVH
Bruno

Fra : Martin Larsen

Dato : 23-04-08 17:29

> Manden, som det danske ord "boykot" er afledt af, hed "Boycott"

Ja, det tænkte jeg nok du ville svare.

Mvh
Martin

Fra : Bruno Christensen

Dato : 23-04-08 19:01

On Wed, 23 Apr 2008 18:29:14 +0200, Martin Larsen wrote:

> "Bruno Christensen" <news@lpdommer.dk> skrev i meddelelsen

> Ja, det tænkte jeg nok du ville svare.
>
> Mvh
> Martin

Det er jo helt rart at vi for en gangs skyld er enige.

--
MVH
Bruno