Placebo om genoplivnings-mirakel på Det Kg~
Fra : Bo Warming

Dato : 18-04-08 15:17

Placebo om genoplivnings-mirakel på Det Kgl Teater

Kaj Munk er berømt som nazidræbt martyr , VestJylland 1944, og berømt som en
strid HenrikIbsensk dramatiker, der fik storslåede debatskabende skuespil
opført på Det Kgl Teater før WW2.

Et af hans tidsløse dramaer er "Ordet" som nu spilles igen og på samme
teater og det foregår i VestJylland, hvor Munk var præst, og det handler om
en sindssyg søn af en storbonde der tror han er Jesus og genopliver en død
mor, fordi et barn tror på at hendes onkel ER Jesus.

Kaj Munk var barn af oplysningstiden og digter en sjusket dødsattest ind i
historien, så miraklet kan forklares ved at kun hjertedød og ikke hjernedød
var på tale - altså at hun var skindød.

En alsidig debat om emnet udfra det af Dreyer filmatiserede mesterværk, er
længe forhindret at en ørkesløs debat om Kaj Munks Hitler-forgudelse som
varede indtil 9.4.40

Derefter blev Kaj Munk patriot og revsede sine sognebørn for at være
værnemagere og skrev "Niels Ebbesen" der æggede til frihedskæmperindsats med
det resultat at han blev offer for clearing-drab.

" En demokrat er en person, der lider af den fordom, at han
vil høre sin modstander Kaj Munk

" Mænd kan kendes på at vove. Kaj Munk

"Jeg er så yderst moderne indstillet, at jeg tror på engle. Fordi vi har
været 8000 år om at opfinde radioen, kan Vorherre da godt forlængst have
opfundet englene. Kaj Munk

" Kaj Munnk skrev:Vi er trætte af den gode tone, vi vil
have sandhed
"Sandheden er ikke for forsigtige folk, de skal ikke have sandhed men
sofa. Spørg aldrig,aldrig, aldrig om det kan nytte, spørg om det er
sandhed. Jeg spørger ikke om følgen. Jeg spørger om sandheden.
Sandheden er ikke rolig og værdig og ophøjet, den bider og river og
slår."Kaj Munk