Olympisk ild slukket i Paris
Fra : Martin Larsen

Dato : 07-04-08 15:01

Jeg forstår ikke helt princippet? - Man skal have den tændt på Olympen med
hulspejl, men derefter kan den gentændes med radiobølger etc.
http://politiken.dk/udland/article491826.ece

Mvh
Martin

Fra : Per Rønne

Dato : 07-04-08 15:58

Martin Larsen <mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

> Jeg forstår ikke helt princippet? - Man skal have den tændt på Olympen med
> hulspejl, men derefter kan den gentændes med radiobølger etc.
> http://politiken.dk/udland/article491826.ece

Jeg ser ikke at den er genantændt med radiobølger, og mon ikke der bare
er brugt en lighter?

Lige som den nok er slukket om bord på flyene ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin Larsen

Dato : 07-04-08 17:05

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen

> Jeg ser ikke at den er genantændt med radiobølger, og mon ikke der bare
> er brugt en lighter?

Ja, det er jo det...
Måske har den et vågeblus??

Mvh
Martin

Fra : Barney Gumble

Dato : 07-04-08 18:05

Martin Larsen skrev:
> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen

> Ja, det er jo det...
> Måske har den et vågeblus??

Jeg synes bestemt jag kan huske at jeg engang så en tv-udsendelse om
flammen og om at der altid fulgte en "reserve-flamme" sammen med den
"rigtige" flamme. Synes også svagt jeg kan huske at flammen +
reserve-flammen blev transporteret i sådan nogle små firkantede
sikkerhedsbokse når den skulle med fly.

På de billeder jeg har set fra Paris er det også "officielle" folk der
selv slukker flammen. Det tror jeg de "kan" gøre netop fordi de har en
ekstra olympisk flamme i reserve. Ellers vil jeg mene at lidt af gassen
går af balonnen ved hele set-uppet.

Den med radiobølgerne stammer sikkert fra 1976 hvor der foregik et eller
andet med noget radiobølger og laserstråler
(http://en.wikipedia.org/wiki/Olympic_Flame).

Wiki-artiklen rummer i øvrigt også en kategori der hedder "Lighters",
men der står dog ikke rigtig noget om, hvorvidt er er brugt lightere til
at genantænde flammen :)

BG

Fra : Kim2000

Dato : 07-04-08 17:59

> Jeg ser ikke at den er genantændt med radiobølger, og mon ikke der bare
> er brugt en lighter?
>
> Lige som den nok er slukket om bord på flyene ...

Sikkert og dermed er enhver ide med den jo væk.

Fra : Barney Gumble

Dato : 07-04-08 18:16

Kim2000 skrev:

> Sikkert og dermed er enhver ide med den jo væk.

Det er selvfølgelig et selvstændigt valg at man vælger at støtte
holdninger til rene gætterier, men jeg fandt lige følgende artikel, der
meget fint beskriver hvordan den olympiske flamme behandles. Også på
fly, hvor ilden brænder videre i en lukket lanterne:

http://news.bbc.co.uk/1/hi/magazine/7327079.stm

Her er et par billeder af sådan en lanterne:

http://tinyurl.com/49ebag

http://tinyurl.com/3wq3u2

BG